E233系千葉地区転用と運用路線について考察 京葉・外房線増発用?/Consideration of the deployment and operational routes of the E233 series in the Chiba area: For increased services on the Keiyō Sotobō Line?
E233系車両の千葉地区への転用計画は、鉄道ファンを中心に大きな注目を集めています。しかし、情報の出所が多岐にわたり、正確な全体像を把握するのは容易ではありません。そこで、本記事では、現時点で公開されている情報を整理し、E233系車両の千葉地区転用について詳細に考察します。
注意: 本記事で提供する情報は、JR東日本の公式発表に基づくものではありません。したがって、本件に関するJR東日本へのお問い合わせはご遠慮ください。
1. 転用計画の概要
- 2025年度に、E233系10両編成4本が千葉地区へ転用される計画が存在します。
- 転用元は、豊田車両センターとさいたま車両センターで、それぞれ2本ずつです。
- 転用と同時に、機器更新も実施される予定です。
2. 転用対象車両の特定
- 豊田車両センターからは、グリーン車組み込み準備工事を受けていない以下の編成が候補に挙がっています。
- トタT40編成
- トタH49編成
- トタT71編成
- さいたま車両センターからは、現時点で改造工事を受けていない以下の編成が候補に挙がっています。
- サイ167編成
- サイ175編成
- サイ179編成
- これらの編成はすべて10両編成であり、分割や中間車改造は行わないと推測されています。
3. 転用先の考察
- 「千葉地区」という広範な表現から、転用先は房総半島だけでなく、京葉線も含まれる可能性があります。
- 京葉線用の車両では、近年千葉駅への乗り入れが増加しており、元々車両が少ない京葉線は更なる車両不足が懸念されています。
- 外房線との終日直通運転化も考察しており、直通運用増加に対応するための転用である可能性が高いです。
- 外房線は千葉側で混雑が激しくYouTube動画で他者が動画を上げており、本数が少ないせいもあるが、明らかに輸送力が足りない。
- 京葉線への転用&外房終日直通化の場合は外房線(千葉~上総一ノ宮間)の運用分の209系から京葉線直通列車による変更による209系2000番台の余剰置き換えの可能性が高い。
- 房総地区への転用の場合、209系2000番台・2100番台の老朽化による置き換えの可能性が高いです。
- E233系が房総地区へ転用された場合、長距離の利用も想定されるため、トイレの設置などの改造が行われる可能性が高いです。
4. 車両改造に関する考察
- 10両編成のまま転用される場合、先頭車は新造されるか、既存の車両がそのまま使用されるかのいずれかと考えられます。
- 房総地区への転用の場合、長距離利用を想定した座席やトイレの設置など、大規模な改造が行われる可能性があります。
- 京葉線への転用の場合、京葉線E233系5000番台に準じた改造になると思われます。
- 6両編成や4両編成が必要な路線については、E131系の新造で対応する可能性が高いです。
5. 今後の動向
- 豊田車両センターのT71編成は、2025年3月29日までに転用改造のため入場する可能性が高いです。
- 今後の目撃情報により、転用先や改造内容の詳細が明らかになることが期待されます。
- 209系の伊豆急譲渡。
- E131系の新造。
- 京葉線E233系5000番台の動き。
6. 関連情報
- 豊田車両センターでは、E233系0番台10両編成の撮影会(2025年3月29日)が開催されます。
- これは、転用対象となる可能性のある車両を記録する貴重な機会となります。
7. まとめ
E233系車両の千葉地区転用は、JR東日本の車両運用計画における重要な転換点となります。転用先の選定、改造内容、今後の運用計画など、多くの点で注目される動向であり、候補となる編成は特に動きに注目です。
なんと、
— 爆弾ドア (@b_shu_zen) January 31, 2025
e233系2000番台の機器更新5本
豊田・さいたま→4本房総地区への転用
e233-3000のホームドア対応8本
埼京線e233系ワンマン化6本
がTKあると!!!!
サイ1⚪︎⚪︎が2本いなくなるなんて😭 https://t.co/fUDcTwQKcc pic.twitter.com/npU3h0nHpg
E233系千葉地区転用がどっちを指すか真相は不明だけど、少数派な車両を嫌うJRが幕張に転用するとは思えないんだよなぁ···
— 西トタ住人@メルカリ招待コードWYWHGP (@toyoda103201) March 14, 2025
内房線と外房線の現状の運行形態からして千葉〜君津·上総一ノ宮を内房線でも外房線でもなく京葉線にしちゃえば、番台毎に機器配置が異なるE233系の組み替えを回避出来るし··· pic.twitter.com/tNC6VH9wAw
|E233系¦車両|
— 山眺 (@2_VIEVV) March 12, 2025
|0番台|
┆運用離脱┆トタT40・H49・T71
┆千葉地区転用改造┆2本
┆残留・機器更新┆6本(要予備車?)
