東海道新幹線が自動運転化を視野に進める為にTASC導入/Tokaido Shinkansen: TASC Introduction as the First Step Towards Automation
東海道新幹線は段階的に自動化を進めており、まず第一段階として駅での停車操作を高精度に自動化するTASCを導入します。TASC導入後はさらにATO相当の自動運転機能へ段階的に拡張する計画です。自動運転技術は報道向け公開や実証が既に行われており、実用化は時間の問題と見られています。併せて、米原–京都間での360km/h営業運転の可能性も示唆されており、自動化と高速化を同時に進めることで運行条件や設備、車両仕様の見直しが求められる局面にあります。
TASC導入について
TASC 定位置停止制御は駅停車の精密化に特化したシステムです。列車の減速とブレーキ制御を最適化して所定停止位置へ高精度で停止させます。導入予定は2026年秋で東海道新幹線の全駅と全営業列車への展開が想定されています。これにより運転士による微細な停止操作は不要となり、停車動作のばらつきが大幅に低減します。
ATO と ATC と TASC の役割分担
ATC(Automatic
Train Control) 自動列車制御装置
安全速度管理と列車間隔の維持を担う基盤システムです。速度上限や制限を与えて追突や速度超過を防ぎます。新幹線では既にATCが安全基盤になっています。
ATO( Automatic
Train Operation) 自動列車運転装置
ATCの安全制約の下で加速、減速、停車、発車などの運転操作を自動で実行するシステムです。ATOは自動化のグレードで分類され、GOA2は運転士が乗務して監視する自動運転レベルを指します。
TASC(Train
Automatic Stop-position Control) 定位置停止制御
駅停車に特化した停止機能です。ATOの停車機能の一部あるいは前段として位置づけられ、まず停車精度を高めることでダイヤ安定とホーム設備の最適化を図り、ATO導入への橋渡しを行います。
導入順序とタイムライン
- 既存基盤はATCで安全管理が担われている。
- 2026年秋 TASC導入 停車操作の自動化と精密化を先行して実現するフェーズ。
- 2028年頃 GOA2相当のATO機能搭載車両導入想定
運転士は乗務したまま監視と例外対応を行い、日常運転の自動化を推進するフェーズ。将来的にはワンマン運転などの業務効率化につながる可能性がある。
新幹線と在来線の運転方式の違い
新幹線 現行とTASC後
現行ではATCにより通常走行時の速度管理が自動化され、運転士は監視と一部手動操作を担っている。駅接近時は運転士の確認操作で停止位置を合わせてきた。TASC導入後は停車制御が自動化され、運転士は監視と緊急対応が主な役割となり、停車技能への依存が低下する。
在来線 一般的な形態
多くの在来線では運転士がマスコンとブレーキを手動で操作して加減速を行い、信号や速度標識に基づく運転が主体である。運転士の現場判断やフィーリングが運行品質に直接影響するため、導入方式や運用ルールは路線の性格に応じた設計が必要となる。
まとめ
TASCは停車の自動化を先行する実務的な一歩であり、ATCという安全基盤の下でATOへ段階的に拡張する戦略の起点です。期待効果はダイヤの安定化、ホーム設備の最適化、運行の標準化である。今後の課題は運転士の役割の再定義、運用マニュアルの改定、システム故障時の対応ルール整備であり、これらを着実に進めることで利用者にとって安定で効率的なサービスにつながります。
東海道新幹線、TASCを導入です。
— 山眺 (@2_VIEVV) September 29, 2025
TASC=定位置停止制御、最適なタイミングで自動でブレーキをかける装置です。
2026年秋から運用を開始、2028年頃には自動運転機能(GOA2)を搭載した車両を導入するようです。https://t.co/IweS1HZvta pic.twitter.com/nTWDnJvbvh
【ニュースリリース】東海道新幹線における自動運転システム導入に先行したTASCの運用開始についてhttps://t.co/10IjjQCDwi
— JR東海News【公式】 (@JRCentral_OFL) September 29, 2025
東海道新幹線もTASCを導入、いいとおもいます!
