南武線ワンマン運転化への疑問と市民の懸念/Doubts about the one-man operation of the Nambu Line and citizens' concerns
川崎市の南北を結び、市民生活の重要な足であるJR南武線で、2025年3月15日からワンマン運転が強行されました。この決定に対し、地域住民や市民団体からは、安全性や利便性の低下、そしてJR東日本の経営姿勢に対する強い懸念と疑問の声が上がっています。
ワンマン運転化への主な懸念
これまでの南武線では、橋上駅舎化の遅れや「開かずの踏切」の解消、臨時改札の開場時間延長など、安全性・利便性の向上を求める市民の要求運動が続いていました。このような未解決の課題が残る中で強行されたワンマン運転は、さらなる問題を引き起こすのではないかと危惧されています。
主な懸念点は以下の通りです。
- 安全確認の徹底:これまで車掌が担っていた駅構内でのドアの開閉や安全確認が、運転士一人に委ねられることになります。特に乗降客が多い駅や、ホームがカーブしている駅などでの安全確保が危ぶまれています。
- 緊急時の対応:人身事故や急病人の発生など、緊急事態が発生した際の対応力が低下する可能性が指摘されています。車掌が乗務していれば、運転士と連携して迅速な救護や状況確認が可能ですが、ワンマン運転では運転士一人が全てを判断・対応しなければなりません。
- 運転士の負担増:車掌の業務が運転士に集約されることで、運転士の身体的・精神的負担が激増し、それが病気や離職につながる可能性が懸念されています。
市民・団体からの要請と国土交通省の認識
この問題に対し、市民への十分な周知がないままワンマン運転が始まったことから、川崎市議会でも井口真美(日本共産党)市議が南武線ワンマン運転の見直しをJR東日本に求めるべきだと市長に問いただしましたが、市長は「民間事業者が決めたこと」として具体的な対応は行いませんでした。
これを受け、2月20日には「久地駅と久地踏切の改善を求める会」「中野島駅をよくする会」「稲田堤駅周辺の環境を考える会」「鹿島田・新川崎まちづくりの会」の4団体が、国土交通省へ緊急要請を行いました。
市民団体からの主な質問:
- 首都圏で混雑率がワースト5位内に入る南武線のワンマン運転化を、国交省はどのように捉えているのか。
- 『鉄道に関する技術基準』で定められている車掌の業務(乗客案内、車内秩序維持、異常時の誘導・避難など)を、運転士一人で遂行できると判断しているのか。
- ワンマン化によって起こりうる緊急事態について、JR東日本にどのような指導を行っているのか。
- ワンマン化が運転士の身体的・精神的負担を増大させ、病気や離職の可能性を高めると考えていないのか。
国土交通省の回答:
国交省の担当者は、これらの質問に対し終始「運転士などの人員不足による減便を避けるためには、ワンマン化は止む無し」という見解を繰り返しました。また、「南武線の現場状況は把握していない」との回答もあり、各地域の切実な訴えに対して具体的な状況認識が不足していることが浮き彫りになりました。
市民団体側は、人命を預かる公共交通事業者として、利益優先で安全対策を後退させることは容認できないとして、国からの強い指導を要請しました。
人員不足に関する疑問点
個人的な見解としては、ワンマン運転自体が必ずしも問題であるとは考えていませんし、コスト削減の観点から見ても、その必要性は理解できます。しかし、ラッシュ時ですらワンマン運転を行うことには疑問符が付きます。
また、国交省が「人員不足による減便回避のため止む無し」とする一方で、テレビ番組「ガイアの夜明け」で報じられたように、車掌だった人材が関連のホテル会社に出向させられているという現状は、本当に純粋な人員不足なのかという大きな疑問を抱かせます。JR東日本の最近の動きを見ても、安易に「人員不足」で片付けられる問題ではないと感じます。鉄道業界で働きたいと強く願う人材は依然として多く存在することを考えると、本業の鉄道輸送がしっかりと、そして確実にトラブルなく実施できる体制を整えることこそが最優先されるべきです。
