激論!JR東日本の大改革〜ワンマン化、ホテル事業…現場からは悲鳴も/Heated discussion! Major reform of JR East Japan - one-man operation, hotel business ... There were screams from the scene
激論!JR東日本の大改革〜ワンマン化、ホテル事業…現場からは悲鳴も
2025年4月18日に放送されたテレビ東京系「ガイアの夜明け」では、「鉄道!新時代へ〜100年に一度の大改革〜」と題し、JR東日本が進める大規模な変革に密着した。番組では、6000億円を投じる高輪の巨大な街づくり、首都圏路線での初となるワンマン運転の舞台裏、そして地方路線の駅舎を高級ホテルへと転換する事業などが紹介された。
首都圏ワンマン化の衝撃、現場の負担増に懸念の声
番組内で特に注目を集めたのは、首都圏におけるワンマン運転の導入だ。人手不足を背景に、運行効率化を図る狙いがあると見られるが、SNS上では運転士への負担増を懸念する声が相次いだ。「運転士に全部押し付けてるだけでブラックすぎる」「人間の注意力なんてそれぞれだし限界もあんだろ」「働き方改革というより働き方改悪じゃねーか」といった、厳しい意見が多数見られた。
また、ワンマン化によって車掌という職種が減少することに対し、「車掌に憧れて鉄道会社に入社した人には、目標が無くなる事になるし」と、従業員のモチベーション低下を懸念する声も上がった。安全面についても、「運転士ひとりで緊急トラブルにどうやって対応するのだろう」「僅かな事故が発生しても対応出来ない気がする」と、不安視する意見が目立った。
番組内では、南武線でのワンマン運転も紹介されたが、SNSユーザーからは「南武線ワンマン運転しても大して本数が増えないのはそういう事か!」といった、人員配置転換と運行本数への影響を結びつける声も上がっている。
多角化戦略の裏で…鉄道現場の人員がホテル事業へ
番組では、鉄道事業以外の多角的な展開も紹介された。特に、鉄道現場の従事者がホテル事業などの関連会社へ転勤となる事例が取り上げられ、SNS上では「車掌の仕事をなくし、ホテルマンや営業にさせ嫌ならクビにするJRですからね」といった、人員配置の転換に対する批判的な意見も見られた。
「社長は車掌を減らしてより創造的な仕事へ転換って言うけど、じゃあ車掌はクリエイティブな仕事じゃないん?車掌は誰でもできるって思ってるんやろうなぁ。私やったら辞める」といった、現場の仕事を軽視するような発言があったとする意見も一部で見受けられた。
鉄道ファンからは「音の記憶」への共感も
一方で、番組内では鉄道の「音」に着目する場面もあり、古びたボイスレコーダーやスマートフォンで列車の音を記録する人々の姿が描かれた。これに対し、SNS上では「音は記憶だ」「新しい駅にも、誰かの思い出が生まれる」といった共感の声も上がった。しかし、「ガイアの夜明けのJR東編見てるけど音鉄のことめっちゃからかってるやん」といった、番組の演出に対する意見もあった。
首脳陣への批判や共感、様々な意見が交錯
JR東日本の喜勢社長のインタビューも放送されたが、SNS上では「特に社長への嫌悪感」といった厳しい意見や、「喜瀬社長の抱負は感動した」といった共感の声など、様々な反応が見られた。
100年に一度の大改革は成功するのか?