— Mr.どら猫 (@Mr_Doraneko) September 29, 2025
が、2028年に"運転台にてドア扱い"とは!?
ワンマン化とは謳っていないが、運転扱い以外の車掌業務(車内改札)をJPCPに外注させていく方向なのかね🤔 pic.twitter.com/x1GRA1XMrm
Tokaido Shinkansen: TASC Introduction as the First
Step Towards Automation
The
Tokaido Shinkansen is proceeding with the introduction of TASC (Train
Automatic Stop-position Control) as a move towards full automation. The
automation is being advanced in phases, starting with the high-precision
automation of the stopping operation at stations. Following the TASC rollout,
there is a plan to gradually expand to ATO (Automatic Train Operation)
equivalent automatic driving functions. The technology has already been
demonstrated and shown to the press, indicating that its practical
implementation is seen as a matter of time.
In
conjunction with automation, the potential for 360 km/h commercial operation
between Maibara and Kyoto is also being discussed. This concurrent pursuit of
automation and high-speed operation necessitates a comprehensive review of
operating conditions, infrastructure, and rolling stock specifications.
About
TASC Introduction
TASC
(Train Automatic Stop-position Control) is a system
specialized in making station stops highly precise. It optimizes the train's
deceleration and braking control to stop at the prescribed position with high
accuracy.
- Implementation Target: Scheduled for Autumn 2026, with deployment anticipated
for all stations and all commercial trains on the Tokaido
Shinkansen.
- Effect: This eliminates the need for the driver's minute stopping
adjustments, significantly reducing variability in the stopping procedure.
Roles
of ATO, ATC, and TASC
System |
Role and Function |
ATC (Automatic Train Control) |
The foundational safety system responsible for managing
safe speeds and maintaining train separation. It sets speed limits and
restrictions to prevent collisions and overspeeding. ATC is already the
safety base for the Shinkansen. |
ATO (Automatic Train Operation) |
A system that automatically executes driving
operations such as acceleration, deceleration, stopping, and starting,
all while under the safety constraints of ATC. ATO is classified by grade of
automation, with GOA2 referring to the level where a driver is onboard
for supervision. |
TASC (Train Automatic Stop-position Control) |
A stopping function specialized for station stops.
It is positioned as a part of, or a precursor to, the ATO stopping function.
Its initial goal is to improve stopping precision for better timetable
stability and home equipment optimization, serving as a bridge to full ATO
introduction. |
Implementation
Sequence and Timeline
The
existing foundation for safety management is currently handled by ATC.
- Autumn 2026: TASC Introduction
This
phase achieves the automated and precise control of the stopping operation
ahead of full automation.
- Around 2028: Introduction of
GOA2-equivalent ATO-equipped Rolling Stock
This
phase advances the automation of daily operations, with the driver remaining
onboard to supervise and handle exceptions. This has the potential to lead to
operational efficiency, such as future One-Man Operation (OMO).
Differences in Driving Systems:
Shinkansen vs. Conventional Lines
Railway Type |
Current and Post-TASC Shinkansen |
Conventional Lines (Typical Form) |
Operation |
Currently, ATC automates speed management
during normal running; the driver handles monitoring and some manual
operation (e.g., stopping confirmation). Post-TASC, stopping
control will be automated, making the driver's primary roles monitoring and
emergency response, reducing dependency on stopping skill. |
In most conventional lines, the driver
manually operates the master controller (acceleration) and brake to control
speed, primarily based on signals and speed signs. Operational quality is
directly influenced by the driver's on-site judgment and feel, requiring
system design and operational rules tailored to the line's characteristics. |
Summary
TASC represents a pragmatic first step, prioritizing the automation of
stopping. It is the starting point of a strategy to gradually expand to ATO
functionality, built upon the ATC safety foundation.
The
expected benefits include timetable stability, optimization of
station platform equipment, and the standardization of operations.
Future challenges involve redefining the driver's role, revising operating
manuals, and establishing robust rules for system failure response.
Successfully addressing these is key to ensuring a stable and efficient service
for passengers.
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