東海道線電柱衝突事故報告書公表/Publication of the Investigation Report on the Utility Pole Collision Accident on the JR East Tokaido Line
事故の概要
2023年8月5日、東日本旅客鉄道株式会社の東海道線上り列車(第9974E列車 使用編成はE231系S14編成+E233系U621編成)が大船駅構内で傾斜した電柱と衝突しました。事故は午後9時25分頃に発生し、列車は205メートル走行した後に停車。乗客約1,500名のうち、4名と運転士1名が軽傷を負いました。
事故の原因
調査によると、事故の原因は傾斜した電柱が列車と衝突したことに起因しています。電柱は地際付近に生じた横ひび割れから水分が浸入し、一部のPC鋼棒が腐食して破断した結果、耐力を失ったとされています。電柱にかかる常時の曲げモーメントが大きく、風や地震などの影響で過大な力が加わり、ひび割れが発生していたことが事故の要因と考えられています。
影響と対応
事故後、現場には35名の同社社員が到着し、乗客の避難誘導が行われました。警察や消防も駆けつけ、乗客の降車誘導は約1時間後に開始され、無事に完了しました。
再発防止策
再発防止のため、JR東日本は以下の措置を講じました:
- 電柱設計の見直し:常時加わる荷重が許容荷重の70%未満になるよう設計基準を改定。
- 電柱の補強と建て替え:重点管理柱の健全性を確認し、必要に応じて補強や建て替えを実施。
- 検査方法の改善:外観検査を強化し、微細なひび割れも見逃さないようにする。
国土交通省も他の鉄道事業者に対し、同様の事故を防ぐための注意喚起を行いました。
東海道線大船駅事故に関するSNSの反応要約
運輸安全委員会が発表した東海道線大船駅での電柱衝突事故の調査報告書に関するSNS上の主な反応は以下の通りです。
事故原因に関する反応
- 電柱の老朽化が原因との認識が多数: 電柱のひび割れや鉄筋の腐食が事故の原因とされたことに対し、老朽化による構造不良や整備不足を指摘する声が目立ちます。
- JR東日本の整備体制への疑問: 今回の事故をきっかけに、JR東日本の車両整備だけでなく、線路や架線などのインフラ整備についても、過去に不正や不十分な点があったのではないかという疑念が表明されています。
事故発生時の対応に関する反応
- 警察の対応の遅さに対する批判: 事故発生から警察の到着まで時間がかかったことに対し、傷病者がいる状況での対応の遅さを批判する声が見られます。
- JR東日本の対応に対する不信感: 今回の事故に限らず、過去の事例を挙げ、JR東日本の安全対策や危機管理能力に対する不信感を表明する声も少なくありません。
その他
- 利用者への影響: 事故によって多くの利用者が長時間足止めされたり、迂回を強いられたりしたことへの不満や、安全な鉄道運行に対する不安の声が挙げられています。
- 鉄道事業者への不信感: 今回の事故は、鉄道事業者全体に対する信頼を損なう可能性があるとの指摘もされています。
【 #鉄道事故調査報告書 の公表】
— 運輸安全委員会 (@JTSB_unyuanzen) November 28, 2024
令和5年8月5日、東日本旅客鉄道株式会社 東海道線 大船駅構内において、走行中の列車が傾斜していた電柱と衝突し、乗客等5名が負傷した事故#運輸安全委員会https://t.co/AcI2BKp8wJ pic.twitter.com/SDxHEwXFGB
https://t.co/dtktjCyDwj
— YCS3120 (@YCS3120) November 28, 2024
昨年8月に東海道線大船駅構内で発生した電柱衝突事故の事故調査報告書が公表されました。
電柱に比較的大きな曲げモーメントが掛かっていたことで横ひび割れが発生し、そこから水分が浸入しPC鋼棒の一部が腐食し破断したことが傾斜の原因だということです。 pic.twitter.com/7Vcghq45Vx
JR東海道線が大船駅で電柱と衝突した事故…ひび割れ電柱に雨水しみ込み鉄筋の腐食で傾いた可能性を示唆 運輸安全委員会(FNNプライムオンライン(フジテレビ系)) https://t.co/ge1TVL2YND
— (=゚Д゚=)♂♀🌈日野友希(どらねこ先生) (@doracatjapan) November 28, 2024
東海道線大船駅近くで起きた電柱倒壊と列車衝突事故について、運輸安全委員会が報告書を公表したで。
— あっくん💚FX(セカンドギアEA・裁量) (@infoakkun) November 28, 2024
事故は電柱の構造不良や整備不足が原因らしい。
非常ブレーキも間に合わんかったみたいや! pic.twitter.com/TLkNkIeCLs
JR東海道線が
— gureo (@gureog33) November 28, 2024
大船駅で電柱と衝突した事故…
ひび割れ電柱に
雨水しみ込み
鉄筋の腐食で傾いた可能性を示唆
運輸安全委員会
11/28
!見逃し点検…ざんまい… https://t.co/sSP6yNbY4h
大船駅の電柱倒壊事故、一番腑に落ちないのが21:25に警察へ通報してたのに現着が22:15だったこと。
— 桜庭きょー (@kyo_113) November 28, 2024
傷病者おるのに50分もかけるか……? pic.twitter.com/C9qour7rKz
問題の大きな事業者ではあったのは大前提だとは思いますよ?