|1000番台|
┆千葉地区転用改造┆2本
┆予備┆7本
|2000番台|
┆ワンマン非対応┆マト2・マト11
┆残留・機器更新┆5本
|8500番台(ナハN36)|
・ワンマン非対応 pic.twitter.com/FkxGjDuRoo
T71編成が増備されたときも驚きましたが、209系3100番台の中間車のように他線転用時に不足する車両を増備する可能性もあるから、まだ分かりませんよね🤭 103系は関東だけでなく関西をはじめ各地に配置されましたが、それに対して関東だけで103系に迫る両数と考えたらE233系の製造数は凄いと思います! pic.twitter.com/ClTzuxDXTC
— ワイドビュー踊り子2号機 (@peninsulablue) March 18, 2025
E233系、房総地区へ転用? pic.twitter.com/PKqPwAhyhB
— つきの🌙 (@Tsukino_2_500) November 20, 2024
E233系が千葉地区に4編成転用改造されると話題ですが、ここで車内の液晶モニターが盛大にぶっ壊れたまま運用に入っている「京葉線E233系」(506編成の10号車)をご覧下さい。
— 刹那さと時々劣等生(桜咲刹那) (@minamikazesetsu) January 31, 2025
きちんと稼働している液晶モニターは何台ありましたでしょうか? pic.twitter.com/UY1RCM83rj
【考察】E233系の房総地区転用改造
— 通勤電車ドットコム (@com_train_com) February 20, 2025
113系の後継(長距離利用も想定)という事でボックス席やトイレが設置された209系。
一方でE233系転用の場合、もし仮に千葉から君津や上総一ノ宮、成田ぐらいまでの運用が中心になるのであれば、車両設備は必要最低限の改造になる可能性も高そうですね。#E233系 pic.twitter.com/mURGyGviC9
新車RTAからは脱落し、数多のオタクが再現済の房総転用E233系描いてました。 pic.twitter.com/xCx0rPNwC0
— やつひが (@YTHG_s) November 21, 2024
Consideration of the E233 series diversion and
operation route in the Chiba area
The plan to divert the E233 series rolling
stock to the Chiba area has attracted a great deal of attention, especially
among railway fans. However, with so many sources of information, it's not easy
to get an accurate picture. Therefore, in this article, we will organize the
information that has been published at the moment and consider in detail the
diversion of the E233 series vehicles to the Chiba area.
Note:
The information provided in this article is
not based on official announcements by JR Japan. Therefore, please refrain from
making inquiries to JR Japan East regarding this matter.
1. Outline of
the diversion plan
- In FY2025, there is a plan to divert four 10-car trains of the
E233 series to the Chiba area.
- The source of the diversion is the Toyota Vehicle Center and
the Saitama Vehicle Center, two each.
- At the same time as the repurposing, the equipment will be
renewed.
2.
Identification of vehicles to be repurposed
- Toyota Vehicle Center has nominated the following formations
that have not undergone preparatory work for the incorporation of green
vehicles.
- Tota T40 formation
- Tota H49 formation
- Tota T71 formation
- From the Saitama Vehicle Center, the following formations that
have not undergone modification work at this time are candidates.
- Rhino 167
- Rhinoceros 175 formation
- Rhino 179 formation
- It is speculated that all of these formations are 10-car
trains, and that there will be no splitting or intermediate car
modifications.
3.
Consideration of diversion destinations
- From the broad expression "Chiba area", it is
possible that the diversion destination is not only the Boso Peninsula but
also the Keiyo Line.
- On the Keiyo Line, the number of passengers entering Chiba
Station has increased in recent years, and there are concerns that there
will be a further shortage of vehicles on the Keiyo Line, which originally
has few vehicles.
- We are also considering all-day direct operation with the
Sotobo Line, and there is a high possibility that it will be diverted to
respond to the increase in direct operation.
- The Sotobo Line is heavily congested on
the Chiba side, and others have posted videos on YouTube, partly
because the number of trains is small, but it is clear that the
transportation capacity is insufficient.
- In the case of diversion to the Keiyo Line > All-day direct
service to Sotobo, there is a high possibility that the surplus of the 209
series 2000 series will be replaced by a change from the 209 series of the
operation of the Sotobo Line (Chiba ~ Kamiso Ichinomiya) to the Keiyo Line
direct train.
- In the case of diversion to the Boso area, there is a high
possibility that the 209 series will be replaced due to the aging of the
2000 series and 2100 series.
- If the E233 series is diverted to the Boso area, it is expected
to be used for long distances, so there is a high possibility that
modifications such as installing toilets will be carried out.
4.
Considerations on Vehicle Modification
- If the 10-car train is diverted, it is conceivable that either
the lead car will be newly built or the existing car will be used as it
is.
- In the case of conversion to the Boso area, there is a
possibility that large-scale modifications will be made, such as the
installation of seats and toilets for long-distance use.
- In the case of conversion to the Keiyo Line, it is expected to
be remodeled in accordance with the Keiyo Line E233 series 5000 series.
- For routes that require 6-car or 4-car trains, it is likely
that the new E131 series will be used.
5. Future
Trends
- It is highly likely that the T71 train at the Toyota Vehicle
Center will be admitted by March 29, 2025 for conversion and modification.
- It is hoped that future sightings will reveal more details
about the diversion and modifications.
- Izukyu transfer of the 209 series.
- Newly built of the E131 series.
- Keiyo Line E233 series 5000 series movement.
6. Additional
Resources
- At the Toyota Vehicle Center, a photo session of the E233
series 0-series 10-car train will be held.
- This is a valuable opportunity to document vehicles that may
be subject to repurposing.
7. Conclusion
The conversion of the E233 series rolling
stock to the Chiba area is an important turning point in JR Japan's rolling
stock operation plan. It is a trend that attracts attention in many respects,
such as the selection of the diversion destination, the details of the
remodeling, and the future operation plan, and the candidate organization is
particularly noteworthy for the movement.
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