養老鉄道養老線の新型車両が2028年に導入へ/Introduction of New Train Cars on the Yoro Railway (Former Kintetsu) Yoro Line Scheduled for 2028

養老鉄道養老線の新型車両が2028年に導入

岐阜県大垣市から三重県桑名市までを結ぶ養老鉄道養老線(57.5km)のインフラを管理している一般社団法人養老線管理機構は、老朽化した車両の更新に向けて新型車両の導入が進められています。現在使用されている車両は、いずれも大手私鉄から譲渡された中古車両で構成されており、製造から半世紀以上が経過しています。

新型車両導入の概要

  • 導入期間2028年〜2033年(6年間)
  • 更新編成数:年1編成ずつ、計6編成15
  • 製造事業者:株式会社総合車両製作所(プロポーザル方式で選定)
  • 事業費:約49億円

新型車両の特徴と導入効果

  • ステンレス製車体:錆に強く、耐久性向上
  • インバータ制御:従来の抵抗制御から変更し、省エネ化
  • 軽量化:消費電力を約50%削減
  • 快適性向上:自動空調、LCD案内表示、防犯カメラ、ユニバーサルデザイン
  • 地域連携:沿線7市町の特色を反映したデザイン

現有車両の車齢と背景

養老鉄道の現有車両は、近鉄由来の600系・620系と、東急由来の7700系に大別されます。

  • 近鉄600系・62019631966年製造。養老線では1992年以降に運用開始。特に600D06編成は、1963年製造の「ラビットカー」を種車としており、現役最古参となっているが、600D06以外は7700系より新しい車両です。
  • 東急770020192020年に導入された最新車両ですが、種車は19621965年製造の初代7000系。技術更新によりVVVFインバータ制御やステンレス車体を備えていますが、新型車両の置き換え対象外な上、2025年あたりに入りVVVFインバーターを再更新している編成も存在する。

つまり、導入時期では東急7700系が最も新しいものの、製造年ベースでは近鉄系よりも古い車両も含まれており、車齢の逆転現象が見られます。

今後のスケジュール

  • 20259:詳細仕様の検討
  • 2028年初頭:契約締結・製造開始
  • 20292:第1編成導入予定

SNSでの反応

新型車両導入の発表後、鉄道ファンや地域住民を中心にX(旧Twitter)上では活発な議論が展開されており、期待と懸念が交錯する状況が見られます。投稿は202595日以降のものを中心に抽出し、以下の4つの観点から整理しました。

期待とポジティブな反応

歴史的意義への驚きと喜び

  • 養老線が長年中古車両中心だったことから、「新造車両の投入は約100年ぶり」とする投稿が注目を集め、鉄道ファンの間で大きな話題に。
  • 一部では「最終新車は1928年製」との調査結果も共有され、今回の導入が歴史的転換点であるとの認識が広がっている。
  • Sustina(総合車両製作所製)と初期ステンレス車の共存」という視点から、車両世代の対比を楽しむ声も見られる。

機能向上への歓迎

  • LCD案内表示、快適な座席、自動空調などの設備改善が、通勤・通学利用者から高評価。
  • LCD付きますええやん」「椅子快適にします良いね」といったテンポの良い投稿が拡散され、好意的なムードを形成。

地域PRとデザインへの期待

  • 沿線7市町の特色を反映したデザインに対し、「地域活性化の象徴」として期待する声が多数。
  • 車両ベースについては、琴電新2000形や静鉄A3000形との類似性を予想する投稿もあり、車両ファンの間で技術的関心が高まっている。

コラボイベントの盛り上がり

  • 新型車両導入を契機に始まった「養老鉄道×シナモロール」キャンペーン(2025920日〜1225日)が大きな反響を呼び、家族層や観光客の注目を集めている。
  • ラッピング車両の「ゆめかわいい」内装やスタンプラリー、グッズ販売などが好評で、関連投稿の「いいね」数も高水準。
  • 養老鉄道公式アカウントの告知も拡散され、企業・自治体連携の成功事例として注目されている。

懸念とネガティブな反応

減車・運用への不安

  • 6編成15両の更新に対し、旧近鉄系16両の置き換えが中心となるため、「実質的な減車では」との懸念が浮上。
  • 混雑緩和や乗り通し需要への対応を求める声もあり、運用計画の詳細に注目が集まっている。

事業費と外部干渉への批判

  • 49億円の事業費に対し、「自治体負担はどうなるのか」「持続可能な運営か」といった疑問が投稿されている。
  • 一部では「外部からの中古車導入案に対する反発」や「廃線論者への苛立ち」など、感情的な意見も見られた。

 傾向と注目点

  • 全体として、ポジティブな投稿が多数を占め、特にコラボイベント関連は高い反響を得ている。
  • 鉄道ファンの間では「新造車両の希少性」や「車齢差の象徴性」が話題の中心となっており、技術的・歴史的な関心が高い。
  • ネガティブな意見は少数ながら、運用改善や費用対効果への注視が求められている。
  • 発表から2週間で投稿数は増加傾向にあり、今後デザイン詳細の公開や試乗イベントなどを契機に、さらなる盛り上がりが予想される。

まとめ

養老鉄道の新型車両導入は、安全性・快適性・環境負荷軽減・地域活性化を目的とした重要なプロジェクトです。現有車両の多くが1960年代製造であることを踏まえると、今回の更新は輸送の安定性確保に直結する施策といえます。導入される新型車両は、技術面だけでなく地域との連携も重視されており、養老線の持続的な発展に向けた象徴的な一歩となるでしょう。

Introduction of New Train Cars on the Yoro Railway (Former Kintetsu) Yoro Line Scheduled for 2028

The General Incorporated Association Yoro Line Management Organization, which manages the infrastructure of the Yoro Railway Yoro Line (57.5 km) connecting Ogaki City in Gifu Prefecture to Kuwana City in Mie Prefecture, is proceeding with the introduction of new train cars to replace aging rolling stock. The current trains in use are all second-hand vehicles transferred from major private railways, and more than half a century has passed since their manufacture.

