名鉄の存廃問題と廃線の決まった路線(2025年2月時点)/Meitetsu's survival issues and the routes that were decided to be discontinued (as of February 2025)

 名鉄広見線の一部区間(新可児~御嵩)と西尾・蒲郡線(西尾~吉良吉田~蒲郡)は、利用客減少と赤字により廃線の危機に瀕しています。また名鉄以外に2025年2月時点で廃線が決まっている路線をピックアップしました。

広見線(新可児~御嵩)

  • 20256月に存続か廃止かの判断が下される予定です。
  • 沿線人口減少とコロナ禍により利用者が大幅に減少し、年間2億円前後の赤字が出ています。
  • 名鉄は自治体に対し、路線の維持には15年で約176000万円の投資が必要だと伝えています。
  • 自治体は、年間約18000万円の維持費を負担する「みなし上下分離方式」か、年間約6400万円のバス転換かの選択を迫られています。
  • 住民からは、通学時間の増加や若者の地域離れを懸念する声が上がっています。

西尾蒲郡線(西尾~吉良吉田~蒲郡)

  • 西尾市蒲郡市が名鉄に年間25000万円を支援することで、2025年度までの運行継続が決定しています。
  • 2026年度以降の運行は未定で、2024年度末までに検討会が方向性を示す予定です。
  • 蒲郡線(吉良吉田~蒲郡)は輸送密度が低く、国の地域公共交通再構築事業の対象となっています。
  • 西尾市は、名鉄西尾・蒲郡線の存続に全力を尽くすとしており、「上下分離方式」の導入も検討しています。
  • 沿線自治体は、観光資源の活用や利用促進など、路線の維持に向けた取り組みを行っています。

ICカード非対応区間について

  • 広見線の一部区間(新可児~御嵩)と蒲郡線全線(吉良吉田~蒲郡)はICカード(manaca)が利用できません。
  • 名鉄自身は、これらの区間の運営は困難としており、廃線を前提にICカードを導入していないと考えられます。
  • ただし、廃線検討区間のうち西尾線全線はICカードに対応しています。

路線の今後

名鉄広見線、西尾・蒲郡線ともに、沿線自治体や住民が協力して利用促進や地域活性化に取り組むことが、路線の存続には不可欠です。

廃線の決まった路線たち

1.弘南鉄道大鰐線

  • 区間: 中央弘前駅~大鰐駅 (ちゅうおうひろさきえき~おおわにえき)
  • 現状:
    • 沿線5市町村が、弘南鉄道に対し令和3年度(2021年度)から10年間の長期的な支援策を発表しました。
    • 大鰐線の支援は、令和5年度(2023年度)の状況により、令和7年(2025年)で打ち切られる可能性があります。
    • 令和6年11月27日(20241127日)の会合で、令和10年3月末(20283月末)での路線休止が表明されました。
    • 沿線自治体も廃止方針に合意しています。
  • ポイント: 財政支援を受けているものの、状況次第で支援が打ち切られ、最終的には路線休止・廃止となる見込みです。

2.JR東日本津軽線

  • 区間: 蟹田駅~三厩駅 (かにたえき~みんまやえき)
  • 現状:
    • 令和4年8月(20228月)に発生した水害により、不通となっています。
    • 令和5年1月(20231月)から沿線自治体と復旧について協議が開始されました。
    • 鉄道での復旧は行わないことで合意されました。
    • 令和9年3月(20273月)に廃止予定です。
  • ポイント: 水害による被害からの復旧を断念し、鉄道としての運行を廃止する方針です。

3.JR北海道留萌本線

  • 区間: 深川駅~石狩沼田駅 (ふかがわえき~いしかりぬまたえき)
  • 現状:
    • 平成28年11月(201611月)にJR北海道が廃止を表明しました。
    • 沼田駅以西(石狩沼田駅方面から見て)は、令和5年3月(20233月)に廃止されました。
    • 沼田駅以東(深川駅方面)も、3年程度存続後、廃止に向けて調整が進められています(令和4年7月時点の情報)。
    • 令和8年3月末(20263月末)に全線廃止予定です。
  • ポイント: 段階的に廃止が進められており、数年以内に全線が廃止となる予定です。

