小田急「赤い1000形」復活!箱根登山線に再び彩りを/Odakyu’s “Red 1000 Series” Returns! A Splash of Color on the Hakone Tozan Line

小田急「赤い1000形」復活!箱根登山線に再び彩りを

20251127日、小田急電鉄は箱根登山線(小田原~箱根湯本間)にて、鮮やかな赤い車体が特徴の「赤い1000形」車両の運行を再開します。かつて観光客の目印として親しまれたこの特別塗装車両が、約3年ぶりに復活。鉄道ファンの間でも話題沸騰中です。

歴史と復活の経緯

  • 初登場(2009年~2022年)
    2009
    3月のダイヤ改正で、1000形の4両編成(10581061編成)が箱根登山鉄道の車両に準じた「レーティッシュカラー」に塗装され、箱根登山線で統一運用を開始。2020年には台風被害からの復旧記念として、赤塗装と標準塗装の併結編成が小田急線全線を走行しました。老朽化により2022年に運用終了。
  • 復活(2025年~)
    2025
    1127日より、1066編成を皮切りに「バーミリオンはこね」カラーで再登場。20263月上旬までに10631065編成も順次塗装変更され、箱根登山線の一般列車はすべて赤い1000形に統一される予定です。

車両の特徴

  • 外観
    鮮やかな赤色の車体は、箱根登山鉄道の3000形「アレグラ号」と同じ「バーミリオンはこね」カラーを採用(小田急電鉄の通勤型3000形とは異なります)。視認性が高く、観光客にも分かりやすいデザインです。
  • 車内演出
    窓上スペースには「箱根ナビPresents あかいでんしゃフォトギャラリー」として、四季折々の箱根の風景写真を展示。ドアガラスには「箱根フリーパス」や「ODAKYU HAKONE FREE Wi-Fi」など観光サービスのステッカーも掲出され、旅情を演出します。
  • スペックと改造
    ステンレス製の4両固定編成。VVVFインバータ制御による省エネ運転が可能で、耐久性にも優れています。今回復活する編成は、電気連結器の撤去とワンマン運転対応改造が施されており、箱根登山線専用の単独運用を前提とした仕様です。

運行区間と運用の分離

  • 運行区間
    箱根登山線 小田原~箱根湯本間。整備・点検時には小田急線内でも運行されることがあります(初運行は1126日予定)。
  • 運用の分離と閉じ込め運用
    今回の赤い1000形編成は、電気連結器を撤去したことで他形式との併結運転が不可能となり、箱根登山鉄道の3000形(アレグラ号)との増結運用や、1000形同士の4+4による8両代走編成とは完全に運用が分離されています。ワンマン改造も含め、事実上箱根登山線内に閉じ込められた専用編成として扱われており、小田急本線での通常運用には入らない構造的制約があります。

SNSでの反応(Xより)

  • 喜びと期待
    「待ってました!」「懐かしい!」など復活を喜ぶ声が多数。箱根旅行のモチベーションが上がったという投稿も目立ちます。
  • 思い出の共有
    2020
    年の記念運行を振り返る投稿が人気。「1059×41254×6で走った夏が懐かしい」といった熱いコメントとともに、当時の写真を添えるユーザーも。
  • 運用面の考察
    「ワンマン車の赤、やはりきたか」といった運用形態への言及も。4両単独運用への移行や、車籍が小田急のままである点に注目する声もあります。

編集後記

今回の復活は、単なる塗装変更ではなく、観光地・箱根の魅力を鉄道で表現する試みです。視認性の向上、旅情の演出、そしてSNSでの話題性。鉄道が地域の顔となる好例といえるでしょう。また、主な運用は小田急箱根の鉄道線(箱根登山線)の小田原~箱根湯本間がメインで小田急線(小田原線)を走行する機会が少なく小田急箱根に譲渡することなく小田急電鉄車籍のまま運用についているが、小田急箱根への譲渡や小田急箱根が小田急電鉄に吸収合併されるのどちらかになることを示唆しているのではないかと思います。

復活まであとわずか。箱根旅行の際は、ぜひ「赤い1000形」を探してみてください。リアルタイムの目撃情報はX(旧Twitter)や小田急公式アカウント(@Odakyu_PR)でチェックを。

Odakyu’s “Red 1000 Series” Returns! A Splash of Color on the Hakone Tozan Line

Starting November 27, 2025, Odakyu Electric Railway will resume operation of its vividly red-painted “Red 1000 Series” trains on the Hakone Tozan Line between Odawara and Hakone-Yumoto. Once a familiar sight for tourists and a symbolic gateway to Hakone, this special livery train is making a comeback after a three-year hiatus—sparking excitement among rail enthusiasts.

