首都圏主要線区でワンマン運転が拡大、南武線の遅延問題から見える課題/Expansion of One-Person Train Operations on Major Lines in the Tokyo Metropolitan Area: Issues Highlighted by Delays on the Nambu Line

首都圏主要線区でワンマン運転が拡大、南武線の遅延問題から見える課題

JR東日本が2027年春から、中央・総武緩行線や京浜東北・根岸線など、首都圏の主要線区でワンマン運転を拡大する計画を発表しました。この動きは、2025年春に常磐線(各駅停車)と南武線で既に開始されたワンマン運転に続くもので、2026年春には横浜・根岸線への導入も予定されています。

相次ぐ「ワンマン化」の理由

この大規模な施策の背景には、日本の生産年齢人口の減少に伴う人手不足や、社員の就労意識の変化に対応するというJR東日本の狙いがあります。鉄道を効率的かつ持続可能な輸送モードに変革し、「人ならではの創造的な仕事」へと社員の業務をシフトさせることを目的としています。

南武線で顕在化した「遅延」問題

しかし、このワンマン化拡大計画に対し、SNSや利用者からは厳しい声も上がっています。特に、先行してワンマン化された南武線では、ワンマン運転開始後に「10分以上の遅延が2倍に増加した」という報道があり、利用者から「サービスレベルが低下している」という不満が噴出しています。

この遅延の原因として、

車両のシステム変更により、ドアが開くまでの時間が数秒長くなったこと

発車メロディーを流す場所が変わり、乗降時間が拡大したこと

などが指摘されています。

利用者の不満と鉄道会社の課題

「朝の23分の遅れが会社への到着を10分以上遅らせる」といった利用者からの声は、ワンマン化が単なる効率化だけでなく、日々の生活に直接的な影響を及ぼしていることを示しています。また、ご当地メロディーの使用停止や通勤快速の廃止といった他の施策と合わせて、「何を期待したら良いんだ」と、JR東日本全体への不満を表明する声も見られます。

さらに、今後ワンマン運転の拡大に伴い、従来の車両に設置されていた物理ボタン(例:乗客が非常時に使用する通報ボタンやドア開閉ボタンなど)が設置されない可能性があることも懸念されています。物理ボタンが省略される場合、緊急時やトラブル発生時に乗客が即座に対応できる手段が限定されるため、安全性や利用者の安心感に影響を及ぼす恐れがあります。

 

Expansion of One-Person Train Operations on Major Lines in the Tokyo Metropolitan Area: Issues Highlighted by Delays on the Nambu Line

JR East has announced plans to expand one-person (driver-only) train operations on major lines in the Tokyo metropolitan area, such as the Chuo-Sobu Local Line and the Keihin-Tohoku/Negishi Line, starting in spring 2027. This move follows the introduction of one-person operations on the Joban Line (local service) and the Nambu Line in spring 2025, with further implementation planned for the Yokohama/Negishi Line in spring 2026.

Reasons Behind the Successive Shift to One-Person Operation

The background to this large-scale initiative lies in JR East’s aim to address issues such as the decline in Japan’s working-age population and changes in employee work attitudes. The company seeks to transform railways into a more efficient and sustainable mode of transportation and shift employees’ roles toward “creative work unique to humans.”

The “Delay” Issue That Surfaced on the Nambu Line

However, there has been a wave of criticism from social media and users regarding the expansion of one-person operations. In particular, after the Nambu Line became one-person operated, there were reports that “the number of delays over 10 minutes has doubled,” leading to an outpouring of complaints from users about a perceived decline in service levels.

Causes cited for these delays include:

l   The time until the doors open has become a few seconds longer due to system changes in the train cars

l   The locations where departure melodies are played have changed, resulting in longer times for boarding and alighting

User Dissatisfaction and Challenges for Railway Companies

Comments from users such as “A 2–3 minute delay in the morning can make me more than 10 minutes late to work” indicate that the shift to one-person operation is not just about efficiency, but also directly affects daily life. Combined with other measures such as the discontinuation of local melodies and the abolition of commuter rapid services, some users have expressed broader dissatisfaction with JR East, saying, “What are we supposed to look forward to?”

Furthermore, with the planned expansion of one-person operations, there are concerns that physical buttons traditionally installed on train cars (such as emergency communication buttons and door open/close buttons for passengers) may not be installed in the future. If these physical buttons are omitted, passengers’ means of responding immediately in emergencies or when trouble occurs will be limited, potentially impacting safety and the sense of security for users.

 


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