金沢直通特急の復活を求める動きとJR西日本の見解 /Movements for the Restoration of Direct Express Trains to Kanazawa and JR West's View
金沢直通特急の復活を求める動きとJR西日本の見解
- 京都市議会が直通便復活を求める意見書を可決
北陸新幹線の敦賀延伸により、特急サンダーバードが敦賀止まりとなったことで、乗り換えが発生し、利用者から不便だとの声が上がっています。これを受け、京都市議会は京都と金沢方面を結ぶ直通便の復活を求める意見書を全会一致で可決しました。この背景には、東海道新幹線の代替路線としての重要性や、関西からの観光客減少への懸念があります。
- JR西日本社長が復活を否定
これに対し、JR西日本の長谷川社長は、在来線特急を敦賀以北に走らせることは北陸新幹線の意義を減殺するとして、否定的な見解を示しました。また、京都市長も、新大阪延伸との関係で議論が複雑化しており、直ちには動きにくいとの認識を示しています。
- SNSの反応
SNSでは、直通便廃止による運賃・料金の値上げや乗り換えの手間に対する不満が多く見られます。また、北陸新幹線の意義自体を疑問視する声や、関西と北陸のアクセス改善を求める声など、様々な意見が出ています。
北陸新幹線の新大阪延伸ルート選定
- 京都駅の位置が焦点
北陸新幹線の新大阪までの延伸ルートにおいて、京都駅の位置が重要な焦点となっています。与党のプロジェクトチームは「小浜・京都ルート」での建設を決定していますが、京都駅の位置については3つの案があります。
- JR西日本は現在の京都駅に近い位置を希望
JR西日本の長谷川社長は、地元の理解を前提としつつも、利用者にとっては現在の京都駅に近いことが望ましいという考えを重ねて示しました。
- 地元からの懸念
京都府と京都市からは、地下水への影響やトンネル掘削時の土の処理などについて強い懸念が出ています。JR西日本は、これらの懸念を丁寧に解決していくことを期待するとしています。
SNSの反応(金沢直通復活と大阪延伸に関連して)
SNSでは、金沢直通復活を求める声とともに、大阪延伸ルート選定の難航に対する懸念や、そもそも北陸新幹線が関西にとって必要だったのかという疑問の声も上がっています。また、仮に直通運転が復活した場合、第三セクターに移行した北陸本線の扱いがどうなるのか、といった将来のシナリオを予測する意見もあります。
全体的なまとめ
北陸新幹線の敦賀延伸は、北陸と首都圏のアクセス向上には貢献しましたが、関西とのアクセスにおいては課題を残しています。特に、直通運転の廃止は利用者から不満の声が多く、政治的な動きにもつながっています。一方、新大阪延伸はルート選定という大きな課題に直面しており、地元の理解を得ながら進めていく必要があり、今後の動向が注目されます。の関西から金沢・能登半島へ直通特急を復活させてほしいと仮に復活させたら並行在来線の定期列車の運行への要望へと変わり、結局JR西日本が第三セクター鉄道へ投げ捨てた北陸本線の区間がインフラ(線路設備のみならず普通列車用車両も)は第三セクターで運行がJR西日本と第二種鉄道事業をやって結果北陸本線が復活するなんて言うシナリオが出てきそうな予感がします。金沢延伸開業時も富山県では新幹線開業後も直通特急を残してほしいと要望があったのだが、新幹線には最大のデメリットがあって午前0時~6時の間は原則運行ができないが在来線特急は金沢延伸前の場合は4時台のサンダーバードも存在していた。
敦賀駅在来ラッチ内待合室。2024年開業なのに、充電できる設備が皆無。
— Shin-ya Ohnishi (@shinyaohnishi) December 19, 2024
異常時はここで人が滞留する事もあるのに、スマホの充電もできない。
そして8分乗り換えを嫌ってか、結構利用者がいる pic.twitter.com/j0rx3ylqF7
【速報】
— Hokuriku Express|北陸エクスプレス (@shinkansen_ex) December 18, 2024
JR西日本社長、金沢直通特急の復活を否定
京都市長も特急の拡充を求めず
京都・大阪から金沢直通の特急復活「北陸新幹線の意義減殺」JR西社長が否定 能登への臨時便は検討(京都新聞)https://t.co/gHkYdIDguB
>JR西日本の長谷川一明社長は18日、北陸新幹線の敦賀駅開業に伴って運行区間が縮小した特急「サンダーバード」の拡充を求めた京都市議会の意見書に対し、「敦賀を越えて在来線特急を走らせることは、北陸新幹線の意義そのものを大きく減殺する」と述べ、否定的な認識を示した。…
— Hokuriku Express|北陸エクスプレス (@shinkansen_ex) December 18, 2024
>京都市の松井孝治市長は18日の会見で、市議会の意見書について、「(金沢まで直通だった)元々のサンダーバードに好意的な市民がものすごく多い」と指摘。一方、「今はどうしても新幹線(の新大阪延伸)と絡めて議論され『新幹線はいらない』というような話になり、直ちには動きにくい」と述べ、京…
— Hokuriku Express|北陸エクスプレス (@shinkansen_ex) December 18, 2024
>京都市の松井孝治市長は18日の会見で、市議会の意見書について、「(金沢まで直通だった)元々のサンダーバードに好意的な市民がものすごく多い」と指摘。一方、「今はどうしても新幹線(の新大阪延伸)と絡めて議論され『新幹線はいらない』というような話になり、直ちには動きにくい」と述べ、京…
— Hokuriku Express|北陸エクスプレス (@shinkansen_ex) December 18, 2024
北陸新幹線延伸の意義って福井と東京の直結じゃないの?
