JR西日本(JR東海)285系サンライズエクスプレス(瀬戸・出雲)老朽化に伴う後継・存廃問題/JR West (JR Central) 285 Series Sunrise Express (Seto/Izumo) Aging and Successor/Sustainability Issues"
寝台特急「サンライズ瀬戸・出雲」は、その高い人気にもかかわらず、車両の老朽化に伴う後継車両や存続に関する問題に直面しています
サンライズエクスプレスの現状と課題
- 高い乗車率
- コロナ禍でも高い乗車率を維持し、2022年のゴールデンウィークやお盆期間は満席となる盛況ぶり。
- 他の昼行特急が乗車率で苦戦する中、個室寝台というプライベート空間を重視した点が評価されている。
- 2023年の乗車率は7~8割。長期的に見ても緩やかな上昇傾向が続いている。
- 車両の老朽化
- 使用されている285系電車は登場から24年が経過し、後継車両の議論が必要な時期。
- 収益性の課題
- 寝台特急は昼行特急に比べて定員が少なく、1日に1運行しかできないため、収益性が低い。
- JR各社の思惑の違いから、後継車両の開発や運行に関する合意形成が難しい。
JR各社の思惑
- JR東日本
- 東京駅発着は運行本数の多い首都圏の路線網のダイヤを組む上で、ネックとなっており、品川駅や上野駅(大宮駅)発着を望んでいる可能性がある。
- 上野東京ラインの東京~上野間にある急勾配を通過が可能な仕様を求める可能性が高い
- 通勤ラッシュの本数増やしたいから邪魔という意見もある。
- 満席でも乗務員や駅員の深夜手足などを考えると利益が出ないし避けたい後継車両はない。
- サンライズの中で収入区間が少ないし夜行専用のため留置線に場所を取るのが大きい。
- JR東海(サンライズ保有会社 2編成)
- 運行するだけで収入が得られ、車両を保有していれば他社からのレンタル料も入るため、運行には前向きである。
- 深夜に長距離なので何もせず利益が出る。
- 「これからも必要な存在」とコメントしている。
- ただし、深夜の保線作業の邪魔になるという意見もある。
- JR東海内の停車駅を全て通過扱いを望む意見もある。
- JR西日本(サンライズ保有会社 3編成)
- 地域への経済効果を期待しており、必要であれば車両の更新を検討したいと考えている。
- 「多くのお客さまにご利用していただいている」「必要であれば、車両の更新を検討したいと考えている」との声明を発表。
- JR四国
- 遠方からの利用客増加による増収を期待している。
- 新幹線がない代わりに、サンライズを必要と考えている。
以上を踏まえるとJR東日本が一番ネックだと思います。過去に寝台特急の乗務員を成田エクスプレス運行開始に伴い寝台特急の乗務から撤退するなど東京発着の寝台特急について否定的な感じに見えてしまうだと思います。
JR東海は通過するだけで一番廃止してほしいようなイメージがあるけど、サンライズエクスプレスを不動産投資の様な感覚で保有しているので恐らく一番廃止したいのはJR東日本だと思います。
後継車両に関する議論
- 後継車両の可能性
- 全席個室化や、昼行特急としても利用できるような多目的車両の可能性が議論されている。
- JR東日本の二階建てグリーン車を7連にした車両で形式名もE263系、W263系を名乗るという予想もある。
- 課題
- JR各社の利害関係が複雑であり、合意形成が難しい。
- 長距離路線であるため、遅延のリスクや人件費などのコストも考慮する必要がある。
- JR各社を繋いで運転する事が大きい。サンライズの後継車両を仮に造るのだとしたらノビノビ席を廃止して全て個室化。上下列車とも大阪停車。JR東海内の停車駅を全て通過扱い。上りのサンライズを東京6時台に着くダイヤという意見もある。
今後の展望
- サンライズエクスプレスの存続には、JR各社の協力と、収益性を向上させるための工夫が必要となる。
- ファンの間では、寝台特急の魅力を広め、存続を求める声が高まっている。
- JR西日本は、車両の更新を検討したいと考えているが、他のJR東日本、JR東海の考えが重要となる。
その他
- 過去にはJR東日本も北斗星を存続させるつもりで機関車を新造したという情報もある。
