北海道で進行する「公共交通の二重の廃止」鉄路に続き、代替バスまでもが消える現実/The "Double Abandonment" of Public Transport in Hokkaido Rail Lines Fade, and Replacement Buses Follow

北海道で進行する「公共交通の二重の廃止」鉄路に続き、代替バスまでもが消える現実

北海道において、かつて鉄道が廃止された区間で、その代替として運行されてきたバス路線までもが相次いで廃止に追い込まれる深刻な事態が進行しています。これは「2度目の廃止」とも呼ばれ、広大な大地に暮らす人々の生活基盤である公共交通の崩壊を意味しかねない危機的状況です。

本記事では、この問題の背景と具体的な事例、そしてこの状況に対する住民の切実な声や政策批判をまとめます。

2度目の廃止」の現状と主要な事例

JR北海道の不採算路線廃止に伴って導入された代替バスは、現在、乗客の減少、深刻な運転手不足、そして自治体の財政負担増大という「三重苦」に直面し、維持が極めて困難になっています。202310月には、複数の路線で大幅な廃止・減便が一気に実施されました。

主な廃止・廃止予定の事例は以下の通りです(情報は20259月現在)

元の鉄道路線

代替バス路線(廃止された/予定区間)

運行事業者

廃止時期

詳細/主な理由

天北線

音威子府〜中頓別間

宗谷バス

202310

旧天北線の代替バスルートが全て消滅。乗客減少と運転手不足。

天北線

猿払〜浜頓別間

宗谷バス

2025年予定(廃止決定)

乗客ほぼ0で廃止へ。日本最北端の長距離路線の一つ。

札沼線

新十津川〜碧水間(滝川北竜線)

北海道中央バス

20223

JR札沼線末端区間転換バス。乗客減少と運転手不足で廃止。

札沼線

新十津川町内〜浦臼駅

北海道中央バス

20229

JR札沼線転換バス。2度目の廃止」として大きく報道された事例。

標津線

中標津〜厚床間

阿寒バス

202310

乗客減少により廃止。中標津空港〜根室間は一部継続。

この他にも、松前線の代替バス(木古内〜松前間)では乗客減少でルート短縮が行われ、完全廃止の可能性が指摘されています。また、深名線やちほく高原鉄道(ふるさと銀河線で元国鉄池北(ちほく)線)の代替バスでも、本数減や廃止圧力が強まっています。

さらに、20263月にJR留萌線(深川〜石狩沼田間)が廃止されることに伴い代替バスが設定される予定ですが、すでに運転手不足で本数確保が困難であるという課題が報じられています。

SNSに集まる住民の切実な声と批判

この公共交通の崩壊ともいえる状況に対し、SNS上では利用者や専門家から多くの意見が交わされています。主なテーマは「運転手不足」「自治体の負担増」「過疎化の進行」などです。

運転手不足とバス会社への責任論

最も多く指摘されているのが、深刻な運転手不足です。

  • 「連日いつもほぼ満席のバスが廃線になるのは、乗る人がいなくなったからじゃなく、運転手不足なんだろうね。」
  • 「バス会社が路線廃止しまくるのは、やっぱ運転士不足が深刻なんだな」

という声がある一方で、「人件費を削り、鉄道を廃線に追い込み、今度は人件費を削って運転士が集まらないからバスも廃止する」というバス会社の姿勢に対し、憤りの声も見られます。

過疎化の進行と住民の不便

路線廃止は、単なる移動手段の喪失に留まらず、地域の過疎化を一層加速させると懸念されています。

  • 「うちの地元の路線も最近無くなって簡単に実家に帰れなくなりました。(中略)北海道の路線減少は余計に過疎化を進行させる事になります」
  • 「地方に住むには自家用車がますます必須になりますね」という意見や、かつて公共交通を軽視した結果、高齢になり移動手段を失ったことへの後悔を嘆く意見もあります。

北海道庁・鈴木知事への政策批判

道庁の交通政策、特に鈴木直道知事の対応への批判も目立ちます。

  • 「今また、高速バスもなくなる。北海道を寂れさせているのは北海道知事自身。」

特に函館本線山線問題では、バス会社が道庁に対し「代替バスの運行本数は確保できない」と回答したにもかかわらず、道庁が「タクシーで代替」を検討していることが報じられ、「道庁の無策無能ぶりがヤバい」と強い不信感が示されています。

公共交通「完全崩壊」の危機感

「時刻表の北海道ページで、鉄道がいかに減ったかを嘆くのは定番だけど、本当の意味で恐ろしいのは、これからバスの青い線がどんどん消えていくことになることだと思う。」

「公共交通による移動手段がそもそもなくなってしまう。これが本当の地獄。」と、北海道の交通システム全体が手詰まり状態にあるという強い危機感が示されています。

今後の課題と代替への模索

バスの廃止により、自治体ではデマンド交通(予約制タクシー)への移行が検討されるケースが増えていますが、利用者の不便は深刻です。

広大な面積と人口減少が加速する北海道において、公共交通の維持は一事業者や自治体だけの力では限界に達しており、国や道による抜本的な支援強化、特に運転手確保のための給与増額支援などが強く求められています。公共交通の崩壊は、北海道の地域格差と人口流出を加速させる社会問題であり、その未来は今、極めて厳しい局面にあります。

The "Double Abandonment" of Public Transport in Hokkaido: Rail Lines Fade, and Replacement Buses Follow

Hokkaido is currently facing a dire situation where, following the abandonment of former railway lines, the substitute bus routes put in place to replace them are also being successively forced to cease operations. This phenomenon, dubbed the "Second Abandonment," threatens to collapse the public transport infrastructure that is the lifeline for residents across the vast region.

