E233系千葉地区転用と運用路線について考察 京葉・外房線増発用?/Consideration of the deployment and operational routes of the E233 series in the Chiba area: For increased services on the Keiyō Sotobō Line?

E233千葉地区転用運用路線について考察

E233系車両の千葉地区への転用計画は、鉄道ファンを中心に大きな注目を集めています。しかし、情報の出所が多岐にわたり、正確な全体像を把握するのは容易ではありません。そこで、本記事では、現時点で公開されている情報を整理し、E233系車両の千葉地区転用について詳細に考察します。

注意: 本記事で提供する情報は、JR東日本の公式発表に基づくものではありません。したがって、本件に関するJR東日本へのお問い合わせはご遠慮ください。

1. 転用計画の概要

  • 2025年度に、E23310両編成4本が千葉地区へ転用される計画が存在します。
  • 転用元は、豊田車両センターとさいたま車両センターで、それぞれ2本ずつです。
  • 転用と同時に、機器更新も実施される予定です。

2. 転用対象車両の特定

  • 豊田車両センターからは、グリーン車組み込み準備工事を受けていない以下の編成が候補に挙がっています。
    • トタT40編成
    • トタH49編成
    • トタT71編成
  • さいたま車両センターからは、現時点で改造工事を受けていない以下の編成が候補に挙がっています。
    • サイ167編成
    • サイ175編成
    • サイ179編成
  • これらの編成はすべて10両編成であり、分割や中間車改造は行わないと推測されています。

3. 転用先の考察

  • 「千葉地区」という広範な表現から、転用先は房総半島だけでなく、京葉線も含まれる可能性があります。
  • 京葉線用の車両では、近年千葉駅への乗り入れが増加しており、元々車両が少ない京葉線は更なる車両不足が懸念されています。
  • 外房線との終日直通運転化も考察しており、直通運用増加に対応するための転用である可能性が高いです。
  • 外房線は千葉側で混雑が激しくYouTube動画で他者が動画を上げており、本数が少ないせいもあるが、明らかに輸送力が足りない。
  • 京葉線への転用&外房終日直通化の場合は外房線(千葉~上総一ノ宮間)の運用分の209系から京葉線直通列車による変更による2092000番台の余剰置き換えの可能性が高い。
  • 房総地区への転用の場合、2092000番台・2100番台の老朽化による置き換えの可能性が高いです。
  • E233系が房総地区へ転用された場合、長距離の利用も想定されるため、トイレの設置などの改造が行われる可能性が高いです。

4. 車両改造に関する考察

  • 10両編成のまま転用される場合、先頭車は新造されるか、既存の車両がそのまま使用されるかのいずれかと考えられます。
  • 房総地区への転用の場合、長距離利用を想定した座席やトイレの設置など、大規模な改造が行われる可能性があります。
  • 京葉線への転用の場合、京葉線E2335000番台に準じた改造になると思われます。
  • 6両編成や4両編成が必要な路線については、E131系の新造で対応する可能性が高いです。

5. 今後の動向

  • 豊田車両センターのT71編成は、2025329日までに転用改造のため入場する可能性が高いです。
  • 今後の目撃情報により、転用先や改造内容の詳細が明らかになることが期待されます。
  • 209系の伊豆急譲渡。
  • E131系の新造。
  • 京葉線E2335000番台の動き。

6. 関連情報

7. まとめ

E233系車両の千葉地区転用は、JR東日本の車両運用計画における重要な転換点となります。転用先の選定、改造内容、今後の運用計画など、多くの点で注目される動向であり、候補となる編成は特に動きに注目です。

 

Consideration of the E233 series diversion and operation route in the Chiba area

The plan to divert the E233 series rolling stock to the Chiba area has attracted a great deal of attention, especially among railway fans. However, with so many sources of information, it's not easy to get an accurate picture. Therefore, in this article, we will organize the information that has been published at the moment and consider in detail the diversion of the E233 series vehicles to the Chiba area.

Note:  The information provided in this article is not based on official announcements by JR Japan. Therefore, please refrain from making inquiries to JR Japan East regarding this matter.

1. Outline of the diversion plan

  • In FY2025, there is a plan to divert four 10-car trains of the E233 series to the Chiba area.
  • The source of the diversion is the Toyota Vehicle Center and the Saitama Vehicle Center, two each.
  • At the same time as the repurposing, the equipment will be renewed.

2. Identification of vehicles to be repurposed

  • Toyota Vehicle Center has nominated the following formations that have not undergone preparatory work for the incorporation of green vehicles.
    • Tota T40 formation
    • Tota H49 formation
    • Tota T71 formation
  • From the Saitama Vehicle Center, the following formations that have not undergone modification work at this time are candidates.
    • Rhino 167
    • Rhinoceros 175 formation
    • Rhino 179 formation
  • It is speculated that all of these formations are 10-car trains, and that there will be no splitting or intermediate car modifications.

3. Consideration of diversion destinations

  • From the broad expression "Chiba area", it is possible that the diversion destination is not only the Boso Peninsula but also the Keiyo Line.
  • On the Keiyo Line, the number of passengers entering Chiba Station has increased in recent years, and there are concerns that there will be a further shortage of vehicles on the Keiyo Line, which originally has few vehicles.
  • We are also considering all-day direct operation with the Sotobo Line, and there is a high possibility that it will be diverted to respond to the increase in direct operation.
  • The Sotobo Line is heavily congested on the Chiba side, and others have posted videos on YouTube, partly because the number of trains is small, but it is clear that the transportation capacity is insufficient.
  • In the case of diversion to the Keiyo Line > All-day direct service to Sotobo, there is a high possibility that the surplus of the 209 series 2000 series will be replaced by a change from the 209 series of the operation of the Sotobo Line (Chiba ~ Kamiso Ichinomiya) to the Keiyo Line direct train.
  • In the case of diversion to the Boso area, there is a high possibility that the 209 series will be replaced due to the aging of the 2000 series and 2100 series.
  • If the E233 series is diverted to the Boso area, it is expected to be used for long distances, so there is a high possibility that modifications such as installing toilets will be carried out.

4. Considerations on Vehicle Modification

  • If the 10-car train is diverted, it is conceivable that either the lead car will be newly built or the existing car will be used as it is.
  • In the case of conversion to the Boso area, there is a possibility that large-scale modifications will be made, such as the installation of seats and toilets for long-distance use.
  • In the case of conversion to the Keiyo Line, it is expected to be remodeled in accordance with the Keiyo Line E233 series 5000 series.
  • For routes that require 6-car or 4-car trains, it is likely that the new E131 series will be used.

5. Future Trends

  • It is highly likely that the T71 train at the Toyota Vehicle Center will be admitted by March 29, 2025 for conversion and modification.
  • It is hoped that future sightings will reveal more details about the diversion and modifications.
  • Izukyu transfer of the 209 series.
  • Newly built of the E131 series.
  • Keiyo Line E233 series 5000 series movement.

6. Additional Resources

  • At the Toyota Vehicle Center, a photo session of the E233 series 0-series 10-car train will be held.
    • This is a valuable opportunity to document vehicles that may be subject to repurposing.

7. Conclusion

The conversion of the E233 series rolling stock to the Chiba area is an important turning point in JR Japan's rolling stock operation plan. It is a trend that attracts attention in many respects, such as the selection of the diversion destination, the details of the remodeling, and the future operation plan, and the candidate organization is particularly noteworthy for the movement.

 

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