- JR東海が在来線蔑視という意見もあるが、サンライズ瀬戸・出雲が運転されていること、315系の開発、ほかHC85系の開発及び試運転、383系の後継車両の示唆を考えるに蔑視はしていないという意見もある。
神戸新聞による"サンライズ"特集記事にて、JR側からの声明が発表https://t.co/arTszohnEW
— Newlily@夜行男 (@SLPEx_Newlily) February 28, 2025
JR西「多くのお客さまにご利用していただいている」
「必要であれば、車両の更新を検討したいと考えている」
勝利の時は近いぞ…!!#サンライズ出雲 #サンライズ瀬戸 #夜行列車
【参考情報】
— Newlily@夜行男 (@SLPEx_Newlily) February 28, 2025
2023年時点でのサンライズの乗車率は「7〜8割」
長期的に見ても緩やかな上昇傾向が続いていますhttps://t.co/EYq5B3G8nC
是非とも様々な界隈の人々に寝台特急の素晴らしさを広めて、サンライズの「存続」を実現しようではないか
— Newlily@夜行男 (@SLPEx_Newlily) February 28, 2025
我々はあくまで夢を見てゆこう
そしていつか見た夢を、現実へと変えてゆこうではないか!
サンライズの乗車率
— Newlily@夜行男 (@SLPEx_Newlily) July 10, 2023
2008年:69%
[朝日新聞記事より]
2019年度:79%
2020年度(コロナ禍):42%
2021年度(コロナ禍):63%
[https://t.co/AEkCnBIfcg より]
2023年発表:"7〜8割"
[中国新聞記事より]
初めて「8割」との公式言及が来ました
(先代・ブルートレイン出雲号置換時とほぼ同水準)
なんとか後継車につなげたいね。
— 地の底からこんにちは (@mKxeioQmNx8swn6) July 10, 2023
ややこしくなるけど、土日祝中心の観光ダイヤと、平日ビジネスダイヤで、行き先や停車駅、時刻も少し変えてみたらどうだろう。
瀬戸でなく、呉線経由宮島口行サンライズあさかぜとか、翌平日のみ東京発は大阪や三ノ宮に停まるとか。
米原以西だけで完結するならいいけど、JR東海にとっては単に素通りされるだけで深夜の保線作業の邪魔にしかならないと思う。
— 冒険者 (@YSK2006) February 28, 2025
JR東海「駅開けなくても貨物と共に走るから稼げる列車」
— 3連覇の先へ伸びる青き稲妻 (@Kobe_Aonami) February 28, 2025
JR西日本「必要であれば長く走らせたい」
JR四国「新幹線ない代わりに。」
vs
JR東日本「通勤ラッシュの本数増やしたいから邪魔」
そんな気がするんよね。
JRとしても悩みは深いはず
— しゅみつい (@shumi_twee) February 28, 2025
長距離路線だから遅延のリスク高いし人件費などのコストも掛かる
そして新幹線と違い運営と収入も東日本、東海、西日本、四国(瀬戸のみ)と分けないといけないから特定の鉄道会社が主導して次世代車両開発を進めにくいし訓練も必要
JR西日本は、車両の更新を検討したいと考えている、そうだが
— ゆっくまー@YouTubeクマ旅ch (@yukkumachannel) February 28, 2025
果たしてJR東海とJR東日本はどう思ってるんだろうか
東海は深夜に長距離なので何もせず利益が出るが
ラッシュの時間にかかり距離も短い
東日本には厄介者だよなあ
寝台列車「サンライズ」人気健在https://t.co/InSl2WxatM
サンライズの乗車率が好調のようで、JR東海がこんな心強いコメントを出しています。
— 山眺 (@2_VIEVV) February 12, 2023
「これからも必要な存在」…
…存続と後継車を信じ続ける鉄道マニアにとってはありがたいお言葉…! https://t.co/DTKLS37nfs pic.twitter.com/FKcEmPojfT
最近のJR東日本の対応を見ていると寝台特急サンライズ瀬戸、サンライズ出雲号は危機感がする。
— 国鉄特急浪漫号〔庭師のyさん旅情。栄光の185系〕 (@583hatukari81) February 24, 2025
満席でも乗務員や駅員の深夜手足などを考えると利益が出ないし避けたい後継車両はない。
