E217系完全運用離脱へ?/JR EAST SERIES E217 series to be completely retired

E217系完全運用離脱へ

E217系電車は、1994年に横須賀線・総武快速線向けの新型車両としてデビューしました。それまでの113系電車を置き換えるために開発され、快適性と高速性を両立させた車両として、長年にわたり首都圏の通勤・輸送を支えてきました。

しかし、登場から30年以上が経過し、老朽化が進行。また、バリアフリー対応や安全性向上などの観点から、後継車両の導入が求められるようになりました。そこで、JR東日本は2020年からE235系電車の投入を開始し、E217系の置き換えを進めてきました。

E217系電車の運用終了

E235系電車の投入に伴い、E217系電車は順次運用を終了し、20243月のダイヤ改正をもって、横須賀線・総武快速線での定期運用を終えました。しかし、その後も一部の編成が臨時列車などで運用されることがあり、ファンの間ではその動向が注目されていました。

そして、202538日、E217系電車を使用した列車内で「ありがとうE217系」という表示が確認され、SNSを中心に「ラストランではないか」という情報が拡散しました。また、ダイヤ改正後には運用離脱することが明らかになっている事に加え、途中でE235系に車両変更されたことも確認されており、引退が近いと予想されています。

SNSでの反響

E217系電車の運用終了は、多くの鉄道ファンや沿線住民に衝撃を与えました。SNS上では、E217系電車の写真や動画とともに、以下のような惜別や感謝のコメントが多数投稿されました。

  • 「小さい頃からよく乗っていた電車なので、引退は寂しい」
  • E217系電車と共に生まれ育ったので、思い出がたくさんある」
  • 「長年の活躍、本当にお疲れ様でした」
  • E217系の独特なモーター音がもう聞けなくなるのは残念」

特に、E217系電車が走る沿線の住民からは、日常生活で利用してきた電車への愛着や感謝の言葉が多く寄せられました。

今後の動向

E217系電車の今後の動向については、まだ不明な点が多いですが、全車両廃車となる予定です。

E217系電車は、30年以上にわたり首都圏の通勤・輸送を支えてきた名車両です。その引退は、多くの人々に惜しまれながらも、新たな時代の幕開けを告げる出来事となるでしょう。

 

JR EAST SERIES E217 series to be completely retired

The JR EAST SERIES E217 series train debuted in 1994 as a new type of train for the Yokosuka Line and Sobu Rapid Line. It was developed to replace the previous 113 series trains, and has supported commuting and transportation in the Tokyo metropolitan area for many years as a vehicle that combines comfort and high speed.

However, more than 30 years have passed since its appearance, and it has become obsolete. In addition, from the viewpoint of barrier-free support and safety improvement, there is a need to introduce a successor vehicle. Therefore, JR East Japan started introducing E235 series trains in 2020 and has been replacing the JR EAST SERIES E217 series.

End of operation of JR EAST SERIES E217 series trains

With the introduction of the E235 series trains, the JR EAST SERIES E217 series trains have been gradually discontinued, and with the revision of the timetable in March 2024, regular operation on the Yokosuka Line and Sobu Rapid Line has ended. However, even after that, some trains were sometimes operated by special trains, and the trend was noted among fans.

Then, on March 8, 2025, the sign "Thank you JR EAST SERIES E217 series" was confirmed on a train using the JR EAST SERIES E217 series, and the information that "it may be the last run" spread mainly on social media. In addition, in addition to the fact that it has become clear that it will be withdrawn from operation after the revision of the timetable, it has been confirmed that the vehicle has been changed to the E235 series on the way, and it is expected that retirement is near.

Reactions on social media

The termination of the JR EAST SERIES E217 series came as a shock to many railway fans and residents along the line. On SNS, along with photos and videos of the JR EAST SERIES E217 series trains, many comments of regret and gratitude were posted, such as the following.

  • "It's a train I've used to ride a lot since I was little, so I'm sad to retire."
  • "I was born and raised with the JR EAST SERIES E217 train, so I have a lot of memories."
  • "Thank you very much for your many years of success."
  • "It's a pity that we won't be able to hear the unique motor sound of the JR EAST SERIES E217 series anymore."

In particular, residents along the line where the JR EAST SERIES E217 series trains run expressed their love and gratitude for the trains they have used in their daily lives.

What's next?

There are still many unknowns about the future trend of the JR EAST SERIES E217 series trains, but all trains will be scrapped.

The JR EAST SERIES E217 series train is a famous train that has supported commuting and transportation in the Tokyo metropolitan area for more than 30 years. His retirement will be missed by many, but it will mark the beginning of a new era.

 

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