JR東日本が進める大規模な改革は、鉄道業界の未来を左右する重要な転換期となる可能性がある。しかし、現場の負担増や安全性の確保、そして長年鉄道を支えてきた従業員のモチベーション維持など、多くの課題も抱えていることが今回の放送で浮き彫りになったと言えるだろう。SNS上では、今回の改革が「働き方改革というより働き方改悪」ではないかという厳しい指摘や、「福知山線脱線事故を起こす前のJR西日本みたいに利益最優先になってるな今のJR東日本は…マジでそれに匹敵するレベルの大事故起こしそうで怖い」といった、安全性を強く懸念する声も上がっており、今後の動向が注目される。
鉄道の運営と安全性に関する考察
南武線のワンマン運転導入は、鉄道業界の人手不足対策の一環として行われた可能性があります。しかし、ワンマン化による運行の効率化が期待されたものの、増発は限定的であり、特に朝夕のラッシュ時間帯においては課題が残っているように思えます。
東京メトロのような地下鉄は、踏切もなく人の立ち入りがほぼないため、ワンマン運転との相性が比較的良いです。しかし、南武線の宿河原~久地・平間~鹿島田間では踏切への立ち入りが頻繁に発生し、特に朝ラッシュ時の運行間隔は約2分と非常に短いため、安全性の観点からも課題が残ります。そのため、平日日中や土日の運行にはワンマン運転が適しているものの、朝夕の混雑時には車掌が乗務した方が安全性・利便性の面でメリットが大きいのではないかと考えられます。
JR各社における課題と報道の違い
JR北海道では、インフラの管理が不十分だったことが原因で特急列車の脱線・炎上事故が発生しました。一方、JR西日本では、ミスをした社員への過度な指導が問題となり、職場環境が悪化した結果、尼崎脱線事故につながる要因を生んだと指摘されています。これらの事例は全国的に報道され、企業の安全管理や職場環境の問題が大きく取り上げられました。
対照的に、JR東日本はこれらの2社ほど頻繁に批判されることはありません。しかし、JR北海道のインフラ管理の課題と、JR西日本の職場環境の問題を合わせ持つような側面もあると考えられます。このような観点から見ると、JR東日本が報道で取り上げられにくいだけであり、必ずしも他のJR各社と比べて問題が少ないわけではない可能性があります。
今夜10時「鉄道!新時代へ」J R東日本が推し進める100年に一度の大改革に独占密着しました!6000億円をかけた高輪の巨大な街づくりの全貌や、首都圏路線で初となるワンマン化の舞台裏、地方路線を高級ホテルに変える事業まで…鉄道好きもそうでない人も必見の内容です。ぜひご覧ください! pic.twitter.com/O2TqJnVrI3
— ガイアの夜明け 番組公式X(ツイッター) (@gaia_no_yoake) April 18, 2025
【JR東日本】ガイアの夜明けー鉄道!新時代へ
— 藤沢弘幸@sagami_tv (@sagami_tv) April 19, 2025
発足以来 脱・鉄道中心を進めてきたが、コロナ禍を経てより決定的なものに
業界最大手が首都圏のワンマン・ドライバレス運転の先陣を切る
❝鉄道会社❞が❝鉄道❞会社じゃなくなる日はすぐそこに!?
とても興味深い内容でした!#ガイアの夜明け https://t.co/E2OOZnMbHb pic.twitter.com/5XMYV8WvvA
家で見てたら、横から妻が
— ぷにぷに (@punitter39) April 19, 2025
「こんな都会でワンマン!?これ運転士の負担が増えたら給料も増えるん?」
「社長は車掌を減らしてより創造的な仕事へ転換って言うけど、じゃあ車掌はクリエイティブな仕事じゃないん?車掌は誰でもできるって思ってるんやろうなぁ。私やったら辞める」
とお怒りだった(笑) https://t.co/8FzdK9IlpI
国鉄の分割民営化のあおりを受けて入れなかったけど乗務員から外されたり女上司に指示されるくらいなら入れなくて良かったよ https://t.co/7qYsEL8El9
— コンビニ (@mcKFo9MbM084652) April 19, 2025
そういえばJR東日本ってメディアに1番露出してる会社だよな https://t.co/lSK76UeoQ6
— さ (@Sakazuki657353) April 19, 2025
駆込み乗車がこんなに危ないとは!しかもベビーカーで駆込み乗車する人居るんだ!最低〜
— たぬきのとなり (@gogonekkko7) April 18, 2025
乗客の方がよっぽど悪いという事がよーく分かった。 https://t.co/knuKRDMk1c