他のJR東海などが許可してもサンライズの中で収入区間が少ないし夜行専用のため留置線に場所を取るのが大きい。 pic.twitter.com/On3EMEKuIW
寝台特急サンライズ瀬戸、出雲号の後継車両は製造しないと思います。一番大きいのはJR各社を繋いで運転する事が大きい。
— 国鉄特急浪漫号〔庭師のyさん旅情。栄光の185系〕 (@583hatukari81) November 27, 2024
サンライズの後継車両を仮に造るのだとしたらノビノビ席を廃止して全て個室化。上下列車とも大阪停車。JR東海内の停車駅を全て通過扱い。上りのサンライズを東京6時台に着くダイヤ pic.twitter.com/wU9iGW39E8
サンライズの後継車予想
— ストーブラック (@sutonbrack) October 9, 2024
・JR東の二階建てグリーン車を7連にした車両で形式名もE263系、W263系を名乗る(東海の所有はなし)
・ノビノビ座席も含めて全座席が個室
・昼間には全車グリーン席の臨時特急もこなせる仕様とし全ベットは容易にソフォー席化可能とする
・特急アルプスにも充当可能
異論は認める
JR東海が在来線蔑視?
— [A]三島路快速/MishimajiRapid (@MishimajiRapid) January 15, 2021
サンライズ瀬戸・出雲が運転されていること、315系の開発、ほかHC85系の開発及び試運転、383系の後継車両の示唆を考えるに蔑視はしていないよね
JR東日本も実は北斗星を存続させるつもりだったんだよね。だから機関車を新造した訳で。 https://t.co/2kZSP6L5w4
— はやぶさ (@24e5hayabusa) March 1, 2025
90年代RJに載ってた「西日本はトワイライトの新造を考えてる」に胸躍った世代ならこの一文に何の期待もできないことは知ってる https://t.co/h9QI6NDBY2
— 藤枝ゆうじ (@_f205_11j) February 28, 2025
神戸新聞によると西がサンライズについて「必要であれば、車両の更新を検討したいと考えている」との事。だけど3重の罠。1、必要が有れば=必要が有るとは言っていない。2、検討したい=検討するとは言っていない。3、考えている=考えているだけで実行するかは不明。政治家や官僚が使う言葉で↓
— NRU1047 (@nru1047) February 28, 2025
「前向きに善処する事を検討します」と同義語か?また、会社が労使交渉で「貴組合の要望はたまわった」(聞くだけで実際はなにもしない)と同じ?本気で考えるなら西だけでなく車両保有の海や整備や留置の東、四も関係してくる。いっそうの事、広島あさかぜ、鳥取出雲、そして銀河の復活も願う
— NRU1047 (@nru1047) February 28, 2025
公式発表出来ない事象だけど内部では動いているとか、全く検討もしていないけど対外的な単なるPRか、或いは新造を考えている有志の否定派に対する牽制か。色々考えられるし過去にも似た発表や情報リークも有ったけど、その通りになった物も有れば幻と終わった物も
— NRU1047 (@nru1047) March 2, 2025
Sleeper
Express "Sunrise Seto Izumo"Despite its high popularity, it faces
problems with successors and survival due to the aging of its vehicles
Current Status
and Challenges of Sunrise Express
- High ridership
- It maintains a high ridership rate even during the Corona
disaster, and is a success that is fully booked during Golden Week and
Obon in 2022.
- While other daytime express trains struggled with ridership,
the emphasis on the private space of a private sleeper was highly
evaluated.
