尾久(田端)ELの終焉と秋田への旅路:EF81 95牽引による配給輸送の記録/Farewell to Oku (Tabata) Electric Locomotives and the Journey to Akita: Record of Distribution Transport Led by EF81 95

尾久(田端)ELの終焉と秋田への旅路:EF81 95牽引による配給輸送の記録

2025918日深夜、尾久車両センター構内からEF81 139およびカヤ27-501が、EF81 95号機の牽引によって秋田総合車両センター本所へ向けて配給輸送された。
この輸送は、単なる廃車回送ではない。国鉄型電気機関車の終焉、カシオペア編成の事実上の解体、そして尾久という首都圏の象徴的な拠点から電気機関車が完全に姿を消すという、鉄道史における大きな節目である。

配給列車の編成と運行経路

今回の配給列車は、以下の編成で運行された:

  • 牽引機EF81 95(レインボー塗装、通称「虹釜」)
  • 中間車EF81 139(ヒサシ付き、双頭連結器装備)
  • 最後尾:カヤ27-501(カシオペア用電源予備車)

列車は尾久を発車後、高崎線・上越線・羽越本線を経由し、秋田総合車両センター本所へ入場。配給列車としては珍しく、3両すべてが歴史的背景を持つ車両で構成されており、沿線には多くのファンが集まり、その最後の姿を見送った。

EF81 139:秋田から尾久へ、そして再び秋田へ

EF81 139号機は、元々秋田車両センターに所属していた車両である。2017年に田端運転所(現・尾久車両センター)へ転属し、以降は首都圏を中心に電車や気動車の配給輸送を担当してきた。

特筆すべきは、双頭連結器の存在である。これにより、電車編成の中間車や事業用車との直接連結が可能となり、E231系・E233系の転属や廃車回送、さらには検査入場車両の輸送など、多岐にわたる任務を担ってきた。

EF81 139は、雪国対応のヒサシ付き車両であり、豪雪地帯での安定運用にも定評があった。今回の配給輸送は、まさに「秋田から来て、秋田へ帰る」旅路の終着点であり、鉄道史の円環を閉じるような象徴的な運行となった。

カヤ27-501:電源予備車としての静かな功績

カヤ27-501は、寝台特急「カシオペア」編成の電源供給を担う予備車として導入された車両である。通常はカヤ27-500が本務車として運用されていたが、検査時や臨時運行時にはこの501号車が代替として活躍した。

電源車という性質上、目立つ存在ではなかったが、上野~札幌間の長距離運行を支える縁の下の力持ちとして、確かな信頼を得ていた。近年はカシオペア編成の定期運行終了に伴い、稼働機会が減少していたが、今回の配給輸送をもって正式な退役となる。

EF81 95:「虹釜」の最後の使命

牽引を担当したEF81 95号機は、通称「虹釜」として知られるレインボー塗装の特別機である。かつて「スーパーエクスプレスレインボー」編成を牽引し、団体臨時列車や観光列車の象徴的存在として活躍してきた。

近年は配給輸送や臨時列車の牽引に従事していたが、今回の運行はその象徴性を最大限に発揮する場となった。歴史ある車両たちを最後に牽引し、秋田へと送り届ける姿は、まさに「虹の架け橋」と呼ぶにふさわしい。

尾久車両センターから電気機関車が消えた日

この配給輸送をもって、尾久車両センター構内から電気機関車が完全に姿を消した。かつて田端機関区としてEF65EF81EF510などが多数配置されていた同所は、2020年代に入り段階的な整理が進み、ついにELゼロ配置となった。

この変化は、電気機関車による旅客輸送の終焉と、JR東日本における運用合理化の象徴でもある。かつての寝台列車文化、長距離旅客輸送の象徴であったEL群は、静かにその役目を終えた。

鉄道史に刻まれる配給輸送の意味

EF81 95EF81 139・カヤ27-501の秋田入場は、単なる車両移動ではない。
それは、国鉄型電気機関車の歴史と尾久車両センターの役割に幕を下ろす象徴的な出来事であり、鉄道文化の一時代が終わったことを示す記録である。

