JR横浜線・根岸線、2026年3月よりワンマン運転導入へ – TASCとATOを併用/JR Yokohama Line and Negishi Line to introduce Driver-only train from March 2026 – TASC and ATO combined
JR横浜線・根岸線、2026年3月よりワンマン運転導入へ – TASCとATOを併用
2026年3月のダイヤ改正より、JR横浜線および根岸線でワンマン運転が導入されることが明らかになりました。特に注目されるのは、区間によって異なる運転方式が採用される点です。
区間ごとの運転方式
- 横浜線区間(東神奈川~八王子): TASC(定位置停止装置)を用いたワンマン運転が実施されます。TASCは、運転士による発車操作後、駅の所定位置に自動で停車させるシステムです。
- 京浜東北・根岸線区間: ATO(自動列車運転装置)を用いたワンマン運転が行われます。京浜東北線へのATO導入が進められていること、また保安装置としてATC(自動列車制御装置)が導入されていることが、この区間でのATO採用の背景にあると見られています。ATOは、発車から停車までを自動で行うシステムで、省エネ効果も期待されています。
ワンマン運転導入に向けた準備状況
SNS上の情報や目撃情報から、ワンマン運転導入に向けた準備が着々と進められている様子が伺えます。
- 車内監視カメラ(CCTV)の稼働: 横浜線E233系車両の乗務員室で、ワンマンモニター(CCTV)の電源が入っていることが確認されています。これは、ワンマン運転時に運転士が乗降客の安全確認を行うための重要な設備です。
- ATO関連ボタンのテープ剥がし: E233系車両の運転台上にある一部のボタンに貼られていた「使用禁止」のテープが剥がされていることが報告されています。これはATO関連のボタンである可能性が高く、システムの本格稼働に向けた準備と推測されますが、剥がされている編成も存在。
- 試運転の開始: 7月11日頃から、横浜線・根岸線でE233系6000番台(H025編成)による試運転が開始されています。各駅に停車するこの試運転は、ワンマン運転化に向けた乗務員訓練の一環と考えられます。
質の高いワンマン運転を目指す
今回のワンマン運転導入では、京浜東北線でATOが導入されること、そして物理式の開閉ボタンを備えていると推測していることから、一部で報じられた「南武線のようなお粗末なワンマンとは違い意外としっかりしている」という声も上がっており、質の高いワンマン運転が期待されていますが、遅延などのイレギュラーに大分弱くなると思われます。
利用者にとっては、2026年3月のワンマン運転開始が、よりスムーズで効率的な運行につながることが期待されますが、発車メロディーはさみしいものとなる可能性が高い。
横浜線乗ったら乗務員室のワンマンモニター(CCTV)の電源が入ってて驚き!ATOも対応してるみたいだし少しづつワンマン運転開始に近づいてるなと感じた#横浜線 #ワンマン運転 #CCTV #乗務員 #ato #運転士 pic.twitter.com/EYLvBk0Wmh
— ごま塩交通チャンネル (@gomasio_205) June 13, 2025
横浜線もATO&ワンマンの時代 pic.twitter.com/XnGeILLZW6
— nag🔚 (@nagyuu_dayo) March 9, 2023
東労組横浜地本情報第3号~第8号より。
— koko110 (@koko_110) July 13, 2025
横浜線ワンマン運転に関する労使交渉
・東神奈川~大船間はATO。保安装置であるATCがあることが前提。省エネ等の効果があるのでATOを導入する。
・3月のダイヤ改正で根岸線の基準運転時分はATOに備えたものに変更済み。導入時期は訓練状況を見ながら調整する。
横浜線E233の運転台上の一部のボタンに使用禁止のテープが貼られていましたが、そのテープが剥がされていました。
— 銀色の電車好き (@chopper_8500kei) June 29, 2025
個人的にはドア開閉ボタンかと思っていましたが、ATO関連のボタンぽいですね。 pic.twitter.com/v9v5j7peSR
横浜線ワンマン開始の予兆が… pic.twitter.com/o8SDp0WZ6k
— 相模快速 〈Sagami rapid〉 (@Sagami__rapid) July 5, 2025
久しぶりに横浜線に乗ったら、運転台上の車上ITVが稼働していてびっくりしました!
— 銀色の電車好き (@chopper_8500kei) June 29, 2025
横浜線のワンマン化は来年春からの予定ですが、早くもここまで準備が進んでいるんですね。 pic.twitter.com/Ve8N0osBpK
2025.7.11
— Y_TREport(ワイ・トレポート) (@itstetsudo) July 11, 2025
試9322M~試9323M
E233系6000番台(H025編成)
町田統括センター橋本オフィス乗務員訓練
先週頃から始まった横浜線・根岸線の試運転。
各駅に停車していることからワンマン運転化に向けた訓練かと思われます。 pic.twitter.com/TCHZUSxlpa
From the revision of the timetable in March 2026, it has become
clear that Driver-only train will be introduced on the JR Yokohama Line and the
Negishi Line. Of particular note is the fact that different driving methods are
employed depending on the section.
Operation method for each section
- Yokohama
Line section (Higashi-Kanagawa ~ Hachioji): Driver-only
train using TASC (fixed position stop device) will be implemented. TASC is
a system that automatically stops the train at a predetermined position at
the station after the driver starts the train.
- Keihin
Tohoku-Negishi Line section: Driver-only train
using ATO (automatic train operation system) will be performed. The
introduction of ATO on the Keihin Tohoku Line and the introduction of ATC
(Automatic Train Control System) as a safety device are considered to be
the reasons behind the adoption of ATO in this section. ATO is a system
that automatically performs everything from departure to stopping, and is
expected to have an energy-saving effect.
Preparations for the introduction of Driver-only
train
From the information on SNS and sightings, it can be seen that
preparations for the introduction of Driver-only train are steadily
progressing.
- In-car
surveillance camera (CCTV) operation: It has
been confirmed that the one-man monitor (CCTV) is turned on in the crew
room of the E233 series train on the Yokohama Line. This is an important
equipment for the driver to check the safety of passengers during Driver-only
train.
- Removal
of tape on ATO-related buttons: It has been
reported that the "Do Not Use" tape attached to some of the
buttons on the driver's cab of the E233 series vehicles has been removed.
This is likely to be an ATO-related button, and it is presumed that it is
a preparation for full-scale operation of the system, but there are also
formations that have been peeled off.
- Start
of trial operation: Trial operation of the
E233 series 6000 series (H025 formation) has started on the Yokohama and
Negishi lines since around July 11. This test run, which stops at each
station, is considered to be part of crew training for Driver-only train.
Aiming for high-quality Driver-only train
With the introduction of Driver-only train this time, ATO will be
introduced on the Keihin Tohoku Line, and since it is speculated that it is
equipped with a physical open/close button, some people have reported that it
is surprisingly solid, unlike a lousy Driver-only train like the Nambu Line,
and high-quality Driver-only train is expected, but it is expected to be much
more vulnerable to irregularities such as delays.
For users, the start of Driver-only train in March 2026 is expected
to lead to smoother and more efficient operation, but the departure melody is
likely to be lonely.
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