奥羽本線新庄~院内運転再開も電化廃止で再開へ/Ou Main Line Shinjo ~ Resumption of Innai operation to resume with the abolition of electrification
奥羽本線新庄~院内運転再開も電化廃止で再開へ
2024年7月25日の大雨の影響で不通となっていた奥羽本線新庄~院内駅間は、2025年4月25日に運転を再開します。
運転本数は新庄~院内間 7往復GV-E400系
新庄~真室川 1.5往復キハ110系
新庄~秋田間直通は1往復(GV-E400系)のみで、新庄駅基準で下り列車(秋田方面)は横堀駅、上り列車(新庄方面)は院内駅で乗り換えが必要です。
山形方面からの最終接続列車は、山形駅18:59発、村山駅19:34発です。
なお、陸羽東線、陸羽西線の運転再開日は未定です。
SNSでは今回の運転再開に関連して、以下の意見が投稿されていました。
・奥羽本線新庄~院内間運転再開後のダイヤが公開されましたので交換駅の使用状況を調べました。
泉田駅:列車交換あり
真室川駅:列車交換なし(ただし折返しのため停車中の車両と他の列車が同時に在線していると思われる時間帯あり)
釜淵駅:列車交換あり
及位駅:列車交換あり
・去年から不通になっている奥羽本線新庄−院内は4/25からGV-E400とキハ110の運用で運転再開か。
・津軽線の廃線,奥羽本線 新庄〜院内間の非電化による復旧により、来月のダイヤ改正で消滅する弘前→青森 奥羽本線 649D青森→蟹田 津軽線 337D共にGV-E400系 気動車が撤退し701系 電車に変わります
最後に床下からのエンジン音を聴き、ボックス席から津軽平野の雪景色を眺められ良かった
・ところで奥羽本線でのGV-E400と701系の所要時間比較、横堀〜秋田でGVが1時間49分で701系が1時間41〜44分で言うほど時間差がないような…
確か大曲から秋田って狭軌側でも最高110でましたよね?
それでもこの差となると新庄〜院内のスピードダウンの原因地上側…?
・非電化として再スタートする奥羽本線新庄ー院内のダイヤが発表されたが基本的に院内か横堀で乗り換えができるってことなんね。
GV-E400が新庄ー秋田の直通運転もレアだが快速が減りつつあるときに快速列車が1.5往復新設されるとは。
今朝の山形新聞の見出しに奥羽本線新庄−院内の運転再開の記事が。
— ろくいち (@east_japan) February 20, 2025
一方陸羽東線は復旧の目処立たず、陸羽西線は25年度中の再開見込み…と。 pic.twitter.com/gRK4X29kSv
奥羽本線新庄~院内間運転再開後のダイヤが公開されましたので交換駅の使用状況を調べました。
— 配線略図.net@C105 2日目東5ハ45b (@haisennet) February 20, 2025
泉田駅:列車交換あり
真室川駅:列車交換なし(ただし折返しのため停車中の車両と他の列車が同時に在線していると思われる時間帯あり)
釜淵駅:列車交換あり
及位駅:列車交換あり… pic.twitter.com/G6k35DYGOd
去年から不通になっている奥羽本線新庄−院内は4/25からGV-E400とキハ110の運用で運転再開か。 pic.twitter.com/J2szc9I6VQ
— ろくいち (@east_japan) February 20, 2025
津軽線の廃線,奥羽本線 新庄〜院内間の非電化による復旧により、来月のダイヤ改正で消滅する
— イトゲン (@347azumiline) February 26, 2025
弘前→青森 奥羽本線 649D
青森→蟹田 津軽線 337D
共にGV-E400系 気動車が撤退し701系 電車に変わります
最後に床下からのエンジン音を聴き、ボックス席から津軽平野の雪景色を眺められ良かった pic.twitter.com/OpE5MQ14If
ところで奥羽本線でのGV-E400と701系の所要時間比較、横堀〜秋田でGVが1時間49分で701系が1時間41〜44分で言うほど時間差がないような…
— CT-Ⅱ (@CT76245820) February 20, 2025
確か大曲から秋田って狭軌側でも最高110でましたよね?それでもこの差となると新庄〜院内のスピードダウンの原因地上側…? pic.twitter.com/VCmj1fdZap
非電化として再スタートする奥羽本線新庄ー院内のダイヤが発表されたが基本的に院内か横堀で乗り換えができるってことなんね。
— ろくいち (@east_japan) February 20, 2025
GV-E400が新庄ー秋田の直通運転もレアだが快速が減りつつあるときに快速列車が1.5往復新設されるとは。 pic.twitter.com/hk4fDwXMTJ
Ou Main Line Shinjo ~ Resumption of Innai
operation to resume with the abolition of electrification
The Ou Main Line between Shinjo ~ Inuchi
Station, which was suspended due to heavy rain on July 25, 2024, will resume
operation on April 25, 2025.
The number of round-trips per day is 7
round-trips, and all trains are operated by the GV-E400 series.
There is only one round trip between Shinjo
~ Akita, and according to Shinjo Station, you need to change trains at Yokobori
Station for the down train and at Inuchi Station for the up train.
The last connecting train from Yamagata
departs from Yamagata Station at 18:59 and Murayama Station at 19:34.
The date of resumption of operation of the
Rikuu East Line and the Rikuu West Line has not yet been decided.
The following opinions were posted on SNS
in relation to the resumption of operation this time.
・ The schedule after the resumption of operation between Shinjo ~ Innai
on the Ou Main Line has been released, so I checked the usage status of the
exchange station.
Izumida Station: There is a train exchange
Makurogawa Station: No train exchange
(however, there are times when it seems that the stopped car and other trains
are on the line at the same time due to turnaround)
Kamabuchi Station: There is a train
exchange
Oijo Station: There is a train exchange
・ Ou Main Line Shinjo-Innai, which has been closed since last
year, will resume operation from 4/25 with the operation of GV-E400 and Kiha
110?
・ Due to the discontinuation of the Tsugaru Line and the restoration
of the Ou Main Line between Shinjo and the Innai due to
non-electrification, Hirosaki → Aomori Ou Main Line 649D Aomori → Kanita
Tsugaru Line 337D will both be withdrawn from the GV-E400 series railcar and
will be replaced by a 701 series train.
Finally, I listened to the sound of the
engine from under the floor, and it was nice to be able to see the snowy
scenery of the Tsugaru Plain from the box seat
・ By the way, comparing the time required for the GV-E400 and the 701
series on the Ou Main Line, the time difference between Yokobori and Akita
seems to be 1 hour 49 minutes for the GV and 1 hour 41 to 44 minutes for the
701 series ...
I'm sure that Akita from Omagari was the
highest 110 on the narrow gauge side, right?
Still, when it comes to this difference,
the cause of the speed reduction in Shinjo to the Innai is the ground
side ...?
・ The schedule in the Ou Main Line Shinjo - Innai, which will
be restarted as a non-electrification, has been announced, but basically it
means that you can change trains in the Innai or in Yokobori.
It is rare for the GV-E400 to operate
directly between Shinjo and Akita, but when the rapid speed is decreasing, a
new high-speed train of 1.5 round trips will be established.
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