中央総武線各駅停車E235系導入の可能性/Possibility of Introducing E235 Series Local Train on the Chuo-Sobu Line

中央総武線各駅停車E235系導入の可能性

  • 山手線からの転属

山手線にE235系が導入されたことで、E231500番台が中央・総武線に転属しています。同様に、E2350番台の一部に余剰が出ていることから、中央・総武線への転属が考えられます。

  • E2310番台の置き換え

中央・総武線で運用されているE2310番台は、製造から20年以上が経過しており、置き換えの時期を迎えています。E235系を導入することで、これらの車両を置き換える可能性があります。

  • 謎の資料

ある資料に「E235系の導入時期を明らかにすること」という記述があり、中央・総武線へのE235系導入が示唆されています。

E2310番台について

E2310番台は、JR東日本の通勤形電車で、主に中央・総武緩行線で活躍しています。10両編成で、6編成が存在します。

E235系ワンマン未対応編成について

E235系は、JR東日本の次世代型通勤形電車です。山手線を中心に導入が進んでいますが、一部編成は長編成ワンマン運転に対応していません。

詳細

  • E2310番台
    • 中央・総武緩行線で運用されています。
    • 10両編成で、6編成(ミツB10 - B12B14B26B27編成)が存在します。
    • 車外スピーカーが未設置のため、ワンマン運転には大規模な改造が必要です。
  • E235系ワンマン未対応編成
    • 山手線用のE2350番台の一部編成(トウ01030608編成)が、長編成ワンマン運転に対応していません。
    • これらの編成は、11両編成で、一部(トウ0405編成)を除き10号車にE231500番台からの流用車であるサハE235-4600を組み込んでいます。
    • 初期に製造された編成であり、今後の動向が注目されます。

E235系導入に関する課題

  • 編成数

中央・総武線の運用には54編成が必要であり、E2350番台の余剰編成数では不足する可能性があります。

  • ワンマン運転

E235系の一部はワンマン運転に対応していません。中央・総武線でワンマン運転を行う場合、対応車両の導入が必要です。

  • ホームドア

中央・総武線のホームドアは、E233系やE235系世代の新車に対応した構造になっています。しかし、E2310番台など、一部の車両とはドア位置が異なるため、注意が必要です。

今後の見通し

中央・総武緩行線では、2031年頃から長編成ワンマン運転を行う予定です。E2310番台の置き換えや、E235系ワンマン未対応編成の転用などが考えられますが、詳細はまだ発表されていません。

その他

  • E231系の今後

E231系は機器更新が行われていますが、基本的にはVVVF(制御装置)SIV(補助電源装置)の更新程度で車内やモーターは更新されていません。廃車になった場合、予備部品としての活用が考えられます。

  • 中央・総武線の混雑対策

朝の通勤時間帯における混雑対策として、駅での乗降終了表示の掲出や、ITVの設置などが検討されています。

まとめ

中央・総武線へのE235系導入については、まだ確定的な情報はありません。しかし、E235系の余剰やE2310番台の老朽化などを考慮すると、導入の可能性は高いと言えるでしょう。今後の動向に注目が集まります。


Possibility of Introducing E235 Series Local Train on the Chuo-Sobu Line

Transfer from the Yamanote Line With the introduction of the E235 series on the Yamanote Line, the E231 series 500 subseries has been transferred to the Chuo-Sobu Line. Similarly, since there is a surplus of some E235 series 0 subseries, their transfer to the Chuo-Sobu Line is being considered.

Replacement of the E231 series 0 subseries The E231 series 0 subseries operating on the Chuo-Sobu Line has been in service for over 20 years and is due for replacement. Introducing the E235 series may replace these trains.

Internal Documents Some documents contain notes such as “disclose the introduction timing of the E235 series,” suggesting the possibility of introducing the E235 series to the Chuo-Sobu Line.

About the E231 series 0 subseries The E231 series 0 subseries is a commuter train of JR East, mainly operating on the Chuo-Sobu Line. There are six sets, each composed of ten cars.

About the Non-Compatible E235 Series Trains for One-Person Operation The E235 series is JR East’s next-generation commuter train. Though it has been introduced primarily on the Yamanote Line, some sets are not compatible with long-train one-person operation.

Details

  • E231 Series 0 Subseries
    • Operates on the Chuo-Sobu Line.
    • Composed of ten cars per set, with six sets (Mitsubishi B10 - B12, B14, B26, B27).
    • Not equipped with external speakers, requiring significant modifications for one-person operation.
  • Non-Compatible E235 Series Trains for One-Person Operation
    • Some E235 series 0 subseries sets for the Yamanote Line (Tokyo 01-03, 06-08) are not compatible with long-train one-person operation.
    • These sets are composed of eleven cars, with some (Tokyo 04, 05) incorporating SaHa E235-4600, a reused car from the E231 series 500 subseries.
    • Being early-manufactured sets, their future movements are noteworthy.

Challenges of Introducing the E235 Series

  • Number of Sets The operation of the Chuo-Sobu Line requires 54 sets, which may not be met with the surplus E235 series 0 subseries.
  • One-Person Operation Some E235 series trains are not compatible with one-person operation. Introducing compatible trains is necessary if one-person operation is to be conducted on the Chuo-Sobu Line.
  • Platform Doors The platform doors on the Chuo-Sobu Line are designed for the new generations of trains like the E233 and E235 series. However, some trains like the E231 series 0 subseries have different door positions, requiring attention.

Future Outlook From around 2031, long-train one-person operation is scheduled on the Chuo-Sobu Line. Replacement of the E231 series 0 subseries and the transfer of non-compatible E235 series trains may be considered, but details are yet to be announced.

Others

  • Future of the E231 Series: The E231 series has undergone equipment updates, but the interior and motors have not been updated. If decommissioned, they may be used for spare parts.
  • Congestion Measures on the Chuo-Sobu Line: As a measure against morning rush hour congestion, displaying completion indicators for boarding and alighting at stations, and installing ITV are being considered.

Summary There is no definitive information yet on the introduction of the E235 series to the Chuo-Sobu Line. However, considering the surplus E235 series trains and the aging E231 series 0 subseries, the possibility of introduction seems high. Future developments will be closely watched.

 

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