惜別、ラストナンバーEF64 1053 - 高崎から長野へ、最後の単機回送/Farewell, last number EF64 1053 - From Takasaki to Nagano, the last single aircraft transfer

惜別、ラストナンバーEF64 1053 - 高崎から長野へ、最後の単機回送

長きにわたり日本の鉄道を支えてきたEF64形電気機関車。その中でも、ひときわ特別な存在であったラストナンバーのEF64 1053号機が、ついにその役目を終え、静かに故郷へと旅立ちました。多くの鉄道ファンに見守られながら、最後の力走を見せたその姿を詳報します。

  • 日時:2025513日~14
  • 形式:EF64 1053
  • 所属:ぐんま車両センター(高崎)
  • 回送先:長野総合車両センター(NN
  • 目的:廃車前提とした入場
  • 経路:高崎線などを経由し、長野へ単機で回送

詳細

  • EF64 1053号機は、国鉄時代に最後に製造されたEF64形機関車であり、ぐんま車両センターに残る最後のEF64形でした。
  • 今回の回送により、高崎車両センターからEF64形機関車が全滅することになります。
  • 高崎を出発したのが深夜の為、首都圏通過はほぼ終電が無い状態なので目撃者は少ない。
  • 多くの鉄道ファンが高崎駅や沿線でEF64 1053号機を見送り、その最後の走行を記録しました。
  • SNS上では、別れを惜しむ声や長年の活躍への感謝のメッセージが多く投稿されています。
  • 長野総合車両センターには、トップナンバーであるEF64 1001号機も在籍しており、ラストナンバーの1053号機がその地へ向かうこととなりました。
  • 双頭連結器を搭載しないEF64は新潟車両センター所属のEF64-1051のみとなる。

SNSの反応

添付された複数のツイートからも、鉄道ファンの方々の惜しむ気持ちや、EF64 1053号機への感謝の思いが伝わってきます。写真や動画とともに、それぞれの場所からの見送りの様子が投稿されています。

今回のEF64 1053号機の廃車回送は、長年活躍してきた国鉄形機関車の終焉を象徴する出来事として、鉄道ファンにとって感慨深いものとなったようです。

 

Farewell, last number EF64 1053 - From Takasaki to Nagano, the last single aircraft transfer

The EF64 electric locomotive has supported Japan's railways for a long time. Among them, the last number, EF64 No. 1053, which was particularly special among them, finally finished its role and quietly departed for its hometown. While being watched by many railway fans, we will report in detail on the appearance of the last power run.

  • Date: May 13~14, 2025
  • Format: EF64 1053
  • Affiliation: Gunma Vehicle Center (Takasaki)
  • Forwarding destination: Nagano General Vehicle Center (NN)
  • Purpose: Admission on the premise of scrapping
  • Route: Via Takasaki Line, etc., transferred to Nagano by a single aircraft

detail

  • EF64 No. 1053 was the last EF64 locomotive built during the JNR era, and the last EF64 locomotive remaining at the Gunma Rolling Stock Center.
  • As a result of this transfer, the EF64 locomotive will be wiped out from the Takasaki Rolling Stock Center.
  • Since it was late at night when I left Takasaki, there were few witnesses because there was almost no last train passing through the Tokyo metropolitan area.
  • Many railway fans saw off EF64 No. 1053 at Takasaki Station and along the line, recording its last run.
  • On social media, many messages of regret and gratitude for many years of success have been posted.
  • The Nagano General Vehicle Center also has the top number, EF64 No. 1001, and the last number, No. 1053, will be heading to that location.
  • The only EF64 that does not have a double-headed coupler is the EF64-1051 belonging to the Niigata Vehicle Center.

Social media reactions

The attached tweets also convey the regret of railway fans and their gratitude for EF64 1053. Along with photos and videos, the send-off from each location is posted.

The scrapping transfer of EF64 No. 1053 seems to have been deeply emotional for railway fans as an event that symbolizes the end of JNR locomotives that have been active for many years.

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