東京臨海高速鉄道71-000形、東海道貨物線で試運転/Tokyo Waterfront Area Rapid Transit (Rinkai Line) 71-000 Series Undergoes Test Runs on Tokaido Freight Line

東京臨海高速鉄道71-000形、東海道貨物線で試運転

東京臨海高速鉄道(りんかい線)の新型車両である71-000Z11編成・10両編成)が、2025827日から28日にかけて東海道貨物線で性能確認のための試運転を行いました。

試運転の目的と背景

71-000形は、りんかい線に約30年ぶりに導入される新型通勤電車で、既存の70-000形をベースに最新技術を盛り込んでいます。川崎車両で製造された後、JR線との直通運転区間も考慮し、営業運転開始前にさまざまな性能試験が実施されています。今回の試運転は、高速走行、ブレーキ性能、信号システムとの互換性、車両全体の信頼性などを確認するために、通常は旅客営業を行わない貨物線が選ばれました。

試運転の経路は大崎駅から国府津駅まで(新鶴見経由)で、列車番号は下りが試9891M、上りが試9892Mでした。この試運転では、最高速度での走行や、大磯駅での一時停車を含む制動試験などが行われました。

鉄道ファンが注目したポイント

今回の試運転は、鉄道ファンの間で大きな話題となりました。

  • 珍しい運用形態: 過去に試運転を行った埼京線E233系や相鉄12000系とは異なり、国府津駅到着後、そのまま国府津車両センターに入庫し、約2時間後に再び出庫するという珍しい形がとられました。これは制動試験が主な目的だったと考えられています。
  • 撮影地のこだわり: 多くの鉄道ファンが、埼京線E233系や相鉄12000系が試運転を行った際と同じ撮影地で71-000形を撮影することにこだわっていました。りんかい線の車両が東海道貨物線を走る機会は滅多にないため、この貴重な光景を記録しようと多くのファンが足を運びました。
  • 車両の印象: 71-000形の特徴である鮮やかな青い帯は、貨物線の風景に「場違いな新鮮さ」を生み出していると評されました。また、側面の中心に配された青帯は、E233系などの帯色と比べても際立った存在感を放っていました。
  • 驚きの運用: 多くのファンが、試運転を行うのは川越車両センターにいるZ12編成だと予想していたのに対し、実際には八潮から直接東海道貨物線へ向かったZ11編成が使われたことに驚きの声が上がりました。

今回の試運転は、今後りんかい線での営業運転が始まる71-000形の順調なデビューに向けた重要なステップとなりました。


 

Tokyo Waterfront Area Rapid Transit (Rinkai Line) 71-000 Series Undergoes Test Runs on Tokaido Freight Line

The new 71-000 series (trainset Z11, 10 cars) from the Tokyo Waterfront Area Rapid Transit (Rinkai Line) conducted performance test runs on the Tokaido Freight Line from August 27 to 28, 2025.

Purpose and Background of the Test Runs

The 71-000 series is the Rinkai Line's first new commuter train in approximately 30 years. Based on the existing 70-000 series but equipped with the latest technology, these trains underwent various performance tests before entering service. The Tokaido Freight Line, which does not handle regular passenger service, was chosen for these runs to verify high-speed performance, braking, signaling system compatibility, and overall reliability.

The test runs followed a route from Osaki Station to Kozu Station (via Shin-Tsurumi), with train numbers Test 9891M for the outbound journey and Test 9892M for the return. The tests included running at maximum speeds and performing braking trials, such as a temporary stop at Oiso Station.

Highlights for Train Enthusiasts

The test runs generated significant excitement among train enthusiasts for several reasons:

  • Unusual Operation: Unlike previous test runs by the Saikyo Line's E233 series or the Sotetsu 12000 series, the 71-000 series took an uncommon approach. After arriving at Kozu Station, it entered the Kozu Rolling Stock Center and departed approximately two hours later, suggesting the primary purpose of the test was for braking evaluations.
  • Photography Spots: Many fans made a point to photograph the 71-000 series at the same locations where the E233 and 12000 series were previously captured. As it's rare for a Rinkai Line train to run on the Tokaido Freight Line, enthusiasts were eager to document this unique sight.
  • Visual Impression: The train's vibrant blue stripe was described as creating an "out-of-place freshness" against the backdrop of the freight line. The stripe, centered on the side of the car, was noted for its striking presence compared to the stripes of trains like the E233 series.
  • Operational Surprise: Many fans had expected trainset Z12, which was at the Kawagoe Rolling Stock Center, to be used for the test runs. Instead, trainset Z11 was used, which was a surprise as it ran directly from Yashio to the Tokaido Freight Line.

These test runs mark a crucial step toward the smooth debut of the 71-000 series, which is set to begin commercial service on the Rinkai Line.

 

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