東京臨海高速鉄道70-000形Z8編成の運用離脱と陸送準備/Withdrawal from operation of Tokyo Waterfront Rapid Transit 70-000 Z8 train and preparations for land transportation
2025年5月16日、東京臨海高速鉄道(りんかい線)の70-000形Z8編成において、車両銘板の撤去が確認され、廃車となった可能性が高いことが明らかになりました。
- 運用離脱:Z8編成は、2025年5月9日を最後に運用が目撃されていませんでした。
- 銘板撤去:5月16日には、車両の妻面に掲げられていた社名入りの銘板が撤去されていることが確認されました。
- 陸送準備:同日、Z8編成の70-081と70-082の2両が、八潮車両基地の車庫内で陸送を待機している様子が目撃されました。
- 陸送トレーラー:陸送に使用されるトレーラーのナンバープレートが「88-88」となっており、Z8編成にちなんだものと推測されています。
Z8編成について
- Z8編成は大崎延伸時に増備されたグループに属し、落成日は2002年9月13日です。これは、JR東日本のE231系1000番代U537編成(落成日:2002年7月24日)よりも新しい車両です。
今後の動向
- 東京臨海高速鉄道70-000形は、新型車両71-000形への置き換えが進められており、2027年度上期までに完了する予定です。
- 廃車となる70-000形については、他事業者への譲渡を含めたリユースの方法が検討されています。
- Z8編成がこのまま廃車解体となるのか、あるいは他路線(例:筑肥線)へ譲渡されるのかは現時点では不明です。
Z8編成の陸送開始により、70-000形の運用離脱が本格的に始まったことが示唆されます。今後の動向に注目が集まっています。
妻面の社名入り銘板なくなってて本当に東臨の車両じゃなくなっちゃったんだなぁって感じ...🥺 pic.twitter.com/FmTAbzoM3g
— りんなな (@Rinnana___Z1) May 16, 2025
東臨70-000形Z8編成 モハ70-081&モハ70-082
— りんなな (@Rinnana___Z1) May 16, 2025
八潮車両基地車庫内にて陸送待機中 pic.twitter.com/EsNQNW4z6m
ついに東臨70-000形も運用離脱が開始され、
— わいえすキタちゃん (@sotethusen) May 16, 2025
なんと東京入場ではなく陸送となった
Z8編成、さようなら! pic.twitter.com/8e4X97unWl
陸送されると話題の東臨70-000形のトリZ8編成、大崎延伸時に増備されたグループなので実はE231系1000番代のU537編成までの編成より新しいという
— ゆーごーきゅーぜろ (@Dencha_Photo) May 16, 2025
トリZ8→02年9月13日落成
U537→02年7月24日落成 pic.twitter.com/4wnAUAyfyb
|東臨70-000形¦動向表 ①|
— 山眺 (@2_VIEVV) May 16, 2025
┆運用離脱・陸送準備┆
・トリZ8編成(2025/5/9)
→陸送準備、今後動きあり?
┆東臨70-000形┆
・71-000形へ置き換え
(〜2027年度上期)
・他事業者への譲渡も含めた
リユースの方法を検討中 pic.twitter.com/0zGLXjXdaD
トレーラーのナンバーがZ8編成なのに因んでか88-88なの芸が細かい
— りんなな (@Rinnana___Z1) May 16, 2025
偶然だろうけど pic.twitter.com/yf0iOE26aS
りんかい線70-000形Z8編成
— 青いメリケン@大阪暴威 (@blue_meriken) May 16, 2025
遂に、陸送実施へ。
この先、廃車解体・重機の餌になるだけなのか、若しくは筑肥線103系を置き換えるのか…。
これだけでは、本当に先が読めない。 https://t.co/g3ATQXEijp
On May 16, 2025, it was confirmed that the car nameplate was removed
from the 70-000 Z8 train of the Tokyo Waterfront Rapid Transit (Rinkai Line),
and it was revealed that it was likely to have been scrapped.
- Withdrawal:
The Z8 formation was last seen in operation on
May 9, 2025.
- Nameplate
removed: On May 16, it was confirmed that the
plaque with the company name on the gable side of the vehicle had been
removed.
- Preparation
for land transport: On the same day, two cars
of the Z8 train, 70-081 and 70-082, were seen waiting for land transport
in the depot of the Yashio train depot.
- Land
Transportation Trailer: The license plate of
the trailer used for land transportation is "88-88", which is
speculated to be a reference to the Z8 formation.
About the Z8 Formation
- The Z8
formation belongs to the group that was added at the time of the Osaki
extension, and the completion date is September 13, 2002. This is a newer
train than JR East Japan's E231 series 1000th generation U537 train
(completion date: July 24, 2002).
What's next?
- The
replacement of the Tokyo Waterfront Rapid Transit Class 70-000 with the
new Class 71-000 is underway and is scheduled to be completed by the first
half of FY2027.
- For the
70-000 series, which will be scrapped, methods of reuse, including
transfer to other companies, are being considered.
- It is
unclear at this time whether the Z8 train will be scrapped or dismantled
as it is, or whether it will be transferred to another line (e.g., Chikuhi
Line).
The start of land transportation of the Z8 train suggests that the withdrawal from operation of the 70-000 class has begun in earnest. Attention is being paid to future developments.
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