南武線利用者からの意見・反応
南武線のワンマン運転化が始まって以降、利用者からは以下のような意見や反応が寄せられています。
- 遅延の頻発と悪化:「ワンマンになってからの南武線遅延が著しく増えた」「ほぼ毎日飛び込んでくる、南武線の遅延情報」といった声が多く、ワンマン化が遅延の増加につながっているとの認識が広がっています。JR東日本の経営幹部に対し、この状況の説明を求める意見も見られます。
- ワンマン化の順序への疑問:「元々首都圏のJRは遅延の多い路線ばかりでなぜそこを先にワンマン化しようとしたのだろうか?」「地方路線を先にワンマン化してからの方が良かったのでは?」といった、ワンマン化の対象路線の選定基準への疑問が呈されています。
- 運転士への負担への懸念:「車掌は職を追われて運転士は業務量が増加」「ラッシュ混雑だけでも車掌復活させてあげなよ、そろそろ運転士さんの蓄積疲労と負担が思い知れないくらい凄そう」など、運転士の負担増への懸念が深まっています。
- 安全とサービスへの影響:「コスト削減のために安全性を削減し、企業利益を優先するものであり、川崎全市民、公共交通を利用するすべての人の人命にもかかわる大問題」との指摘や、「遅延が増えてしまったらそれはもう歴とした『サービスの低下』」という声もあり、ワンマン化が安全だけでなく、サービスの質も低下させているという認識が広がっています。
- 市民運動の拡大:これらの懸念を受け、要請行動に参加した市民4団体は「南武線のワンマン運転化の中止を求める川崎市民連絡会議」を立ち上げ、署名活動や宣伝活動、JR東日本などへの申し入れといった全市的な運動へと発展させていくことを確認しています。すでに署名活動も始まっており、6月6日にはJR東日本の本社へ署名提出が行われる予定です。
南武線のワンマン運転は、利便性向上や安全対策への市民の要求がある中で強行された経緯から、その影響が特に注目されています。運行開始から間もないながらも、遅延の頻発など具体的な問題が表面化しており、今後も市民の声がJR東日本や関係省庁にどのように届き、対策が講じられるのかが注目されます。
南武線の過去(4/14~)の遅延見てたけど5/6以外全部10分以上遅延してんの草 pic.twitter.com/jxxKZbfBIC
— TKK (@TKK16241026) May 28, 2025
元々首都圏のJRは遅延の多い路線ばかりでなぜそこを先にワンマン化しようとしたのだろうか?
— 爆弾ドア (@b_shu_zen) May 29, 2025
だったら南武線や横浜線よりも先に中央東線、五日市線、両毛線など地方路線を無理矢理でも全部ワンマン化してからの方が良かったのでは?
3月半ばから南武線がワンマン運転になったが、最寄り駅前でJR職員が「ワンマンではやることが増え過ぎて身体が持たないし、列車遅延の原因になっているので車掌復活させて欲しい」と、ティッシュ配りながら陳情していた。確かにワンマンになってからの南武線遅延が著しく増えた。それと南武線には英語…
— 佐々木浩久 (@hirobay1998) May 19, 2025
こんばんは。
— さとう (@synw1120) May 19, 2025
インフラが余裕なくカツカツで回されてると、そう遠くない将来手痛いしっぺ返しを喰らうと思ってますが、もう事が起こっても、この国まともに対処する善意も余力も無いようにしか見えてない程度には絶望しています。
南武線のワンマン、ここにきて大失敗説が出始めてる。
— 爆弾ドア (@b_shu_zen) May 28, 2025
これは擁護しようがなくない?
と思ったが、山手線はツーマンでもこんな感じ
— 爆弾ドア (@b_shu_zen) May 28, 2025
南武線→元々遅延は多く、それがさらに悪化
— 爆弾ドア (@b_shu_zen) May 29, 2025
横浜線→遅延頻度はそこそこ
山手線、京浜東北線→初めから遅延が更にすごい
来年、横浜線が大バッシングを受けそうで怖い
元々首都圏のJRは遅延の多い路線ばかりでなぜそこを先にワンマン化しようとしたのだろうか?