— kmrm_y(長期休暇) (@_kamur0mi_yu) October 4, 2024
でもコスト問題や整備の部分を甘く見ていたんだろうな?ってことは、天下のJR東日本さまでも老朽化した架線をそのままにして幹線を不通にしたりとか、新幹線ですら整備不良漏電起こしてで丸一日止めたのをお忘れで?
やはり整備不良が原因ですわな。/JR東日本 “車両整備で過去に不正” 国交省が特別保安監査へhttps://t.co/xEuA8SzSYy
— 木野浩一 (@dorasuky) September 20, 2024
雨が強くなる前に帰ろうと思ったのに車両の整備不良によって50分もすし詰めの電車を遅らせたあげく、暴風雨の中歩かせたJR東日本はカスであって鉄道事業者としての資格はないが、鉄道事業をやめろというのはさすがに酷なので線路用地を含む全ての不動産から得られている所得を国民に等しく分配すべき
— ごさいようじょ (@tochikuji) May 28, 2024
Summary
of the Accident
On August 5,
2023, an upward-bound train of East Japan Railway Company (JR East) on the
Tokaido Line (Train No. 9974E, consisting of E231 series S14 set + E233 series
U621 set) collided with a leaning utility pole at Ofuna Station. The accident
occurred around 9:25 PM, and the train stopped after traveling 205 meters.
Among approximately 1,500 passengers, 4 passengers and 1 driver sustained minor
injuries.
Cause
of the Accident
According to
the investigation, the cause of the accident was attributed to the collision
with a leaning utility pole. The utility pole lost its strength due to water
infiltration from horizontal cracks near the base, leading to the corrosion and
breakage of some PC steel rods. The large constant bending moment on the
utility pole, combined with additional forces from wind and earthquakes,
contributed to the cracks, which ultimately led to the accident.
Impact
and Response
After the
accident, 35 company employees arrived at the scene to assist in evacuating
passengers. Police and fire departments also responded, starting passenger
disembarkation about an hour later, which was successfully completed.
Preventive
Measures
To prevent
recurrence, JR East has taken the following measures:
- Reviewing Pole Design:
Revised design standards to ensure that the constant load on poles is less
than 70% of the allowable load.
- Reinforcement and Replacement: Checked the integrity of key utility poles and
conducted reinforcement or replacement as needed.
- Improvement of Inspection Methods: Enhanced visual inspections to detect even minor
cracks.
The Ministry
of Land, Infrastructure, Transport and Tourism also issued advisories to other
railway operators to prevent similar accidents.
Summary
of Social Media Reactions to the Ofuna Station Accident
Here are the
main reactions on social media regarding the investigation report on the
utility pole collision accident at Ofuna Station released by the Transportation
Safety Board:
Reactions
on the Cause of the Accident
- Recognition of Utility Pole Deterioration: Many acknowledge that the accident was due to
utility pole deterioration, highlighting structural defects and
insufficient maintenance due to cracking and corrosion.
- Questioning JR East's Maintenance: The accident prompted doubts about not only the
train maintenance but also infrastructure maintenance such as tracks and
overhead lines, with suspicions of past negligence or deficiencies.
Reactions
on the Response to the Accident
- Criticism of Police Response Delay: There are criticisms about the delay in police
arrival after the accident, especially considering the presence of injured
passengers.
- Distrust in JR East's Response: Besides this accident, past incidents are cited,
expressing distrust in JR East's safety measures and crisis management
capabilities.
Other
Reactions
- Impact on Users:
Complaints and concerns about the long delays and detours imposed on many
users due to the accident, raising fears about safe railway operations.
- Distrust in Railway Operators: Some suggest that this accident might undermine
trust in railway operators as a whole.
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