北海道のインフラ大丈夫?経済やられるよ?/Hokkaido's infrastructure okay? The economy might get hit hard, right?

函館線 森駅~石倉駅間の脱線事故に関して



JR北海道プレス JR貨物プレス

20241116日(土)17時に発表されたお知らせによると、函館線の森駅~石倉駅間で貨物列車の脱線事故が発生し、一部列車の運行に影響が出ています。

事故の概要

  • 事故発生日時: 20241116日(土)140分頃
  • 事故発生場所: 函館線 森駅~石倉駅間
  • 牽引機: DF200-53 (五稜郭機関区所属)
  • 事故の詳細: 貨物列車(第3087列車)のコンテナ貨車5両が脱線。原因は調査中で、けが人はなし。

運行への影響 函館線の特急「北斗」の一部の便が運休となり、代行輸送が実施されます。具体的には以下のような対応が取られています。

  • 札幌駅~長万部駅間: 一部の特急「北斗」が運行されます。
  • 長万部駅~函館駅間: バスによる代行輸送が行われます。

20241119日以降の運行計画については、後日発表される予定です。JR貨物はお客様に対して不便や迷惑をかけることについて謝罪しています。

事故の経緯と詳細 20241116日午前140分ごろ、JR函館線の森駅~石倉駅間で札幌に向かっていた21両編成の貨物列車が緊急停止しました。運転士が調べたところ、貨車5両が脱線していることが確認されました。けが人はなく、脱線の原因は現在調査中です。復旧の見込みは立っておらず、この影響で函館線の特急を含む26本の列車が運休となりました。

利用客の声 脱線事故の影響で利用客にも大きな影響が出ています。一部のバスが満席となり、利用客は「どうしようかなと迷っています。バスも満席になっちゃいました。夕方までレンタカーで市内観光しようと思ったが、帰り方がないもんですから考え中です」といった声も聞かれます。

札幌~函館間は関東で言うと東京~名古屋間に匹敵してるので航空路線で行くのが一番いいものの航空路線・バスが満席で代替交通がタクシーぐらいしかなく交通インフラが脆弱な上、代替も利かない。

事故の影響と対応 JR貨物北海道支社は「道内の物流を停めてしまったことは大変申し訳なく思います」と謝罪しました。JR貨物は会見を開き、脱線した原因は調査中で復旧の目処はたっていないとしています。




Notice on the Derailment Accident between Mori and Ishikura Stations on the Hakodate Line

On Saturday, November 16, 2024, at 5:00 PM, a notice was issued regarding a derailment accident involving a freight train between Mori and Ishikura stations on the Hakodate Line, affecting some train operations.

Overview of the Accident

  • Accident Date and Time: Around 1:40 AM on Saturday, November 16, 2024
  • Accident Location: Between Mori and Ishikura stations on the Hakodate Line
  • Locomotive: DF200-53 (belonging to the Goryokaku Depot)
  • Details of the Accident: Five container cars of freight train No. 3087 derailed. The cause is under investigation, and there were no injuries.

Impact on Train Operations Some services of the limited express "Hokuto" have been suspended, and substitute transportation has been implemented as follows:

  • Sapporo Station to Oshamanbe Station: Some limited express "Hokuto" trains will operate.
  • Oshamanbe Station to Hakodate Station: Substitute bus transportation will be provided.

The operation plan from November 19 onward will be announced later. JR Freight apologizes for the inconvenience and trouble caused to passengers.

Details and Background of the Accident At around 1:40 AM on November 16, 2024, a 21-car freight train heading to Sapporo on the Hakodate Line between Mori and Ishikura stations made an emergency stop. The driver found that five cars had derailed. There were no injuries, and the cause of the derailment is currently under investigation. With no estimate for recovery, 26 trains, including limited express services on the Hakodate Line, have been canceled.

Voices of Passengers The derailment accident has greatly affected passengers. Some buses are fully booked, and passengers are expressing concerns such as, "I'm uncertain about what to do. The buses are also fully booked. I thought about sightseeing in the city with a rental car until evening, but now I have no way to return."

Impact and Response to the Accident JR Freight's Hokkaido Branch apologized, stating, "We deeply regret halting logistics within Hokkaido." JR Freight held a press conference, revealing that the cause of the derailment is under investigation and there is no prospect for recovery.

 

ホームページ

GalaVisionJapan

SNS

Twitter

動画の更新と気分でとっさの投稿に使うツール

Instagram

tumblr

たまに更新する

YouTubeサムネイルを中心に投稿

YouTube

鉄道動画チャンネル

非鉄チャンネル

随時更新している

非鉄だが不定期更新

鉄道ブログ

気まぐれチャンネル

ほぼ更新しない

サブのサブ

※一部の動画はNabe氏が撮影している場合があります。


コメント

このブログの人気の投稿

大菅踏切事故について

京王線の列車番号が把握ができるサイト

貨物ちゃんねる運用状況表を一気に開く便利な記事