701系N5001編成、GV-E197系と連結確認 - 田沢湖線での運用終了か、山形新幹線区間への転属の可能性も浮上/701 series N5001 formation, GV-E197 series connection confirmed - Termination of operation on the Tazawako Line or transfer to the Yamagata Shinkansen section has emerged

701N5001編成、GV-E197系と連結確認 - 田沢湖線での運用終了か、山形新幹線区間への転属の可能性も浮上

2025625日、秋田総合車両センター南秋田センター(旧秋田車両センター)で、田沢湖線用の7015000番台アキN5001編成が、GV-E197系クンTS04編成と連結されているのが確認されました。 3月以降運用を離脱していたN5001編成は、この連結に際して狭軌用の仮台車に履き替えていたと推測されており、今後の動向に鉄道ファンの注目が集まっています。

連結の背景と701N5001編成の現状

7015000番台は、秋田新幹線の開業に合わせて改軌された田沢湖線で運用されてきた標準軌(1,435mm)の車両です。しかし、田沢湖線の運用が減少傾向にある中、N5001編成は今年3月のダイヤ改正を待たずに運用を離脱し、南秋田センターで留置が続いていました。

今回連結が確認されたGV-E197系は、事業用気動車で、レール輸送などに用いられる車両です。N5001編成がGV-E197系と連結し、かつ仮台車に履き替えている状況は、自力走行が困難な状態であるか、あるいは何らかの目的で別の場所へ輸送される準備を進めている可能性を示唆しています。

山形新幹線区間への転属の可能性

この状況を受けて、鉄道ファンの間ではN5001編成の今後の去就について様々な憶測が飛び交っています。その中でも有力視されているのが、同じく標準軌の在来線である山形新幹線区間(奥羽本線福島〜新庄間)への転属です。

現在、山形新幹線区間の普通列車には、老朽化が進む7195000番台が使用されています。もしN5001編成が転属すれば、この7195000番台の一部を置き換える形での運用が想定されます。N5001編成が標準軌車両であること、そして運用離脱後の動向が不明であったことを考えると、この可能性は十分に考えられます。

今後の展望

701N5001編成が田沢湖線での長きにわたる活躍を終えることになったとすれば、地域住民や鉄道ファンにとっては寂しいニュースです。しかし、もし山形新幹線区間への転属が実現すれば、車両の有効活用という点で意義深いものとなります。

JR東日本からの正式な発表はまだありませんが、N5001編成が仮台車を履きGV-E197系と連結されたことは、新たな展開が近いことを示唆しているでしょう。今後の車両の動向に引き続き注目が集まります。

701 series N5001 formation, GV-E197 series connection confirmed - Termination of operation on the Tazawako Line or transfer to the Yamagata Shinkansen section has emerged

On June 25, 2025, at the Akita General Vehicle Center Minami-Akita Center (formerly Akita Vehicle Center), it was confirmed that the 701 series 5000 series Aki N5001 train for the Tazawako Line was connected to the GV-E197 series Kun TS04 train.  It is speculated that the N5001 train, which had been out of service since March, had been replaced with a temporary bogie for narrow gauge at the time of this connection, and future trends are attracting the attention of railway fans.

Background of consolidation and current status of the 701 series N5001 formation

The 701 series 5000 series is a standard gauge (1,435 mm) train that has been operated on the Tazawako Line, which was regauged in conjunction with the opening of the Akita Shinkansen. However, while the operation of the Tazawako Line is on a downward trend, the N5001 train withdrew from operation without waiting for the timetable revision in March this year, and continued to be detained at the Minami-Akita Center.

The GV-E197 series, which was confirmed to be connected this time, is a commercial railcar used for rail transportation. The fact that the N5001 train is connected to the GV-E197 series and has been replaced with a temporary bogie suggests that it may be difficult to run on its own, or that it may be preparing to be transported to another location for some purpose.

Possibility of transfer to the Yamagata Shinkansen section

This has led to a lot of speculation among railfans about the future departure of the N5001 train. Among them, the transfer to the Yamagata Shinkansen section (between Fukushima and Shinjo on the Ou Main Line), which is also a standard gauge conventional line, is considered to be the most promising.

Currently, the 719 series 5000 series, which is aging, is used for ordinary trains on the Yamagata Shinkansen section. If the N5001 train is transferred, it is expected to replace part of the 719 series 5000 series. Given that the N5001 was a standard gauge train and that its future after it was withdrawn from service, this possibility is quite possible.

Future Prospects

If the 701 series N5001 train is coming to an end with its long service on the Tazawako Line, it will be sad news for local residents and railway fans. However, if the transfer to the Yamagata Shinkansen section is realized, it will be significant in terms of effective use of the rolling stock.

There has been no official announcement from JR East Japan yet, but the fact that the N5001 train has been coupled with the GV-E197 series with a temporary bogie may indicate that a new development is near. It will continue to be interesting to see how the vehicle moves in the future.

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