石破茂首相の鉄道政策:中速新幹線構想と地方鉄道の未来を読み解く/Prime Minister Shigeru Ishiba Railway Policy: Deciphering the Medium-Speed Shinkansen Concept and the Future of Local Railways

石破茂首相の鉄道政策:中速新幹線構想と地方鉄道の未来を読み解く

「鉄道ファン」として知られる石破茂首相。彼の鉄道への深い造詣と情熱は、日本の鉄道政策にどのような影響を与えるのでしょうか? 個人的な趣味を超え、地方創生、国土強靭化、そして国防という国家戦略の重要な柱として鉄道を位置づける彼の政策ビジョンを、詳しく掘り下げていきます。

鉄道愛好家から首相へ:石破氏の鉄道政策ビジョン

石破首相の鉄道政策は、単なる趣味の延長ではありません。彼は鉄道を、地方創生、国土強靭化、そして国防に不可欠な要素として捉えています。特に、地方のローカル線維持が災害時の避難経路確保や救援物資輸送、さらには国防上の重要性を持つと一貫して主張。これは、過去の田中角栄元首相の「日本列島改造」になぞらえ、「令和の日本列島改造」として「多極分散型経済社会」の構築を目指す、現実主義的なアプローチと言えるでしょう。

首相就任後、以前は批判的だったリニア中央新幹線に対し、早期開業への意欲を示すなど、彼の姿勢は変化しています。これは、個人の信条よりも、首相としての経済効果や国民の期待、そして国家全体の交通インフラ戦略という現実的な判断を優先する姿勢の表れと分析できます。

新たな選択肢「中速新幹線」構想の可能性

石破首相が強く支持するのが、「中速新幹線」構想です。これは、最高時速250km以上のフル規格新幹線と、最高時速130km程度の在来線の間の速度帯(160200km/h)を埋めることを目的としています。

なぜ今、中速新幹線なのか?

背景にあるのは、高額な建設費用がかかるフル規格新幹線では、人口減少や在来線の老朽化が進む地方への整備が進まないという問題意識です。中速新幹線は、フル規格新幹線の約5分の1の事業費で建設できる可能性があり、費用対効果の高い代替策として注目されています。ヨーロッパでは中速鉄道がモーダルシフトに貢献する事例もあり、日本でも同様の効果が期待されています。

技術的・経済的な課題

鉄道工学の専門家からは「中速鉄道は技術的に実現可能」との見解が示されていますが、課題もあります。特に、時速160km運転には踏切の解消が不可欠であり、これには莫大な費用がかかります。また、日本の新幹線技術が1970年代初期のスペックと変わらないという指摘や、国際標準化への対応の遅れも、技術輸出における課題として挙げられています。

中速新幹線の導入は、技術的な問題だけでなく、財政的な持続可能性と、国・地方自治体・鉄道事業者間の費用分担の合意形成が不可欠です。

導入検討路線

  • 山陰新幹線:石破首相の地元である山陰地域への延伸構想。コストを抑えた単線新幹線や在来線活用によるハイブリッド型が議論されています。
  • JR常磐線:上野-水戸間を1時間で結ぶ構想が言及されており、現在の特急「ひたち」の最速ダイヤ(75分)から大幅な時間短縮が期待されます。
  • 四国・北海道新幹線延伸:在来線区間の改軌による中速化の可能性も注目されています。

政府の公式方針をまとめる「骨太の方針2025」でも、「幹線鉄道の地域の実情に応じた高機能化」が明記され、中速鉄道構想が政府レベルで検討されていることが明確に示されています。

地方鉄道の存続と活性化への取り組み

石破首相は、地方のローカル線維持の重要な方策として「上下分離方式」を推進しています。これは、インフラ(線路)を公的資金で維持し、運行を鉄道会社が行うことで、赤字路線の廃止を防ぐ狙いです。

2025年度の国土交通省予算案でも、鉄道局予算は前年度比で12.8%増の3468億円超となり、その中で地域公共交通ネットワーク再構築のための支援や、ローカル鉄道の再構築方針策定の後押しなどが盛り込まれています。

また、地方鉄道の存続は国防や災害時の物流に不可欠であるという彼の主張は、政府の国土強靭化計画と合致しており、災害時の避難や救援物資輸送、さらには軍事的な物資輸送ルートとしての潜在的価値が認識されつつあります。

「鉄オタ首相」への期待と現実

「鉄道好き」として広く知られる石破首相に対し、鉄道ファンからは新幹線延伸など長年の願望リストが実現することへの大きな期待が寄せられています。しかし、「職権を個人的な趣味に乱用するのでは」といった懸念や、過度な期待が具体的な政策として実現しない場合の失望リスクも指摘されています。

財源確保は最大の課題であり、巨額な予算をどう捻出するかが問われます。また、技術的な課題を克服しつつ、いかに安全性を確保し、地域ニーズに合った柔軟な計画を策定し、関係者間の合意形成を図るかが、政策成功の鍵となります。

結論:日本の鉄道網の未来を拓くか

石破茂首相の鉄道政策は、彼の個人的な関心に根ざしつつも、日本の人口減少、地方の過疎化、災害リスク増大といった現代的課題に対し、鉄道が地域経済の活性化、国土の均衡ある発展、そして安全保障の要としての役割を再定義する可能性を秘めています。

しかし、地方鉄道の存廃問題は、一地域の課題に留まりません。全国的に地方都市の鉄道が次々と廃線の危機に瀕している現状は、もはや事業者や自治体だけの努力では限界を迎えています。

この「廃線祭り」とも言える状況を食い止めるためには、国がより強力なリーダーシップを発揮し、抜本的な財政支援や、中速新幹線構想のような新たな鉄道ネットワークのあり方に関する制度設計を進めることが不可欠です。

石破首相自身はただ手に入れた権力を保持したいだけにしか見えず権力保持以外空っぽな気がしますが、皆さんはどうでしょうか?

