東海道新幹線が自動運転化を視野に進める為にTASC導入/Tokaido Shinkansen: TASC Introduction as the First Step Towards Automation

東海道新幹線が自動運転化を視野に進める為にTASC導入

東海道新幹線は段階的に自動化を進めており、まず第一段階として駅での停車操作を高精度に自動化するTASCを導入します。TASC導入後はさらにATO相当の自動運転機能へ段階的に拡張する計画です。自動運転技術は報道向け公開や実証が既に行われており、実用化は時間の問題と見られています。併せて、米原–京都間での360km/h営業運転の可能性も示唆されており、自動化と高速化を同時に進めることで運行条件や設備、車両仕様の見直しが求められる局面にあります。

TASC導入について

TASC 定位置停止制御は駅停車の精密化に特化したシステムです。列車の減速とブレーキ制御を最適化して所定停止位置へ高精度で停止させます。導入予定は2026年秋で東海道新幹線の全駅と全営業列車への展開が想定されています。これにより運転士による微細な停止操作は不要となり、停車動作のばらつきが大幅に低減します。

ATO ATC TASC の役割分担

ATCAutomatic Train Control) 自動列車制御装置
安全速度管理と列車間隔の維持を担う基盤システムです。速度上限や制限を与えて追突や速度超過を防ぎます。新幹線では既にATCが安全基盤になっています。

ATO Automatic Train Operation) 自動列車運転装置
ATC
の安全制約の下で加速、減速、停車、発車などの運転操作を自動で実行するシステムです。ATOは自動化のグレードで分類され、GOA2は運転士が乗務して監視する自動運転レベルを指します。

TASCTrain Automatic Stop-position Control) 定位置停止制御
駅停車に特化した停止機能です。ATOの停車機能の一部あるいは前段として位置づけられ、まず停車精度を高めることでダイヤ安定とホーム設備の最適化を図り、ATO導入への橋渡しを行います。

導入順序とタイムライン

  • 既存基盤はATCで安全管理が担われている。
  • 2026年秋 TASC導入 停車操作の自動化と精密化を先行して実現するフェーズ。
  • 2028年頃 GOA2相当のATO機能搭載車両導入想定 運転士は乗務したまま監視と例外対応を行い、日常運転の自動化を推進するフェーズ。将来的にはワンマン運転などの業務効率化につながる可能性がある。

新幹線と在来線の運転方式の違い

新幹線 現行とTASC
現行ではATCにより通常走行時の速度管理が自動化され、運転士は監視と一部手動操作を担っている。駅接近時は運転士の確認操作で停止位置を合わせてきた。TASC導入後は停車制御が自動化され、運転士は監視と緊急対応が主な役割となり、停車技能への依存が低下する。

在来線 一般的な形態
多くの在来線では運転士がマスコンとブレーキを手動で操作して加減速を行い、信号や速度標識に基づく運転が主体である。運転士の現場判断やフィーリングが運行品質に直接影響するため、導入方式や運用ルールは路線の性格に応じた設計が必要となる。

まとめ

TASCは停車の自動化を先行する実務的な一歩であり、ATCという安全基盤の下でATOへ段階的に拡張する戦略の起点です。期待効果はダイヤの安定化、ホーム設備の最適化、運行の標準化である。今後の課題は運転士の役割の再定義、運用マニュアルの改定、システム故障時の対応ルール整備であり、これらを着実に進めることで利用者にとって安定で効率的なサービスにつながります。


Tokaido Shinkansen: TASC Introduction as the First Step Towards Automation

The Tokaido Shinkansen is proceeding with the introduction of TASC (Train Automatic Stop-position Control) as a move towards full automation. The automation is being advanced in phases, starting with the high-precision automation of the stopping operation at stations. Following the TASC rollout, there is a plan to gradually expand to ATO (Automatic Train Operation) equivalent automatic driving functions. The technology has already been demonstrated and shown to the press, indicating that its practical implementation is seen as a matter of time.

In conjunction with automation, the potential for 360 km/h commercial operation between Maibara and Kyoto is also being discussed. This concurrent pursuit of automation and high-speed operation necessitates a comprehensive review of operating conditions, infrastructure, and rolling stock specifications.

About TASC Introduction

TASC (Train Automatic Stop-position Control) is a system specialized in making station stops highly precise. It optimizes the train's deceleration and braking control to stop at the prescribed position with high accuracy.

  • Implementation Target: Scheduled for Autumn 2026, with deployment anticipated for all stations and all commercial trains on the Tokaido Shinkansen.
  • Effect: This eliminates the need for the driver's minute stopping adjustments, significantly reducing variability in the stopping procedure.

Roles of ATO, ATC, and TASC

System

Role and Function

ATC (Automatic Train Control)

The foundational safety system responsible for managing safe speeds and maintaining train separation. It sets speed limits and restrictions to prevent collisions and overspeeding. ATC is already the safety base for the Shinkansen.

ATO (Automatic Train Operation)

A system that automatically executes driving operations such as acceleration, deceleration, stopping, and starting, all while under the safety constraints of ATC. ATO is classified by grade of automation, with GOA2 referring to the level where a driver is onboard for supervision.

TASC (Train Automatic Stop-position Control)

A stopping function specialized for station stops. It is positioned as a part of, or a precursor to, the ATO stopping function. Its initial goal is to improve stopping precision for better timetable stability and home equipment optimization, serving as a bridge to full ATO introduction.

Implementation Sequence and Timeline

The existing foundation for safety management is currently handled by ATC.

  • Autumn 2026: TASC Introduction

This phase achieves the automated and precise control of the stopping operation ahead of full automation.

  • Around 2028: Introduction of GOA2-equivalent ATO-equipped Rolling Stock

This phase advances the automation of daily operations, with the driver remaining onboard to supervise and handle exceptions. This has the potential to lead to operational efficiency, such as future One-Man Operation (OMO).

Differences in Driving Systems: Shinkansen vs. Conventional Lines

Railway Type

Current and Post-TASC Shinkansen

Conventional Lines (Typical Form)

Operation

Currently, ATC automates speed management during normal running; the driver handles monitoring and some manual operation (e.g., stopping confirmation). Post-TASC, stopping control will be automated, making the driver's primary roles monitoring and emergency response, reducing dependency on stopping skill.

In most conventional lines, the driver manually operates the master controller (acceleration) and brake to control speed, primarily based on signals and speed signs. Operational quality is directly influenced by the driver's on-site judgment and feel, requiring system design and operational rules tailored to the line's characteristics.

Summary

 

TASC represents a pragmatic first step, prioritizing the automation of stopping. It is the starting point of a strategy to gradually expand to ATO functionality, built upon the ATC safety foundation.

The expected benefits include timetable stability, optimization of station platform equipment, and the standardization of operations. Future challenges involve redefining the driver's role, revising operating manuals, and establishing robust rules for system failure response. Successfully addressing these is key to ensuring a stable and efficient service for passengers.

 


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