全国整備新幹線と北陸新幹線新大阪延伸に伴い湖西線がJRから経営分離も滋賀県が恩恵無いので大反対/With the nationwide Shinkansen development and the Hokuriku Shinkansen extension to Shin-Osaka, the separation of the Kosei Line from JR management is met with fierce opposition from Shiga Prefecture, which sees no benefits at all.

全国新幹線鉄道整備法について

この法律の目的

この法律は、日本全国に新幹線鉄道網を整備することで、国民の生活を豊かにし、経済を発展させ、地域を活性化させることを目的としています。

新幹線とは?

この法律でいう「新幹線鉄道」とは、時速200km以上で走行できる幹線鉄道のことです。

新幹線建設の流れ

新幹線を建設するまでには、いくつかの段階があります。

  1. 基本計画の決定

国土交通大臣が、どこに新幹線を建設するかという大まかな計画(基本計画)を決定します。

  1. 調査の実施

国土交通大臣の指示を受けた鉄道建設・運輸施設整備支援機構(機構)などの機関が、建設予定地の調査を行います。

  1. 整備計画の決定

調査結果をもとに、具体的な建設計画(整備計画)を国土交通大臣が決定します。この計画には、路線の詳細や工事の方法などが含まれます。

  1. 工事実施計画の認可

建設主体(機構など)は、整備計画に基づいて工事の具体的な計画(工事実施計画)を作成し、国土交通大臣の認可を受けます。

  1. 建設工事の実施

認可を受けた工事実施計画に基づいて、建設主体が工事を行います。

重要なポイント

  • 営業主体と建設主体

新幹線の運営(営業)を行う法人と、建設を行う法人が、国土交通大臣によって指名されます。通常はJRなどの鉄道会社が営業主体となり、機構が建設主体となることが多いです。

  • 行為制限区域

工事を円滑に進めるため、建設予定地の周辺に「行為制限区域」が指定されることがあります。この区域内では、土地の形を変えたり、建物を建てたりすることが制限されます。

  • 費用の負担

新幹線の建設費用は、国と新幹線が通る都道府県が負担します。

  • 大規模改修

新幹線の老朽化などに伴う大規模な改修についても、この法律で定められています。

  • 新幹線規格新線等

将来の新幹線を見据えた、それに準ずる規格の鉄道(新幹線規格新線・新幹線直通線)についても、この法律で定められています。

一般の人に関係する部分

一般の人がこの法律で直接関係するのは、以下のような場合です。

  • 行為制限区域に土地を持っている場合

行為制限区域に指定されると、土地の利用に制限がかかる可能性があります。

  • 工事によって損失を受けた場合

工事によって何らかの損害を受けた場合は、補償を受けることができます。

このうち並行在来線問題が出てくる「整備新幹線」と呼ばれる路線の建設と、それに伴う在来線の扱いについて説明したものです。一般の人にも分かりやすくまとめてみます。

平成以降に開業した整備新幹線とは?

「整備新幹線」とは、昔の計画に基づいて建設が進められている新幹線のことです。具体的には以下の5つの路線です。

  • 北海道新幹線(青森~札幌)
  • 東北新幹線(盛岡~青森)
  • 北陸新幹線(東京~大阪)
  • 九州新幹線(鹿児島ルート、福岡~鹿児島)
  • 九州新幹線(西九州ルート、福岡~長崎)

これらの路線は、段階的に開業しており、例えば北陸新幹線は金沢~敦賀間が新たに開業しました。現在も北海道新幹線の延伸工事が進められています。

整備新幹線の建設・運営方法

  • 建設主体

鉄道建設・運輸施設整備支援機構(機構)という組織が線路や駅などの施設を建設し、所有します。

  • 運営主体

JRJR北海道、JR東日本など)が列車を運行し、機構から施設を借りる形(上下分離方式)で運営します。

  • 費用負担

建設費は国が3分の2、沿線の都道府県が3分の1を負担します。

整備新幹線の建設条件

新幹線を着工するには、以下の5つの条件を満たす必要があります。

  1. 建設費用の見通しが立っていること
  2. 運営で採算が取れる見込みがあること
  3. 建設によって得られる効果が大きいこと
  4. JRが運営に同意していること
  5. 新幹線開業後に、並行する在来線をJRから分離することに沿線自治体が同意していること

整備新幹線の効果

新幹線が開業すると、移動時間が短縮され、ビジネスや観光が活発になり、地域経済に良い影響を与えます。

並行在来線とは?

