185系、45年の歴史に幕~最後のC1編成、長野へ/185 series, curtain on 45 years of history ~ last C1 formation, to Nagano

185系、45年の歴史に幕~最後のC1編成、長野へ

2025618日から19日にかけて、JR東日本で最後まで残っていた185系電車C1編成が、東大宮操車場から長野総合車両センターへ廃車回送されました。これにより、1981年のデビュー以来、約45年にわたる185系の歴史に幕が下ろされ、形式消滅となります。

最後の旅路と見送りの様子

C1編成は、EF641031号機に牽引され、パンタグラフを撤去した状態で輸送されました。これは、中央本線の狭小トンネルに対応するため、自走ではなく機関車による牽引が行われたものです。

今回の廃車回送は、深夜から未明にかけての運行にもかかわらず、多くの鉄道ファンに惜しまれながら見送られました。特に、首都圏の駅では、土呂駅や大宮駅、立川駅などに多数のファンが集結し、最後の雄姿をカメラに収めようとしました。

一部の駅では、前回の185系廃車回送時と比較してさらに多くの人が押し寄せ、混雑が見られました。SNS上の報告では、土呂駅などで一時的に罵声が聞かれたり、線路に人が落ちそうになるほどの押し合いがあったりと、微小なトラブルが発生したとの声もありました。しかし、全体としては大きな混乱には至らず、駅員の丁寧な整理によって比較的スムーズに撮影が行われた場所も多かったようです。

深夜の八王子駅や豊田駅、そして深夜・早朝の中央本線沿線(日野、西八王子、稲荷山、姨捨、明科など)でも、多くのファンが三脚を立て、静かにC1編成の通過を待ちました。新幹線リレー号塗装を纏ったC1編成が、長野へ向けて走り去る姿は、多くのファンの目に焼き付けられたことでしょう。また、走行中の車内から、座席に名前入りのメッセージや記念品が見えたという情報もあり、JRからの粋な計らいに感動する声も聞かれました。

185系の功績と形式消滅

185系電車は1981年に「踊り子」号などでデビューし、その汎用性の高さから「新特急」として幅広い列車種別で活躍しました。特に、上越新幹線開業40周年記念リレー号として復刻された新幹線リレー号塗装のC1編成は、その懐かしい姿で多くのファンを魅了しました。

今回のC1編成の廃車により、JR東日本から国鉄時代に製造された特急型車両は全て姿を消すことになります。車両が保存されない理由としては、381系と同様にアスベスト問題の可能性が高いと推測されています。

45年間にわたる185系の活躍に対し、多くのファンから「ありがとう」「お疲れ様でした」といった感謝と労いの言葉が多数寄せられています。長きにわたり鉄道ファンを楽しませてくれた185系の功績は、これからも語り継がれていくことでしょう。

185 series, curtain on 45 years of history ~ last C1 formation, to Nagano

From June 18 to 19, 2025, the last remaining 185 series train C1 train in JR Japan was sent from the Higashi-Omiya marshalling yard to the Nagano General Rolling Stock Center for scrapping. This brings down the curtain on the 45-year history of the 185 series since its debut in 1981, and the format disappears.

The final journey and the send-off

The C1 train was towed by EF64 No. 1031 and transported with the pantograph removed. This was towed by a locomotive rather than self-propelled to cope with the narrow tunnel of the central main line.

Despite the fact that the service ran from midnight to early morning, this scrapping was regretted by many railway fans. In particular, at stations in the Tokyo metropolitan area, a large number of fans gathered at Toro Station, Omiya Station, Tachikawa Station, etc., to capture the last of the heroic appearance on camera.

At some stations, there was an even larger crowd of people compared to the previous 185 series scrapping transfer, and congestion was seen. In reports on social media, there were also voices that minor troubles occurred, such as temporary swearing at Toro Station and other places, and pushing each other so much that people almost fell on the tracks. However, as a whole, there was no major confusion, and it seems that there were many places where shooting was carried out relatively smoothly due to the careful organization of the station staff.

At Hachioji Station and Toyota Station in the middle of the night, and along the Chuo Main Line (Hino, Nishihachioji, Inariyama, Obasute, Akeshina, etc.) in the early morning, many fans set up tripods and quietly waited for the C1 train to pass. The sight of the C1 train dressed in the Shinkansen Relay paint as it drove away to Nagano must have been burned into the eyes of many fans. In addition, there was information that messages with names and souvenirs could be seen on the seats from inside the train while it was running, and some people were impressed by JR's stylish arrangements.

Achievements and disappearance of the 185 series

The 185 series trains debuted in 1981 with the "Odoriko" and other trains, and due to their versatility, they were used in a wide range of train types as the "New Limited Express". In particular, the C1 train painted by the Shinkansen Relay, which was reprinted as the 40th anniversary relay issue of the Joetsu Shinkansen, attracted many fans with its nostalgic appearance.

With the scrapping of the C1 train, all limited express cars manufactured from JR Japan East to the JNR era will disappear. As for the reason why the vehicle is not preserved, it is speculated that there is a high possibility of an asbestos problem, as with the 381 series.

For the success of the 185 series over the past 45 years, many fans have expressed their gratitude and hard work, such as "Thank you" and "Thank you for your hard work." The achievements of the 185 series, which entertained railway fans for a long time, will continue to be talked about for years to come.

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