— 爆弾ドア (@b_shu_zen) May 29, 2025
だったら南武線や横浜線よりも先に中央東線、五日市線、両毛線など地方路線を無理矢理でも全部ワンマン化してからの方が良かったのでは?
ほら、南武線川崎駅付近での電車渋滞のため運転見合わせよ、、
— 爆弾ドア (@b_shu_zen) May 29, 2025
ラッシュ混雑だけでも車掌復活させてあげなよ、そろそろ運転士さんの蓄積疲労と負担が思い知れないくらい凄そう
— 爆弾ドア (@b_shu_zen) May 29, 2025
そもそも遅延が多いからワンマンは失敗!にはならないと思うけど、鉄道輸送としては遅延が無い方が当然良い・遅延は少なくするべきというのがあるわけで、遅延が増えてしまったらそれはもう歴とした「サービスの低下」です。
— 爆弾ドア (@b_shu_zen) May 29, 2025
非鉄の一般利用客にもバレ始めている印象。
南武線も遅れすぎて酷いけど東横線も大概ではないですよねー。
— 爆弾ドア (@b_shu_zen) May 29, 2025
5分で許容なわけない。1分でも遅れたら迷惑だぞ。その1分は乗り換えに大きく響く。 https://t.co/IGisMSAQ2b
— 爆弾ドア (@b_shu_zen) May 29, 2025
これだから京浜東北線にe235系を入れて〜とかは可笑しいと思ったんだ。
— 爆弾ドア (@b_shu_zen) May 29, 2025
地方の205系・211系・209系を全部新造e131系に置き換え、五日市線は改造。2030年までに全てワンマン化出来たはずです。 https://t.co/M23gSK0bw1
JR南武線のワンマン運転をやめさせる署名が始まったので、全力応援します。乗客にとっても、運転士にとってもあまりにひどいやり方にストップを。安全こそ大切に。
— 井口まみ (@futabaotome) April 26, 2025
署名用紙はこちらからダウンロードできるようにしました。https://t.co/ZH6xaIOXtr#南武線#ワンマン運転#ワンマン化 pic.twitter.com/HMedxGZzoL
社長への初回報告
— koko110 (@koko_110) April 27, 2025
3月28日現在、常磐緩行線・南武線とも、ワンマン運転実施状況は順調。 pic.twitter.com/wIFM879uv1
ついに、J R東日本の本社に『南武線のワンマン運転化の中止を求める』署名提出日程決定しました。6月6日(金)です‼️
— のずえ明美 (@nozueakemi) May 24, 2025
南武線各駅でも署名呼び掛けに取り組んできましたが、本日は川崎母親大会においてもプラカードでアピール✨✨
「ワンマン運転中止!」
「利益より安全優先!」#南武線ワンマン運転 pic.twitter.com/v1jZ3zGdUJ
南武線の遅延が多すぎてアレ。
— ぽむ (@pppplilly01) May 29, 2025
JR東日本はビジョンはいいけど首都圏のワンマン化という手段はどうなんだろう。「電車の運転」は「人ならではの創造的な仕事」ではないという事だがワンマン化する前にやる事があるのでは。人手不足の解消の前に駅員と運転士が発狂するで。 pic.twitter.com/uVll0Sq0xK
ガイアの夜明け遅れネットしてるろくちゃん
— パラリオ❄️🐺🌱❤️🔥 (@ParaRione3) May 3, 2025
南武線ワンマン化の件やってる pic.twitter.com/Eup8sCagHE
3月半ばから南武線がワンマン運転になったが、最寄り駅前でJR職員が「ワンマンではやることが増え過ぎて身体が持たないし、列車遅延の原因になっているので車掌復活させて欲しい」と、ティッシュ配りながら陳情していた。確かにワンマンになってからの南武線遅延が著しく増えた。それと南武線には英語…
— 佐々木浩久 (@hirobay1998) May 19, 2025
無計画なワンマン運転を強行した結果、毎日のように遅延が増大し列車詰まりが発生している状況をJR東日本の経営幹部はどう説明するんですか?#南武線 pic.twitter.com/ziDPpSA45Q
— 馬番号三連勝複式勝馬投票法 (@negishistakes) May 29, 2025
ワンマン化以降、ほぼ毎日飛び込んでくる、南武線の遅延情報。
— arika (@NU961) May 26, 2025
乗客数やら運行本数とか、数字では判断できない何かがあるんですよね#南武線 には。
諦めて、ツーマン運行に戻したら? pic.twitter.com/CGteRdUptW
南武線、ワンマン化してから毎日遅延してるなあ。 pic.twitter.com/Kt7IFmoRza
— ぱじゃまTV(鉄道垢) (@Zb9Qa) May 26, 2025
南武線、今日もワンマン運転のせいで遅延がすごいことに…
— 宮下靖 (@asdsk465397) May 28, 2025
みんなJR東日本のホームページから苦情言いましょう#南武線 #ワンマン運転反対 pic.twitter.com/5BmXJjapTP
南武線のワンマン運転
— 鉄道会社は辞めるな君 (@tetsudo_yameru) May 5, 2025
朝は列車遅延が増え、車掌は職を追われて運転士は業務量が増加
非常にやるせない気持ちになる pic.twitter.com/aniPBa1tBk
Doubts about the one-man operation of the Nambu Line
and citizens' concerns
On the JR Nambu Line, which connects the north and south of Kawasaki
City and is an important leg of citizens' lives, one-man operation has been
forced to go ahead from March 15, 2025. In response to this decision, local
