三岐鉄道に譲渡された元JR東海211系の大規模改造まとめ/Summary of Major Overhauls for Former JR Central 211 Series Transferred to Sangi Railway

三岐鉄道に譲渡された元JR東海211系の大規模改造まとめ(20251月時点)

三岐鉄道が長年使用してきた既存車両の置き換えのため、JR東海から211系電車を譲り受けることを202471日に発表したのは記憶に新しいところです。これは211系が地方私鉄に譲渡される初の事例であり、鉄道ファンのみならず多くの方々から注目を集めています。譲渡されたのは3両編成30両で、そのうち24両が営業用、6両が部品取り用として使用される予定です。これにより、三岐線で活躍してきた元西武鉄道の車両は全て置き換えられることになります。

大規模な改造の目的と内容

三岐鉄道に譲渡された211系は、三岐線での運用に適応するための大規模な改造が施されています。その内容は多岐に渡ります。

  • 内外装の変更

座席の撤去(後に新しい座席が設置されると推測されます)、車体側面の帯の剥離、そして新しい塗装への変更が行われています。これは外観上の大きな変化をもたらす要素です。

  • 機器の更新

前照灯および行先表示器のLED化、さらには三岐鉄道の標準的な装備である逆L型アンテナの設置などが行われています。これらの変更は、視認性の向上やメンテナンス性の改善に寄与すると考えられます。

  • その他

車両番号の変更、その他三岐線での運用に必要な細かな改造も行われていると推測されます。

現在の改造状況(202411月中旬以降の情報を含む)

YouTube動画やSNSなどの情報から、現在の改造状況をまとめます。特に、保々車両区で改造中のSS2編成(クハ210-5025、モハ210-5056、クモハ211-5608)の情報が中心となります。

  • SS2編成
    • 3両全てで座席の撤去が完了しています。
    • 車体側面の帯は剥離済みですが、正面の帯は湘南色が維持されています(後に変更される可能性が高いです)。
    • クハ210-5025は車両番号が剥離済みですが、モハ210-5056とクモハ211-5608は未剥離です。
    • 先頭車はライトカバーで養生されています。
  • その他の編成

大部分は東藤原駅の側線に留置されており、一部は富田駅付近に留置されています。これらの編成は、SS2編成に続いて改造が開始されると見られます。

  • SNS等からの情報
    • 前照灯のLED化が確認されています。これはJR東海時代とは異なる外観上の大きな変化です。
    • 前面だけでなく側面にもLED行先表示器が設置されるとの情報があります。
    • 屋根に逆L型アンテナが設置されていることが確認されています。
    • 車体塗装は、帯の撤去に加えて全体の色も変更される可能性が高いです。どのような塗装になるのか、注目が集まっています。

今後の見通し

改造工事は20253月まで行われると予想されています。その後、乗務員や整備士の訓練期間を経て、20254月以降に順次営業運転を開始する見込みです。

その他の情報

  • 211系の導入により、三岐線の車両は全て3両編成に統一されます。
  • SNS上では、新しい塗装や改造後の姿に対する期待の声が多く上がっており、注目度の高さが伺えます。

20241114日時点のSS2編成改造状況

  • クハ210-5025(豊橋・浜松方先頭車)
    • 座席撤去済み(広告、手すり、つり革は残存)
    • 車体側面帯剥離済み、正面は湘南色維持
    • 車両番号剥離
    • ライトカバー養生
  • モハ210-5056(中間車)
    • 座席撤去済み(広告、手すり、つり革は残存)
    • 車体側面帯剥離済み(確認できる範囲)
    • 車両番号は剥離されていない状態
  • クモハ211-5608(熱海・富田方先頭車)
    • 座席撤去済み(広告、手すり、つり革は残存)
    • 車体側面帯剥離済み、正面は湘南色維持
    • 車両番号は剥離されていない状態
    • ライトカバー養生

この時点では、内装の撤去作業が中心に進められており、外観上は帯の剥離などが確認できます。

20241114日時点の211系留置状況

  • JR関西本線富田駅付近: LL11編成、LL9編成、LL16編成(計9両)
  • 三岐鉄道保々車両区: SS2編成、LL1編成(計6両)
  • 三岐鉄道東藤原駅(側線): SS7編成+SS8編成、SS3編成+SS11編成、LL14編成(計15両)

SNS等で見られる情報

上記以降、SNS等で散見される情報から、以下の改造が行われている、または行われる可能性が高いことが示唆されています。

  • 前照灯のLED

一部の情報で、前照灯がLED化されているとの報告があります。これは、JR東海時代とは異なる外観の変化となります。

  • 側面へのLED行先表示器設置

前面だけでなく側面にもLED行先表示器が設置されるとの情報があります。

  • 屋根への逆L型アンテナ設置

三岐鉄道の他の車両と同様に、屋根に逆L型アンテナが設置されているとの情報があります。

  • 車体塗装の変更

帯の撤去に加え、車体全体の色も変更される可能性が高いと考えられます。どのような塗装になるかは不明ですが、三岐鉄道の新しい標準色になるかもしれません。

  • その他内装の改造

座席の交換や内装材の更新など、詳細な情報は不明ですが、内装も大幅に手が加えられる可能性が高いです。

 

留意点

上記の情報は、YouTube動画やSNSの情報などに基づいています。公式発表ではない情報も含まれているため、必ずしも正確とは限りません。最新の情報は、三岐鉄道の公式発表をご確認ください。

この情報が、三岐鉄道の211系に関する皆様の疑問を解消する一助となれば幸いです。今後も情報が入り次第、更新していく予定です。

 

Summary of Major Overhauls for Former JR Central 211 Series Transferred to Sangi Railway (as of January 2025)

It's still fresh in our minds that Sangi Railway announced on July 1, 2024, that it would receive 211 series trains from JR Central to replace the existing trains that have been in use for many years. This is the first time the 211 series has been transferred to a local private railway, drawing attention not only from railway enthusiasts but also from many others. A total of 30 cars in 3-car formations have been transferred, of which 24 are scheduled for operational use and 6 for parts. This will replace all the former Seibu Railway trains that have been active on the Sangi Line.