もう全く番組見ないけど、東のカルトぶりはもの見事に出ているね。バカがトップになると疲弊と迷惑行為しかしない会社になる現実。潰れたらよろしい。 https://t.co/hYBiQS8PfX
— 尾辻 賢栄 (@ed761115) April 20, 2025
この後、JR東日本特集だ。 https://t.co/z4EPxOxDYA
— 鉄(HAGANE) CLOSETの回し者 (@MS07B3_2) April 18, 2025
今回もあっという間に終わっちゃった😅
— ブタブタン (@FkkCV8y3R4tEyNI) April 18, 2025
ニット帽ピロちゃん、かわいい😆
奇跡の48歳😁
発車メロディなくなるの寂しい🥺
次回も待ち遠しいよ~😆#ガイアの夜明け#長谷川博己 https://t.co/olstDKgFdS
今夜のガイアはJR東日本…ましまのナレーションで聞きたかったな🥹 https://t.co/BB07lzhFD3
— HTTR (@htl_hr) April 18, 2025
この風刺番組まじで見たいw
— しゅー (@shu_chiyo9) April 20, 2025
NHK+でみます https://t.co/CviIF0kogx
2025/4/18放送 ガイアの夜明け JR東日本回で登戸駅の消えた発車メロディが取り上げられていた。
— TOJHO (@misttimes) April 20, 2025
インタビューされた方はおそらく『藤子・F・不二雄ミュージアム』を挙げているのだろうが、そもそも『ドラえもんミュージアム』という施設は存在しない。『ドラえもんの街』も聞いたことが無い。 pic.twitter.com/Im6Ory9i2z
【JR東日本】ガイアの夜明けー鉄道!新時代へ
— 藤沢弘幸@sagami_tv (@sagami_tv) April 19, 2025
発足以来 脱・鉄道中心を進めてきたが、コロナ禍を経てより決定的なものに
業界最大手が首都圏のワンマン・ドライバレス運転の先陣を切る
❝鉄道会社❞が❝鉄道❞会社じゃなくなる日はすぐそこに!?
とても興味深い内容でした!#ガイアの夜明け https://t.co/E2OOZnMbHb pic.twitter.com/5XMYV8WvvA
JR東のガイアの夜明け、ウチの会社では概ね不評だった。
— めかいけ(技主) (@MkIk35) April 20, 2025
特に社長への嫌悪感や、「こんなんだから新幹線が分離するんだな」という意見がありましたw#JR東日本#ガイアの夜明け
ガイアの夜明け見たけどJRのワンマン運転とか運転士に全部押し付けてるだけでブラックすぎんだろ
— ベアリッシュ鮫丸@人生投了あとは死ぬだけ (@mmng3fxcxcfd) April 20, 2025
人間の注意力なんてそれぞれだし限界もあんだろ
働き方改革というより働き方改悪じゃねーか
人手不足や経費削減や効率化を名目にライン越えてきてるわ
ガイアの夜明けでJR東の高輪開発の話の中で、同駅に似合う発車メロディー選定の会議に潜入取材のシーン
— とくえも🦋 (@tokuwemon) April 19, 2025
ビヨの「高輪ゲートウェイ駅ができる頃には」ではなかったhttps://t.co/Uk20W8zyrO
ガイアの夜明けのJR東のやつ見たけど憧れの乗務員をなくす方向に持っていってるのが読めてなんかなぁって感じた…
— びーと🚂 (@EKSR_7colors) April 19, 2025
何かあった時応援が少しでも多ければ復旧に要する時間って短くなるわけだし業務負担も減るからむやみに人減らしちゃあかん気がする
事務屋の必殺技
— 鉄道会社は辞めるな君 (@tetsudo_yameru) April 19, 2025
『人件費大幅削減』
現業の給与と出世スピードで創造的な仕事はキツいぞ
そもそも、長年現業で働いていてそのような仕事に対応できる職員は限られてる pic.twitter.com/QHZHXCE1wa
ごもっともな意見。
— N.Kobayashi (@NK1971kame) April 19, 2025
実際、自分はやはり手を動かしている方が合っていて、本社勤務になった時はマジで鬱になりかけた…💦
創造業務は、人により向き不向きがある…
また、現業を理解重んじる総合職員が増えないと、鉄道現業は終わる…何かあってもマニュアルから外れた現象に既に対応出来ていない💦
鉄道会社に就職する大勢の人はドライバーや車掌に憧れを持ってるはず。子供達の将来の夢でも鉄道の運転士は上位に入る。
— はるん (@299IwX2tik91083) April 19, 2025
そこを無くします。
じゃ今後採用でもかなりハードル高くなると思う。
わざわざ鉄道会社に入ってデスクワークしたい人なんているの?
