撮り鉄とマスコミは「同じ穴のムジナ」撮影行為に潜むマナー違反と二重基準/Trainspotters and the Media: “Two Sides of the Same Coin” — The Hidden Breaches of Etiquette and Double Standards in Photography
撮り鉄とマスコミは「同じ穴のムジナ」撮影行為に潜むマナー違反と二重基準
鉄道ファンの一部である「撮り鉄」と、報道機関としての「マスコミ」。一見まったく異なる立場に見える両者ですが、実は「撮影の自由」や「報道の公共性」といった大義名分を盾に、マナーや倫理を逸脱する行為が見られるという点で、驚くほど似通った構造を持っています。
1. 「公共性」と「趣味」の暴走──目的優先が生む逸脱行為
撮り鉄とマスコミの行動には、それぞれの「目的」を最優先するあまり、現場のルールや他者の権利、さらには法律までも軽視する傾向が見られます。
撮り鉄(趣味の追求)
- 目的:希少な車両や瞬間を撮影し、SNSで「いいね」や承認を得ること。
- 逸脱例:より良い構図を求めて私有地に無断侵入、庭木を伐採するなどの犯罪行為。線路内への侵入や列車運行妨害(鉄道営業法違反)も常態化。
マスコミ(報道の公共性)
·
目的:スクープや視聴率獲得のため、独自映像や情報を迅速に提供すること。
·
逸脱例:災害現場でのヘリによる救助活動妨害、被災者のプライバシーを無視した無断撮影、印象操作を目的とした写真選定など。不法侵入や人権侵害に繋がる行為も含まれる。
両者とも「最高の映像・写真」を撮るという目的のために、周囲への配慮や法的制約が軽視される点で共通しています。
2. SNS時代に露呈する「二重基準」と「自浄作用の欠如」
SNS(特にX)の普及により、撮り鉄とマスコミの行動はリアルタイムで可視化され、倫理的な「二重基準」が浮き彫りになっています。
共通する問題点 |
撮り鉄の行動 |
マスコミの行動(SNSでの批判事例) |
マナー違反の可視化 |
私有地への無断侵入・庭木伐採により、しなの鉄道が運行情報の公開を停止。 |
地震現場での救助妨害、イベント会場での場所独占などがSNSで告発・拡散。 |
他者の批判と自己の不問 |
マスコミによる撮り鉄批判がある一方、自身も交通妨害や私有地侵入を繰り返す。 |
撮り鉄のマナー違反を報じるが、自らの救助妨害や性的アングル撮影などは沈黙。 |
コミュニティ・組織の「貴族化」 |
一部の過激行為者に対し、コミュニティ全体の自浄作用が働かず「一部の心無いファン」で済ませる。 |
「報道の自由」を絶対視し、外部批判に対する倫理改革が遅れる傾向。 |
3. 報道の非対称性と社会への影響
マスコミは「報道の自由」と組織的な力を背景に、撮り鉄という非組織的な集団を「ニュースの餌」として報じることで、自らの倫理的問題から世間の目を逸らす構造が生まれています。
撮り鉄の迷惑行為がニュースになるのは、世間の不満や反感を買いやすく、報道機関にとって都合が良いから。一方で、マスコミ自身の撮影マナーの悪さは「報道しない自由」によって表に出ないままです。
結論:「撮影の自由」の名のもとに
撮り鉄もマスコミも、「撮影」という行為をめぐって倫理やルールを逸脱し、最終的に社会や被写体に不利益と不信感を与えているという点で、まさに「同じ穴の狢」と言えるでしょう。
撮影の自由や報道の公共性は重要な価値ですが、それを盾にして他者の権利を踏みにじる行為は、いかなる立場であっても許されるべきではありません。趣味であれ報道であれ、まずは「撮られる側」への配慮と、社会的責任を忘れない姿勢が求められています。
Trainspotters and the Media: “Two Sides of the Same Coin”
— The Hidden Breaches of Etiquette and Double Standards in Photography
Trainspotters,
a subset of railway enthusiasts, and the mass media, as institutions of public
reporting, may appear to occupy entirely different spheres. Yet both share a
strikingly similar structure: under the banner of “freedom of photography” or
“public interest in reporting,” they often engage in behavior that disregards
manners and ethics.
1.
The Runaway Pursuit of “Public Interest” and “Hobby” — When Purpose Overrides
Ethics
Both
trainspotters and media professionals tend to prioritize their respective goals
to the extent that they neglect on-site rules, the rights of others, and even
legal boundaries.
Trainspotters
(Pursuit of Hobby)
- Objective: Capture rare trains or
fleeting moments to gain likes and approval on social media.
- Examples of misconduct: Trespassing on private
property for better angles, cutting down trees without permission—acts
that constitute criminal behavior. Entering tracks and obstructing train
operations (violating railway business laws) has become commonplace.
Mass
Media (Public Interest in Reporting)
- Objective: Deliver exclusive
footage and information quickly to secure scoops and ratings.
- Examples of misconduct: Hindering rescue
operations with helicopters at disaster sites, unauthorized filming that
violates victims’ privacy, and selective photo editing to manipulate
impressions. These include trespassing and acts that infringe on human
rights.
Both
groups share a tendency to prioritize capturing “the perfect shot” over legal
and ethical considerations.
2.
Double Standards and Lack of Self-Regulation in the Age of Social Media
With
the rise of platforms like X (formerly Twitter), the actions of trainspotters
and media outlets are now visible in real time, exposing ethical double
standards.
Common Issues |
Trainspotters |
Media (Examples of Criticism on SNS) |
Visibility of misconduct |
Unauthorized entry into private land and tree cutting led
Shinano Railway to stop publishing train schedules. |
Rescue interference at earthquake sites and monopolizing
space at events are exposed and spread online. |
Criticizing others while ignoring own faults |
Media criticizes trainspotters while repeatedly engaging
in traffic obstruction and trespassing themselves. |
Reports on trainspotter misconduct while remaining silent
on their own rescue interference or sexually suggestive filming angles. |
“Noble class” mentality in communities |
Extreme behavior is dismissed as “a few thoughtless
fans,” with no community-wide self-regulation. |
“Freedom of the press” is treated as absolute, delaying
ethical reforms in response to external criticism. |
3.
Asymmetry in Reporting and Its Impact on Society
The
media, backed by the institutional power of “freedom of the press,” often
portrays trainspotters—an unorganized group—as convenient subjects for news,
thereby diverting public attention from its own ethical lapses.
Trainspotters’
disruptive behavior easily draws public ire and makes for convenient headlines.
Meanwhile, the media’s own poor conduct in photography remains hidden under the
guise of “freedom not to report.”
Conclusion:
In the Name of “Freedom of Photography”
Both
trainspotters and the media, through their photographic pursuits, end up
violating ethics and rules, ultimately causing harm and distrust toward society
and their subjects. In this sense, they are truly “two sides of the same coin.”
While
freedom of photography and public interest in reporting are important values,
using them as shields to trample on others’ rights is unacceptable—regardless
of whether the act is hobbyist or professional. Consideration for those being
photographed and a sense of social responsibility must come first.
コメント
コメントを投稿