719系5000番台の去就/The Future of the 719 Series 5000 Subseries

 7195000番台の去就

今回は、山形新幹線と共に活躍してきた7195000番台の去就について、最新の情報をお届けします。

7195000番台とは

7195000番台は、1991年に山形新幹線開業に合わせて登場したJR東日本の交流近郊形電車です。奥羽本線福島~新庄間(通称:山形線)の普通列車として活躍し、JRグループ初の在来線標準軌車両としても知られています。

5000番台の特長

  • 標準軌:山形新幹線と同じ1435mmの標準軌を採用
  • 快適性:セミクロスシートで快適な移動を提供
  • バリアフリー:ステップのない構造で乗り降りしやすい
  • 力強い走り:サイリスタ連続位相制御により、力強い加速と回生ブレーキを実現

5000番台のこれまで

登場以来、山形線の主力車両として活躍してきた5000番台。2002年以降には、パンタグラフのシングルアーム化や、一部編成のワンマン運転対応改造も行われ、利便性も向上しました。

5000番台の今後

しかし、登場から30年以上が経過し、機器類を中心に老朽化が進んでいることや将来保守部品の枯渇等を鑑みて、今後の動向が注目されています。E235系新造が落ち着いてる2025年には、老朽取り換えが開始される可能性も指摘されています。

後継車両の予想

後継車両については、まだ公式な発表はありませんが、以下の様な予想がされています。

  • E721系の標準軌仕様車:仙台地区で活躍するE721系をベースにした標準軌車両が登場する
  • 719系のVVVFインバータ制御化:既存の719系をVVVFインバータ制御に改造し延命などを図る。

まとめ

7195000番台は、山形新幹線と共に歩んできた歴史ある車両です。今後の動向について2025年度以降注目となります。

 

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https://www.tumblr.com/galakenya/774862271603163136/youtube%E3%82%B5%E3%83%A0%E3%83%8D%E3%82%A4%E3%83%AB
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The Future of the 719 Series 5000 Subseries

In this article, we bring you the latest information on the future of the 719 Series 5000 Subseries, which has been in service alongside the Yamagata Shinkansen.

What is the 719 Series 5000 Subseries?

The 719 Series 5000 Subseries is an AC suburban train operated by JR East, which debuted in 1991 with the opening of the Yamagata Shinkansen. It has been serving as an ordinary train on the Ōu Main Line between Fukushima and Shinjō (commonly known as the Yamagata Line) and is recognized as JR Group's first standard-gauge train.

Features of the 5000 Subseries

  • Standard Gauge: It uses the same 1435mm standard gauge as the Yamagata Shinkansen.
  • Comfort: It offers comfortable travel with semi-cross seats.
  • Accessibility: The step-free design makes boarding and alighting easy.
  • Powerful Performance: The continuous phase control by thyristors provides strong acceleration and regenerative braking.

History of the 5000 Subseries

Since its debut, the 5000 Subseries has been a mainstay on the Yamagata Line. Post-2002, improvements such as the adoption of single-arm pantographs and one-man operation adaptations in some sets have enhanced convenience.

Future of the 5000 Subseries

However, with over 30 years in service, the equipment is aging, particularly the machinery, and concerns about future shortages of maintenance parts are rising. The prospect of replacement starting in 2025 has been suggested as the production of new E235 series trains stabilizes.

Speculations on Successor Trains

Although no official announcement has been made regarding the successor trains, there are some speculations:

  • Standard Gauge Version of the E721 Series: A standard gauge train based on the E721 series, which operates in the Sendai area, might be introduced.
  • VVVF Inverter-Controlled 719 Series: Existing 719 series trains might be upgraded to VVVF inverter control to extend their service life.

Summary

The 719 Series 5000 Subseries is a historic train that has been in service with the Yamagata Shinkansen. We will continue to keep an eye on JR East's announcements and provide updates on this blog as soon as new information becomes available.

 

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