福知山線脱線事故を起こす前のJR西日本みたいに利益最優先になってるな今のJR東日本は…
— シレン@古来からのエアライダー (@ragna1992) April 19, 2025
マジでそれに匹敵するレベルの大事故起こしそうで怖い
ガイアの夜明けのJR東編見てるけど音鉄のことめっちゃからかってるやん
— ぬり馬 (@gowasu_24) April 19, 2025
ガイアの夜明け
— M.S (@0DEzxr8fca9CCAI) April 19, 2025
高輪ゲートウェイ駅で超巨大再開発が進む一方、JR東日本が首都圏でワンマン運転を開始。
運行本数が多いから当然効果は大。人員を無人駅の再生に振り向けるのは分かる。でも車両数や運行密度はローカル線と違い運転手は過酷すぎる。ドライバレス運転の方が真の働き方改革と思うぞ。 https://t.co/AbkWSA5VBG
ガイアの夜明けを見た。
— sa (@satoshi11173843) April 18, 2025
JR東のワンマン化は運転手に神業を求めている。
とても時期尚早に見える
バス🚌の様にドアが二つ、数十名の乗客と違いとてつもないストレス😫と考える。
僅かな事故が発生しても対応出来ない気がする
いずれ運転手のストレスが蓄積されインシデントが発生する気がする
JR東日本のワンマン運転、怖かった。運転士ひとりで緊急トラブルにどうやって対応するのだろう。車掌をホテル事業に移動させるのは、数字だけ見てるようで安全面が気になる。
— ペレココ (@xZz4kOO7lTOW5h4) April 18, 2025
ガイアの夜明け【鉄道!新時代へ~100年に一度の大改革~】 | TVO テレビ大阪 https://t.co/LSnPXxsREo
#ガイアの夜明け #ワンマン化#みどりの窓口
— スノウ (@8rbfiFBKkspuSfM) April 18, 2025
帰宅後たまたまTVを点けたら、ガイアの夜明けでJR東日本のワンマン化の特集が。
個人的には、人員削減の為の悪手だと思います。
車掌に憧れて鉄道会社に入社した人には、目標が無くなる事になるし。
みどりの窓口が次々と閉鎖されるのも明確に反対です。
今日のガイアの夜明けを見た感想
— タルタルさん🐟💚👑 (@aknax03524825) April 18, 2025
・喜瀬社長の抱負
・ワンマン化の舞台裏は感動した
・高輪ゲートシティの舞台裏が凄かった
・喜瀬社長が抱負を語る
・今をときめく喜瀬社長のお声
・今をときめく兵庫県斎藤知事とJR東日本喜瀬社長が一部似てた
・駆け込み乗車は辞めよう
#ガイアの夜明け
車掌の仕事をなくし、
— \NORION/ (@Suicanorin) April 18, 2025
ホテルマンや営業にさせ
嫌ならクビにするJRですからね
ガイアの夜明け
TV Tokyo's "Dawn of Gaia," which
aired on April 18, 2025, was titled "Toward a New Era: A Once-in-a-Century
Revolution," which closely followed the large-scale transformation that JR
East Japan is promoting. The program introduced the huge urban development of
Takanawa with an investment of 600 billion yen, the behind-the-scenes of the
first one-man operation on the Tokyo metropolitan area, and the project to
convert station buildings on regional routes into luxury hotels.
Voices of
concern about the impact of the one-man operation in the Tokyo metropolitan
area and the increase in the burden on the site
What attracted particular attention in the
program was the introduction of one-man driving in the Tokyo metropolitan area.
Against the backdrop of labor shortages, it seems that the aim is to improve
the efficiency of operations, but there have been a number of concerns on
social media about the increased burden on drivers. There were many harsh
opinions, such as "It's too black to impose everything on the
driver," "Human attention span is different and there are
limits," and "Isn't it more of a work style reform than a work style
reform?"
