奥羽本線新庄~院内運転再開も電化廃止で再開へ/Ou Main Line Shinjo ~ Resumption of Innai operation to resume with the abolition of electrification

奥羽本線新庄~院内運転再開も電化廃止で再開へ

2024725日の大雨の影響で不通となっていた奥羽本線新庄~院内駅間は、2025425日に運転を再開します。

運転本数は新庄~院内間 7往復GV-E400

新庄~真室川 1.5往復キハ110系

新庄~秋田間直通は1往復(GV-E400系)のみで、新庄駅基準で下り列車(秋田方面)は横堀駅、上り列車(新庄方面)は院内駅で乗り換えが必要です。

山形方面からの最終接続列車は、山形駅18:59発、村山駅19:34発です。

なお、陸羽東線、陸羽西線の運転再開日は未定です。

SNSでは今回の運転再開に関連して、以下の意見が投稿されていました。

・奥羽本線新庄~院内間運転再開後のダイヤが公開されましたので交換駅の使用状況を調べました。

泉田駅:列車交換あり

真室川駅:列車交換なし(ただし折返しのため停車中の車両と他の列車が同時に在線していると思われる時間帯あり)

釜淵駅:列車交換あり

及位駅:列車交換あり

・去年から不通になっている奥羽本線新庄院内は4/25からGV-E400とキハ110の運用で運転再開か。

・津軽線の廃線,奥羽本線 新庄〜院内間の非電化による復旧により、来月のダイヤ改正で消滅する弘前青森 奥羽本線 649D青森蟹田  津軽線 337D共にGV-E400 気動車が撤退し701 電車に変わります

最後に床下からのエンジン音を聴き、ボックス席から津軽平野の雪景色を眺められ良かった

・ところで奥羽本線でのGV-E400701系の所要時間比較、横堀〜秋田でGV1時間49分で701系が1時間4144分で言うほど時間差がないような

確か大曲から秋田って狭軌側でも最高110でましたよね?

それでもこの差となると新庄〜院内のスピードダウンの原因地上側

・非電化として再スタートする奥羽本線新庄ー院内のダイヤが発表されたが基本的に院内か横堀で乗り換えができるってことなんね。

GV-E400が新庄ー秋田の直通運転もレアだが快速が減りつつあるときに快速列車が1.5往復新設されるとは。

 

Ou Main Line Shinjo ~ Resumption of Innai operation to resume with the abolition of electrification

The Ou Main Line between Shinjo ~ Inuchi Station, which was suspended due to heavy rain on July 25, 2024, will resume operation on April 25, 2025.

The number of round-trips per day is 7 round-trips, and all trains are operated by the GV-E400 series.

There is only one round trip between Shinjo ~ Akita, and according to Shinjo Station, you need to change trains at Yokobori Station for the down train and at Inuchi Station for the up train.

The last connecting train from Yamagata departs from Yamagata Station at 18:59 and Murayama Station at 19:34.

The date of resumption of operation of the Rikuu East Line and the Rikuu West Line has not yet been decided.

The following opinions were posted on SNS in relation to the resumption of operation this time.

The schedule after the resumption of operation between Shinjo ~ Innai on the Ou Main Line has been released, so I checked the usage status of the exchange station.

Izumida Station: There is a train exchange

Makurogawa Station: No train exchange (however, there are times when it seems that the stopped car and other trains are on the line at the same time due to turnaround)

Kamabuchi Station: There is a train exchange

Oijo Station: There is a train exchange

Ou Main Line Shinjo-Innai, which has been closed since last year, will resume operation from 4/25 with the operation of GV-E400 and Kiha 110?

Due to the discontinuation of the Tsugaru Line and the restoration of the Ou Main Line between Shinjo and the Innai due to non-electrification, Hirosaki → Aomori Ou Main Line 649D Aomori → Kanita Tsugaru Line 337D will both be withdrawn from the GV-E400 series railcar and will be replaced by a 701 series train.

Finally, I listened to the sound of the engine from under the floor, and it was nice to be able to see the snowy scenery of the Tsugaru Plain from the box seat

By the way, comparing the time required for the GV-E400 and the 701 series on the Ou Main Line, the time difference between Yokobori and Akita seems to be 1 hour 49 minutes for the GV and 1 hour 41 to 44 minutes for the 701 series ...

I'm sure that Akita from Omagari was the highest 110 on the narrow gauge side, right?

Still, when it comes to this difference, the cause of the speed reduction in Shinjo to the Innai is the ground side ...?

The schedule in the Ou Main Line Shinjo - Innai, which will be restarted as a non-electrification, has been announced, but basically it means that you can change trains in the Innai or in Yokobori.

It is rare for the GV-E400 to operate directly between Shinjo and Akita, but when the rapid speed is decreasing, a new high-speed train of 1.5 round trips will be established.

 

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