両毛線にE231系またはE233系付属編成の臨時列車が設定/Temporary trains attached to the E231 or E233 series are set up on the Ryomo Line

両毛線にE231系またはE233系付属編成の臨時列車が運行

両毛線でE231系とE233系付属編成による異例の臨時列車。普段とは異なる顔ぶれが、沿線に新たな賑わいと興奮をもたらしました。本稿では、その運行の詳細と、SNSに寄せられた熱い反響をまとめます。

  • 運転日:2025426日(土)、27日(日)、29日(火・祝)
  • 運転区間:両毛線 小山駅~桐生駅
  • 編成:E231系またはE233系付属編成(5両編成、全車普通車)
  • 運行本数:各日とも上下2本(2往復)
  • 列車番号:9424M9429M9430M9439M
  • 目的:あしかがフラワーパークで開催される大藤まつり2025への輸送力増強

充当編成

  • 426日・27日:E2311000番台 U2編成(小山車両センター所属)
  • 429日:E2333000番台 U225編成(小山車両センター所属)

特記事項

  • E231系・E233系の基本編成(10両編成)による両毛線の運用は、前橋~新前橋間で定期列車として設定されていますが、付属編成5両編成での小山~桐生間の運用は非常に珍しい事例です。
  • 特にE231U2編成は付属編成のトップナンバーであり、両毛線小山口駅での初の客扱いとなりました。
  • E233U225編成は、営業運転開始前に桐生へ疎開されたことがありますが、小山~桐生間での営業運転は今回が初めてと見られます。
  • 車内自動放送や車内LED表示器は、これらの臨時列車では対応していなかったようです。
  • 沿線や駅には多くの鉄道ファンが集まり、普段見慣れない車両の走行シーンを撮影していました。
  • あしかがフラワーパーク駅は、臨時列車の利用客で大変賑わいました。
  • 両毛線/桐生行きは行き先に設定されていたが、両毛線/小山行きは設定されておらず単なる普通表示であった。
  • 車内LEDは無表示だそうです。

SNSでの反応

SNSでは、両毛線を走るE231系やE233系の珍しい姿に多くの注目が集まりました。

  • 「両毛線にE231系が充当」「E233系が両毛線に!」といった驚きの声
  • 「違和感がある」「新鮮な光景」といった普段との違いを感じるコメント
  • 充当編成の形式や番号(U2編成、U225編成)に関する情報交換
  • 走行写真や動画の投稿
  • ボックスシートの利用やジョイント音など、乗車体験に関する感想
  • 行先表示(「桐生」「普通」)に関する情報
  • 沿線の風景や駅の様子を捉えた写真

主要駅の発着時刻

前述の通り、確認できたE231系臨時列車の主要駅(小山駅、桐生駅)の発着時刻は以下の通りです(2025426日)。

  • 9424M 小山発 1004
  • 9429M 桐生発 1146
  • 9430M 小山発 1316
  • 9435M 桐生発 443

また、E233系臨時列車については、2025429日の臨9424Mが小山駅に1001分に停車していることが確認されています。この列車が桐生方面へ向かうと仮定すると、この時刻が小山駅の発車時刻に近いと考えられます。

これらの臨時列車の運行により、通常の定期列車に加えて、小山駅と桐生駅間の輸送力が大幅に増強されたことがわかります。特に午前中から午後の時間帯にかけて複数本の臨時列車が運行されたことは、この時間帯に足利方面への移動需要が集中していたことを示唆しています。

まとめ

20254月には、足利フラワーパークの大藤まつりに伴う旅客需要の増加に対応するため、両毛線においてE231系およびE233系の付属編成を使用した臨時列車が運行されたことが明らかになりました。特に426日にはE231U2編成が小山~桐生間を複数往復し、29日にはE233U225編成が少なくとも1本の臨時列車として運行されました。これらの臨時列車は、観光客の輸送を円滑にする上で重要な役割を果たしたと考えられます。

今後の課題としては、427日のE231系臨時列車の詳細な運行情報や、E233系臨時列車の他の列車番号の運行状況、さらにはこれらの臨時列車がどの程度の乗客数を輸送したのかといった詳細なデータを入手することが挙げられます。JR東日本の公式発表や、より詳細な鉄道運行記録などを参照することで、より精緻な分析が可能になるでしょう。

 

 

Temporary trains attached to the E231 or E233 series are set up on the Ryomo Line

An unusual special train with an attached formation of the E231 series and the E233 series on the Ryomo line. The unusual lineup brought new liveliness and excitement to the area. In this article, we will summarize the details of the operation and the enthusiastic response received on SNS.