- The ridership rate in 2023 is 7~8%. From a long-term
perspective, the gradual upward trend has continued.
- Aging vehicles
- It has been 24 years since the appearance of the 285 series
trains in use, and it is time to discuss the successor trains.
- Profitability Challenges
- Sleeper express trains have fewer capacity than daytime
express trains and can only operate once a day, making them less
profitable.
- Due to differences in the intentions of the JR companies, it
is difficult to reach a consensus on the development and operation of
successor trains.
Speculation of
JR companies
- JR East Japan
- Arriving and departing from Tokyo Station is a bottleneck in
organizing the schedule of the route network in the Tokyo metropolitan
area, which has a large number of trains, and there is a possibility that
they want to depart and arrive at Shinagawa Station or Ueno Station
(Omiya Station).
- There is also an opinion that it is a hindrance because they
want to increase the number of commuter rush trains.
- Even if it is full, it will not be profitable considering the
late-night limbs of the crew and station staff, and there is no successor
car that we want to avoid.
- There are few income sections in Sunrise, and since it is only
for night travel, it takes up a lot of space on the detention line.
- The specification requirements are likely to demand the ability to pass through steep gradients between Tokyo and Ueno."
- JR Central
- It is positive to operate because it earns income just by
operating it, and if you own a vehicle, you can also rent it from other
companies.
- It's a long distance in the middle of the night, so you can
make a profit without doing anything.
- "We will continue to be necessary," he said.
- However, there is an opinion that it interferes with
late-night maintenance work.
- There is also an opinion that all stops in JR Central should
be treated as passing.
- JR West Japan
- It expects an economic impact on the region and would like to
consider updating the vehicle if necessary.
- The company released a statement saying that it is "used
by many customers" and that "if necessary, we would consider
updating the vehicle."
- JR Shikoku
- The company expects an increase in revenue due to an increase
in customers from afar.
- Instead of having a bullet train, he thinks he needs a
sunrise.
Based on the above, I think JR East Japan
is the biggest bottleneck. In the past, the crew of the sleeper express was
withdrawn from the service of the sleeper express with the start of the Narita
Express service, and I think it will be seen as a negative feeling about the
sleeper express to and from Tokyo.
There is an image that JR Central is the
one that I want to abolish the most just by passing through, but since I own
the Sunrise Express as if it were a real estate investment, I think that JR
East is probably the one I want to abolish the most because I have it like
Japan real estate.
Discussion of
successor vehicles
- Possibility of successor vehicles
- The possibility of making all seats private rooms and
multi-purpose vehicles that can be used as daytime express trains is
being discussed.
- It is expected that JR Japan's double-decker green car will be
a seven-row vehicle, and the model name will be E263 series and W263
series.
- subject
- The interests of each JR company are complex, and it is
difficult to build a consensus.
- Since it is a long-haul route, it is necessary to consider
costs such as the risk of delays and labor costs.
- It is important to connect JR companies and drive them. If we
were to build a successor to the Sunrise, we would abolish the Nobinobi
seats and make them all private rooms. Both upper and lower trains stop
in Osaka. All stops in JR Central are treated as passing. There is also
an opinion that the uphill sunrise is a timetable that arrives at 6
o'clock in Tokyo.
Future
Prospects
- In order for Sunrise Express to survive, it will be necessary
for JR companies to cooperate and devise ways to improve profitability.
- There is a growing demand among fans to spread the appeal of
the sleeper express and to keep it alive.
- JR West Japan would like to consider updating its rolling
stock, but the other JR East Japan JR Central's ideas will be important.
other
- In the past, there is information that JR East Japan also built
a new locomotive with the intention of keeping Hokutosei alive.
- There is an opinion that JR Central is disdainful of
conventional lines, but there is also an opinion that it is not disdainful
considering the fact that Sunrise Seto and Izumo are operating, the
development and trial operation of the 315 series, the development and
trial operation of the HC85 series, and the suggestion of a successor to
the 383 series.
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