この一連の輸送は、鉄道ファンにとっては記録すべき「最後の瞬間」であり、鉄道史にとっては「次の時代への移行点」である。
そして何より、これらの車両が果たしてきた役割と、その背後にある技術・運用・人々の記憶を、私たちは忘れてはならない。

SNSに寄せられた声:記憶と感謝の交差点

今回の配給輸送は、鉄道ファンの間で大きな反響を呼び、SNS上には多くの記録・感想・惜別の声が寄せられた。以下はその一部を匿名化して紹介する。

  • 「これで尾久車両センターから釜が消滅となります。カシオペアだけではなく、北斗星などにも充当されたりと、万能な機関車でしたね。本当にお疲れ様でした。たくさんの思い出をありがとう!」
  • 「小さい頃からよく見てた機関車が全滅…81。今まで本当にありがとう!!
  • 「ちょっと前までは尾久とか田端行けば釜が見れたのに、だんだん見れなくなってきたのは悲しいな
  • 「遂にこの時が来たかこれで尾久に残る国鉄車はオシ24-701のみになったな」
  • EF81尾久で記録しといてよかったー。ブルートレインの北斗星、カシオペアのことも忘れないよ!」
  • EF81はカシオペアや工臨、カヤは黒磯訓練などでたくさん撮らせてもらいました。機関車全廃はやはり悲しいです。57年間の活躍、本当にお疲れ様でした!」
  • 「保存の可能性はないのでしょうか?横川でも1両くらい交直流機があっても良い気がします
  • 「一つの時代が終わりましたね。今までお疲れさまでした」

また、配給列車の通過地点では、深夜にもかかわらず多くのファンが集まり、京ケ瀬~水原間や赤羽駅周辺などで撮影が行われた。撮影者たちはそれぞれの思いを胸に、最後の姿を記録し、静かに見送った。

このような反応は、EF81やカヤ27といった車両が単なる鉄の塊ではなく、人々の記憶や感情と深く結びついた「文化的存在」であったことを物語っている。

 

Farewell to Oku (Tabata) Electric Locomotives and the Journey to Akita: Record of Distribution Transport Led by EF81 95

In the early hours of September 18, 2025, EF81 139 and Kaya 27-501 departed from the Oku Rolling Stock Center in Kita-ku, Tokyo, headed for the Akita General Rolling Stock Center, towed by EF81 95. This transport was more than just a withdrawal for scrapping. It marked the end of the era of JNR-type electric locomotives, the effective dismantling of the Cassiopeia train set, and the complete disappearance of electric locomotives from Oku, a symbolic hub in the Tokyo metropolitan area—a significant milestone in railway history.

Train Formation and Route

The distribution train operated with the following formation:

l   Locomotive: EF81 95 (Rainbow livery, nicknamed “Nijigama”)

l   Middle car: EF81 139 (with snow hood, equipped with dual-coupler)

l   Tail: Kaya 27-501 (spare power supply car for Cassiopeia)

After departing Oku, the train traveled via the Takasaki Line, Joetsu Line, and Uetsu Main Line, entering the Akita General Rolling Stock Center. Unusually for a distribution train, all three cars had historical significance, drawing crowds of rail enthusiasts along the route to witness their final journey.

EF81 139: From Akita to Oku—and Back Again

EF81 139 originally belonged to the Akita Rolling Stock Center. In 2017, it was transferred to the Tabata Depot (now Oku Rolling Stock Center), where it handled distribution transport of electric and diesel railcars mainly in the Tokyo area.

Notably, its dual-coupler allowed direct connection with intermediate cars and service vehicles, enabling it to handle a variety of tasks such as transfers and scrapping of E231 and E233 series, and transport of cars entering inspection.

Equipped with a snow hood for snowy regions, EF81 139 was well-regarded for reliable operation in heavy snow. This distribution transport marked the end of a symbolic journey—“coming from Akita, returning to Akita”—closing an important circle in railway history.

