新幹線に「弱冷房車」導入で賛否両論!ネット上では「強冷房車」「非冷房車」のネタも浮上/Pros and cons of introducing "weakly air-conditioned cars" on the Shinkansen! On the Internet, stories of "strongly air-conditioned cars" and "non-air-conditioned cars" have also surfaced

新幹線に「弱冷房車」導入で賛否両論!ネット上では「強冷房車」「非冷房車」のネタも浮上

20258月、JR東海及びJR西日本の東海道・山陽新幹線の一部列車で「弱冷房車」が試験的に導入されます。快適性向上を目的としたJRの新たな試みですが、ネット上では早くも賛否両論が巻き起こり、さらには「強冷房車」や「非冷房車」といったパロディが生まれるなど、ちょっとしたミームになりつつあります。

弱冷房車 試験導入について

今回の試験導入は、以下の期間と対象列車・号車で実施されます。

  • 実施期間:
    • 202581日(金)~7日(木)
    • 2025818日(月)~31日(日)
    • ※お盆期間(88日~817日)は設定されません。
  • 対象列車・対象号車: 東海道・山陽新幹線(16両編成)の「ひかり」号の3号車(自由席)。具体的には、東京発岡山・名古屋発博多・新大阪発博多方面の列車と、その逆方向の列車が対象となります。

試験期間中、対象列車の運休などにより、急遽試験が中止される場合があるとのこと。また、利用者へのアンケート協力もお願いする場合があります。

賛否の声とネットミーム化?

今回の弱冷房車導入に対し、SNS上では様々な意見が交わされています。

導入に疑問・反対の声

  • 「意味が分からない」「逆行している」: 昔は冷房病などの懸念があったものの、現在は熱中症対策の重要性が叫ばれる中で、弱冷房車の導入は時代に逆行しているという意見が多く見られます。
  • 「暑すぎるのは無理」: 寒い場合は羽織るもので対策できるが、暑いのはどうにもならないといった声や、夏場の新幹線は普段からあまり冷房が効いていないと感じている人もいます。
  • 「誰が得するのか」: 弱冷房車を導入するよりも、希望者に毛布を配布するなどの対応の方が良いのでは、という提案もあります。
  • 「サービス低下」: 女性専用トイレの増設や車内販売の縮小など、近年の新幹線サービスに対する不満と合わせて、サービス低下の一つとして捉える意見もあります。
  • 「利用者のニーズと合致しているか不明」: 過去のアンケートで「強冷房車でちょうど良い」という意見が多かったという経験談や、試験導入の対象が自由席であることへの疑問の声も上がっています。

導入に賛成・理解を示す声

  • 「寒がりの人にはありがたい」: 夏場の新幹線で冷房が効きすぎて寒く感じる人もいるため、弱冷房車があることで快適に過ごせるという意見があります。
  • 「客層が限定されるのはメリット」: 弱冷房車にすることで、暑がりな人が敬遠し、比較的快適に過ごしたい人が利用する可能性があるという見方もあります。
  • 「選択肢が増えるのは良い」: 一部の列車・号車に限定されており、お盆期間中も設定されないため、利用者が自由に選択できる範囲内であると理解を示す声もあります。

ネットミーム化の兆候

今回の発表を受け、ネット上では弱冷房車にとどまらず、極端な冷房設定の車両を想像する画像が投稿され始めています。例えば、車内が凍りつくような「強冷房車(冷凍機)」や、冷房が一切ない「非冷房車」といったユニークなイラストが登場。これは、ユーザーが新幹線の冷房について関心が高く、様々な好みが存在することを示唆していると言えるでしょう。

今回の新幹線弱冷房車の試験導入は、利用者の快適性向上を目指すものとされていますが、その効果や必要性についてはまだ意見が分かれている状況です。JR各社は、試験導入期間中の利用状況やアンケート結果、そしてこうしたネット上での反響も踏まえ、今後の本格導入について検討していく方針です。

Pros and cons of introducing "weakly air-conditioned cars" on the Shinkansen! On the Internet, stories of "strongly air-conditioned cars" and "non-air-conditioned cars" have also surfaced

In August 2025, "weakly cooled cars" will be introduced on a trial basis on some trains of JR Central and JR West Tokaido and Sanyo Shinkansen. JR's new attempt to improve comfort is quickly becoming a bit of a meme, with pros and cons quickly sparked on the Internet, and parodies such as "strongly air-conditioned cars" and "non-air-conditioned cars" have been born.