  • Operating dates: Saturday, April 26, Sunday, April 27, 2025, Tuesday, April 29, 2025
  • Operating section: Ryomo Line Oyama Station ~ Kiryu Station
  • Formation: E231 series or E233 series attached train (5-car train, all cars are ordinary cars)
  • Number of trains: 2 up and down trains (2 round trips) each day
  • Train numbers: 9424M, 9429M, 9430M, 9439M
  • Purpose: Increasing transportation capacity for the Ofuji Festival 2025 to be held at Ashikaga Flower Park

Appropriation organization

  • April 26 & 27: E231 series 1000 series U2 formation (belonging to Oyama Vehicle Center)
  • April 29: E233 series 3000 series U225 formation (belonging to Oyama Vehicle Center)

Special Note

  • The operation of the Ryomo Line by the basic formation (10-car train) of the E231 and E233 series is set as a regular train between Maebashi ~ Shinmaebashi, but the operation between Oyama ~ Kiryu with an attached 5-car train is a very rare case.
  • In particular, the E231 series U2 train was the top number of the attached train, and it was the first passenger at Oyamaguchi Station on the Ryomo Line.
  • The E233 series U225 train has been evacuated to Kiryu before the start of commercial operation, but this is considered to be the first commercial operation between Oyama ~ Kiryu.
  • It seems that automatic in-car broadcasting and in-car LED displays were not supported on these temporary trains.
  • Many railway fans gathered along the railway line and at the station to take pictures of the running scenes of unfamiliar trains.
  • Ashikaga Flower Park Station was very crowded with passengers using the special train.
  • The Ryomo Line / Kiryu bound was set as the destination, but the Ryomo Line / Oyama bound was not set and was just a normal display.
  • It seems that the LED in the car is not displayed.

Reactions on social media

On SNS, a lot of attention was paid to the unusual appearance of the E231 and E233 series running on both hair lines.

  • Surprised voices such as "E231 series is appropriated to both hair lines" and "E233 series is used to both hair lines!"
  • Comments that make you feel different from usual, such as "I feel uncomfortable" or "I see a fresh scene"
  • Exchange of information on the format and number of the allocation formation (U2 train, U225 formation)
  • Posting photos and videos of your trip
  • Impressions of the ride experience, such as the use of box seats and joint sounds
  • Information about destination display ("Kiryu" and "Ordinary")
  • Photographs of the scenery along the railway line and the state of the station

Departure and arrival times of major stations

As mentioned above, the departure and arrival times of the main stations (Oyama Station and Kiryu Station) of the E231 series special trains that we were able to confirm are as follows (April 26, 2025).

  • Rin9424M: Departure from Oyama 10:04
  • Rin9429M: Kiryu departure 11:46
  • 9430M: Departure from Oyama 13:16
  • Rin9435M: Kiryu departure 4:43

In addition, it has been confirmed that the E233 series special train on April 29, 2025 Rin9424M stopped at Oyama Station at 10:01. Assuming that this train is heading towards Kiryu, it is assumed that this time is close to the departure time of Oyama Station.

It can be seen that the operation of these special trains has greatly increased the transportation capacity between Oyama Station and Kiryu Station in addition to the regular regular trains. In particular, the fact that several special trains were operated from the morning to the afternoon suggests that the demand for travel in the Ashikaga area was concentrated during this time.

Summary

In April 2025, it was revealed that in response to the increase in passenger demand associated with the Ofuji Festival at Ashikaga Flower Park, special trains using the E231 and E233 series attached trains were operated on the Ryomo Line. In particular, on April 26, the E231 series U2 train made multiple round-trips between Oyama ~ Kiryu, and on the 29th, the E233 series U225 train was operated as at least one special train. It is believed that these special trains played an important role in facilitating the transportation of tourists.

Future challenges include obtaining detailed information on the operation of the E231 series special trains on April 27, the operation status of other train numbers of the E233 series special trains, and detailed data on how many passengers these special trains carried. By referring to JR East Japan's official announcements and more detailed railway operation records, it will be possible to conduct more precise analysis.

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