Kaya 27-501: Quiet Achievements as a Spare Power Supply Car

Kaya 27-501 was introduced as a spare power car for the sleeper limited express “Cassiopeia.” While Kaya 27-500 was the main car, the 501 filled in during inspections and special runs.

As a power car, it was not highly visible, but it reliably supported long-distance operations between Ueno and Sapporo behind the scenes. With the end of regular Cassiopeia services, its opportunities decreased, and this distribution transport marked its official retirement.

EF81 95: The Final Mission of “Nijigama”

EF81 95, the locomotive leading the train, is known as “Nijigama” for its special rainbow livery. It once led the “Super Express Rainbow” set and was a symbol of charter and sightseeing trains.

Recently, it has mainly handled distribution and special trains, but this run was its most symbolic yet, delivering historic rolling stock to Akita—truly a “rainbow bridge” for its final journey.

The Day Electric Locomotives Disappeared from Oku Rolling Stock Center

With this distribution transport, electric locomotives completely disappeared from the Oku Rolling Stock Center. Once home to many units like EF65, EF81, and EF510 as the Tabata Depot, the site has undergone phased reorganization since the 2020s, finally reaching zero electric locomotive allocation.

This change marks the end of passenger transport by electric locomotives and symbolizes the operational streamlining by JR East. The EL group, once the symbol of sleeper train culture and long-distance travel, quietly finished its role.

The Significance of Distribution Transport in Railway History

The arrival of EF81 95, EF81 139, and Kaya 27-501 in Akita was more than a simple vehicle transfer. It was a symbolic event closing the chapter on JNR-type electric locomotive history and the role of the Oku Rolling Stock Center, marking the end of an era in railway culture.

For rail fans, this was a “final moment” worth recording; for railway history, it was a “transition point to the next era.” Above all, we must not forget the roles these vehicles played and the memories, technology, operations, and people behind them.

Voices Shared on Social Media: Intersection of Memories and Gratitude

This distribution transport sparked major reactions among rail fans, with many records, impressions, and farewells posted on social media. Here are some anonymized examples:

l   “With this, locomotives have disappeared from Oku Rolling Stock Center. They weren’t just for Cassiopeia, but also used for Hokutosei and many others. Truly versatile locomotives. Thank you for all the memories!”

l   “All the locomotives I watched since childhood are gone…81. Thank you so much for everything!!”

l   “Not so long ago, you could see locomotives at Oku or Tabata, but it’s sad they’re disappearing…”

l   “Finally, the day has come… Now only Oshi 24-701 remains at Oku.”

l   “Glad I recorded EF81 at Oku. Won’t forget Hokutosei and Cassiopeia!”

l   “EF81s ran Cassiopeia, work trains, Kaya did Kuroiso drills—I took so many photos. It’s sad that all the locos are gone. Thank you for 57 years of service!”

l   “Is there no chance for preservation? Maybe at least one dual-voltage loco could be kept at Yokokawa…”

l   “An era has ended. Thank you for everything.”

Even though it was late at night, many fans gathered along the train’s route, taking photos near Kyogase–Suibara and Akabane Station, quietly recording and seeing off the train with their own feelings.

Such responses show that vehicles like EF81 and Kaya 27 were not just pieces of metal, but “cultural entities” deeply connected to people’s memories and emotions.

 


コメント

このブログの人気の投稿

東日本旅客鉄道E8系新幹線、相次ぐ補助電源装置故障の深層 — 製造メーカー三菱電機の関与と今後の展望/East Japan Railway E8 Shinkansen, the depths of a series of auxiliary power supply failures — Involvement of manufacturer Mitsubishi Electric and future prospects

JR東日本の”首都圏シリーズ”の正式名称が判明?/Official Names Revealed for JR East's 'Metropolitan Area Series' Departure Melodies?

JR東海211系6000番台、流鉄譲渡の現実味と秩父鉄道の可能性/JR Central 211 series 6000 series, the reality of the transfer of drift rail and the possibility of Chichibu Railway