4.JR北海道函館本線

  • 区間: 長万部駅~小樽駅 (おしゃまんべえき~おたるえき)
  • 現状:
    • 令和3年4月(20214月)に北海道新幹線並行在来線の対策協議会で、北海道が収支試算を示し、令和4年(2022年)の早い時期に存廃を決定する方針が示されました。
    • 令和4年2月13日(2022213日)の会合で、沿線自治体がバス転換で合意しました。
    • 余市駅~小樽駅間については、余市町、小樽市、北海道の間で継続協議となりました。
    • 令和4年3月26日(2022326日)の会合で、余市町も廃止に合意しました。
  • ポイント: 北海道新幹線の開業に伴い、並行在来線である函館線の一部区間が廃止となり、バス転換されることが決定しました。当初協議が続いていた余市町を含む全線で廃止となる見込みです。ただ函館本線の場合はバス転換に関する問題が山積みとなっており廃線回避する可能性もある。

路線名

区間

廃止/休止予定時期

理由

現状

弘南鉄道

大鰐線

中央弘前~大鰐

2028

3月末

経営状況

支援打ち切り可能性

沿線自治体合意、令和5年度の状況次第で支援打切り

JR東日本

津軽線

蟹田~三厩

2027

3

20228月水害

鉄道復旧断念、沿線自治体合意

JR北海道

留萌本線

深川~石狩沼田

2026

3月末

経営状況

段階的廃止、沼田以西は廃止済、沼田以東も廃止へ

JR北海道

函館本線(山線)

長万部~小樽

未定 (バス転換)

北海道新幹線開業

並行在来線問題

沿線自治体バス転換合意、余市町も廃止合意

まとめ

今回まとめさせていただいた路線は、いずれも厳しい経営状況や災害、新幹線開業などの影響を受けて、路線の維持が困難になっている状況です。沿線自治体との協議の結果、廃止やバス転換という結論に至っている路線が多く見られます。

 

Part of the Meitetsu Hiromi Line (Shin-Kani to Mitake) and the Nishi-O and Gamagori Lines (Nishi-O to Kira Yoshida to Gamagori) are facing the risk of closure due to declining ridership and financial losses.

Hiromi Line (Shin-Kani to Mitake)

  • A decision on whether to continue or discontinue this section is expected in June 2025.
  • Ridership has significantly decreased due to the declining population along the line and the COVID-19 pandemic, resulting in an annual deficit of around 200 million yen.
  • Meitetsu has informed local municipalities that maintaining the line would require an investment of approximately 1.76 billion yen over 15 years.
  • Municipalities are being asked to choose between bearing an annual maintenance cost of about 180 million yen under the "quasi-separation of track and operation" method or switching to bus services at an annual cost of about 64 million yen.
  • Residents have raised concerns about increased commuting times and the potential exodus of young people from the region.

Nishi-O and Gamagori Lines (Nishi-O to Kira Yoshida to Gamagori)

  • Nishi-O City and Gamagori City have decided to continue operations until the end of fiscal 2025 by providing Meitetsu with an annual subsidy of 250 million yen.
  • Operations beyond fiscal 2026 remain uncertain, with a review meeting scheduled to present a direction by the end of fiscal 2024.
  • The Gamagori Line (Kira Yoshida to Gamagori) has low transport density and is eligible for the national regional public transportation reconstruction project.
  • Nishi-O City is committed to maintaining the Meitetsu Nishi-O and Gamagori Lines and is considering introducing the "separation of track and operation" method.
  • Local municipalities along the line are working on various initiatives to maintain the lines, such as leveraging tourist resources and promoting usage.

