目立たない落書き(東急6020系)と産声(コキ90)と最期(EF65-1115)/Unobtrusive Graffiti (Tokyu 6020 Series), Birth Cry (Koki 90), and Final Moments (EF65-1115)

目立たない落書きと産声と最期

2025910――この日は鉄道の世界で、静かに幕を下ろすもの産声を上げるもの、そして思わぬ姿を見せたものが同時に現れた日でした。

JR東日本最後のPF型機関車「EF65-1115」廃車回送

1978年に落成し、約47年間にわたり客貨両用機関車として走り続けたEF65-1115が、ついに役目を終えました。

  • 総走行距離4,389,297.2km(地球約109周分)
  • 回送経路:尾久車両センター長野総合車両センター(配944195219520レ)
  • 牽引機EF64 1031(新潟所属)
  • 特徴的な演出:回送車票に「このPFをしてEF65は完成した」、2エンド側に走行距離を掲示
  • 撮影地例:浦和、さいたま新都心、八王子、姨捨〜稲荷山間など
  • 反響:「お疲れ様」「ありがとう」「保存を望む」など惜別の声多数

この廃車で、JR東日本からPF型(1000番台)機関車が姿を消し、一つの時代が終わりました。

東急6020 50番台(6050系)に白い塗布跡

東急電鉄の602050番台(5両編成)で、車両側面に白いスプレー状の塗布跡が確認されました。

  • 目的:ホームドアの車両検知センサー感度向上
  • 実施時期20259月上旬から
  • 想定と実際:本来はセンサー部のみ薄く塗布予定だったが、実際には側面全体に広がり目立つ結果に
  • 対象:主に5両編成(602050番台)
  • 対応方針:暫定措置として実施、将来的な改善を予定
  • ファンの反応:「落書きかと思った」「ラッピングで目立たなくしてほしい」など

安全性向上のための一時的な処置が、思わぬ見た目の変化として注目を集めています。

JR貨物 新型低床コンテナ貨車「コキ90 形」試作車登場

同日、JR貨物向けの新型低床コンテナ貨車「コキ90形」試作車(コキ90-901902)が川崎車両から出場し、甲種輸送されました。

  • 特徴:半永久連結器採用(2両間固定)、FT4型台車、鮮やかな黄緑色塗装
  • 低床設計:ホームとの段差がコキ100形より小さい
  • 輸送経路:臨9866→8860レ(牽引:EF210-167/吹田所属)、西浜松行き
  • 撮影地例:茨木(14:30通過予定)、高槻、稲沢、大府、岡崎、名古屋、尾張一宮など
  • 反響:「新たな低床貨車の風」「静かな走行音」など好意的な声
  • 設計思想:ユニット運用前提で、固定運用や整備効率化を狙う

貨物輸送の新時代を告げる産声が、この日確かに響きました。

結び

「目立たない落書き」は安全のための暫定策、「産声」は新型貨車の登場、そして「最期」は長年愛された機関車の引退。
2025
910日は、鉄道の現場で三つの象徴的な出来事が交差した一日でした。

Unobtrusive Graffiti, First Cries, and Farewells

September 10, 2025—On this day in the world of railways, something quietly came to an end, something was born, and something unexpected made an appearance, all at the same time.

Final Run of JR East’s Last PF-type Locomotive “EF65-1115”

Completed in 1978, the EF65-1115 served as a dual-purpose passenger and freight locomotive for approximately 47 years before finally retiring.

Total distance traveled: 4,389,297.2 km (about 109 trips around the Earth)

Transfer route: Oku Rolling Stock Center → Nagano General Rolling Stock Center (trains: 9441→9521→9520)

Hauling locomotive: EF64 1031 (Niigata depot)

Notable details: A sign on the transfer car read “With this PF, the EF65 is complete,” and the total mileage was displayed on the second end.

Popular photography spots: Urawa, Saitama-Shintoshin, Hachioji, between Obasute and Inariyama, etc.

Reactions: Many expressed farewells and gratitude, with comments such as “Thank you for your hard work” and “I hope it’s preserved.”

With this retirement, PF-type (1000 series) locomotives have disappeared from JR East, marking the end of an era.

White Spray Marks on Tokyu 6020 Series 50 Subseries (6050 Series)

On Tokyu Corporation’s 6020 Series 50 subseries (five-car sets), white spray-like marks were observed on the sides of the cars.

Purpose: To improve the sensitivity of the platform door vehicle detection sensors

Implementation period: Early September 2025

Plan vs. reality: The intention was to apply a thin coating only to the sensor area, but in reality, it spread across the entire side and became conspicuous.

Target: Mainly five-car sets (6020 Series 50 subseries)

Response policy: Implemented as a temporary measure, with improvements planned in the future

Fan reactions: Comments included “I thought it was graffiti” and “I wish they’d cover it with wrapping so it’s less noticeable.”

This temporary measure to enhance safety has drawn unexpected attention due to its impact on the trains’ appearance.

Debut of JR Freight’s New Low-Floor Container Car “Koki 90 Type” Prototype

On the same day, prototypes of the new low-floor container car “Koki 90 Type” (Koki 90-901 and 902) for JR Freight were completed by Kawasaki Rolling Stock and transported as special cargo.

Features: Semi-permanent couplers (fixed between two cars), FT4-type bogies, vivid yellow-green paint

Low-floor design: The gap with the platform is smaller than the Koki 100 type

Transport route: Trains 9866→8860 (hauled by EF210-167 from Suita depot), bound for Nishi-Hamamatsu

Popular photography spots: Ibaraki (scheduled to pass at 2:30 PM), Takatsuki, Inazawa, Obu, Okazaki, Nagoya, Owari-Ichinomiya, etc.

Reactions: Favorable comments such as “A new era for low-floor cars” and “Quiet running sounds”

Design philosophy: Intended for unit operation, aiming for fixed operations and improved maintenance efficiency

The “first cries” of a new era in freight transport were certainly heard on this day.

Conclusion

The “unobtrusive graffiti” was a temporary safety measure, the “first cries” marked the debut of a new freight car, and the “farewell” was the retirement of a beloved locomotive. September 10, 2025, was a day when three symbolic events intersected on the railway scene.

 

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