JR東日本HB-E220系(ハイブリッド気動車)投入を公式発表/JR East Officially Announces Introduction of HB-E220 Series Diesel Hybrid Trains

HB-E220系新型車両投入するという事が

JR東日本公式発表されました

 

なお最近川崎車両にGV-E400並びにベースとなるJR北海道のH100似た車両が目撃されていました

 

JR東日本は、高崎エリア(八高線)と盛岡エリア(東北本線・釜石線)に新型ディーゼルハイブリッド車両「HB-E220系」を投入します。営業運転開始は2025年度下期を予定しており、既存のキハ100系・キハ110系を置き換える目的があります。

 

基本仕様

  • 車両形式: HB-E220
  • 導入両数: 合計32
    • 高崎エリア: 2両編成×8本(計16両)
    • 盛岡エリア: 2両編成×6本、1両編成×4本(計16両)
  • 最高速度: 100km/h
  • 定員:
    • 1両編成: 103
    • 2両編成: 243

 

主な特長

  1. ディーゼルハイブリッドシステム搭載
    • 動力源としてディーゼルエンジン発電機と蓄電池を使用。単独または組み合わせて効率的に動力を発生させるシリーズ式ハイブリッド
    • 環境負荷低減を図り、CO排出量削減に寄与。
  2. 安全性・快適性の向上
    • 片側3で乗降効率を改善。
    • フリースペースや電動車いす対応トイレを設置し、バリアフリー化を推進。
    • 防犯カメラ設置による安全性向上。
  3. 車体構造と内装
    • 車体はGV-E400系やJR北海道のH100形を基に設計。
    • 窓が少なく、全席ロングシートで、車内の設備配置が効率重視の設計となっている。

 

投入線区

  • 高崎エリア: 八高線(高麗川〜高崎)
  • 盛岡エリア: 東北本線(花巻〜盛岡)、釜石線

 

評価と懸念点

新車両に対する評価は賛否両論です。

ポジティブな意見

  • 環境に優しいハイブリッド技術の導入を評価する声。
  • 高齢者や障がい者に配慮したバリアフリー設計。

ネガティブな意見

  • 窓が小さく、圧迫感があるデザイン。特にGV-E400系やH100形と比較して「監獄のよう」と批判されることも。
  • 全席ロングシートにより、長時間利用者への配慮不足を指摘。
  • 20m級車両にもかかわらず定員が少ない(16m級のキハ100系と同水準)
  • トイレや機器スペースが車内の座席配置を圧迫している点。
  • 高床設計によるホームとの段差の問題

 

その他の話題

  • 既存車両の置き換え
    埼玉県内から「キハ」が消えることに対する鉄道ファンの惜別の声。特に八高線では、キハ30系列以来の3扉車両となる。
  • 車両製造
    HB-E220
    系は川崎車両が製造を担当している模様。GV-E400系と同じプラットフォームを活用した設計が特徴。これにより生産コスト削減や効率化が図られている可能性がある。
  • 過去の車両批判との比較
    過去に批判を受けたGV-E400系や651系が「今では評価されている」という指摘から、HB-E220系も将来的には好意的に受け止められる可能性が示唆されている。

 

結論

HB-E220系は、持続可能な鉄道輸送の実現を目指す意欲的なプロジェクトといえる一方、デザインや利便性に関する課題も指摘されています。2025年度の営業運転開始以降、利用者の反応と実際の運行性能が評価の鍵となるでしょう。

Overview of the New HB-E220 Series Train

JR East is introducing new diesel hybrid trains, the "HB-E220 series," in the Takasaki area (Hachiko Line) and Morioka area (Tohoku Main Line and Kamaishi Line). The commercial operation is scheduled to start in the latter half of fiscal year 2025, aiming to replace the existing KiHa 100 and KiHa 110 series.

Basic Specifications

  • Train type: HB-E220 series
  • Number of units: Total of 32 cars
    • Takasaki area: 2-car sets × 8 (16 cars in total)
    • Morioka area: 2-car sets × 6, 1-car sets × 4 (16 cars in total)
  • Maximum speed: 100 km/h
  • Capacity:
    • 1-car set: 103 passengers
    • 2-car set: 243 passengers

Key Features

  1. Diesel Hybrid System
  • Uses a diesel engine generator and storage battery as power sources. This series hybrid system can operate either independently or in combination to efficiently generate power.
  • Contributes to reducing environmental impact and CO emissions.
  1. Enhanced Safety and Comfort
  • Improved boarding efficiency with three doors on one side.
  • Equipped with free space and wheelchair-accessible restrooms, promoting barrier-free access.
  • Increased safety with the installation of security cameras.
  1. Body Structure and Interior
  • Designed based on the GV-E400 series and JR Hokkaido’s H100 series.
  • Features few windows, all long seats, and an efficient layout focused on functionality.

Service Lines

  • Takasaki area: Hachiko Line (between Komagawa and Takasaki)
  • Morioka area: Tohoku Main Line (between Hanamaki and Morioka), Kamaishi Line

Evaluations and Concerns The new trains have received mixed reviews.

  • Positive Feedback
    • Appreciation for the introduction of environmentally friendly hybrid technology.
    • Positive comments on the barrier-free design that considers elderly and disabled passengers.
  • Negative Feedback
    • Criticized for the small windows and confined design, sometimes compared to "prisons," especially in comparison to the GV-E400 and H100 series.
    • Concerns about the lack of consideration for long-duration users due to all long seats.
    • Despite being 20-meter cars, they have the same capacity as the 16-meter KiHa 100 series.
    • Seats configuration is cramped due to the space taken up by restrooms and equipment.
    • Issues with the step height difference between the train and the platform due to the high-floor design.

Other Topics

  • Replacement of Existing Trains
    • Nostalgia among railway fans for the disappearance of "KiHa" from Saitama Prefecture, especially noting that this will be the first 3-door cars on the Hachiko Line since the KiHa 30 series.
  • Train Manufacturing
    • HB-E220 series is reportedly being manufactured by Kawasaki Heavy Industries. The design leverages the same platform as the GV-E400 series, potentially reducing production costs and improving efficiency.
  • Comparison with Past Criticism of Trains
    • Noting that previously criticized trains like the GV-E400 series and the 651 series are now appreciated, suggesting that the HB-E220 series may also be positively received in the future.

Conclusion The HB-E220 series is an ambitious project aimed at achieving sustainable railway transport. While design and convenience issues have been pointed out, the key to its evaluation will be user reactions and actual operational performance after the start of commercial operations in fiscal 2025.

 


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