東京メトロ副都心線、東新宿駅でのポイント故障により大規模な運転見合わせ/Tokyo Metro Fukutoshin Line, large-scale operation canceled due to point failure at Higashi-Shinjuku Station

東京メトロ副都心線、東新宿駅でのポイント故障により大規模な運転見合わせ

2025728日、東京メトロ副都心線は東新宿駅でのポイント(分岐器)故障により、大規模な運転見合わせが発生しました。この影響は東京メトロ線内だけでなく、相互乗り入れを行っている東急東横線、西武池袋線、東武東上線、そして横浜高速鉄道みなとみらい線にも及び、埼玉から神奈川まで広範囲にわたる輸送網に大きな混乱を引き起こしました。

運転見合わせの経緯と状況

  • 1331分頃:最初に「信号確認」のため運転見合わせ。
  • 1448分頃:東新宿駅でポイント故障が判明し、全線で運転を見合わせる事態に発展し、新宿三丁目~渋谷~東急線方面の折り返し運転をしていました。
  • 1930分以降:故障したポイントの交換作業を行うため、池袋駅〜渋谷駅間が運転見合わせとなりました。つまり東急東横線との直通運転が中止で復旧の見通しが立っていない。
  • 運休区間:復旧作業中、副都心線運転見合わせ区間(池袋~渋谷間)の単独駅では副都心線のホームの立ち入りも改札が閉鎖され、利用者は駅構内に入ることができなくなりました。券売機の電源も落とされた状態です。
  • 影響:運休区間では、行き先が変更されたり、普段は見られない折り返し運転が行われたりしました。例えば、「池袋行き快速急行」や「新宿三丁目行き」などの臨時列車が運行されました。
  • 復旧見込み:東京メトロは「本日中の再開を目指す」としていましたが、ポイント交換が必要な大掛かりな作業のため、復旧の見通しは立っていません。

今回のトラブルは、多くの利用者の帰宅時間と重なり、都心部を中心に大きな影響を及ぼしました。各社線での振替輸送が実施されていますが、大幅な遅延や混雑が発生しています。

また、西武池袋線は臨時の区間準急という過去に存在した謎の種別が爆誕しました。


 

Tokyo Metro Fukutoshin Line, large-scale operation canceled due to point failure at Higashi-Shinjuku Station

On July 28, 2025, the Tokyo Metro Fukutoshin Line experienced a large-scale operation delay due to a point (turnout) failure at Higashi-Shinjuku Station. This impact was not only within the Tokyo Metro line, but also on the Tokyu Toyoko Line, Seibu Ikebukuro Line, Tobu Tojo Line, and Yokohama High-Speed Rail Minato Mirai Line, causing great disruption to the extensive transportation network from Saitama to Kanagawa.

History and situation of the driving meeting

  • Around 13:31: First of all, the driving meeting was canceled to "check the signal".
  • Around 14:48: A point failure was found at Higashi-Shinjuku Station, and the entire line was suspended, and it was a turnaround operation in the direction of Shinjuku Sanchome ~ Shibuya ~ Tokyu Line.
  • After 19:30: In order to replace the faulty point, the operation between Ikebukuro Station and Shibuya Station was suspended. In other words, direct operation with the Tokyu Toyoko Line has been canceled and there is no prospect of recovery.
  • Suspended section: During the restoration work, the ticket gate for the Fukutoshin Line platform was closed at the single station in the Fukutoshin Line operation meeting section (between Ikebukuro ~ Shibuya), and users were unable to enter the station. The power to the ticket vending machine has also been turned off.
  • Impact: During the suspended section, the destination was changed and there was a turnaround operation that is not normally seen. For example, special trains such as "Rapid Express to Ikebukuro" and "Shinjuku Sanchome" were operated.
  • Recovery prospects: Tokyo Metro said it would "aim to reopen by the end of today," but there is no prospect of recovery due to the large-scale work that requires the exchange of points.

This trouble overlapped with the return time of many users and had a major impact, mainly in the city center. Transfer transportation is being carried out on each company's line, but there are significant delays and congestion.

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