流鉄の平均寿命と千葉県の鉄道会社に対する補助金について/About the average lifespan of Ryūtek and subsidies for railway companies in Chiba Prefecture.
JR東海211系6000番台GG編成の最後のラストラン後が何故か流鉄流山線へ譲渡とSNSで話題になっていて2025年3月現在流鉄の平均寿命を調べてみていたら過去の前例から5000形の置き換え時期を迎えていることが判明しました。
流鉄流山線(旧・総武流山電鉄総武流山線)の1200形、2000形、3000形は、西武鉄道から譲渡された車両です。これらの車両の平均寿命は、以下のとおりです。
- 1200形(元西武501系・551系):17.2年
- 2000形(元西武701系):12.2年
- 3000形(元西武旧101系):11.4年
これらの結果から、1200形が最も平均寿命が長く、3000形が最も平均寿命が短いことがわかります。
5000形(元西武新101系)は、2010年から2013年までの間に導入された車両です。各編成の導入年と現在の年数は、(2024年5月現在)以下のとおりです。
5000形 |
導入年 |
現在の年数 |
5001編成 「さくら」 |
2010年 |
14年 |
5002編成 「流星」 |
2011年 |
13年 |
5003編成 「あかぎ」 |
2012年 |
12年 |
5004編成 「若葉」 |
2012年 |
12年 |
5005編成 「なの花」 |
2013年 |
11年 |
5000形は、2024年5月現在、最も投入が新しい車両でも導入から11年が経過しており、廃車が始まってもおかしくない時期に来ています。
事の発端は令和7年度当初予算案についての県が2025年度当初予算案で「鉄道輸送対策事業費補助」を計上しており、対象経費にマクラギ・踏切・信号設備等の整備などのほかに、車両更新・検査に要する費用と書いており、「車両更新」という文言が含まれていて211系が流鉄に譲渡するのではないかと憶測が広がったわけである。
なお2024年は759万円で支援したが2025年は245万支援するので車両更新する費用としては少々少なすぎだし、恐らく車両更新以外の費用なのではないかと考察します。
なおそれ以外に記載していた鉄道会社はいすみ鉄道(660万円)・銚子電気鉄道(808万円)・小湊鉄道(5217万円)で小湊鉄道が車両更新の費用にあてがわれる可能性が高いのではないかと思います。
そもそも211系6000番台が西側にコキが連結している時点で浜松から西側の鉄道会社へ輸送する可能性が高いが2025年3月1日時点で甲種表すら貼り付けておらず輸送へ向けての準備すら行っていない可能性が高いので2025年3月1日時点で不明慮なのである。
After the last run of the JR Tokai
211 series 6000 series GG formation, for some reason, it was transferred to the
Ryutetsu Nagareyama Line, and it was a hot topic on SNS, and as of March
2025, when I was looking at the average life expectancy of the Nagaretetsu, it
turned out that it was time to replace the 5000 type based on past precedents.
The 1200, 2000, and 3000 classes of the Ryutetsu
Nagareyama Line (formerly the Sobu Nagareyama Electric Railway Sobu Nagareyama
Line) were transferred from Seibu Railway. The average lifespan of these
vehicles is as follows:
- Type 1200 (former Seibu 501 and 551 series): 17.2 years
- 2000 series (ex-Seibu 701 series): 12.2 years
- Type 3000 (former Seibu former 101 series): 11.4 years
From these results, it can be seen that the
1200 has the longest life expectancy and the 3000 has the shortest life
expectancy.
The Type 5000 (former Seibu Shin 101
series) was introduced between 2010 and 2013. The introduction year and current
number of years for each formation are as follows (as of May 2024).
Type 5000 |
Year of introduction |
Current number of years |
5001 formations "Sakura" |
2010 |
14 years |
5002 formations "Meteor" |
2011 |
13 years |
5003 formations "Akagi" |
2012 |
12 years |
5004 formations "Wakaba" |
2012 |
12 years |
5005 formations "Nanohana" |
2013 |
11 years |
As of May 2024, the 5000 has been 11 years
since its introduction, even if it is the newest vehicle introduced, and it is
not surprising that scrapping will begin.
The beginning of the matter is that
the prefecture has included "subsidy for railway transportation measures
project" in the initial budget proposal for FY2025 regarding the
initial budget proposal for FY7 of Reiwa, and in addition to the maintenance of
makuragi, level crossings, signal equipment, etc., it is written that the cost
required for vehicle renewal and inspection is written as "vehicle
renewal" It contained the wording, and speculation spread that the 211
series would be transferred to Nagaretetsu.
In addition, in 2024, we supported 7.59
million yen, but in 2025 we will support 2.45 million, so it is a little too
small for the cost of renewing the vehicle, and we consider that it is probably
a cost other than vehicle renewal.
In addition, the railway companies listed
are Isumi Railway (6.6 million yen), Choshi Electric Railway (8.08 million
yen), and Kominato Railway (52.17 million yen), and I think that there is a
high possibility that Kominato Railway will be used for the cost of renewing
the rolling stock.
In the first place, there is a high
possibility that the 211 series 6000 series will be transported from Hamamatsu
to the railway company on the west side when the job is connected to the west
side, but as of March 1, 2025, it is unclear because there is a high
possibility that the Class A table has not even been attached and preparations
for transportation have not been made.
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