— 文系科学者 (@tekken_sumofan) December 19, 2024
別に大阪〜金沢の直通特急を復活させても良いじゃん https://t.co/G6DaIiytMj
#くたばれ北陸新幹線
— 真鍋義久 (@kotoura33) March 17, 2024
金沢⇔大阪の運賃・特急料金の合計が
今までのサンダーバード直通よりも、1620円も高くなって
更に乗り換え※と言う名の「罰ゲーム」も追加。
少なくとも関西にとっては、北陸新幹線は要らなかったかも。🤔
※西九州新幹線も乗り換えですが、こちらは同一ホーム対面乗り換え。 pic.twitter.com/LjtxCmJ0HO
Movements
for the Restoration of Direct Express Trains to Kanazawa and JR West's View
Kyoto City Council Passed a Resolution
- Due to the extension of
the Hokuriku Shinkansen to Tsuruga, the Thunderbird limited express now
terminates at Tsuruga, forcing passengers to transfer and resulting in
complaints about inconvenience. In response, the Kyoto City Council
unanimously passed a resolution calling for the restoration of direct
services between Kyoto and Kanazawa. This move is driven by concerns over
the importance of the route as an alternative to the Tokaido Shinkansen
and a decline in tourists from Kansai.
JR West President Denied Restoration
- JR West President
Hasegawa expressed a negative view, stating that running limited express
trains on conventional lines north of Tsuruga would undermine the
significance of the Hokuriku Shinkansen. Kyoto's mayor also indicated that
discussions are complicated by the connection to the extension to
Shin-Osaka, making immediate action difficult.
Reactions on Social Media
- There are numerous
complaints on social media about fare increases and the hassle of
transfers due to the discontinuation of direct services. Some question the
very significance of the Hokuriku Shinkansen, while others call for
improved access between Kansai and Hokuriku.
Route
Selection for the Hokuriku Shinkansen Extension to Shin-Osaka
Kyoto Station Location as a Key Focus
- The extension route of
the Hokuriku Shinkansen to Shin-Osaka focuses significantly on the
location of Kyoto Station. The ruling party's project team decided on the
"Obama-Kyoto route" for construction, but there are three
proposals regarding the location of Kyoto Station.
JR West's Preference for the Current
Kyoto Station
- JR West President
Hasegawa reiterated the preference for a location close to the current
Kyoto Station, contingent on local understanding, stressing the
convenience for users.
Concerns from Local Authorities
- Kyoto Prefecture and
Kyoto City have expressed strong concerns about the impact on groundwater
and soil disposal during tunnel excavation. JR West hopes to address these
concerns carefully.
Social
Media Reactions (Related to Kanazawa Direct Restoration and Osaka Extension)
Social
media is filled with calls for the restoration of direct services to Kanazawa,
alongside concerns about the difficulties in selecting the extension route to
Osaka. There are also questions about whether the Hokuriku Shinkansen was
necessary for Kansai in the first place. Some predict future scenarios,
questioning how the Hokuriku Main Line, which transitioned to a third sector,
would be handled if direct operations were restored.
Overall
Summary
While
the extension of the Hokuriku Shinkansen to Tsuruga improved access between
Hokuriku and the Tokyo metropolitan area, it has left issues regarding access
from Kansai. The discontinuation of direct operations has led to many user
complaints and political movements. Meanwhile, the extension to Shin-Osaka
faces significant challenges in route selection, requiring local understanding
and careful progress. The future developments are closely watched.
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