Overview of New Train Car Introduction

l   Introduction period: 2028–2033 (over six years)

l   Number of replacements: One train set per year, for a total of six sets (15 cars)

l   Manufacturer: Japan Transport Engineering Company (selected via proposal method)

l   Project cost: Approximately 4.9 billion yen

Features and Benefits of the New Train Cars

l   Stainless steel bodies: Improved resistance to rust and enhanced durability

l   Inverter control: Energy-saving upgrade from conventional resistor control

l   Lighter weight: Reduces power consumption by about 50%

l   Enhanced comfort: Automatic air conditioning, LCD information displays, security cameras, universal design

l   Regional collaboration: Designs reflecting the characteristics of the seven cities and towns along the line

Current Rolling Stock Age and Background

Yoro Railway’s current rolling stock is mainly composed of former Kintetsu 600 and 620 series, and former Tokyu 7700 series.

l   Kintetsu 600/620 series: Manufactured between 1963 and 1966. In operation on the Yoro Line since 1992. Notably, the 600 series D06 set was originally built in 1963 as the “Rabbit Car,” making it the oldest in service, though apart from D06, the other 600 series cars are newer than the 7700 series.

l   Tokyu 7700 series: Introduced between 2019 and 2020 as the latest vehicles, but originally manufactured as the first-generation 7000 series between 1962 and 1965. They feature updated technology including VVVF inverter controls and stainless steel bodies, but are not slated for replacement. Some sets have had their VVVF inverters further updated around 2025.

In summary, although the Tokyu 7700 series is the most recently introduced, some vehicles are older than the Kintetsu series in terms of manufacturing year, leading to a reversal in fleet age.

Upcoming Schedule

l   September 2025: Detailed specifications review

l   Early 2028: Contract signing and start of manufacturing

l   February 2029: First set scheduled for introduction

Responses on Social Media

After the announcement of the new train car introduction, lively discussions have unfolded on X (formerly Twitter), mainly among rail fans and local residents, expressing both anticipation and concerns. Posts from September 5, 2025 onward have been organized into the following four perspectives:

Expectations and Positive Reactions

l   Surprise and joy at the historical significance: Given that the Yoro Line has long relied on second-hand cars, posts noting “almost 100 years since new trains were introduced” have garnered attention and become a hot topic among rail enthusiasts. Some shared findings that the “last new car was made in 1928,” leading to widespread recognition of this introduction as a historic turning point. Some enjoy comparing generations, such as the coexistence of “Sustina (made by J-TREC) and early stainless steel cars.”

l   Welcome for improved features: Upgrades like LCD displays, comfortable seats, and automatic air conditioning have received high marks from commuters and students. Posts with an upbeat tone such as “LCD displays—nice!” and “Comfortable seats—sounds good!” have spread, creating a positive mood.

l   Anticipation for regional PR and design: Many express hope that designs reflecting the seven local communities will symbolize regional revitalization. Some predict similarities to Kotoden’s new 2000 series and Shizutetsu’s A3000 series, sparking technical interest among rail fans.

l   Excitement for collaboration events: The “Yoro Railway × Cinnamoroll” campaign, launched in conjunction with the new trains (September 20–December 25, 2025), has attracted families and tourists. The “dreamy cute” wrapped interiors, stamp rallies, and merchandise sales are popular, with high numbers of “likes” on related posts. Announcements from the official Yoro Railway account have spread widely, drawing attention as a successful example of company–local government collaboration.

Concerns and Negative Reactions

l   Concerns about reductions and operations: Since six sets (15 cars) are being replaced, mainly covering the old Kintetsu fleet of 16 cars, some worry it amounts to a reduction in vehicles. There are calls for measures to address crowding and through-service demand, increasing interest in the details of operational plans.

l   Criticism of project cost and external intervention: With a project cost of about 4.9 billion yen, questions have been raised about “how much local governments will bear” and “sustainable operation.” Some posts include emotional objections to proposals for bringing in more second-hand cars from outside or frustration with proponents of discontinuation.

Trends and Key Points

Overall, positive posts are in the majority, especially those related to collaboration events, which are receiving strong reactions. Among rail fans, the “rarity of new trains” and “fleet age disparities” are central topics, with high technical and historical interest. While negative comments are few, ongoing attention to operational improvements and cost-effectiveness is needed. The number of posts has been increasing in the two weeks since the announcement, and further excitement is expected as design details are revealed and trial rides are held.

Conclusion

The introduction of new train cars to the Yoro Railway is a significant project aimed at enhancing safety, comfort, environmental sustainability, and regional revitalization. Considering that most current cars were built in the 1960s, this update is a direct measure to ensure stable transportation. The new trains emphasize not only technical improvements but also partnership with local communities, representing a symbolic step toward the ongoing development of the Yoro Line.


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