N700系16両→8両短縮編成登場番台・編成記号も判明/N700 Series 16-Car to 8-Car Shortened Formation Appears; Series Numbers and Formation Symbols Revealed


JR西日本では、山陽新幹線の安全性と快適性をさらに向上させるため、N700Sを追加投入し、N70016両編成を8両編成化する改造工事を行います。この改造工事により、2027年を目途に500系の営業運転を終了する予定です。

N700Sの追加投入

  • 投入数10編成
  • 期間2026年度から2028年度にかけて
  • 主な特徴
    • 安全性・安定性の向上:飛来物検知機能、車両データ伝送機能の強化、バッテリーによる空調稼働機能の追加
    • 快適性・利便性:個室の導入
    • 整備作業の省力化:自動座席回転装置

N700系の8両編成化改造工事

  • 対象N70010編成
  • 期間2026年度から2029年度にかけて
  • 改造内容
    • ATCブレーキシステムの改良による地震時のブレーキ距離短縮
    • 大容量データ通信による車両状態監視機能の強化
    • 車椅子スペースを4席設置
  • ロングノーズの先頭形状(16両編成時)

N7006000番台(8両短縮化編成)について

16両編成から8両編成への編成短縮改造が実施されているN700系ハカP4編成(元5000番台ハカK4編成)ですが、本日1号車の車両番号が「783-6004」に改番されていることが確認されました。

N7005000番台K編成を編成短縮したP編成は、新たな番台区分となる6000番台になるようです。その他の改造状況について、2号車では新たなパンタグラフの設置や一部窓の埋め込みが確認されています。

N700系新8両編成 (P4編成)1~4号車が外に出てきました。

P編成は「6000番代」です!2号車には新しくパンタグラフが設置されました。そして、窓が2ヵ所埋められてます。

N700系短編成化改造新8両編成ではK編成から「P編成」に変わるようです。外には8号車がいました。

編成短縮されたN700系西日本車、6000番台・P編成、塗装は16両編成と同じになりましたね。いつから営業運転に入るのかな。

N700系番台区分

0番台…Z編成

1000番台…G編成

2000番台…X編成

3000番台…N編成

4000番台…K編成

5000番台…F編成

6000番台…P編成

7000番台…S編成

8000番台…R編成

9000番台…Z0→X0編成

遂に1000の位がコンプになりました。

500系営業運転の終了

  • 終了時期2027年を目途に
  • 理由:車両の老朽化
  • 500系の主な経歴
    • 1997322日:営業運転開始(当時の国内最高速度300km/h
    • 2008121日:8両編成「こだま」として営業運転開始
    • 2010228日:「のぞみ」としての営業運転終了

500系の主なイベント

  • 2013410日:「カンセンジャーラッピング新幹線」運行開始
  • 2014719日:「プラレールカー」運行開始
  • 2015117日:「500 TYPE EVA」運行開始
  • 2018630日:「ハローキティ新幹線」運行開始

500系の主な特徴

  • 当時の営業速度世界最高タイ300km/h

In order to further improve the safety and comfort of the Sanyo Shinkansen, JR West Japan will introduce an additional N700S and remodel the 16-car N700 series train to an 8-car train. With this remodeling, the commercial operation of the 500 series is scheduled to end by 2027.

Addition of N700S

  • Number of trains: 10
  • Period: FY2026 to FY2028
  • Main features:
    • Improved safety and stability: Enhancement of flying object detection and vehicle data transmission functions, addition of battery-based air conditioning functions
    • Comfort and convenience: Introduction of private rooms
    • Labor-saving maintenance work: Automatic seat rotation device

N700 series 8-car train conversion work

  • Target: 10 N700 series trains
  • Period: From FY2026 to FY2029
  • Modifications:
    • Improved ATC braking system to reduce braking distance in the event of an earthquake
    • Enhanced vehicle condition monitoring function through high-capacity data communication
    • 4 wheelchair spaces
  • Long nose top shape, airfoil pantograph (in 16-car trains)

About the N700 series 6000 series (8-car shortened formation)

The N700 series Haka P4 train (former 5000 series Haka K4 formation), which has been shortened from a 16-car train to an 8-car train, has been confirmed to be renumbered to "783-6004" today.

The P formation, which is a shortened version of the N700 series 5000 series K formation, seems to be a new number classification of the 6000 series. As for other modifications, it has been confirmed that a new pantograph has been installed and some windows have been embedded in the No. 2 car.

N700 series new 8-car train (P4 formation) No. 1~4 came out.

The P formation is "6000 series"! Car No. 2 was newly equipped with a pantograph. And there are two windows buried.

In the new 8-car train of the N700 series shortened train, it seems that the K formation will change to the "P formation". Outside was car No. 8.

The shortened N700 series West Japan car, 6000 series P formation, and the paint is the same as the 16-car train. When will you start commercial operations?

N700 series series classification

0 series... Z-formation

1000 series... G Formation

2000s... X-Formation

3000 series... N Formation

4000 series... K-formation

5000 series... F formation

6000 series... P formation

7000 series... S Formation

8000 series... R Formation

9000 series... Z0→X0 formation

Finally, about 1000 became comps.

End of commercial operation of the 500 series

  • End date: Targeted for 2027
  • Reason: Aging vehicles
  • 500 Series Career:
    • March 22, 1997: Commencement of commercial operation (maximum speed in Japan at that time: 300 km/h)
    • December 1, 2008: Started commercial operation as an 8-car train "Kodama"
    • February 28, 2010: Termination of commercial operation as "Nozomi"

Major events of the 500 series

  • April 10, 2013: "Kansenger Wrapping Shinkansen" begins operation
  • July 19, 2014: "Plarail Car" service started
  • November 7, 2015: 500 TYPE EVA launched
  • June 30, 2018: "Hello Kitty Shinkansen" begins operation

Main features of the 500 series

  • At that time, the world's highest operating speed in Thailand was 300 km/h

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