JR西日本「Aシート」「うれしート」有料エリア利用方法変更|のれん設置で快適性向上へ/JR West: Changes to Paid Area Usage for “A Seat” and “Ureshi-Seat” — Improving Comfort with Noren Curtains

JR西日本「Aシート」「うれしート」有料エリア利用方法変更|のれん設置で快適性向上へ

20251014日より、JR西日本の有料座席サービス「Aシート」「うれしート」に関する利用方法が一部変更されます。本日発表されたプレスリリースを受け、SNS上では鉄道ファンや通勤・旅行利用者から多くの反応が寄せられています。今回はその内容と実際の声をもとに、変更点の背景や期待される効果を詳しく解説します。

変更概要

新快速「Aシート」:乗務員室側デッキが有料エリアに

  • これまで自由に利用できた「Aシート」車両の乗務員室側デッキが、指定席券保有者専用エリアに変更。
  • 視覚的な区分けとして「のれん」を設置し、乗降のスムーズ化と混雑緩和を図る。
  • トイレ側デッキは引き続き誰でも利用可能。

快速「うれしート」:介助案内の明記

  • 乗務員室前の有料エリアについて、介助が必要な方を係員が案内する可能性がある旨を明記。
  • 転換クロスシート仕様・ロングシート仕様ともに対象。

SNSでの反響

Aシート」関連:肯定的な声が多数

  • 利便性向上への期待:「指定席なのにデッキが自由席扱いだったのは不便だった。今回の変更は妥当」
  • のれん設置の話題性:「Aシートのロゴ入りのれん、グッズ化してほしい」「のれんで区分けされるの、旅館みたいで面白い」
  • 利用体験の共有:「7番席は窓がないので注意」「前の人がフルリクライニングしてきて驚いた」
  • コスパの高さ:「e5489でポイント払いなら300円で座席保証。使わない手はない」

一方で、誤字(「優良エリア」「有料エリア」)をネタにした投稿も拡散され、軽いユーモアとして受け止められています。

「うれしート」関連:転換クロスとロングシートで温度差

転換クロスシート仕様

  • グループ利用に好評:「家族で向かい合って座れるのがいい」「グリーン車より気軽に使える」
  • 介助配慮の評価:「係員が案内してくれるのは親切」「座席回転できるから介助しやすい」

ロングシート仕様

  • 通勤向けの実用性:「朝ラッシュにぴったり」「立ちやすいし混雑緩和になる」
  • 仕様の違いに対する軽いジョーク:「ロングシートにはのれんいらないかも?」

全体として「Aシートほどの話題性はないが、選択肢が増えるのは歓迎」という声が多く、通勤者層からの支持が目立ちます。

今後の展望と注意点

  • 事前購入必須:「e5489」または「みどりの券売機」での指定席券購入が必要。車内販売はなし。
  • ダイヤ改正期に再注目の可能性:利用体験の投稿が増え、転換クロス vs ロングの比較議論が活発化する見込み。
  • YouTubeなどでの解説動画も拡散中:「のれん設置の意図」「快適性の向上」などをテーマにした動画が人気。

まとめ

今回の変更は、単なる運用調整にとどまらず、利用者の快適性とサービスの一貫性を高める施策として評価されています。特に「Aシート」のデッキ有料化は、指定席利用者の不満を解消する一手となりそうです。「うれしート」も転換クロス・ロングシートの両仕様で柔軟な対応が進み、通勤・レジャーの両面で使いやすさが向上するでしょう。

今後の利用体験やSNSでの反応にも注目しつつ、JR西日本の座席サービスの進化を見守っていきたいところです。

詳細はJR西日本公式サイト「JRおでかけネット」にてご確認ください。
Aシート公式ページ
うれしート公式ページ

 

JR West: Changes to Paid Area Usage for “A Seat” and “Ureshi-Seat” — Improving Comfort with Noren Curtains

Starting October 14, 2025, JR West will partially change the usage rules for its paid seat services, “A Seat” and “Ureshi-Seat.” Following today’s press release, there has been significant reaction from railway enthusiasts as well as commuters and travelers on social media. This article explains the details of these changes, the background, and the expected effects based on actual user voices.

Summary of Changes

Special Rapid “A Seat”: Crew Room Side Deck Becomes Paid Area

l   The crew room side deck of the “A Seat” car, which was previously freely accessible, will now be restricted for exclusive use by reserved seat ticket holders.

l   To visually separate the area, a “noren” curtain will be installed, aiming to smooth boarding and alleviate congestion.

l   The deck on the restroom side will remain available for all passengers.

Rapid “Ureshi-Seat”: Clarification on Assistance Guidance

l   It will be clarified that staff may guide passengers requiring assistance to the paid area in front of the crew room.

l   This applies to both the rotating cross-seat and long-seat configurations.

Reactions on Social Media

“A Seat” Related: Mostly Positive Feedback

l   Expectations for improved convenience: “It was inconvenient that the deck was treated as unreserved even though it was a reserved seat. This change makes sense.”

l   Themed noren curtain draws attention: “I’d love to see ‘A Seat’ logo noren sold as merchandise,” “Dividing the space with noren feels like a traditional inn — it’s interesting.”

l   Sharing user experiences: “Be aware that seat number 7 has no window,” “I was surprised when the person in front fully reclined their seat.”

l   Cost performance: “If you pay with points on e5489, you get a guaranteed seat for 300 yen — why not use it?”

l   Additionally, a playful post about a typo (“superior area” instead of “paid area”) has been widely shared and received with humor.

“Ureshi-Seat” Related: Difference in Reception Between Cross-Seat and Long-Seat Types

l   Rotating Cross-Seat Configuration

l   Popular for group use: “It’s great for families to sit face-to-face,” “More casual than the Green Car.”

l   Appreciation for assistance: “It’s kind of staff to help guide,” “Seats can be rotated, making it easier to assist those who need it.”

Long-Seat Configuration

Practical for commuters: “Perfect for the morning rush,” “Easy to stand and helps ease congestion.”

Light jokes about the differences: “Maybe noren isn’t needed for the long-seat?”

Overall, while “Ureshi-Seat” may not have the same buzz as “A Seat,” many welcome the increased options, and it is especially supported by commuters.

Future Prospects and Points to Note

l   Advance purchase required: Reserved seat tickets must be purchased in advance via “e5489” or “Midori no Kenbaiki” ticket machines. There will be no in-car sales.

l   Likely to attract renewed attention during timetable revisions: User posts are expected to increase, and debates comparing cross-seat and long-seat types may intensify.

l   Explanatory videos are spreading on YouTube and other platforms, focusing on topics such as “the purpose of noren installation” and “improvements in comfort.”

Conclusion

This change is being evaluated not just as a simple operational adjustment, but as a measure to improve both user comfort and service consistency. Especially, making the “A Seat” deck a paid area seems to address complaints from reserved seat users. For “Ureshi-Seat,” flexible measures for both cross-seat and long-seat types are advancing, making it easier to use for both commuters and leisure travelers.

We look forward to seeing more user experiences and reactions on social media as JR West’s seating services continue to evolve.

*For more details, please check the official JR West website “JR Odekake Net,” the official “A Seat” page, and the official “Ureshi-Seat” page.

 

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