This report summarizes the background, specific cases, the urgent public outcry, and policy criticisms surrounding this critical issue.

The Reality of the "Second Abandonment" and Key Examples

The replacement buses introduced after JR Hokkaido's decision to abandon unprofitable lines now face a "triple hardship": a decline in passengers, a severe driver shortage, and the growing financial burden on local municipalities. This combination has made maintenance extremely difficult. In October 2023, multiple routes saw major service cuts or complete discontinuation.

Key examples of abandoned or planned-to-be-abandoned routes are as follows (information as of September 2025):

Original Rail Line

Replacement Bus Route (Section Abandoned/Planned)

Operator

Abandonment Date

Details/Main Reason

Temboku Line

Otoineppu to Nakatonbetsu

Soya Bus

Oct-23

All replacement bus routes for the former Temboku Line are eliminated. Due to passenger decline and driver shortage.

Temboku Line

Sarufutsu to Hamatonbetsu

Soya Bus

Planned 2025 (Confirmed)

Near-zero ridership led to abandonment. One of the northernmost long-distance routes in Japan.

Sassho Line

Shintotsukawa to Hekisui (Takikawa-Hokuryu Line)

Hokkaido Chuo Bus

Mar-22

Replacement bus for the Sassho Line terminus. Abandoned due to passenger decline and driver shortage.

Sassho Line

Shintotsukawa Town to Urausu Station

Hokkaido Chuo Bus

Sep-22

Sassho Line replacement bus. Widely reported as a case of the "Second Abandonment."

Shibetsu Line

Nakashibetsu to Attoko

Akan Bus

Oct-23

Abandoned due to passenger decline. Partial service between Nakashibetsu Airport and Nemuro continues.

In addition, the replacement bus for the Matsumae Line (Kikonai to Matsumae) has seen route shortening due to low ridership, with the possibility of complete abandonment being noted. Services replacing the Fukana Line and the Chihoku Kogen Railway (Ginga Line, former JNR Ikeda Line) are also facing pressure for service reduction or abandonment due to declining passengers.

Furthermore, an alternative bus route is planned following the abandonment of the JR Rumoi Line (Fukagawa to Ishikari-Numata) in March 2026, but reports already indicate that securing the necessary number of services is proving difficult due to the driver shortage.

Urgent Public Voices and Policy Criticisms on SNS

The collapse of public transport has sparked intense discussion among users and experts on social media. Key themes include the driver shortage, the increased financial burden on local governments, and the acceleration of depopulation.

🚧 Driver Shortage and Responsibility of Bus Companies

The most frequently cited issue is the severe shortage of bus drivers.

  • "Buses that are almost full every day are being scrapped. It's not because people stopped riding; it must be the driver shortage."
  • "It’s frustrating that bus companies, which didn't pay a single penny for infrastructure like roads, are abandoning routes, but the driver shortage is truly serious."

There is also anger directed at bus companies, who are seen by some as cutting labor costs to force the rail lines out of business, only to cut costs further, fail to attract drivers, and then abandon the bus routes as well.

Accelerating Depopulation and Inconvenience for Residents

Route abandonment is seen not just as the loss of a mode of transport but as something that will accelerate regional depopulation.

  • "The route in my hometown was recently eliminated, making it hard to go back home... The loss of routes in Hokkaido will only further the depopulation."
  • "A private car will become increasingly essential to live in the countryside." Some also lament the perceived consequence of previously neglecting public transport, now finding themselves elderly and stranded without mobility options.

Criticism of Hokkaido Prefecture and Governor Suzuki

Criticism of the prefectural government's transport policy, particularly the handling by Governor Naomichi Suzuki, is also prominent.

  • "Now express buses are being eliminated, too. The Governor of Hokkaido is himself letting Hokkaido decline."

In the case of the Hakodate Main Line's Yamasen section, a bus company reportedly told the Prefectural Government that they could not secure enough substitute bus services. Yet, the government was reported to be considering replacement by "taxis," leading to a strong lack of trust: "The prefectural government's inaction and incompetence is unbelievable."

The Crisis of Public Transport's "Complete Collapse"

"It's a classic to look at the Hokkaido section of the timetable and lament how many railways and stations have disappeared since the golden age of rail. But the truly frightening thing is that now the blue lines of the buses are going to start vanishing."

"Mobility options via public transport will simply cease to exist. This is the real hell." These statements reflect a deeply held fear that Hokkaido's entire transport system is reaching an impasse.

Future Challenges and Alternative Solutions

As bus services are eliminated, more municipalities are considering a shift to Demand-Responsive Transit (on-demand taxis), but this often causes severe inconvenience for users.

Given the vast area and accelerating population decline in Hokkaido, maintaining public transport is beyond the capacity of individual operators or local governments alone. There is a strong demand for fundamental support from the national and prefectural governments, especially in the form of subsidies to increase driver wages and secure staff. The collapse of public transport is a social issue that will exacerbate regional disparities and population outflow, and Hokkaido's future is currently at a critical and challenging juncture.

 

 

コメント

このブログの人気の投稿

東日本旅客鉄道E8系新幹線、相次ぐ補助電源装置故障の深層 — 製造メーカー三菱電機の関与と今後の展望/East Japan Railway E8 Shinkansen, the depths of a series of auxiliary power supply failures — Involvement of manufacturer Mitsubishi Electric and future prospects

JR東日本の”首都圏シリーズ”の正式名称が判明?/Official Names Revealed for JR East's 'Metropolitan Area Series' Departure Melodies?

JR東海211系6000番台、流鉄譲渡の現実味と秩父鉄道の可能性/JR Central 211 series 6000 series, the reality of the transfer of drift rail and the possibility of Chichibu Railway