東海道線電柱衝突事故報告書公表/Publication of the Investigation Report on the Utility Pole Collision Accident on the JR East Tokaido Line

大船事故報告書

事故の概要

202385日、東日本旅客鉄道株式会社の東海道線上り列車(第9974E列車 使用編成はE231S14編成+E233U621編成)が大船駅構内で傾斜した電柱と衝突しました。事故は午後925分頃に発生し、列車は205メートル走行した後に停車。乗客約1,500名のうち、4名と運転士1名が軽傷を負いました。

事故の原因

調査によると、事故の原因は傾斜した電柱が列車と衝突したことに起因しています。電柱は地際付近に生じた横ひび割れから水分が浸入し、一部のPC鋼棒が腐食して破断した結果、耐力を失ったとされています。電柱にかかる常時の曲げモーメントが大きく、風や地震などの影響で過大な力が加わり、ひび割れが発生していたことが事故の要因と考えられています。

影響と対応

事故後、現場には35名の同社社員が到着し、乗客の避難誘導が行われました。警察や消防も駆けつけ、乗客の降車誘導は約1時間後に開始され、無事に完了しました。

再発防止策

再発防止のため、JR東日本は以下の措置を講じました:

  1. 電柱設計の見直し:常時加わる荷重が許容荷重の70%未満になるよう設計基準を改定。
  2. 電柱の補強と建て替え:重点管理柱の健全性を確認し、必要に応じて補強や建て替えを実施。
  3. 検査方法の改善:外観検査を強化し、微細なひび割れも見逃さないようにする。

国土交通省も他の鉄道事業者に対し、同様の事故を防ぐための注意喚起を行いました。

東海道線大船駅事故に関するSNSの反応要約

運輸安全委員会が発表した東海道線大船駅での電柱衝突事故の調査報告書に関するSNS上の主な反応は以下の通りです。

事故原因に関する反応

  • 電柱の老朽化が原因との認識が多数: 電柱のひび割れや鉄筋の腐食が事故の原因とされたことに対し、老朽化による構造不良や整備不足を指摘する声が目立ちます。
  • JR東日本の整備体制への疑問: 今回の事故をきっかけに、JR東日本の車両整備だけでなく、線路や架線などのインフラ整備についても、過去に不正や不十分な点があったのではないかという疑念が表明されています。

事故発生時の対応に関する反応

  • 警察の対応の遅さに対する批判: 事故発生から警察の到着まで時間がかかったことに対し、傷病者がいる状況での対応の遅さを批判する声が見られます。
  • JR東日本の対応に対する不信感: 今回の事故に限らず、過去の事例を挙げ、JR東日本の安全対策や危機管理能力に対する不信感を表明する声も少なくありません。

その他

  • 利用者への影響: 事故によって多くの利用者が長時間足止めされたり、迂回を強いられたりしたことへの不満や、安全な鉄道運行に対する不安の声が挙げられています。
  • 鉄道事業者への不信感: 今回の事故は、鉄道事業者全体に対する信頼を損なう可能性があるとの指摘もされています。

Summary of the Accident

On August 5, 2023, an upward-bound train of East Japan Railway Company (JR East) on the Tokaido Line (Train No. 9974E, consisting of E231 series S14 set + E233 series U621 set) collided with a leaning utility pole at Ofuna Station. The accident occurred around 9:25 PM, and the train stopped after traveling 205 meters. Among approximately 1,500 passengers, 4 passengers and 1 driver sustained minor injuries.

Cause of the Accident

According to the investigation, the cause of the accident was attributed to the collision with a leaning utility pole. The utility pole lost its strength due to water infiltration from horizontal cracks near the base, leading to the corrosion and breakage of some PC steel rods. The large constant bending moment on the utility pole, combined with additional forces from wind and earthquakes, contributed to the cracks, which ultimately led to the accident.

Impact and Response

After the accident, 35 company employees arrived at the scene to assist in evacuating passengers. Police and fire departments also responded, starting passenger disembarkation about an hour later, which was successfully completed.

Preventive Measures

To prevent recurrence, JR East has taken the following measures:

  1. Reviewing Pole Design: Revised design standards to ensure that the constant load on poles is less than 70% of the allowable load.
  2. Reinforcement and Replacement: Checked the integrity of key utility poles and conducted reinforcement or replacement as needed.
  3. Improvement of Inspection Methods: Enhanced visual inspections to detect even minor cracks.

The Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism also issued advisories to other railway operators to prevent similar accidents.

Summary of Social Media Reactions to the Ofuna Station Accident

Here are the main reactions on social media regarding the investigation report on the utility pole collision accident at Ofuna Station released by the Transportation Safety Board:

Reactions on the Cause of the Accident

  • Recognition of Utility Pole Deterioration: Many acknowledge that the accident was due to utility pole deterioration, highlighting structural defects and insufficient maintenance due to cracking and corrosion.
  • Questioning JR East's Maintenance: The accident prompted doubts about not only the train maintenance but also infrastructure maintenance such as tracks and overhead lines, with suspicions of past negligence or deficiencies.

Reactions on the Response to the Accident

  • Criticism of Police Response Delay: There are criticisms about the delay in police arrival after the accident, especially considering the presence of injured passengers.
  • Distrust in JR East's Response: Besides this accident, past incidents are cited, expressing distrust in JR East's safety measures and crisis management capabilities.

Other Reactions

  • Impact on Users: Complaints and concerns about the long delays and detours imposed on many users due to the accident, raising fears about safe railway operations.
  • Distrust in Railway Operators: Some suggest that this accident might undermine trust in railway operators as a whole.

 

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