Regarding Non-IC Card-Compatible Sections

  • The sections of the Hiromi Line (Shin-Kani to Mitake) and the entire Gamagori Line (Kira Yoshida to Gamagori) do not accept IC cards (Manaca).
  • Meitetsu has found it difficult to operate these sections and has not introduced IC cards, presumably with the assumption of discontinuation.
  • However, the entire Nishi-O Line, which is under consideration for discontinuation, is compatible with IC cards.

Future of the Lines

  • The survival of the Meitetsu Hiromi Line and the Nishi-O and Gamagori Lines depends on cooperation between local municipalities and residents to promote usage and revitalize the region.

Lines That Have Been Decided to Be Discontinued

  1. Konan Railway Owani Line
    • Section: Chuohirosaki Station to Owani Station
    • Current Status:
      • Five municipalities along the line announced a long-term support plan for Konan Railway from fiscal 2021.
      • The support for the Owani Line may be terminated by fiscal 2025, depending on the situation in fiscal 2023.
      • At a meeting on November 27, 2024, it was announced that the line would be suspended by the end of March 2028.
      • Local municipalities have agreed to discontinue the line.
    • Key Points: Despite receiving financial support, support may be terminated depending on the situation, leading to the suspension and eventual discontinuation of the line.
  2. JR East Tsugaru Line
    • Section: Kanita Station to Minmaya Station
    • Current Status:
      • The line has been out of service due to flooding in August 2022.
      • Discussions on restoration began with local municipalities in January 2023.
      • Agreement was reached not to restore the line as a railway.
      • The line is scheduled for discontinuation in March 2027.
    • Key Points: The decision was made to discontinue the line due to the inability to restore it following flood damage.
  3. JR Hokkaido Rumoi Main Line
    • Section: Fukagawa Station to Ishikari-Numata Station
    • Current Status:
      • JR Hokkaido announced the discontinuation of the line in November 2016.
      • The section west of Numata Station was discontinued in March 2023.
      • The section east of Numata Station is scheduled for discontinuation by March 2026.
    • Key Points: The line is being discontinued in stages, with the entire line expected to be discontinued within a few years.
  4. JR Hokkaido Hakodate Main Line
    • Section: Oshamambe Station to Otaru Station
    • Current Status:
      • In April 2021, the Hokkaido Shinkansen parallel conventional line measures council showed the Hokkaido revenue and expenditure estimates, with a plan to decide the survival of the line early in 2022.
      • At a meeting on February 13, 2022, local municipalities agreed to switch to bus services.
      • Continued discussions between Yoichi Town, Otaru City, and Hokkaido on the section from Yoichi Station to Otaru Station.
      • At a meeting on March 26, 2022, Yoichi Town also agreed to discontinue the line.
    • Key Points: Due to the opening of the Hokkaido Shinkansen, part of the parallel conventional line, the Hakodate Line, will be discontinued and switched to bus services. However, issues related to the bus conversion may lead to the survival of the line.

 

Line Name

Section

Scheduled Discontinuation/Suspension Date

Reason

Current Status

Konan Railway Owani Line

Chuohirosaki - Owani

End of March 2028

Financial condition

Possible termination of support, agreed by local municipalities, support may be cut off depending on the situation in FY2023

JR East Tsugaru Line

Kanita - Minmaya

March 2027

August 2022 flooding

Abandonment of railway restoration, agreement by local municipalities

JR Hokkaido Rumoi Main Line

Fukagawa - Ishikari-Numata

End of March 2026

Financial condition

Discontinuation in stages, western part already discontinued, eastern part also to be discontinued

JR Hokkaido Hakodate Main Line (Yama Line)

Oshamambe - Otaru

Undecided (Bus conversion)

Opening of Hokkaido Shinkansen, issues with parallel conventional lines

Agreement by local municipalities to bus conversion, Yoichi Town also agreed to discontinuation

Summary

The lines summarized in this report are all facing difficult situations due to severe financial conditions, disasters, and the opening of new Shinkansen lines, making it challenging to maintain the railway lines. Many of the lines have reached the conclusion of discontinuation or conversion to bus services as a result of discussions with local municipalities.

 

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