中央本線に新型車両「E131系200番台」導入、ワンマン化の波は広がるか/Introduction of New E131 Series 200-Subseries Trains on the Chuo Line: Will the Wave of Driver-Only Operations Spread Further?

中央本線に新型車両「E131200番台」導入、ワンマン化の波は広がるか

2027年春、JR東日本の中央本線(立川~塩尻間)と篠ノ井線(塩尻~篠ノ井間)に、新型車両E131200番台が導入されることが明らかになりました。この新型車両は3両編成20本が投入され、国鉄時代から40年近く活躍してきた211系の一部を置き換える計画です。この車両の特徴は、首都圏の他線区でも進められている「ワンマン運転」に対応している点にあります。

長野エリアにもオールロングシート車両

新型E131200番台は、相模線で導入された車両と基本的には同じ仕様で、4つの両開きドアとトイレを備えていますが、特筆すべきは客室がすべてロングシートであることです,。これに対し、一部の利用者からは「中央高速バスに乗った方が良い」といった声も上がっており、長距離移動が多い中央本線でのオールロングシート導入に不満の声も聞かれます。一方で、名古屋圏への通勤路線でもあるため、混雑に対応するための措置であるという見方もあります。

ワンマン運転の安全性と課題

今回の導入の大きな柱であるワンマン運転について、JR東日本は、乗降確認モニタや自動放送装置を活用し、乗客の乗降状態を確認してからドア操作を行う計画です。万が一の際には、長大トンネルでの軌道回路検知や、輸送指令室から直接車内放送を行う機能など、安全性向上のための設備も導入されます。

しかし、今回の施策発表は、既にワンマン化が先行している南武線で、遅延が増加しているという報道が出た直後であったため、SNSでは「ラッシュ時は車掌を入れるべき」「トラブル対応が不可能になるのでは」といった懸念の声が散見されました。特に、南武線ではドア開閉時間の数秒の延長や、発車メロディーの変更が遅延の原因と指摘されており、今回のワンマン化が定時運行に影響を及ぼさないか、利用者たちは注視しています。

ただし、E131系は運転席に物理的なボタンが設置しており、物理ボタン設置をせずにTIMSモニターのみでの対応した南武線と比べたら遅延するリスクは軽減するかと思います。

老朽化と人手不足への対応

このワンマン運転化の背景には、211系の老朽化に加えて、JR東日本が直面する人手不足や社員の就労意識の変化があります。JR東日本は、車両をワンマン運転に必要な設備を整えた新造車両に取り替えることで、これらの課題に対応し、より持続可能な輸送モードへの変革を目指しているとしています。

従業員側が能動的に動いているのではなく基本的に会社指示により、異動していることとなる。

今回のE131200番台の導入は、211系のツーマン運転と混在して運用され、3+3両の6両編成でのワンマン運転も行われる予定です。

Introduction of New E131 Series 200-Subseries Trains on the Chuo Line: Will the Wave of Driver-Only Operations Spread Further?

It has been announced that in spring 2027, JR East will introduce the new E131 Series 200-subseries trains on the Chuo Line (between Tachikawa and Shiojiri) and the Shinonoi Line (between Shiojiri and Shinonoi). A total of 20 sets, each with three cars, will be deployed, replacing some of the 211 Series trains that have been in service since the Japan National Railways era for nearly 40 years. A key feature of these new trains is their compatibility with “driver-only operation,” which is being promoted on other lines in the Tokyo metropolitan area.

All-Longitudinal Seating Vehicles Also Coming to the Nagano Area

The new E131 Series 200-subseries trains are essentially the same as those introduced on the Sagami Line, with four double-opening doors and toilets. Notably, all passenger compartments feature longitudinal seats. In response, some users have voiced dissatisfaction, saying things like “It's better to take the Chuo Expressway Bus,” as long-distance travelers on the Chuo Line are unhappy with the adoption of all-longitudinal seating. On the other hand, this line also serves as a commuter route to the Nagoya area, so the move is seen by some as a measure to cope with congestion.

Safety and Challenges of Driver-Only Operation

A major aspect of this rollout is the implementation of driver-only operation. JR East plans to use boarding confirmation monitors and automatic announcement systems, operating the doors only after confirming the status of passenger boarding and alighting. In case of emergencies, enhanced safety features will include detection circuits for long tunnels and the ability for the transport command center to broadcast directly inside the train.

However, the announcement came just after reports that driver-only operation on the Nambu Line had led to increased delays, prompting concerns on social media such as “Conductors should be added during rush hour” and “Trouble response will become impossible.” In particular, delayed door operations by a few seconds and changes to departure melodies have been cited as causes of delays on the Nambu Line, so users are watching closely to see if this new system will affect punctual operation.

Addressing Aging Equipment and Labor Shortages

The move to driver-only operation is driven by not only the aging of the 211 Series trains but also issues such as labor shortages and changing work attitudes among JR East employees. By replacing old trains with newly built vehicles equipped for driver-only operation, JR East aims to address these challenges and transform its transportation system into a more sustainable mode.

The introduction of the E131 Series 200-subseries trains will be operated alongside the two-person 211 Series trains, with plans to conduct driver-only operation in six-car formations (three cars + three cars). More detailed information will be provided once the vehicle deployment and implementation plans are finalized.

 


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