JR東日本車両清掃中の死亡事故:タイミー労働者と多重下請けの闇/Fatal accident during JR East Japan vehicle cleaning: The darkness of timey workers and multiple subcontractors

JR東日本車両清掃中の死亡事故:タイミー労働者と多重下請けの闇

2025621日、JR東日本幕張車両センターで車両清掃作業中に、スキマバイトサービス「タイミー」を通じて雇用された作業員が倒れ、同月24日に死亡するという痛ましい労働災害が発生しました。この事故を受け、国鉄千葉動力車労働組合(動労千葉CMUは、JR東日本JR千葉鉄道サービス(CTSに対し、厳しく責任を追及しています。

事故の詳細と多重下請けの実態

今回の事故は、業務が複雑に再委託される中で発生しました。具体的には、JR東日本からJR千葉鉄道サービス(CTS)へ、さらにCTSから株式会社秩父商会、そして株式会社コンディショングリーンへと、三段階の再委託が行われていました。亡くなった作業員は、最終的にコンディショングリーンがタイミーを通じて雇用した短期アルバイトで、この業務は彼にとって初めての経験でした。

作業員は午前10時頃に清掃作業を開始し、11時頃に休憩。その後作業を再開しましたが、体調不良を訴え、エアコンの効いた車両内で休んでいました。しかし、正午過ぎに休憩所に戻った際に容体が急変し、救急搬送されたものの、24日に息を引き取りました。事故発生時の千葉市の気温は27.7度でした。

動労千葉の主張:コストカットと人員削減が招いた悲劇

動労千葉は、この事故を「極限的なコストカットと人減らしの中で、無責任に仕事が丸投げされた結果」と強く非難しています。彼らの主張は以下の通りです。

  • 深刻な人員不足:幕張車両センターの清掃労働者は過去10年で3分の2にまで減少しており、コロナ禍以降はJR東日本がグループ会社に過度なコストカットを強いてきた結果、退職者が出ても補充されず、低賃金のため新規採用も困難な状況にあると指摘しています。
  • 過酷な労働環境:車両センター構内は温暖化の影響で「人間の限界を超える労働現場」となっており、炎天下での清掃作業や、サウナのような検修庫内での作業が常態化していると訴えています。
  • 多重下請けによる責任の曖昧化:複数の会社を介した再委託によって、安全管理の責任の所在が不明確になり、今回のように経験の浅いタイミー労働者が十分な教育や監視なしに危険な作業に従事させられる事態を招いたと批判しています。
  • 相次ぐ労災事故20178月にも幕張車両センターでCTSの労働者が、また今年の68日には小山新幹線車両センター構内で株式会社JR東日本テクノハートTESSEIの労働者が倒れて死亡しており、今回の事故がJR東日本グループ全体における構造的な問題であることを示唆しています。
  • 要員増と労働環境改善の必要性:労働者の命と安全を守るためには、何よりも要員の増強が不可欠であり、余裕を持った作業ダイヤ、体調不良時に気兼ねなく休憩できる体制、そして猛暑時の作業停止を可能にする人員確保を求めています。

JR千葉鉄道サービスの見解と世間の反応

JR千葉鉄道サービスは、作業員の死亡は事実と認めているものの、死因については「不明」であり、労災認定についても労働基準監督署の調査中であるとしています。また、人員不足については「業務量が徐々に減っているため、少ない人数でも回る」と動労千葉の主張を否定し、コストカットも行われていないと認識しているとコメントしています。一方で、タイミーを通じた採用や、作業員が当該業務に初めて従事したことは事実だと認めていますが、再々委託については認識していなかったとしています。

この事故に対しては、SNS上で多くの批判と懸念の声が上がっています。

  • タイミー雇用の安全性:鉄道の保守作業のような安全性が重視される業務に、経験の浅い短期アルバイトが関与することへの不安や疑問が噴出しています。
  • 多重下請けの問題点:「中抜き」「丸投げ」といった言葉で、複雑な下請け構造が労働者の安全を脅かしているという認識が広がっています。
  • JR東日本への不信感:近年のJR東日本における車両故障の多発と今回の死亡事故が重なり、「合理化の末路か」「安全軽視ではないか」といった厳しい批判が向けられています。

今後の課題と展望

今回の事故は、JR東日本グループ全体の労働安全衛生体制における課題を浮き彫りにしました。特に多重下請け構造における責任の所在や、「ギグワーク」の現場への導入に伴う問題が注目されています。労働基準監督署による徹底した調査が進められている中、JR東日本と関連会社が再発防止のためにどのような具体策を講じるのかが今後の重要な焦点となるでしょう。

さらに、比較的保安管理が整備された事業所に短期・単発労働者を迎え入れることへの懸念点、そして多重下請け構造が生じる理由についても追究される可能性があります。多重下請けによるダンピングは業務効率の低下を招き、本来受け取れるはずの賃金が「中抜き」によって低下してしまう現状があります。この構造が進行すれば、最低賃金レベルまで賃金が下がる事態も考えられるでしょう。

Fatal accident during JR East Japan vehicle cleaning: The darkness of timey workers and multiple subcontractors

On June 21, 2025, a tragic industrial accident occurred in which a worker hired through the Sukima Byte service "Timey" collapsed during vehicle cleaning work at the JR East Japan Makuhari Rolling Stock Center and died on June 24, 2025. In response to this accident, the JNR Chiba Power Vehicle Workers' Union (JNR Chiba CMU) is strictly pursuing responsibility against JR East Japan and JR Chiba Railway Service (CTS).