residents and civic groups have voiced strong concerns and doubts about the
decline in safety and convenience, as well as the management stance of JR East.
The main concerns about one-man operation
On the Nambu Line so far, there has been a continuous campaign of
citizens demanding improvements in safety and convenience, such as delays in
the construction of bridge station buildings, the elimination of "unopened
level crossings," and the extension of the opening hours of temporary
ticket gates. It is feared that forced one-man operation in the midst of such
unresolved issues will cause further problems.
Key concerns include:
- Thorough
safety checks: The opening and closing of
doors and safety checks in the station, which were previously the
responsibility of the conductor, will now be entrusted to a single driver.
In particular, there is a concern about ensuring safety at stations with a
large number of passengers and stations with curved platforms.
- Emergency
response: It has been pointed out that the
ability to respond in the event of an emergency, such as an accident or a
sudden illness, may be reduced. If the conductor is on board, it is
possible to provide quick assistance and check the situation in
cooperation with the driver, but in one-man driving, the driver alone must
judge and respond to everything.
- Increased
burden on drivers: There are concerns that the
physical and mental burden on drivers will increase dramatically as
conductors' duties are consolidated, which may lead to illness and
turnover.
Requests from citizens and organizations
and recognition of the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism
Since one-man operation began without sufficient awareness of this
problem to the public,
Councilor Mami Iguchi (Japan Communist Party) asked the mayor of the Kawasaki
City Council that JR Japan East should be asked to review the one-man
operation of the Nambu Line, but the mayor did not take any concrete action,
saying that it was "a decision made by a private operator."
In response to this, on February 20, four organizations, the
Association for the Improvement of Kuji Station and the Kuji Railway Crossing,
the Association for the Improvement of Nakanoshima Station, the Association for
Considering the Environment Around Inadatsumi Station, and the
Kashimada-Shin-Kawasaki Town Development Association, made an emergency request
to the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism.
Key questions from civic organizations:
- How does
the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism view the
one-man operation of the Nambu Line, which ranks among the five worst
congestion rates in the Tokyo metropolitan area?