Prime Minister Shigeru Ishiba Railway Policy: Deciphering the Medium-Speed Shinkansen Concept and the Future of Local Railways

Prime Minister Shigeru Ishiba is known as a "railway fan". How does his deep knowledge and passion for railways influence Japan's railway policy? Beyond personal hobbies, we will delve into his policy vision of positioning railways as an important pillar of the national strategy of regional revitalization, national resilience, and national defense.

From Railway Enthusiast to Prime Minister: Mr. Ishiba's Railway Policy Vision

Prime Minister Ishiba's railway policy is not just an extension of his hobby. He sees railways as an essential element for regional revitalization, national resilience, and national defense. In particular, he consistently argued that maintaining local routes in rural areas is important for securing evacuation routes in the event of a disaster, transporting relief supplies, and even for national defense. This can be said to be a realistic approach that compares former Prime Minister Kakuei Tanaka's "restructuring of the Japan archipelago" in the past and aims to build a "multipolar decentralized economic society" as a "Japan remodeling of the Reiwa archipelago."

After taking office as prime minister, his attitude has changed, such as showing his willingness to open early for the Linear Chuo Shinkansen, which was previously critical. This can be analyzed as a manifestation of his attitude of prioritizing the economic effects of being Prime Minister, public expectations, and realistic judgments of the country's overall transportation infrastructure strategy over personal beliefs.

Possibility of a new option "medium-speed Shinkansen" concept

Prime Minister Ishiba strongly supports the "medium-speed Shinkansen" concept. This aims to fill the speed range (160~200km/h) between full-standard Shinkansen with a maximum speed of 250 km/h or more and conventional lines with a maximum speed of about 130 km/h.

Why is it a medium-speed Shinkansen now?

The background is the awareness of the problem that the full-standard Shinkansen, which requires high construction costs, is not progressing in rural areas where the population is declining and conventional lines are aging. The medium-speed Shinkansen has the potential to be built at about one-fifth the project cost of a full-standard Shinkansen, attracting attention as a cost-effective alternative. In Europe, medium-speed railways have contributed to modal shifts, and similar effects are expected in Japan.

Technical and economic challenges

Railway engineering experts have expressed the view that "medium-speed railways are technically feasible", but there are also challenges. In particular, the elimination of railroad crossings is essential for driving at 160 km/h, which costs a lot of money. In addition, it has been pointed out that Japan's Shinkansen technology is no different from the specifications of the early 1970s, and the delay in responding to international standardization are also cited as issues in technology exports.

The introduction of medium-speed Shinkansen is not only a technical issue, but also essential for financial sustainability and consensus on cost-sharing between the national government, local governments, and railway operators.

Route to be considered for introduction

  • San'in Shinkansen: Extension plan to Prime Minister Ishiba's hometown of San'in area. Single-track Shinkansen with low cost and hybrid type by utilizing conventional lines are being discussed.
  • JR Joban Line: The concept of connecting Ueno and Mito in one hour is mentioned, and it is expected to significantly reduce the time from the fastest timetable (75 minutes) of the current limited express "Hitachi".
  • Shikoku-Hokkaido Shinkansen extension: The possibility of moderate speed due to the restructuring of conventional line sections is also attracting attention.

The "Framework Policy 2025", which summarizes the government's official policy, also clearly states that "trunk railways will be highly functional according to the actual conditions of the region", and clearly indicates that the medium-speed railway concept is being considered at the government level.

Efforts to survive and revitalize local railways

Prime Minister Ishiba is promoting the "upper and lower separation system" as an important measure to maintain local lines in rural areas. This is to prevent the abolition of deficit lines by maintaining infrastructure (tracks) with public funds and operating them by railway companies.

In the budget proposal of the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism for fiscal 2025, the budget for the Railway Bureau increased by 12.8% from the previous year to more than 346.8 billion yen, which includes support for the reconstruction of regional public transportation networks and support for the formulation of policies for the reconstruction of local railways.

In addition, his argument that the survival of local railways is essential for national defense and logistics in the event of a disaster is in line with the government's national resilience plan, and its potential value as a route for evacuation and relief supplies in disasters and even military supplies is being recognized.

Expectations and reality of "Prime Minister Tetsuota"

Prime Minister Ishiba, who is widely known as a "railway lover", has high expectations from railway fans that his long-standing wish list, such as the extension of the Shinkansen, will be realized. However, concerns such as "abusing authority for personal hobbies" and the risk of disappointment if excessive expectations are not realized as concrete policies have also been pointed out.

Securing financial resources is the biggest challenge, and how to raise a huge budget is a question. In addition, the key to policy success is how to ensure safety, develop flexible plans that meet local needs, and build consensus among stakeholders while overcoming technical challenges.

Conclusion: Pioneering the future of Japan's railway network

While rooted in his personal interests, Prime Minister Shigeru Ishiba's railway policy has the potential to redefine the role of railways as a cornerstone of regional economic revitalization, balanced development of the country, and security in response to contemporary challenges such as declining Japan population, rural depopulation, and increased disaster risk.

However, the issue of the existence and abolition of local railways is not limited to one region.  The current situation in which railways in regional cities are on the verge of being scrapped one after another nationwide is no longer the limit of the efforts of operators and local governments alone.

In order to stop this situation that can be called a "festival of abandoned tracks", it is essential that the government demonstrate stronger leadership and promote drastic financial support and institutional design for new railway networks, such as the medium-speed Shinkansen concept.

Prime Minister Ishiba himself seems to just want to retain the power he has obtained, and I feel that he is empty except for retaining power, but what about everyone?

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