JR東海211系6000番台、流鉄譲渡の現実味と秩父鉄道の可能性/JR Central 211 series 6000 series, the reality of the transfer of drift rail and the possibility of Chichibu Railway
JR東海211系6000番台、流鉄譲渡の現実味と秩父鉄道の可能性
JR東海211系6000番台の流鉄流山線への譲渡説がSNS上で大きな話題となっています。複数の目撃情報や公式発表と見られる情報も相まって、その現実味は増しているようです。
1. 流鉄への譲渡が現実味を帯びる背景
発端は、2025年度当初予算案に計上された県の「鉄道輸送対策事業費補助」に「車両更新」の文言が含まれていたことです。この補助金は759万円(2024年)から245万円(2025年)へと減額されており、車両更新費用としては十分ではないとの見方もできます。しかし、流鉄が補助金のみに頼らず自前で費用を賄う可能性や、ステンレス車である211系は外観変更費用が抑えられるため、比較的安価な改造で営業運転に就く可能性も指摘されています。
流鉄の現行車両である5000形は、元西武新101系で、2010年から2013年にかけて導入されました。最も新しい車両でも導入から11年が経過しており、過去の西武鉄道からの譲渡車両(1200形、2000形、3000形)の平均寿命と比較しても、5000形が廃車時期を迎えている可能性は十分にあります。
そして、今回の譲渡説を決定づけるかのような動きが、流鉄5000形による「建築限界測定試運転」です。馬橋駅での5000系らしき車両の目撃情報や、流山線内での試運転の様子がSNSで多数報告されています。特に、馬橋駅に停留していたのが「若葉」、流山駅に「あかぎ」と見られる車両で試運転が行われたことから、実際に流鉄線内で走行し、線路やホームなどの構造物との干渉がないかを確認したと推測されます。
2. 秩父鉄道譲渡の可能性
一方で、JR東海211系6000番台GG編成の解体が浜松で行われず、現状維持されていることから、秩父鉄道への譲渡の可能性もゼロではありません。
秩父鉄道は、5000系(元都営6000形)の老朽化の懸念が高まっており、VVVF車の導入の実績のない秩父鉄道は抵抗制御でベースの界磁添加励磁制御の211系6000番台が導入する可能性も考えられます。しかし、秩父鉄道も車両の老朽化が進んでおり、新たな車両導入は喫緊の課題です。
3. まとめ
現時点での情報からは、流鉄への211系譲渡が最も現実味を帯びていると言えるでしょう。建築限界測定試運転の実施は、譲渡に向けて具体的なステップが踏まれていることを示唆しています。流鉄の車両更新時期とも重なることからも、可能性は高いと考えられます。
秩父鉄道への譲渡も完全に否定はできませんが、流鉄ほどの具体的な動きは見られません。JR東海211系6000番台の今後の動向に注目が集まります
拡幅車体でも裾は現行車と同じでしょうから、どちらかといえば途中の建造物と接触しないかの限界測定ではないかと思っていましたが、このコメントにあるように、確かに流鉄の路線状態はよいとは言えない部分もありますし、ホームも含めた限界測定なのでしょう😣
— youmay (@youmayz) May 30, 2025
馬橋に停留されていたのが「若葉」ということは、昨晩の限界測定試運転は
— youmay (@youmayz) May 31, 2025
流山2番線→馬橋1番線「なの花」
馬橋2番線→流山2番線「あかぎ」(流山停留)
流山1番線→馬橋2番線「若葉」(馬橋停留)
馬橋1番線→流山1番線「なの花」
で2往復行ったということですね。
流鉄211系の現実味✨ pic.twitter.com/hZs33j7pOb
流鉄で建築限界測定…211系GG編成譲渡なんかな…?
— 青 (@tamk4520) May 31, 2025
この採寸結果から治具を作成して、建築物との干渉測定が流鉄試運転の目的か。 https://t.co/KMv5bsftRC
— ハチキク (@hachikiku) May 31, 2025
流山駅も2番線着で、1番線には明かりもあの部品もついている「若葉」が。
— youmay (@youmayz) May 30, 2025
最終「なの花」到着後には慌ただしく部品の取り付け作業が行われ、この時間に試運転に出発!