History and Revival Timeline

  • Initial Operation (2009–2022)
    In March 2009, Odakyu introduced four 4-car sets of the 1000 Series (sets 1058–1061) repainted in the “Rhätische Bahn” red, matching the Hakone Tozan Railway’s fleet. These trains were used exclusively on the Hakone Tozan Line. In 2020, following typhoon damage recovery, a commemorative run featured red and standard-livery trains coupled together across the Odakyu network. Due to aging equipment, the red sets were gradually retired, with final operations ending in 2022.
  • Revival (2025–)
    From November 27, 2025, set 1066 will reappear in the new “Vermilion Hakone” color scheme. Sets 1063–1065 will follow in stages through early March 2026, with all regular trains on the Hakone Tozan Line unified under the red livery.

Train Features

  • Exterior Design
    The vibrant red body adopts the same “Vermilion Hakone” color as the Hakone Tozan Railway’s 3000 Series “Allegra” trains (note: this is distinct from Odakyu’s commuter-type 3000 Series). The high-visibility design helps tourists easily identify the Hakone-bound trains.
  • Interior Presentation
    Above the windows, the “Hakone Navi Presents: Akai Densha Photo Gallery” showcases seasonal landscapes of Hakone. Stickers on the door glass promote travel services such as the Hakone Freepass and ODAKYU HAKONE FREE Wi-Fi, enhancing the travel experience.
  • Specifications and Modifications
    These are 4-car fixed stainless steel sets equipped with energy-efficient VVVF inverter control. The revived sets have undergone modifications including removal of electric couplers and conversion for one-man operation, making them dedicated units for the Hakone Tozan Line.

Operation and Deployment

  • Service Area
    Primarily operated between Odawara and Hakone-Yumoto on the Hakone Tozan Line. Maintenance runs may occur on the Odakyu Line, with the first such operation scheduled for November 26.
  • Operational Separation and Isolation
    Due to the removal of electric couplers, these red 1000 Series trains cannot be coupled with other types, including the Hakone Tozan 3000 Series “Allegra” or other 1000 Series sets used in 4+4 formations. Their one-man operation setup further isolates them operationally, effectively confining them to the Hakone Tozan Line. They are not used in regular Odakyu Line services due to these structural constraints.

Reactions on Social Media (X)

  • Joy and Anticipation
    Posts expressing excitement such as “I’ve been waiting for this!” and “So nostalgic!” are widespread. Many users say the revival boosts their motivation to visit Hakone.
  • Shared Memories
    Nostalgic posts recalling the 2020 commemorative runs are popular. Comments like “That summer with 1059×4 + 1254×6 was unforgettable” are often accompanied by photos from that time.
  • Operational Insights
    Observations such as “Red one-man cars—figured this was coming” reflect interest in the technical and operational aspects. Some users also note that the trains remain registered under Odakyu despite being used exclusively on the Hakone Tozan Line.

Editor’s Note

This revival is more than a repaint—it’s a strategic move to enhance Hakone’s tourism appeal through rail. The improved visibility, emotional resonance, and social media buzz make this a prime example of how trains can embody regional identity.

Notably, while the red 1000 Series operates mainly on the Hakone Tozan Line (managed by Odakyu Hakone), it remains under Odakyu Electric Railway’s registry and rarely runs on the Odakyu Line. This operational arrangement—without formal transfer to Odakyu Hakone—may hint at future organizational changes, such as a transfer of ownership or a possible merger between Odakyu Hakone and Odakyu Electric Railway.

With just weeks to go until its return, be sure to look out for the “Red 1000 Series” on your next Hakone trip. For real-time sightings, check X (formerly Twitter) or follow Odakyu’s official account @Odakyu_PR.

 


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