About the trial introduction of weakly cooled vehicles

This trial introduction will be carried out during the following periods and target trains and cars.

  • Implementation period:
    • Friday, August 1, 2025 ~ Thursday, August 7, 2025
    • Monday, August 18, 2025 ~ Sunday, August 31, 2025
    • * The “Obon(Japanese Vacation) period” (August 8th ~ August 17th) is not set.
  • Applicable trains/cars: Car No. 3 (non-reserved seats) of the "Hikari" of the Tokaido / Sanyo Shinkansen (16-car train). Specifically, trains from Tokyo to Okayama, Nagoya to Hakata, and Shin-Osaka to Hakata and vice versa are eligible.

During the test period, the test may be canceled in a hurry due to the suspension of the target train. In addition, we may ask you to cooperate with the questionnaire.

Pros and cons and internet memes?

Various opinions have been exchanged on SNS regarding the introduction of weakly air-conditioned vehicles.

Doubts and opposition to the introduction

  • "I don't understand the meaning" and "It's retrograde": In the past, there were concerns about air-conditioning sickness, but now there are many opinions that the introduction of weakly air-conditioned vehicles is going against the times amid calls for the importance of heat stroke countermeasures.
  • "It's impossible to be too hot": Some people say that if it's cold, they can take measures with something to wear, but if it's hot, they can't do anything about it, and some people feel that the Shinkansen bullet train is not usually very air-conditioned in the summer.
  • "Who benefits": There is also a suggestion that it would be better to distribute blankets to those who want it rather than introducing weakly air-conditioned cars.
  • "Decline in service": Combined with dissatisfaction with the Shinkansen service in recent years, such as the addition of women-only toilets and the reduction of in-car sales, some people see it as one of the decline in service.
  • "It is unclear whether it meets the needs of the user": In the past survey, there were many opinions that "a strongly air-conditioned car is just right", and there are also doubts about the fact that the target of the trial introduction is unreserved seats.

Voices in favor and understanding of the introduction

  • "It's great for people who are cold": Some people feel cold because the air conditioning is too effective on the Shinkansen in the summer, so there is an opinion that having a weakly air-conditioned car can make it more comfortable.
  • "The advantage is that the customer base is limited": There is a view that by using a weakly air-conditioned car, people who are hot may avoid it, and people who want to spend a relatively comfortable time may use it.
  • "It's good to have more choices": Some people understand that it is limited to a limited number of trains and cars, and that it is not set during the Obon period, so it is within the range that users can freely choose.

Signs of net memeization

In response to this announcement, images have begun to be posted on the Internet imagining vehicles with extreme cooling settings, not just weakly air-conditioned cars. For example, unique illustrations such as "strongly air-conditioned cars (refrigerators)" that freeze inside the car and "non-air-conditioned cars" that do not have any air conditioning have appeared. This suggests that users are more interested in cooling the Shinkansen and that there are a variety of preferences.

The trial introduction of the Shinkansen weakly air-conditioned car is said to aim to improve the comfort of users, but opinions are still divided on its effectiveness and necessity. JR companies plan to consider full-scale introduction in the future based on the usage status and questionnaire results during the trial introduction period, as well as such online responses.

ホームページ

GalaVisionJapan

SNS

Twitter

動画の更新と気分でとっさの投稿に使うツール

Instagram

tumblr

たまに更新する

YouTubeサムネイルを中心に投稿

YouTube

鉄道動画チャンネル

非鉄チャンネル

随時更新している

非鉄だが不定期更新

鉄道ブログ

気まぐれチャンネル

ほぼ更新しない

サブのサブ

※一部の動画はNabe氏が撮影している場合があります。


コメント

このブログの人気の投稿

東日本旅客鉄道E8系新幹線、相次ぐ補助電源装置故障の深層 — 製造メーカー三菱電機の関与と今後の展望/East Japan Railway E8 Shinkansen, the depths of a series of auxiliary power supply failures — Involvement of manufacturer Mitsubishi Electric and future prospects

JR東日本の”首都圏シリーズ”の正式名称が判明?/Official Names Revealed for JR East's 'Metropolitan Area Series' Departure Melodies?

JR東海211系6000番台、流鉄譲渡の現実味と秩父鉄道の可能性/JR Central 211 series 6000 series, the reality of the transfer of drift rail and the possibility of Chichibu Railway