2025年3月31日新京成電鉄(京成電鉄系)と泉北高速鉄道(南海電気鉄道系)最後の日The last day of Shin-Keisei Electric Railway (a Keisei Electric Railway Group company) and Senboku Rapid Railway (a Nankai Electric Railway Group company), March 31, 2025.

2025331日、新京成電鉄と泉北高速鉄道はそれぞれの親会社に吸収合併され、鉄道史に残る一日となりました。長年地域住民に親しまれてきた両社の消滅は、多くの人々に惜しまれつつも、新たなスタートを切りました。

新京成電鉄

  • 78年の歴史に幕を下ろし、翌41日からは京成電鉄の「松戸線」として運行を開始しました。
  • これに伴い、新京成電鉄本社からは「新京成」の文字が撤去され、駅の案内表示なども「松戸線」に変更されました。
  • 運賃や運行形態に変更はありません。
  • 京成グループのバス会社の再編も行われたため、「新京成」を冠する会社名は消滅しました。
  • 沿線住民からは、長年親しまれてきた新京成電鉄の消滅を惜しむ声が多く聞かれました。

泉北高速鉄道

  • 南海電気鉄道に吸収合併され、「南海泉北線」として新たなスタートを切りました。
  • 泉北高速鉄道は、かつて大阪府が出資する第三セクターとして設立されましたが、20254月からは南海電鉄が直接運営することになりました。
  • 新型車両の導入や駅の改良など、南海電鉄との一体化が進められてきました。
  • 沿線住民からは、泉北高速鉄道への感謝と、南海泉北線としての新たなスタートへの期待の声が上がっています。

共通点

  • 京成電鉄と南海電鉄は、それぞれ成田国際空港と関西国際空港という空港アクセス鉄道を運営しているという共通点があります。
  • 両社とも、長年の時を経て、子会社運営から親会社運営へと移行しました。

SNSでの反応

  • SNSでは、両社の最終日を惜しむ多くの投稿が見られました。
  • 特に、新京成電鉄に関しては、沿線住民からの長年の感謝の言葉や、思い出を振り返る投稿が多く見られました。
  • 泉北高速鉄道に関しても長年利用してきた人たちからの感謝の言葉などが多く見られました。

新京成電鉄の路線名が本社のある鎌ヶ谷市から取って「鎌ヶ谷線」ではなく起点駅の「松戸線」となった理由は、戦前に存在した鉄道連隊演習線「松戸線」に由来します。

経緯

  • 第二次世界大戦後、鉄道連隊演習線の跡地を民間に転用する際、京成電鉄と西武鉄道が利用許可を争いました。
  • 1946年、京成電鉄が使用許可を得て、新京成電鉄が敷設を引き継ぎました。
  • この際、蒸気機関車や貨車、線路などの資材が西武鉄道に譲渡され、代わりに新宿線高田馬場駅-西武新宿駅間の免許が与えられました。
  • 資材の譲渡により、新京成線の全通は1955年まで遅れました。
  • 新京成電鉄の路線は、鉄道連隊演習線「松戸線」の大部分を転用したため、「松戸線」という名称が採用されたと考えられます。

On March 31, 2025, the Shin-Keisei Electric Railway and the Semboku Rapid Railway were merged into their respective parent companies, making it a day that will go down in railway history. The disappearance of the two companies, which have been familiar to local residents for many years, has marked a new start, although it will be missed by many people.

Shin-Keisei Electric Railway

1.            The curtain came down on its 78-year history, and on April 1, it began operation as the "Matsudo Line" of Keisei Electric Railway.

2.            Along with this, the word "Shin-Keisei" was removed from the Shin-Keisei Electric Railway headquarters, and the information signs at the station were changed to "Matsudo Line".

3.            There will be no change in fares or modes of operation.

4.            Due to the restructuring of the Keisei Group's bus companies, the company name bearing the name "Shin Keisei" disappeared.

5.            Many residents along the line expressed regret over the disappearance of the Shin-Keisei Electric Railway, which had been popular for many years.

Semboku Rapid Railway

1.            It was absorbed by Nankai Electric Railway and made a new start as the "Nankai Senhoku Line".

2.            The Semboku Rapid Railway was once established as a third sector funded by Osaka Prefecture, but from April 2025, it will be operated directly by Nankai Electric Railway.

3.            Integration with Nankai Electric Railway has been promoted by introducing new rolling stock and improving stations.

4.            Residents along the line have expressed their gratitude for the Semboku Rapid Railwayway and their expectations for a new start as the Nankai Senboku Line.

common feature

1.            Keisei Electric Railway and Nankai Electric Railway have one thing in common: they operate airport access railways called Narita International Airport and Kansai International Airport, respectively.

2.            After many years, both companies have transitioned from subsidiary management to parent company management.

Reactions on social media

1.            On social media, there were many posts regretting the last day of the two companies.

2.            In particular, regarding the Shin-Keisei Electric Railway, there were many posts from residents along the line expressing their gratitude for the years and looking back on their memories.

3.            Regarding the Semboku Rapid Railwayway, there were many words of gratitude from people who have used it for many years.

Why is the New Keisei Electric Railway line called "Matsudo Line" instead of "Kamagaya Line" (after the location of its headquarters)?

The name originates from the prewar Railway Regiment Exercise Line "Matsudo Line."

History

After World War II, when the site of the Railway Regiment Exercise Line was repurposed for civilian use, Keisei Electric Railway and Seibu Railway contested for the rights to use it.

In 1946, Keisei Electric Railway obtained permission, and New Keisei Electric Railway continued the construction. During this process, steam locomotives, freight cars, tracks, and other materials were transferred to Seibu Railway. In exchange, permission for the Shinjuku Line segment between Takadanobaba Station and Seibu Shinjuku Station was granted.

Due to the material transfer, the completion of the New Keisei Line was delayed until 1955. It is believed that the name "Matsudo Line" was adopted because a large part of the route utilized the Railway Regiment Exercise Line "Matsudo Line."

 

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