東急6020系5両編成出場とE235系4両編成最終編成配給/Tokyu 6020 series 5-car formation delivery and E235 series 4-car formation final dispatch

  東急6020系(50番台)6151編成 J-TREC横浜出場甲種輸送

  • 概要:202534日未明、東急電鉄大井町線用の新型車両、602050番台の5両編成である6151編成が、総合車両製作所(J-TREC)横浜事業所を出場し、甲種輸送されました。
  • 車両
    • 形式:東急6020 (50番台)
    • 編成番号:6151編成 (6151F)
    • 両数:5両編成
    • 外観:既存の7両編成の6020系に準じたデザインです。前面貫通扉の上部に「5 CARS」と表記されたステッカーが掲出されています。
    • 製造元:総合車両製作所(J-TREC)横浜事業所
  • 輸送目的:大井町線の各駅停車用として導入され、同線の9000系および9020系を置き換える予定です。
  • 輸送日:202534 (未明に出場)
  • 輸送経路:J-TREC横浜事業所(神武寺駅)から逗子駅、根岸線、横浜線などを経由し、長津田車両工場まで輸送される予定です。
  • 牽引機
    • 神武寺駅 - 逗子駅間:J-TREC入換車
    • 逗子駅 - 長津田駅間 (甲種輸送)DD200-10形ディーゼル機関車(愛知機関区所属)とEH200-8形電気機関車(高崎機関区所属)が確認されています。牽引区間については情報が錯綜しており、DD200-10が逗子から新鶴見信号場まで、EH200-8が新鶴見信号場から八王子まで牽引
    • なお八王子~長津田間は202535日に施行する見込みである。
  • その他
    • 車両の外観は7両編成の6020系と大きく変わらず、Qシートなどの特別な設備は搭載されていない模様です。
    • 置き換えられる9000系・9020系は、西武鉄道へ譲渡され、サステナ車両として活用される可能性が一部で指摘されています。

八王子駅での東急60206151編成の入換作業

E235J44編成 J-TREC新津出場配給

  • 概要:202534日、E2351000番台の付属編成であるJ44編成が、J-TREC新津事業所を出場し、所属先である鎌倉車両センターへ配給輸送されました。
  • 車両
    • 形式:E2351000番台
    • 編成番号:J44編成 (クラJ-44編成)
    • 両数:4両編成 (付属編成)
    • 製造元:J-TREC新津事業所
  • 輸送目的:新製されたE2351000番台付属編成を所属先へ輸送するもので、J44編成はE2351000番台付属編成としては最終編成となります。
  • 輸送日:202534
  • 輸送経路:新潟車両センター(最寄り:越後石山駅 信越線)を出発し、上越線、高崎線、武蔵野線などを経由して首都圏方面へ輸送されました。
  • 牽引機:EF64-1032形電気機関車(新潟車両センター所属)が全区間を牽引しました。
  • その他
    • E2351000番台付属編成の製造はJ44編成をもって終了となります。
    • J44編成は、2025218日に信越線で試運転を実施していました。

上記が、202534日に報道された東急6020系甲種輸送とE235J44編成配給に関する詳細なまとめです。SNSの反応については、英文の下に書かせていただきました。

 

(1) Tokyu 6020 series (50 series) 6151 J-TREC Yokohama Class A transport

  • Summary: In the early morning of March 4, 2025, train 6151, a five-car train of the 6020 series 50 series, a new type of train for the Tokyu Corporation's Oimachi Line, entered the Yokohama office of J-TREC and was transported to Class A.
  • vehicle
    • Format: Tokyu 6020 series (50 series)
    • Formation number: 6151 (6151F)
    • Number of cars: 5-car train
    • Appearance: The design is based on the existing 7-car 6020 series. A sticker with the inscription "5 CARS" is displayed at the top of the front through door.
    • Manufacturer: J-TREC Yokohama Plant
  • Transportation purpose: It will be introduced for stopping at each station on the Oimachi Line and will replace the 9000 and 9020 series on the same line.
  • Shipping date: March 4, 2025 (pre-dawn)
  • Transportation route: It will be transported from J-TREC's Yokohama Office (Jimmuji Station) to the Nagatsuda Rolling Stock Plant via Zushi Station, Negishi Line, Yokohama Line, etc.
  • Towing machine
    • Between Jimmuji Station and Zushi Station: Unknown
    • Between Zushi Station and Nagatsuda Station (Class A Transport), :D D200-10 diesel locomotive (belonging to the Aichi Engine District) and the EH200-8 electric locomotive (belonging to the Takasaki Engine District) have been confirmed. The information on the towing section is mixed, and it is possible that DD200-10 towed from Zushi to Shin-Tsurumi Signal Station, and EH200-8 towed from Shin-Tsurumi Signal Station to Hachioji.
    • The Hachioji ~ Nagatsuda section is expected to come into effect on March 5, 2025.
  • other
    • The appearance of the car is not much different from the 6020 series of 7-car trains, and it seems that special equipment such as Q seats are not installed.
    • It has been pointed out by some that the 9000 series and 9020 series, which will be replaced, may be transferred to Seibu Railway and used as sustainable vehicles.

Shunting work of Tokyu 6020 series 6151 at Hachioji Station

(2) E235 series J44 formation J-TREC Niitsu participation distribution

  • Summary: On March 4, 2025, the J44 train, which is an attached train of the E235 series 1000 series, entered the J-TREC Niitsu Works and was distributed and transported to the Kamakura Vehicle Center (Kokufutsu Vehicle Center), where it belongs.
  • vehicle
    • Type: E235 series 1000 series
    • Formation number: J44 (Kura J-44)
    • Number of trains: 4-car train (attached train)
    • Manufacturer: J-TREC Niitsu Plant
  • Purpose of transportation: To transport the newly built E235 series 1000 series attached formation to the place to which it belongs, and the J44 train will be the last train to be attached to the E235 series 1000 series.
  • Date of transit: March 4, 2025
  • Transportation route: It departed from the Niigata Rolling Stock Center (Shin-Etsu Line) and was transported to the Tokyo metropolitan area via the Joetsu Line, Takasaki Line, Musashino Line, etc.
  • Towing machine: EF64-1032 electric locomotive (belonging to the Nagaoka Rolling Stock Center) towed the entire section.
  • other
    • Production of the E235 series 1000 series attached formations will end with the J44 train.
    • The J44 train was in trial operation on the Shin-Etsu Line on February 18, 2025.

Test run of the E235 series J44 train taken at Niigata Station

The above is a detailed summary of the Tokyu 6020 series A transport and the E235 series J44 train distribution reported on March 4, 2025. I have omitted the reaction on SNS this time.

 東急6020系(50番台)6151編成J-TREC横浜出場甲種の目撃


E235系J44編成J-TREC新津出場配給の目撃

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