JR東日本外房線、倒木と車両故障で勝浦~安房鴨川間が終日運休 - 内房線も一部影響/JR East Sotobo Line, Katsuura ~ Abo Kamogawa is suspended all day due to fallen trees and vehicle breakdowns - Uchibo Line is also partially affected

JR東日本外房線、倒木と車両故障で勝浦~安房鴨川間が終日運休 - 内房線も一部影響

2025619日、外房線の行川アイランド~安房小湊駅間で発生した倒木の影響により、勝浦~安房鴨川駅間の上下線で終日運転見合わせとなりました 。この倒木により、走行中のE131系車両(マリR07編成と推測)のパンタグラフが破損し、自走不能となったことが確認されています 。

運行状況と原因

  • 発生日時:2025619 1620分頃
  • 発生場所:外房線 行川アイランド~安房小湊駅間
  • 影響区間
    • 外房線:勝浦~安房鴨川駅間の上下線で終日運転見合わせ 。
    • 内房線:倒木に伴う停電の影響で、一時的に千倉~安房鴨川駅間が運転見合わせとなりましたが、1908分頃に運転を再開しました 。ただし、外房線内の倒木の影響で、安房鴨川~木更津駅間の上り線の一部列車に遅れが生じました。
  • 車両故障:倒木によりE131系(マリR07編成)車両のパンタグラフが破損し、自走不能となったため、運転再開には時間を要すると見られています 。
  • 特急列車:特急「わかしお15号・18号」は、外房線内での倒木の影響で全区間運休となりました。特急「わかしお13号」は、大原駅止まりとなり、勝浦~安房鴨川間は運休となりました 。

影響と見解

今回の外房線の終日運休について、利用客が比較的少ない区間であるため終日運休という判断ができたとの見方があります 。一方、高崎線のような主要幹線では終日運休が難しいとの比較もされています 。車両のパンタグラフ破損が深刻な状態である可能性も指摘されており、救援車両の手配についても懸念の声が上がっています。

JR East Sotobo Line, Katsuura ~ Abo Kamogawa is suspended all day due to fallen trees and vehicle breakdowns - Uchibo Line is also partially affected

On June 19, 2025, due to the impact of a fallen tree that occurred between Gyokawa Island ~ Anbo Kominato Station on the Sotobo Line, operation was suspended all day on the upper and lower lines between Katsuura ~ Anbo Kamogawa Station. It has been confirmed that the pantograph of the E131 series train (presumed to be the Mali R07 formation) was damaged by this fallen tree, making it unable to propel itself.

Operation status and causes

  • Date and time of occurrence: June 19, 2025 around 16:20
  • Place of occurrence: Sotobo Line Gyokawa Island ~ Anbo Kominato Station
  • Impact Interval
    • Sotobo Line: Suspended all day on the upper and lower lines between Katsuura ~ Abo Kamogawa Station.
    • Uchibo Line: Due to the power outage caused by a fallen tree, the operation between Chikura ~ Abo Kamogawa Station was temporarily suspended, but operation resumed around 19:08. However, due to the influence of fallen trees on the Sotobo Line, some trains on the up line between Abo Kamogawa ~ Kisarazu Station were delayed.
  • Vehicle failure: The pantograph of the E131 series (Mali R07) train was damaged by a fallen tree, making it impossible to drive itself, so it is expected that it will take some time to resume operation.
  • Limited Express Trains: The limited express trains "Wakashio No. 15 and No. 18" were suspended due to the impact of a fallen tree on the Sotobo Line. The limited express "Wakashio No. 13" stopped at Ohara Station, and the service between Katsuura ~ Abo Kamogawa was suspended.

Influences and Views

Regarding the all-day suspension of the Sotobo Line, there is a view that the decision was made to suspend the service all day because the number of passengers is relatively small. On the other hand, it has been compared that it is difficult to suspend service all day on major trunk lines such as the Takasaki Line. It has also been pointed out that the pantograph damage of the vehicle may be in a serious condition, and concerns have been raised about the arrangement of rescue vehicles.

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