- Do you
judge that the conductor can perform the duties of a conductor (passenger
guidance, maintenance of order in the train, guidance and evacuation in
the event of an abnormality, etc.) as stipulated in the "Technical
Standards for Railways" by himself/herself?
- What kind
of guidance do you provide to JR East regarding emergencies that may arise
due to one-man operation?
- Don't you
think that one-man operation will increase the physical and mental burden
on drivers, and increase the possibility of illness and turnover?
The Ministry of Land, Infrastructure,
Transport and Tourism answers:
In response to these questions, the person in charge of the Ministry
of Land, Infrastructure, Transport and Tourism reiterated the view that "one-man
operation is unavoidable in order to avoid a reduction in flights due to a
shortage of drivers and other personnel," and also replied that
"we do not know the on-site situation on the Nambu Line,"
highlighting the lack of concrete situational awareness in response to the
urgent appeals of each region.
Civic groups said that it is unacceptable for public transportation
operators, who are entrusted with human lives, to roll back safety measures in
favor of profits, and requested strong guidance from the government.
Questions about staffing shortages
Personally, I don't think that one-man operation itself is
necessarily a problem, and I can understand the need for it from a cost-saving
perspective. However, there is a question mark over doing one-man driving
even during rush hour.
In addition, while the Ministry of Land, Infrastructure, Transport
and Tourism says that it is "unavoidable to avoid a reduction in flights
due to a shortage of personnel," the current situation where human
resources who used to be train conductors are seconded to related hotel
companies, as reported in the TV program "Dawn of Gaia", raises the
big question of whether it is really a pure shortage of personnel. Looking
at the recent movements of JR East, I feel that it is not a problem that can be
easily dismissed as "shortage of personnel". Considering that there
are still many people who have a strong desire to work in the railway industry,
the highest priority should be to establish a system that can ensure that the
main business of rail transportation can be carried out firmly and without
problems.
Opinions and reactions from Nambu Line
users
Since the start of one-man operation on the Nambu Line, we have
received the following opinions and reactions from users.
- Frequent
occurrence and deterioration of delays: There
are many voices such as "The delay of the Nambu Line has increased
significantly since becoming a one-man operation" and "Delay
information on the Nambu Line that jumps in almost every day", and
there is a widespread recognition that the one-man system has led to an
increase in delays. Some have asked JR East executives to explain the
situation.
- Questions
about the order of one-man operation:
"Originally, JR in the Tokyo metropolitan area had only a lot of
delayed lines, so why did they try to make it a one-man operation
first?" and "Wouldn't it have been better to make the regional
lines one-man first?" There are questions about the selection
criteria for the target route of one-man operation.
- Concerns
about the burden on drivers: "Conductors
are forced out of their jobs and the workload of drivers is
increasing," and "Conductors should be revived just because of
rush congestion, and the accumulated fatigue and burden on drivers seems
to be so great that it is unthinkable."
- Safety
and service impact: "It is a major
problem that affects the lives of all citizens of Kawasaki and all people
who use public transportation, as it is a major problem that prioritizes
safety and corporate profits in order to reduce costs," and "If
delays increase, it will be a 'decline in service' that has already been
recorded." There is a growing recognition that the quality of service
is also declining.
- Expansion
of the citizen movement: In response to these
concerns, the four citizen groups that participated in the petition action
have established the "Kawasaki Citizens' Liaison Council for the
Cancellation of One-Man Operation of the Nambu Line" and confirmed
that it will develop into a city-wide movement that includes signature
activities, publicity activities, and petitions to JR Japan East and other
organizations. Signature activities have already begun, and signatures
will be submitted to JR East's head office on June 6.
The impact of the one-man operation of the Nambu Line has attracted particular attention because it was forced amid citizens' demands for improved convenience and safety measures. Although it has only been a short time since the start of operation, specific problems such as frequent delays have surfaced, and it will be interesting to see how the voices of citizens will be heard by JR Japan East and related ministries and agencies in the future, and countermeasures will be taken.
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