新幹線が開業すると、今までJRが運行していた並行する在来線は、JRから分離されます。これを「並行在来線」といいます。これは、JRが新幹線と在来線の両方を運営するのは負担が大きいためです。

並行在来線の今後

分離された在来線は、地元の鉄道会社などが運営を引き継ぎ、地域の足として重要な役割を果たします。国やJRも、これらの鉄道会社が安定的に運営できるよう、財政支援や技術支援などを行っています。

  • 国の支援

貨物列車が引き続き走る場合の調整金制度や、税金の優遇措置などがあります。

  • JRの支援

人材派遣、相互直通運転、乗り継ぎ割引、観光キャンペーンなどがあります。

現在議論されていること

  • 北海道新幹線の延伸工事は、自然条件や資材価格の高騰など、様々な課題に対応しながら進められています。
  • 北陸新幹線の敦賀~新大阪間の建設や、九州新幹線の西九州ルートの今後の整備方法については、関係者間で議論が続けられています。

北陸新幹線大阪延伸と湖西線の並行在来線問題:SNSでの議論まとめ

北陸新幹線の大阪延伸に伴い、湖西線が並行在来線として第三セクターに移管される可能性が浮上し、SNS上で大きな議論を呼んでいます。この問題は単なる路線の移管にとどまらず、JRの経営方針、地方自治体の立場、そして利用者への影響など、多岐にわたる問題を内包しており、議論は白熱しています。

議論のポイント

SNS上での議論をまとめると、主に以下の点が問題視されています。

JR西日本の姿勢

JR西日本が「儲からない路線は切り捨てる」という姿勢に見えることに対し、「セコい」「身勝手だ」という批判が相次いでいます。特に、並行在来線とならないJR京都線との扱いの差が問題視されています。

滋賀県の立場

湖西線は滋賀県にとって重要な路線であり、新幹線延伸の恩恵を直接受けないにもかかわらず、不利益を被る形となることへの不満が出ています。滋賀県が並行在来線化を阻止するためのカードを持っているという意見もあります。

並行在来線の定義

そもそも湖西線が「並行」在来線と言えるのかという疑問が呈されています。湖西線は新幹線と直接並走する区間が少なく、新幹線開業によって特急列車がなくなるだけで、路線の性格自体は大きく変わらないためです。敦賀〜小浜間が並行在来線とならないこととの対比も指摘されています。

第三セクター化の影響

第三セクター化によって運賃が上昇する可能性や、県境を越える際に運賃が加算されることへの懸念が表明されています。

鉄道インフラと運行の一体性

鉄道事業においてインフラと運行を同一主体が担う前提自体がおかしいという根本的な指摘も出ています。

過去の事例との比較

東日本や九州での新幹線開業に伴う在来線の扱いと比較する意見や、過去にJRが利益の出る路線だけを残して他を切り捨てた事例を挙げる意見も見られます。

抜本的な解決策

湖西線を改軌して新幹線を通すという提案や、京阪への営業譲渡を求める声も上がっています。

原発との関連

北陸新幹線のルート選定や小浜線の扱いには原発の影響があるという指摘も出ています。

法律の解釈

整備新幹線法における並行在来線の扱いについて、「必ず切り離しなさい」とは書かれていないという指摘もあります。

湖西線の収益性

湖西線は大阪近郊区間であり、一定の収益性があるため、そもそも第三セクター化はあり得ないという意見もあります。

まとめ

この議論は、国家プロジェクトである新幹線整備と地域住民の生活、JRの経営戦略が複雑に絡み合った問題を浮き彫りにしています。湖西線の将来は不透明ですが、この議論を通して、鉄道のあり方や公共交通機関の役割、地域社会と国家の関係について改めて考えるきっかけになりました。

「全国新幹線鉄道整備法」は、日本全国の新幹線網を整備するための基本ルールを定めた法律です。要点を押さえれば、新幹線建設の流れや関係機関、費用負担について理解できます。

整備新幹線は、日本の交通網を大きく変える重要なプロジェクトです。開業により移動が便利になる一方で、並行在来線の運営という課題もあります。国や自治体、JRが協力して地域全体の発展を目指しています。

About the National Shinkansen Railway Development Act

Purpose of the Act The purpose of this law is to enrich the lives of the people, develop the economy, and revitalize regions by developing a Shinkansen railway network throughout Japan.

