東急8500系が10か月ぶりに自走!「動態保存」の試運転にファン歓喜/Tokyu 8500 Series Runs Under Its Own Power for the First Time in 10 Months! Fans Rejoice at "Operational Preservation" Test Run

東急8500系が10か月ぶりに自走!「動態保存」の試運転にファン歓喜

202589日、東急電鉄の85008637F編成が、約10か月ぶりに田園都市線長津田〜梶が谷間を走行し、多くの鉄道ファンを熱狂させました。本来であればすでに引退しているはずの車両の突然の「復活」は、SNSを中心に大きな話題となりました。

「動態保存」として生き続ける8500

20231月に引退した8500系は、そのうちの8637F編成4両編成に短縮され、東急電鉄によって「動態保存」されています。

  • 動態保存とは、車両をいつでも走行可能な状態に保ち、記念イベントや訓練などで使用することです。
  • 今回の走行も、そのための試運転の一環と考えられています。

ファンが歓喜した走行シーン

今回の試運転は、回送幕を表示しての走行でしたが、ファンにとってはそんなことは関係ありませんでした。多くの人が沿線や駅に集まり、走行する8500系の姿をカメラに収めました。

  • Twitter(現X)では、「まさかまた地元で見られるとは」「長野やジャカルタで聞いた音を再び地元で聞けて懐かしい」といった投稿が多数見られました。
  • 10か月ぶりの走行とあって、ファンはまるで「亡くなった車両が帰ってきた」かのように感動を表現していました。

今回の試運転は、現役時代には日常だった8500系の走行が、今や特別なイベントとなったことを改めて実感させる出来事となりました。今後も、動態保存車両として、時折その勇姿を見せてくれることが期待されます。

 

Tokyu 8500 Series Runs Under Its Own Power for the First Time in 10 Months! Fans Rejoice at "Operational Preservation" Test Run

On August 9, 2025, Tokyu Corporation's 8500 series 8637F train ran on the Den-en-toshi Line between Nagatsuta and Kajigaya for the first time in approximately 10 months, exciting many railway fans. The sudden "revival" of a train that was supposed to have been retired has become a major topic, especially on social media.

The 8500 Series Continues to Live On Through "Operational Preservation"

The 8500 series, which was retired in January 2023, has one of its trains, the 8637F, shortened to a four-car set and "operationally preserved" by Tokyu Corporation.

Operational preservation means keeping a train in a condition where it can run at any time for use in commemorative events or for training.

This latest run is believed to be part of a test run for that purpose.

Fans Rejoice at the Sight of the Train Running

Although the test run was conducted with a "deadhead" sign on the front, that didn't matter to the fans. Many people gathered along the tracks and at stations to capture the sight of the running 8500 series with their cameras.

On Twitter (now X), numerous posts were seen, such as "I can't believe I get to see it in my hometown again" and "I'm so nostalgic to hear the sounds I used to hear in Nagano and Jakarta again."

With the train running for the first time in 10 months, fans expressed their emotion as if a "deceased train had returned."

This test run was a reminder that the sight of the 8500 series running, which was once an everyday occurrence during its active service, has now become a special event. It is hoped that the operationally preserved train will continue to show its impressive form from time to time in the future.

 

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