東海道・山陽新幹線のぞみ自由席3→2両削減化の反応と思った事/Reactions and Thoughts on the Reduction of Non-Reserved Seats from Three to Two on the Tokaido and Sanyo Shinkansen Nozomi

新幹線「のぞみ」自由席削減に関する分析とSNS反応まとめ

ニュース内容の要約

2024年春、東海道・山陽新幹線の「のぞみ」の自由席が3両から2両に削減されることが検討されています。ネット予約の普及により指定席の需要が高まっていることが主な理由です。これにより、自由席が通年で削減されるのは初めてとなります。

SNS上の反応

今回の自由席削減に関するSNS上の反応は、大きく以下の3つのグループに分けることができます。

1. 指定席支持派

  • メリット:
    • 指定席の予約が便利で、事前に席を確保できる。
    • 混雑を避けて快適に移動できる。
    • 出張など、ビジネスシーンで利用しやすい。
  • 意見例:
    • 「全車指定席が当たり前、乗る列車くらい決めておけ」
    • 「指定席のニーズが高まっているのだから、自由席を減らすのは当然」
    • 「自由席に乗る人は時間の管理ができない」

2. 自由席支持派

  • メリット:
    • 予定が変更になっても、柔軟に対応できる。
    • 自由に席を選べる。
    • 指定席よりも料金が安い。
  • 意見例:
    • 「自由席の最大の魅力は決められた電車に乗る必要がないこと」
    • 「予定が遅れても、数本後にくるのぞみに飛び乗れることがどれだけ大きいか」
    • 「自由席の便利さを『お前が時間にルーズだから』みたいな理由で反論されるのは、殺意が湧いてくる」

3. その他の意見

  • 地域差:
    • 「博多〜小倉に関しては、誰が指定席乗るんですかという話ではある」
    • 「東北の田舎もんは黙っとけ」
  • 料金:
    • 「のぞみの指定席料金はひかり・こだまとは違い料金が高いからネックなんだよね」
  • 会社規定:
    • 「弊社の出張規定で『係長以下は新幹線は自由席』となっているので、自由席料金でのぞみ指定に乗れたEX予約は重宝していた」
  • 時代の流れ:
    • 「ネット予約等でケータイ(スマホ)一つで席を予約したり券売機に立ち寄らずにそのまま列車に乗るスタイルになりつつあるから時代の流れなのかな?」

分析

SNS上の反応から、自由席削減に対する意見は大きく分かれていることがわかります。指定席支持派は、便利さや快適性を重視しており、自由席支持派は、柔軟性や料金を重視している傾向が見られます。また、地域差や会社規定など、個々の事情によって意見が異なることも明らかになりました。

まとめ

今回の自由席削減は、鉄道利用者の多様化するニーズに対応するための施策と言えます。しかし、自由席の減少は、一部の利用者にとっては不便に感じる可能性もあります。JR東海とJR西日本は、今後も利用者の声を聞きながら、より良いサービスを提供していくことが求められます。

「のぞみ」の自由席削減について、様々なご意見をお持ちのようです。ご意見を整理すると、主に以下の点が挙げられます。

  • 自由席削減について:
    • 立ち席でも良いので、自由席特急券で乗車したいという意見。
    • ネット予約の普及により、指定席の需要が高まっている現状を踏まえると、自由席削減は時代の流れであるという意見。
    • 指定席券売機が多機能化し、席を自由に選べるようになったため、従来のように窓口で席を指定する必要性がなくなったという意見。
    • 予約方法がわからない人でも利用できるように、一部の自由席は残しておくべきだという意見。
  • 料金について:
    • 「のぞみ」の指定席料金が高いことが、自由席を選択する理由の一つになっているという意見。

ご意見の背景として、以下のようなことが考えられます。

  • 多様化する利用者のニーズ:
    • 自由に旅行を楽しみたい人、時間に縛られずに移動したい人など、利用者のニーズは多様化しています。
    • ネット予約の普及により、事前に席を確保したいという人も増えています。
  • 技術の進歩:
    • 指定席券売機の機能向上や、スマートフォンを使った予約サービスの普及により、乗車券の購入方法が大きく変化しています。
  • 料金体系:
    • 「のぞみ」の指定席料金が高いことが、一部の利用者にとって負担となっているという現状があります。

これらのことから、以下のことが言えます。

  • 自由席の削減は、時代の流れと言える側面がある一方で、一部の利用者にとっては不便に感じる部分もあるという複雑な問題です。
  • 鉄道会社は、利用者の多様なニーズに対応するため、指定席と自由席のバランスをどのように取るべきか、今後も検討していく必要があります。
  • 料金体系についても、より多くの利用者が利用しやすいように、見直しの余地があるかもしれません。

Summary of the News

In the spring of 2024, it is being considered to reduce the number of non-reserved seats on the Tokaido and Sanyo Shinkansen "Nozomi" from three cars to two. The main reason is the increasing demand for reserved seats due to the spread of online reservations. This will be the first time that non-reserved seats are reduced throughout the year.

Reactions on Social Media

The reactions on social media regarding the reduction of non-reserved seats can be broadly categorized into three groups:

  1. Pro-Reserved Seat Group
    • Benefits:
      • Convenient to book reserved seats and secure them in advance.
      • Avoid congestion and travel comfortably.
      • Suitable for business use such as business trips.
    • Example Opinions:
      • "All reserved seats should be a given, decide on which train to take."
      • "With the increasing demand for reserved seats, it is natural to reduce non-reserved seats."
      • "People who take non-reserved seats can't manage their time."
  2. Pro-Non-Reserved Seat Group
    • Benefits:
      • Flexible in case of schedule changes.
      • Can freely choose seats.
      • Cheaper than reserved seats.
    • Example Opinions:
      • "The greatest appeal of non-reserved seats is not having to take a predetermined train."
      • "How valuable is it to be able to hop on a Nozomi that comes a few trains later when your schedule is delayed."
      • "Countering the convenience of non-reserved seats with arguments like 'because you're loose with time' makes me want to kill."
  3. Other Opinions
    • Regional Differences:
      • "Regarding Hakata to Kokura, the question is who would take reserved seats."
      • "People from rural areas in Tohoku should shut up."
    • Price:
      • "The price of reserved seats on Nozomi is high compared to Hikari and Kodama, which is a drawback."
    • Company Regulations:
      • "According to our company's travel regulations, 'staff below section manager can only take non-reserved seats on the Shinkansen', so EX reservation that allowed us to take reserved seats at non-reserved seat prices was very convenient."
    • Trend of the Times:
      • "With online reservations and the trend of boarding trains without visiting ticket machines just with smartphones, it might be the trend of the times."

Analysis

From the reactions on social media, it is clear that opinions on the reduction of non-reserved seats are divided. The pro-reserved seat group values convenience and comfort, while the pro-non-reserved seat group values flexibility and price. Additionally, opinions vary based on individual circumstances such as regional differences and company regulations.

Conclusion

The reduction of non-reserved seats this time can be seen as a measure to respond to the diversifying needs of railway users. However, the decrease in non-reserved seats may be inconvenient for some users. JR Tokai and JR West are expected to continue providing better services while listening to the voices of users.

Supplementary Notes:

  • The above are just examples of opinions on social media and do not represent the opinions of all users.
  • The impact of the reduction of non-reserved seats may change depending on future usage conditions and timetable revisions.

 

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