小田急電鉄信号故障もごまかし運転も混乱し収束に長時間!/Odakyu Electric Railway Signal Failure and Mismanagement Cause Prolonged Confusion and Delay in Resolution!

2025116日早朝(午前5:30)、小田急小田原線で信号設備の故障が発生し、全線にわたり大規模なダイヤの乱れが生じました。特に朝の通勤ラッシュ時間帯に大きな影響が出たようです。その後、復旧作業は完了し、全線で運行を再開しましたが、長時間にわたり利用者に大きな混乱とご迷惑をおかけする事態となりました。

発生状況

  • 2025116日午前5:30頃に代々木八幡~参宮橋間で信号設備の故障が発生。
  • 当該区間は速度を落としての運転を余儀なくされました。
  • この影響で後続の列車に遅延が拡大し、大幅なダイヤ乱れに発展。
  • 特に新宿方面への列車に遅延が集中し、通常10分の区間が100分以上かかるなどの事例も報告されています。
  • 快速急行では2時間近く超満員の列車に閉じ込められる状況も発生しました。

運行方法の問題点(推測)

  • 故障区間を含む形で運行を継続しようとしたため、遅延が広範囲に拡大。
  • 折り返し運転の実施が遅れた、または十分でなかった可能性。
  • 情報提供が不足し、利用者に混乱が生じた可能性。

利用者の声(SNSより抜粋)

  • 「過去最悪の遅延」「歩くより遅い」「車内は缶詰・蒸風呂・酸欠状態」など、車内の状況を伝える声が多数見られました。
  • 「駅と駅の間で長時間停止」「駅に着くと大量の人が乗ってくる」「駅のトイレは長蛇の列」など、駅構内の混乱も報告されています。
  • 「体調不良者が続出」「窓を全開にしたり、水分を分け合ったりする状況だった」など、車内環境の悪化を訴える声もありました。
  • 「振替輸送がない」「アナウンスが少なすぎる」「情報提供が遅い」など、小田急の対応への不満の声も多く見られました。
  • 「朝ラッシュ後を予定しております」という車内アナウンスに対し、「乗る前に言ってほしい」という批判もありました。
  • 「登戸や新百合ヶ丘の時点で今後の状況を案内してくれれば、こんな酷いことにはならなかったのに」という意見もありました。

小田急電鉄の対応

  • 小田急電鉄からは、信号設備故障によるダイヤ乱れのお詫びが発表されています。
  • 東京メトロ千代田線との相互直通運転を一時中止する措置が取られました。
  • 小田急線列車運行状況の公式Twitterアカウントから、運行情報が発信されました。

「バケツリレー式」運行方法

  • この運行方法は、故障区間を境に区間ごとに折り返し運転を行うことで、遅延の拡大を防ぐことを目的としています。具体的な内容は以下の通りです。

新宿~代々木上原間

運転見合わせ

代々木上原~成城学園前間

一部除き運転見合わせ

千代田線直通列車のみ運行、かつ各駅停車のみ

成城学園前~向ヶ丘遊園間

千代田線直通非対応の列車と

千代田線直通が混在するが、

各駅停車のみ

向ヶ丘遊園~新百合ヶ丘間

千代田線直通非対応車のみで、

かつ各駅停車のみ。

全列車が成城学園前~新百合ヶ丘間を運行

新百合ヶ丘~相模大野間

各駅停車のみ。

全列車が新百合ヶ丘~相模大野間を運行

相模大野~小田原間

多摩線(新百合ヶ丘~唐木田)

江ノ島線

(相模大野~藤沢・片瀬江ノ島)

線内折り返し運転でほぼ通常通りの運行本数

 