In addition, in response to the decrease in
the number of conductors due to the shift to one-man trains, some people
expressed concern about a decrease in employee motivation, saying, "People
who join a railway company because they want to be a conductor will lose their
goals." In terms of safety, there were also concerns about how a driver
alone would respond to an emergency problem, and "I feel that I will not
be able to respond even if a small accident occurs."
In the program, one-man operation on the
Nambu Line was also introduced, but SNS users have linked the staffing change
to the impact on the number of trains, such as "Is that why the number of
trains does not increase much even if the Nambu Line is operated by one-man
operation?!"
Behind the
diversification strategy... Railway site personnel go to hotel business
The program also introduced diversified
developments other than the railway business. In particular, there were cases
of railway workers being transferred to affiliated companies such as the hotel
business, and there were also critical opinions on social media about the
change in staffing, such as "JR will eliminate the work of conductors and
make them hotel workers and salespeople, and if they don't like it, they will
be fired."
"The president says that he will
reduce the number of conductors and shift them to more creative work, but isn't
a conductor a creative job? If I do it, I'll quit," some people said that
there were remarks that disrespected the work in the field.
Railroad fans
also sympathize with the "memory of sound"
On the other hand, there are scenes in the
program that focus on the "sound" of the railroad, and people are
depicted recording the sound of the train with old voice recorders and
smartphones. In response to this, there were voices of sympathy on social
media, such as "Sound is a memory" and "Someone's memory will be
born at a new station." However, there were also opinions about the
direction of the program, such as "I'm watching the JR East edition of
Dawn of Gaia, but I'm making fun of Ototetsu a lot."
Criticism,
sympathy, and various opinions for the leaders
An interview with JR East Japan President
Kise was also broadcast, and there were a variety of reactions on social media,
such as harsh opinions such as "disgust for the president in
particular" and sympathetic voices such as "I was moved by President
Kise's aspirations."
Will the
once-in-a-century reform succeed?
The large-scale reforms pursued by JR East
Japan could be an important turning point that will determine the future of the
railway industry. However, it can be said that this broadcast highlighted that
there are many issues that need to be addressed, such as increasing the burden
on the site, ensuring safety, and maintaining the motivation of employees who
have supported the railway for many years. On SNS, it was harshly pointed out
that this reform is "work style reform rather than work style reform",
and "JR East is now giving top priority to profits, like JR West Japan
before the Fukuchiyama Line derailment accident Japan ... Seriously, I'm afraid
that a major accident of a comparable level will occur," and there are
strong concerns about safety, and future trends will be noted.
Considerations on Railway Operations and Safety
The introduction of one-man operation on the Nambu Line may have been implemented as part of the railway industry's efforts to address labor shortages. However, while the efficiency of operations was expected to improve, the increase in service frequency has been limited, and particularly during the morning and evening rush hours, challenges remain.
Subway systems like Tokyo Metro, which have no level crossings and where pedestrian intrusion is rare, are relatively well-suited to one-man operation. In contrast, sections of the Nambu Line, such as between Shukugawara and Kuji or Hirama and Kashimada, frequently experience pedestrian intrusions at level crossings. Given that trains run at intervals as short as two minutes during the morning rush, safety concerns remain significant. Thus, while one-man operation may be appropriate during off-peak weekday hours and weekends, having conductors onboard during the busy morning and evening rush periods would likely provide greater safety and convenience.
Issues Among JR Companies and Differences in Media Coverage
JR Hokkaido has experienced issues with inadequate infrastructure management, which led to derailment and fire incidents involving express trains. Meanwhile, JR West has faced criticism for its excessive disciplinary measures towards employees who made mistakes, creating a harsh working environment that ultimately contributed to the Amagasaki derailment accident. These incidents were widely reported nationwide, highlighting concerns regarding corporate safety management and workplace conditions.
In contrast, JR East is not criticized as frequently as JR Hokkaido or JR West. However, it can be seen as combining some of the negative aspects of both companies—issues related to infrastructure management similar to JR Hokkaido and workplace environment concerns akin to JR West. From this perspective, the reason JR East is less frequently reported on may simply be due to differences in media coverage, rather than an indication that its problems are necessarily fewer in comparison to other JR companies.
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