JR横浜線・根岸線、2026年3月よりワンマン運転導入へ – TASCとATOを併用/JR Yokohama Line and Negishi Line to introduce Driver-only train from March 2026 – TASC and ATO combined

JR横浜線・根岸線、20263月よりワンマン運転導入へ – TASCATOを併用

20263月のダイヤ改正より、JR横浜線および根岸線でワンマン運転が導入されることが明らかになりました。特に注目されるのは、区間によって異なる運転方式が採用される点です。

区間ごとの運転方式

  • 横浜線区間(東神奈川~八王子)TASC(定位置停止装置)を用いたワンマン運転が実施されます。TASCは、運転士による発車操作後、駅の所定位置に自動で停車させるシステムです。
  • 京浜東北・根岸線区間ATO(自動列車運転装置)を用いたワンマン運転が行われます。京浜東北線へのATO導入が進められていること、また保安装置としてATC(自動列車制御装置)が導入されていることが、この区間でのATO採用の背景にあると見られています。ATOは、発車から停車までを自動で行うシステムで、省エネ効果も期待されています。

ワンマン運転導入に向けた準備状況

SNS上の情報や目撃情報から、ワンマン運転導入に向けた準備が着々と進められている様子が伺えます。

  • 車内監視カメラ(CCTV)の稼働: 横浜線E233系車両の乗務員室で、ワンマンモニター(CCTV)の電源が入っていることが確認されています。これは、ワンマン運転時に運転士が乗降客の安全確認を行うための重要な設備です。
  • ATO関連ボタンのテープ剥がし E233系車両の運転台上にある一部のボタンに貼られていた「使用禁止」のテープが剥がされていることが報告されています。これはATO関連のボタンである可能性が高く、システムの本格稼働に向けた準備と推測されますが、剥がされている編成も存在。
  • 試運転の開始 711日頃から、横浜線・根岸線でE2336000番台(H025編成)による試運転が開始されています。各駅に停車するこの試運転は、ワンマン運転化に向けた乗務員訓練の一環と考えられます。

質の高いワンマン運転を目指す

今回のワンマン運転導入では、京浜東北線でATOが導入されること、そして物理式の開閉ボタンを備えていると推測していることから、一部で報じられた「南武線のようなお粗末なワンマンとは違い意外としっかりしている」という声も上がっており、質の高いワンマン運転が期待されていますが、遅延などのイレギュラーに大分弱くなると思われます。

利用者にとっては、20263月のワンマン運転開始が、よりスムーズで効率的な運行につながることが期待されますが、発車メロディーはさみしいものとなる可能性が高い。

JR Yokohama Line and Negishi Line to introduce Driver-only train from March 2026 – TASC and ATO combined

From the revision of the timetable in March 2026, it has become clear that Driver-only train will be introduced on the JR Yokohama Line and the Negishi Line. Of particular note is the fact that different driving methods are employed depending on the section.

Operation method for each section

  • Yokohama Line section (Higashi-Kanagawa ~ Hachioji): Driver-only train using TASC (fixed position stop device) will be implemented. TASC is a system that automatically stops the train at a predetermined position at the station after the driver starts the train.
  • Keihin Tohoku-Negishi Line section: Driver-only train using ATO (automatic train operation system) will be performed. The introduction of ATO on the Keihin Tohoku Line and the introduction of ATC (Automatic Train Control System) as a safety device are considered to be the reasons behind the adoption of ATO in this section. ATO is a system that automatically performs everything from departure to stopping, and is expected to have an energy-saving effect.

Preparations for the introduction of Driver-only train

From the information on SNS and sightings, it can be seen that preparations for the introduction of Driver-only train are steadily progressing.

  • In-car surveillance camera (CCTV) operation: It has been confirmed that the one-man monitor (CCTV) is turned on in the crew room of the E233 series train on the Yokohama Line. This is an important equipment for the driver to check the safety of passengers during Driver-only train.
  • Removal of tape on ATO-related buttons: It has been reported that the "Do Not Use" tape attached to some of the buttons on the driver's cab of the E233 series vehicles has been removed. This is likely to be an ATO-related button, and it is presumed that it is a preparation for full-scale operation of the system, but there are also formations that have been peeled off.
  • Start of trial operation: Trial operation of the E233 series 6000 series (H025 formation) has started on the Yokohama and Negishi lines since around July 11. This test run, which stops at each station, is considered to be part of crew training for Driver-only train.

Aiming for high-quality Driver-only train

With the introduction of Driver-only train this time, ATO will be introduced on the Keihin Tohoku Line, and since it is speculated that it is equipped with a physical open/close button, some people have reported that it is surprisingly solid, unlike a lousy Driver-only train like the Nambu Line, and high-quality Driver-only train is expected, but it is expected to be much more vulnerable to irregularities such as delays.

For users, the start of Driver-only train in March 2026 is expected to lead to smoother and more efficient operation, but the departure melody is likely to be lonely.

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