Purpose and Content of Major Overhauls The 211 series transferred to Sangi Railway has undergone extensive modifications to adapt to operations on the Sangi Line. The details of these modifications are diverse.

  • Changes to Interior and Exterior Seats have been removed (it's assumed that new seats will be installed later), the side bands on the body have been removed, and the exterior has been repainted. These changes bring significant visual alterations.
  • Equipment Updates The headlights and destination indicators have been replaced with LEDs, and the standard Sangi Railway equipment, the reverse L-type antenna, has been installed. These changes are expected to improve visibility and maintenance.
  • Other Changes It is assumed that the vehicle numbers have been changed and other minor modifications necessary for operation on the Sangi Line have been carried out.

Current Modification Status (Including Information from Mid-November 2024) The current modification status has been compiled from YouTube videos and social media information. The focus is on the SS2 formation (Kha 210-5025, Moha 210-5056, Kumoha 211-5608) being modified at the Hobo Car Depot.

  • SS2 Formation
    • Seats in all three cars have been removed.
    • The side bands on the body have been removed, but the front bands remain in Shonan colors (likely to be changed later).
    • Vehicle number on Kha 210-5025 has been removed, but not on Moha 210-5056 or Kumoha 211-5608.
    • The front cars are being protected with light covers.
  • Other Formations Most are stored on the side lines at Higashi-Fujiwara Station, with some stored near Tomida Station. These formations are expected to be modified following the SS2 formation.
  • Information from Social Media
    • LED headlights have been confirmed. This is a significant exterior change from the JR Central era.
    • There are reports that LED destination indicators will be installed on the sides as well as the front.
    • It has been confirmed that reverse L-type antennas are installed on the roof.
    • The entire color of the body is also likely to be changed along with the removal of the bands. There is a lot of attention on what kind of paint it will be.
    • Other interior modifications, such as seat replacements and material updates, are likely but details are unclear.

Future Outlook The overhaul is expected to continue until March 2025. After that, training periods for crew members and mechanics will be followed, and commercial operation is expected to begin sequentially from April 2025 onwards.

Additional Information

  • With the introduction of the 211 series, all Sangi Line cars will be standardized to three-car formations.
  • On social media, there are many voices expressing anticipation for the new paint and the appearance after modification, indicating a high level of attention.

SS2 Formation Modification Status as of November 14, 2024

  • Kha 210-5025 (leading car towards Toyohashi/Hamamatsu)
    • Seats removed (ads, handrails, and straps remain)
    • Side bands on the body removed, front Shonan color maintained
    • Vehicle number removed
    • Light covers in place for protection
  • Moha 210-5056 (intermediate car)
    • Seats removed (ads, handrails, and straps remain)
    • Side bands on the body removed (as far as can be confirmed)
    • Vehicle number not removed
  • Kumoha 211-5608 (leading car towards Atami/Tomida)
    • Seats removed (ads, handrails, and straps remain)
    • Side bands on the body removed, front Shonan color maintained
    • Vehicle number not removed
    • Light covers in place for protection

At this stage, the focus is on interior removal work, with the removal of bands on the exterior confirmed.

211 Series Storage Status as of November 14, 2024

  • Near JR Kansai Main Line Tomida Station: LL11 formation, LL9 formation, LL16 formation (total 9 cars)
  • Sangi Railway Hobo Car Depot: SS2 formation, LL1 formation (total 6 cars)
  • Sangi Railway Higashi-Fujiwara Station (side line): SS7 formation + SS8 formation, SS3 formation + SS11 formation, LL14 formation (total 15 cars)

Information from Social Media Based on the information scattered on social media since the above date, it is suggested that the following modifications have been carried out or are likely to be carried out.

  • LED Headlights Some reports indicate that the headlights have been converted to LEDs. This represents a significant visual change from the JR Central era.
  • Side LED Destination Indicators Installation There are reports that LED destination indicators will be installed on the sides as well as the front.
  • Reverse L-type Antenna Installation on the Roof It is reported that the reverse L-type antenna, common on other Sangi Railway cars, has been installed on the roof.
  • Body Paint Changes In addition to the removal of the bands, the entire color of the body is also likely to be changed. It is unclear what the paint will be, but it may become the new standard color of Sangi Railway.
  • Other Interior Modifications It is highly likely that significant modifications such as seat replacements and updates to the interior materials will be made, although detailed information is not available.

Important Notes The above information is based on YouTube videos and social media information. Since it includes non-official announcements, it may not be entirely accurate. For the latest information, please check official announcements from Sangi Railway.

We hope this information helps clear up any questions you may have about the Sangi Railway's 211 series. We plan to update this information as new details become available.

 


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