この方式の利点は、

  • 遅延の局所化

運転を見合わせる区間を明確にすることで、他の区間への影響を最小限に抑えることができる。

  • 折り返し駅の活用

成城学園前、新百合ヶ丘など、折り返し設備のある駅を有効活用。

  • 各駅停車中心の運行

混乱時には速達性よりも運行本数の確保と定時運行に近い状態の維持を優先。

提案に対する考察

  • ご提案のバケツリレー式運行は、非常に理にかなっており、今回のダイヤ乱れのような状況において有効な手段となり得ると考えられます。特に、各区間の運行形態を明確にすることで、利用者は自身の利用区間の状況を把握しやすくなり、混乱の抑制に繋がります。
  • また、特急列車の止まらない駅へのホームドア設置についても言及されていますが、これは平常時の運行のスムーズ化だけでなく、異常時における柔軟な対応にも繋がる重要な要素です。

その他

  • 特急ロマンスカーにも大幅な遅延が発生したようです。
  • 他社線への振替輸送が十分に行われなかったという指摘があります。
  • 今回の遅延は、単なる遅延ではなく「人災」と表現する利用者もいました。

まとめ

今回の小田急線のダイヤ乱れは、信号設備の故障が原因でしたが、その後の対応や情報提供の不足など、小田急電鉄側の問題点も多く指摘されています。特に、利用者に適切な情報が迅速に伝わらなかったこと、振替輸送などの代替手段が十分に提供されなかったことが、混乱を拡大させた要因の一つと言えるでしょう。今後の再発防止策と、非常時における情報提供体制の改善が求められます。

 


新宿〜代々木上原駅間の信号関係故障の影響でダイヤが乱れ中 小田急小田原線 小田急江ノ島線 多摩線 千代田線 一部区間でダイヤ乱れ中 きのくに線 飯山線 小田急ロマンスカー

— レトワールボーテ プライベートとPR宣伝 兼用 15時までのご注文確定当日発送 休業日と前後除く (@beautejapan.bsky.social) 2025年1月16日 13:07

小田急線地獄らしい 今日出社しなくて良かった

— ぅぇ (@ued.bsky.social) 2025年1月16日 10:53

In the early morning of January 16, 2025 (around 5:30 a.m.), a signal equipment failure occurred on the Odakyu Odawara Line, causing a large-scale disruption of the entire line. It seems that it was especially affected during the morning rush hour. Since then, the restoration work has been completed and service has resumed on all lines, but it has caused great confusion and inconvenience to users for a long time.

Occurrence

  • On January 16, 2025, at around 5:30 a.m., a signal equipment failure occurred between Yoyogi Hachiman ~ Sangubashi.
  • We were forced to drive at a reduced speed on this section.
  • As a result, delays spread to subsequent trains, leading to significant schedule disruptions.
  • In particular, delays were concentrated on trains to Shinjuku, and there have been reports of cases where sections that normally take 10 minutes or more take more than 100 minutes.
  • On the rapid express, there was a situation where I was trapped in a super-crowded train for nearly two hours.

Problems with the operation method (guess)

  • Delays widened as the company tried to continue operations in a way that included broken sections.
  • The possibility that the implementation of the turnaround operation was delayed or not sufficient.
  • Lack of information may have caused confusion among users.

User's voice (excerpt from SNS)

  • There were many voices that conveyed the situation inside the car, such as "the worst delay ever", "slower than walking", and "canned food, steam bath, and lack of oxygen in the car".
  • Confusion in the station has also been reported, such as "long stops between stations", "a large number of people get on when you arrive at the station", and "long lines at the toilets at the station".
  • There were also voices complaining about the deterioration of the environment inside the car, such as "many people were not feeling well" and "the windows were fully open and water was shared."
  • There were many complaints about Odakyu's response, such as "no transfer transportation," "too few announcements," and "slow provision of information."
  • In response to the announcement in the car that "it is scheduled for after the morning rush hour," there was also criticism that "I want you to tell me before you get on."
  • There was also an opinion that "if they had guided us of the future situation at the time of Noborito and Shinyurigaoka, it would not have been such a terrible thing."

Odakyu Electric Railway's response

  • Odakyu Electric Railway has announced an apology for the disruption of the timetable due to the failure of the signaling equipment.
  • Measures have been taken to temporarily suspend the mutual direct operation with the Tokyo Metro Chiyoda Line.
  • The official Twitter account of the Odakyu Line train operation status has sent out operation information.