Details of the accident and the actual situation of multiple subcontracting

This accident occurred in the midst of a complicated re-outsourcing of work. Specifically, there were three stages of subcontracting: from JR East Japan to JR Chiba Railway Service (CTS), and then from CTS to Chichibu Shokai Co., Ltd. and Condition Green Co., Ltd. The worker who died was eventually a short-term part-time job hired by Condition Green through Timey, and it was his first experience with this task.

Workers started cleaning around 10 a.m. and took a break around 11 a.m. He then resumed work, but complained of feeling unwell and rested in an air-conditioned vehicle. However, when he returned to the rest area after noon, his condition suddenly changed, and although he was taken to the hospital by ambulance, he died on the 24th. The temperature in Chiba City at the time of the accident was 27.7 degrees Celsius.

Chiba Claims: The Tragedy Caused by Cost Cuts and Staff Cuts

Chiba strongly condemned the accident as "the result of irresponsibly throwing away work in the midst of extreme cost cuts and personnel reductions." Their arguments are as follows:

  • Serious shortage of personnel: The number of cleaning workers at the Makuhari Rolling Stock Center has decreased by two-thirds in the past 10 years, and as a result of JR East Japan forcing group companies to cut costs excessively since the Corona disaster, it is difficult to recruit new employees due to low wages.
  • Harsh working environment: Due to the effects of global warming, the vehicle center has become a "labor site that exceeds the limits of human beings," and it is said that cleaning work under the scorching sun and work in inspection and repair warehouses such as saunas have become the norm.
  • Ambiguity of liability due to multiple subcontracting: The report criticizes the fact that subcontracting through multiple companies has made it unclear where the responsibility for safety management lies, leading to situations like this where inexperienced timey workers are forced to engage in dangerous work without adequate education and supervision.
  • A series of industrial accidents: In August 2017, a CTS worker collapsed and died at the Makuhari Rolling Stock Center, and on June 8 of this year, a worker of JR East Japan Techno Heart TESSEI Co., Ltd. collapsed and died at the Oyama Shinkansen Rolling Stock Center. This suggests that this accident is a structural problem for the JR East Japan Group as a whole.
  • The need to increase the number of personnel and improve the working environment: In order to protect the lives and safety of workers, it is essential to increase the number of personnel, and we are looking for a work schedule with plenty of time, a system that allows employees to take breaks without hesitation when they are not feeling well, and personnel who can stop work in extreme heat.

JR Chiba Railway Service's Views and Public Reaction

JR Chiba Railway Service has confirmed that the worker's death is a fact, but the cause of death is "unknown" and the Labor Standards Inspection Office is investigating the certification of the worker's accident. In addition, regarding the shortage of personnel, he denied the claims of the labor and labor Chiba, saying, "Since the amount of work is gradually decreasing, even a small number of people will be able to go around," and commented that he recognizes that cost cuts have not been made. On the other hand, he admitted that it was true that he was hired through Timey and that the worker was engaged in the work for the first time, but he was not aware of the re-entrustment.

This accident has been met with a lot of criticism and concern on social media.

  • Safety in Timey's Employment: Concerns and doubts have erupted about the involvement of inexperienced short-term part-time workers in safety-critical tasks such as railway maintenance work.
  • Problems with multiple subcontracting: Words such as "hollow out" and "throw-in" have led to a growing recognition that complex subcontracting structures threaten the safety of workers.
  • Distrust of JR East Japan: The recent number of vehicle breakdowns at JR East Japan and the recent fatal accident have led to severe criticism such as "is it the end of rationalization" and "is it a neglect of safety?"

Future Challenges and Prospects

This accident has highlighted the challenges in the occupational health and safety system of the entire JR East Japan Group. In particular, attention has been paid to the location of responsibility in the multiple subcontracting structure and the problems associated with the introduction of "gig work" to the workplace. While a thorough investigation by the Labor Standards Inspection Office is underway, it will be an important focus in the future to see what specific measures JR East Japan and its affiliates will take to prevent recurrence.

In addition, concerns about the acceptance of short-term and one-off workers into establishments with relatively well-developed security management, and the reasons for the multiple subcontracting structure may be investigated. Dumping due to multiple subcontracting leads to a decrease in operational efficiency, and the current situation is that wages that should have been received are reduced due to "hollowing out". If this structure progresses, it is conceivable that wages will fall to the minimum wage level.

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