りんかい線、30年ぶりの新型車両「71-000形」公開! 既存の70-000形はJR九州へ譲渡、他社への再活用も視野に/Rinkai Line, new vehicle "71-000 type" for the first time in 30 years unveiled! The existing 70-000 series will be transferred to JR Kyushu, with a view to reusing it for other companies

りんかい線、30年ぶりの新型車両「71-000形」公開! 既存の70-000形はJR九州へ譲渡、他社への再活用も視野に

東京臨海高速鉄道は202571日、新型車両71-000形」を報道公開しました。今年10月から営業運転を開始し、2027年度中には8編成80両の導入が完了する予定です。これにより、1995年から活躍してきた既存の70-000形」は順次置き換えられます。

新型車両「71-000形」の主な特徴

  • デザインと快適性: 70-000形の色調を継承しつつ、「優しい微笑み」を表現した前面デザインが特徴です。車体幅は70-000形より150mm拡大され、混雑緩和が図られます。車内はホワイト基調で、車端部はネイビー。座席端の袖仕切りにはガラスを用いた半透明のものが採用されています。
  • システム: JR東日本のE233系に準じた機器類が搭載されており、列車情報管理装置のシステムや主要電気機器は二重系化されています。これは、将来的な改修や直通先の埼京・川越線のE233系との仕様統一を考慮したものです。
  • 製造: 総合車両製作所(J-TREC)の「sustinaS24シリーズがベースとなっており、全車両が新潟県の新津事業所で製造される予定です。

既存車両「70-000形」はJR九州へ譲渡、さらに他社への可能性も

新型車両への置き換えに伴い、70-000形の一部はJR九州へ譲渡されることが明らかになりました。

  • JR九州への譲渡: 先頭車10JR九州へ譲渡される予定です。これらの車両は、JR九州で制御車から制御電動車への改造が行われ、パンタグラフやモーター、トイレが設置される見込みです。主に筑肥線で活躍する1031500番台の置き換え用として期待されています。
  • 再活用への意欲: 東京臨海高速鉄道は「1両でも多く、解体を免れるように再活用していきたい」と語っており、JR九州以外への譲渡にも意欲を示しています。現在、複数の会社に打診中とのことです。

70-000形は、JR東日本の209系をベースにしており、かつてJR東日本に譲渡され2093100番台として活躍した実績もあります。今回、JR九州への譲渡が決定したことで、鉄道ファンからは今後の動向に大きな注目が集まっています。JR九州での新たな活躍はもちろん、他の地域で70-000形の姿を見ることができるかもしれません。

 

Rinkai Line, new vehicle "71-000 type" for the first time in 30 years unveiled! The existing 70-000 series will be transferred to JR Kyushu, with a view to reusing it for other companies

On July 1, 2025, the Tokyo Waterfront Rapid Transit Co., Ltd. (Tokyo Waterfront Rapid Transit) unveiled its new rolling stock** "71-000 Series" to the press. Commercial operation will begin in October this year, and the introduction of 80 cars in 8 trains is scheduled to be completed by the end of fiscal 2027. As a result, the existing 70-000 series**, which has been active since 1995, will be gradually replaced.

Main features of the new 71-000

  • Design and comfort: It features a front design that inherits the color tone of the 70-000 shape but expresses a "gentle smile". The width of the car body will be increased by 150 mm from the 70-000 type to alleviate congestion. The interior of the car is white, and the end of the car is navy. The sleeve dividers at the end of the seats are made of translucent glass.
  • System: It is equipped with equipment similar to the E233 series of JR East Japan, and the train information management system and main electrical equipment are dual systems. This is in consideration of future renovations and the unification of specifications with the E233 series of the Saikyo-Kawagoe Line, which is directly connected.
  • Production: It is based on the "sustina" S24 series of General Vehicle Works (J-TREC), and all vehicles will be manufactured at the Niitsu Plant in Niigata Prefecture.

The existing 70-000 series will be transferred to JR Kyushu, and there is a possibility that it will be transferred to other companies.

With the replacement of the new trains, it became clear that part of the 70-000 series will be transferred to JR Kyushu.

  • Transfer to JR Kyushu: The first 10 cars will be transferred to JR Kyushu. These vehicles are expected to be converted from control vehicles to controlled electric vehicles at JR Kyushu, and pantographs, motors, and toilets are expected to be installed. It is expected to replace the 103 series 1500 series, which is mainly used on the Chikuhi Line.
  • Willingness to reuse: The Tokyo Waterfront Rapid Transit has said that it wants to reuse as many cars as possible so that they do not have to be dismantled, and they are also willing to transfer it to companies other than JR Kyushu. They are currently approaching several companies.

The 70-000 series is based on the 209 series of JR East Japan, and has a track record of being transferred to JR East Japan and used as the 209 series 3100 series. With the decision to transfer the train to JR Kyushu, future trends are attracting a great deal of attention from railway fans. In addition to the new activities in JR Kyushu, you may be able to see the 70-000 in other regions.

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