What is Shinkansen? In this law, "Shinkansen railway" refers to trunk railways capable of running at speeds of 200 km/h or more.

Flow of Shinkansen Construction There are several stages to constructing a Shinkansen:

  1. Decision of Basic Plan The Minister of Land, Infrastructure, Transport, and Tourism decides the broad plan (basic plan) of where to build the Shinkansen.
  2. Conducting Surveys Agencies such as the Railway Construction and Transportation Facility Development Support Organization (Organization) conduct surveys of the planned construction site under the direction of the Minister of Land, Infrastructure, Transport, and Tourism.
  3. Decision of Development Plan Based on the survey results, the Minister of Land, Infrastructure, Transport, and Tourism decides the specific construction plan (development plan), including details of the route and construction methods.
  4. Approval of Construction Implementation Plan The construction entity (such as the Organization) creates a detailed construction plan (construction implementation plan) based on the development plan and receives approval from the Minister of Land, Infrastructure, Transport, and Tourism.
  5. Execution of Construction Work The construction entity carries out the construction work based on the approved construction implementation plan.

Key Points

  • Operation and Construction Entities Corporations responsible for Shinkansen operations (operation entities) and construction (construction entities) are appointed by the Minister of Land, Infrastructure, Transport, and Tourism. Usually, JR companies are the operation entities, and the Organization is often the construction entity.
  • Restricted Activity Areas To facilitate smooth construction, "restricted activity areas" may be designated around the planned construction site. Within these areas, changes to land shapes and building construction may be restricted.
  • Cost Burden The construction cost of the Shinkansen is borne by the national government and the prefectures through which the Shinkansen passes.
  • Large-scale Renovations This law also stipulates large-scale renovations due to the aging of the Shinkansen.
  • New Shinkansen Specification Lines This law also stipulates railways with standards equivalent to future Shinkansen (New Shinkansen Specification Lines and Shinkansen Through Lines).

Parts Relevant to the General Public The general public is directly affected by this law in the following cases:

  • Owning Land in Restricted Activity Areas If designated as a restricted activity area, land usage may be restricted.
  • Receiving Losses Due to Construction If suffering damage due to construction, compensation is available.

This law explains the construction of so-called "development Shinkansen" routes, which bring up issues with parallel conventional lines. It is summarized to be easy for the general public to understand.

Development Shinkansen Opened After the Heisei Era

"Development Shinkansen" refers to Shinkansen built based on old plans. Specifically, the following five routes:

  • Hokkaido Shinkansen (Aomori to Sapporo)
  • Tohoku Shinkansen (Morioka to Aomori)
  • Hokuriku Shinkansen (Tokyo to Osaka)
  • Kyushu Shinkansen (Kagoshima Route, Fukuoka to Kagoshima)
  • Kyushu Shinkansen (West Kyushu Route, Fukuoka to Nagasaki)

These routes have been opened in stages. For example, the Hokuriku Shinkansen recently opened the Kanazawa to Tsuruga section. The extension work of the Hokkaido Shinkansen is currently ongoing.

Construction and Operation Methods of Development Shinkansen

  • Construction Entity The Railway Construction and Transportation Facility Development Support Organization (Organization) constructs and owns facilities such as tracks and stations.
  • Operation Entity JR companies (e.g., JR Hokkaido, JR East) operate trains and run them under a separation of track and train operations (vertical separation) system, leasing facilities from the Organization.
  • Cost Burden Construction costs are shared with two-thirds by the national government and one-third by the prefectures along the line.

Conditions for Construction of Development Shinkansen To commence construction of a Shinkansen, the following five conditions must be met:

  1. Feasibility of Construction Cost
  2. Profitability of Operation
  3. Significant Benefits from Construction
  4. Consent from JR for Operation
  5. Agreement from Local Governments along the Route to Separate Parallel Conventional Lines from JR after Shinkansen Opening

Effects of Development Shinkansen When a Shinkansen opens, travel times are shortened, which invigorates business and tourism and positively impacts the regional economy.

