213系置き換え過渡期に飯田線でドア数の異なる車両の併結運転へ/213 series replacement: Combined operation of vehicles with different number of doors on the Iida Line during the transition period
213系置き換え過渡期に飯田線でドア数の異なる車両の併結運転へ
飯田線では、213系と313系というドア数が異なる形式の電車が併結して運転される事例が確認されています。
213系は、1989年に登場した普通列車用の電車で、211系に似た外観を持ちながらも、1両あたり片側2ドアという特徴があります。車内はドア数が少ない分、ゆったりとしたスペースに転換クロスシートが配置されています。主に飯田線を中心に使用されています。
一方、飯田線に導入が進んでいる313系には様々な番代が存在しますが、一般的に1両あたり片側3ドアの車両が多いです。
ドア数が異なる213系と313系の併結運転は、いくつかの事例が報告されています。
- 最近の事例
- 2025年4月26日には、313系1300番代R201編成と213系5000番代H12編成が併結して飯田線を走行する様子が目撃されています。これは、この番代同士では飯田線での営業運転で初めての組み合わせとのことです。
- 2025年4月27日には、中部天竜行きの553M普通列車で、313系R202編成と213系H6編成が併結して運転されました。これは、213系の置き換えとして運用を開始した313系1300番代R200編成を見に来た方が目撃したものです。
- 過去の事例
- 2023年12月や2021年5月にも、213系と313系が併結して飯田線を走行する様子がSNSに投稿されています。
- 2023年6月には、213系5000代H1編成と313系0代Y5編成が併結した状態で、名古屋工場(名工)へ同時入場する珍しい光景も記録されています。
- 他線区の類似事例
- 過去には、飯田線と同様にJR東海の管轄である身延線などで、313系2300番台と211系6000番台というドア数の異なる形式の併結運転が見られたことがあり、今回の飯田線での事例と類似しているという指摘もあります。
このように、飯田線では213系と313系というドア数が異なる形式の電車が、時折併結して運転されることがあります。これは、共通運用や車両の都合など、様々な要因が考えられます。
特に、213系の置き換えが進む中で、このような異形式の併結運転は、過渡期ならではの珍しい光景となり、ファンの方々にとっては、記録しておきたい貴重な瞬間となっているようです。
553M 普通 中部天竜
— りゅう (@rryu5047) April 27, 2025
313系R202+213系H6
213系置き換えで先日運用開始した313系1300番代R200を見に豊橋へ!
運良く213系との併結にて見れました!
213系も終わりの始まりが幕開けです… pic.twitter.com/7GszIQcAhy
飯田線 553M 中部天竜行き
— 特急こまがね早太郎 (@series373f1) April 26, 2025
普段は213系4両ですが、313系1300番代が共通運用に入ったため、本日は313系1300番代R201編成と、213系5000番代H12編成の、異形式併結となりました。
この番代での組み合わせは、飯田線営業運転では初となります。#JR東海#飯田線#213系#313系#R201編成 pic.twitter.com/JwZMVKSIGU
飯田線の313系+213系の併結編成、いつまで見られるのでしょうか…? pic.twitter.com/GMcQVOA8ef
— トランペット / Trumpet9328 (@Trumpetyoutube) December 8, 2023
中部天竜行き、213系と313系併結でした! pic.twitter.com/ZEEIaAmEfC
— トランペット / Trumpet9328 (@Trumpetyoutube) May 9, 2021
213系5000代H1編成と313系0代Y5編成が併結した状態で、名工同時入場。
— ダイヤ乱れのシードジェット(112%増量中) (@GoToTrouble_315) June 18, 2023
JR版の一部特別車6両にw pic.twitter.com/BzjHI57GxQ
313系1300番台と213系5000番台の併結運転、
— 陽果里510🍵 静岡応援団 (@HIKARI_510A) April 27, 2025
昨年度に見られた313系2300番台+211系6000番台を思い出すね。
213 series replacement: Combined
operation of vehicles with different number of doors on the Iida Line during
the transition period
On the Iida Line, there have been confirmed
cases where trains of the 213 series and 313 series, which have different
number of doors, are operated together.
The 213 series is a regular train that appeared in 1989 and has a similar appearance to
the 211 series, but has the characteristic of having two doors per car on
each side. The interior of the car has a small number of doors, so convertible
cloth seats are arranged in a spacious space. It is mainly used on the Iida
Line.
On the other hand, the 313 series, which is
being introduced on the Iida Line, has various numbers, but in general, there
are many cars with three doors on each side.
Several cases have been reported of the
combined operation of the 213 and 313 series, which have different numbers of
doors.
- Recent Cases
- On April 26, 2025, the 313 series 1300 series R201 train and
the 213 series 5000 generation H12 train were seen running together on
the Iida Line. This is said to be the first combination of these bandai
in commercial operation on the Iida Line.
- On April 27, 2025, the 313 series R202 train and the 213
series H6 train were operated together on the 553M local train bound for
Chubu Tenryu. This was witnessed by a person who came to see the 313
series 1300 R200 formation, which began operation as a replacement for
the 213 series.
- Past Cases
- In December 2023 and May 2021, social media posted images of
the 213 and 313 series running together on the Iida Line.
- In June 2023, a rare sight was recorded in which the 213
series 5000 H1 train and the 313 series 0 Y5 train were combined to enter
the Nagoya factory (Meiko) at the same time.
- Similar cases of other lines
- In the past, on the Minobu Line, which is under the
jurisdiction of JR Central, as well as the Iida Line, there have been
cases of combined operation with different number of doors, such as the
313 series 2300 series and the 211 series 6000 series, and it has been
pointed out that this is similar to the case on the Iida Line.
In this way, on the Iida Line, trains with
different number of doors, such as the 213 series and the 313 series, are
sometimes operated together. This may be due to a variety of factors, such as
common operations and vehicle availability.
In particular, as the replacement of the
213 series progresses, such a different type of combined operation has become a
rare sight unique to the transitional period, and it seems that it has become a
precious moment that fans want to record.
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