流鉄入りはほぼ確定でしょう。楽しみ💓#211系 pic.twitter.com/jsTMe37Xud
予想通り帰りは「あかぎ」だったようで、結果どうだったのか気になる😂#流鉄 pic.twitter.com/CPCspYE13v
— youmay (@youmayz) May 30, 2025
馬橋に停留されていたのが「若葉」ということは、昨晩の限界測定試運転は
— youmay (@youmayz) May 31, 2025
流山2番線→馬橋1番線「なの花」
馬橋2番線→流山2番線「あかぎ」(流山停留)
流山1番線→馬橋2番線「若葉」(馬橋停留)
馬橋1番線→流山1番線「なの花」
で2往復行ったということですね。
流鉄211系の現実味✨ pic.twitter.com/hZs33j7pOb
秩父:△(VVVF出禁ならピッタリだが、西武次第?)
— あきら (@akirae233) May 31, 2025
地鉄:△(213なら2両2ドアかつ登山仕様でピッタリだが・・・?)
流鉄:◯(まさかの三岐コース?、限界測定までやり出して一気に最有力候補に浮上したダークホース)
The theory of the transfer of the JR
Central 211 series 6000 series to the Nagaretsu Nagareyama Line has become a
big topic on SNS. Combined with multiple sightings and what appears to be
official announcements, it seems to be becoming more realistic.
1. Background to the realization of the
transfer to Ryutetsu
It all started when the prefectural
government's "Subsidy for Rail Transportation Measures Project
Expenses" included in the initial budget proposal for FY2025 included the
phrase "rolling stock renewal." This subsidy has been reduced from
7.59 million yen (2024) to 2.45 million yen (2025), and it can be seen that it
is not enough for the cost of vehicle renewal. However, it has been pointed out
that there is a possibility that the 211 series, which is a stainless steel
car, will be able to cover the cost of the 211 on its own without relying only
on subsidies, and that it will be put into commercial operation with relatively
inexpensive modifications because the cost of changing the appearance can be
suppressed.
The current train of Nagaretetsu, the 5000
series, is the former Seibu Shin 101 series, which was introduced from 2010 to
2013. Even the newest rolling stock has been around for 11 years, and compared
to the average lifespan of the cars transferred from Seibu Railway in the past
(1200, 2000, and 3000), it is quite possible that the 5000 is approaching the
end of its life.
And the movement that seems to determine
the transfer theory this time is the
"building limit measurement test run" by the Nagaretsu 5000 type
Are. There have been many reports on SNS of sightings of what appears to be a
5000 series train at Mabashi Station and test runs on the Nagareyama Line. In
particular, since a test run was carried out with a car that appeared to be
"Wakaba" parked at Mabashi Station and "Akagi" at
Nagareyama Station, it is presumed that the train actually ran on the
Nagaretetsu line to check whether there was any interference with structures
such as tracks and platforms.
2. Possibility of transfer of Chichibu
Railway
On the other hand, since the dismantling of
the JR Central 211 series 6000 series GG formation has not been carried out in
Hamamatsu and the status quo has been maintained, the possibility of transfer
to Chichibu Railway is not zero.
Chichibu Railway is concerned about the
aging of the 5000 series (former Toei 6000 series), and it is possible that
Chichibu Railway, which has no track record of introducing VVVF cars, may
introduce the 211 series 6000 series with resistance control and field-added
excitation control based on resistance control. However, the Chichibu Railway
is also aging rolling stock, and the introduction of new rolling stock is an
urgent issue.
3. Conclusion
From the information at the moment, it can
be said that the transfer of the 211 series to Nagaretsu is the most realistic.
The implementation of building limit measurement commissioning suggests that
concrete steps are being taken towards the transfer. Since it coincides with
the renewal period of the drifting railstock, it is considered to be highly
likely.
The transfer to the Chichibu Railway cannot
be completely ruled out, but we do not see as much concrete movement as the
Nagaretsu Railway. Attention will be paid to the future trends of the JR Tokai
211 series 6000 series
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