What are Parallel Conventional Lines?

When a Shinkansen opens, parallel conventional lines previously operated by JR are separated from JR. These are called "parallel conventional lines." This is because managing both Shinkansen and conventional lines is a heavy burden for JR.

Future of Parallel Conventional Lines Separated conventional lines are taken over by local railway companies and play an important role as local transportation. The national government and JR provide financial and technical support to ensure these railway companies can operate stably.

  • Support from the National Government Includes adjustment subsidies if freight trains continue to run, and tax benefits.
  • Support from JR Includes personnel dispatch, mutual direct operation, transfer discounts, and tourism campaigns.

Current Discussions

  • Hokkaido Shinkansen Extension Construction Progress is made while addressing various challenges such as natural conditions and rising material costs.
  • Hokuriku Shinkansen (Tsuruga to Shin-Osaka) Construction and Future Development of Kyushu Shinkansen (West Kyushu Route) Discussions are ongoing among stakeholders.

Summary of the Hokuriku Shinkansen Extension to Osaka and Parallel Conventional Line Issues on SNS

The possible transfer of the Kosei Line to a third-sector company as a parallel conventional line due to the Hokuriku Shinkansen extension to Osaka has sparked significant debate on social media. This issue encompasses various concerns, not limited to mere transfer of the route but extending to JR’s management strategy, the stance of local governments, and the impact on users, leading to heated discussions.

Discussion Points on SNS Summarizing the discussions on social media, the main points of concern are:

  • Stance of JR West Japan Criticisms such as "stingy" and "selfish" are prevalent against JR West's stance, seen as "cutting off unprofitable routes." The disparity in treatment between Kosei Line and JR Kyoto Line is especially highlighted.
  • Position of Shiga Prefecture Kosei Line is crucial for Shiga Prefecture, and there's dissatisfaction about suffering disadvantages despite not directly benefiting from the Shinkansen extension. Some opinions suggest Shiga Prefecture holds cards to prevent the parallel conventional line conversion.
  • Definition of Parallel Conventional Line Questions arise about whether Kosei Line qualifies as a "parallel" conventional line. It has fewer sections running parallel to the Shinkansen, and its character doesn't significantly change with the Shinkansen opening, with comparisons drawn to the section between Tsuruga and Obama, which is not treated as a parallel conventional line.
  • Impact of Third-Sector Conversion Concerns are expressed about fare increases and additional charges when crossing prefectural borders due to third-sector conversion.
  • Unified Management of Railway Infrastructure and Operation Fundamental criticism is raised against the premise of the same entity managing both infrastructure and operations in the railway business.
  • Comparisons to Past Cases Opinions compare this to the treatment of conventional lines after the opening of the Shinkansen in Eastern Japan and Kyushu, and examples of JR retaining only profitable routes.
  • Radical Solutions Proposals include modifying the Kosei Line gauge to allow Shinkansen operation and transferring operations to Keihan Electric Railway.
  • Nuclear Power Plant Relevance Indications of the influence of nuclear power plants in route selection for the Hokuriku Shinkansen and handling of the Obama Line.
  • Interpretation of the Law The Act on Development Shinkansen does not mandate the separation of parallel conventional lines, which is pointed out in discussions.
  • Profitability of Kosei Line Since the Kosei Line is in the Osaka metropolitan area and generates certain revenue, some opinions assert third-sector conversion is unlikely.

Summary

This discussion highlights the complex issues intertwining national projects such as Shinkansen development with local residents' lives and JR's management strategy. Although the future of the Kosei Line remains uncertain, this debate provides an opportunity to reconsider the role of railways, public transportation, and the relationship between local communities and the nation.

The National Shinkansen Railway Development Act stipulates the basic rules for developing a Shinkansen network throughout Japan. By understanding the key points, one can grasp the flow of Shinkansen construction, involved agencies, and cost burden.

Development Shinkansen is a significant project that fundamentally changes Japan's transportation network. While opening new lines makes travel more convenient, it also presents challenges in managing parallel conventional lines. National and local governments, along with JR, are working together to aim for the overall development of regions. 

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