"Bucket relay type" operation method

  • The purpose of this operation method is to prevent the spread of delays by turning around for each section after the failure section. The specific contents are as follows.

Shinjuku ~ Yoyogi Uehara

Suspension of driving

Yoyogi Uehara ~ Seijo Gakuen Maema

Suspension of operation with some exceptions

Only direct trains on the Chiyoda Line operate, and only stops at each station

Seijo Gakuen-mae ~ Mukaigaoka Amusement Park

Trains that do not support the Chiyoda Line direct connection and

There is a mix of direct connections to the Chiyoda Line,

Stops at each station only

Mukaigaoka Amusement Park ~ Shin Yurigaoka

Only cars that do not support the Chiyoda Line direct connection,

And only stops at each station.

All trains run between Seijo Gakuen-mae ~ Shin-Yurigaoka

Shin Yurigaoka ~ Sagami Onoma

Stops at each station only.

All trains operate between Shin-Yurigaoka ~ Sagami Ono

Sagami Ohno ~ Odawara

Tama Line (Shinyurigaoka ~ Karakita).

Enoshima Line

(Sagami Ohno ~ Fujisawa / Katase Enoshima)

The number of trains is almost the same as usual with the return operation within the line.

 

The advantages of this method are:

  • Localization of delays

By clarifying the section where operation is suspended, the impact on other sections can be minimized.

  • Utilization of return stations

Effective use of stations with turnaround facilities, such as Seijo Gakuen-mae and Shin-Yurigaoka.

  • Operation centered on each station stop

In the event of disruption, priority is given to securing the number of trains and maintaining a state close to the on-time operation rather than express delivery.

Reflections on the proposal

  • The proposed bucket relay operation makes a lot of sense and can be an effective means in a situation such as the current schedule disruption. In particular, clarifying the mode of operation of each section makes it easier for users to grasp the status of their own sections, which leads to the suppression of confusion.
  • In addition, the installation of platform doors at stations where limited express trains do not stop is mentioned, which is an important factor that will lead not only to smoother operation during normal times, but also to flexible response in the event of an abnormality.

other

  • It seems that there was also a significant delay in the express romance car.
  • It has been pointed out that transfer transportation to other companies' lines was not carried out sufficiently.
  • Some users described the delay as a "man-made disaster" rather than just a delay.

Summary

The disruption of the Odakyu Line's timetable this time was caused by a failure of the signaling equipment, but many problems on the Odakyu Electric Railway side have been pointed out, such as the lack of response and information provision after that. In particular, the lack of prompt delivery of appropriate information to users and the lack of adequate alternative means of transportation, such as transfer transportation, were one of the factors that contributed to the increase in confusion. It is necessary to take measures to prevent recurrence in the future and to improve the information provision system in the event of an emergency.

 

ホームページ

GalaVisionJapan

SNS

Twitter

動画の更新と気分でとっさの投稿に使うツール

Instagram

tumblr

たまに更新する

YouTubeサムネイルを中心に投稿

YouTube

鉄道動画チャンネル

非鉄チャンネル

随時更新している

非鉄だが不定期更新

鉄道ブログ

気まぐれチャンネル

ほぼ更新しない

サブのサブ

※一部の動画はNabe氏が撮影している場合があります。


コメント

このブログの人気の投稿

東日本旅客鉄道E8系新幹線、相次ぐ補助電源装置故障の深層 — 製造メーカー三菱電機の関与と今後の展望/East Japan Railway E8 Shinkansen, the depths of a series of auxiliary power supply failures — Involvement of manufacturer Mitsubishi Electric and future prospects

JR東日本の”首都圏シリーズ”の正式名称が判明?/Official Names Revealed for JR East's 'Metropolitan Area Series' Departure Melodies?

JR東海211系6000番台、流鉄譲渡の現実味と秩父鉄道の可能性/JR Central 211 series 6000 series, the reality of the transfer of drift rail and the possibility of Chichibu Railway