小田急電鉄、次世代ロマンスカー80000形を発表──50000形VSEは1両保存へ/Odakyu Electric Railway Unveils Next-Generation Romancecar 80000 Series — One VSE Car to Be Preserved

小田急電鉄、次世代ロマンスカー80000形を発表──50000形VSE1両保存へ

20251117日、小田急電鉄は20293月に就役予定の新型ロマンスカー「80000形」の開発コンセプトと基本設計を発表した。あわせて、202312月に引退した50000VSEのうち1両をロマンスカーミュージアムで保存展示することも明らかにされた。

80000形ロマンスカー導入発表へ

80000形は、特急ロマンスカーEXE30000形)の代替およびVSE50000形)の後継として位置づけられ、7両編成のボギー車で構成される。開発コンセプトは「きらめき走れ、ロマンスカー」。沿線の「水」をテーマに、人・地域・自然をつなぐ存在を目指す。

外観は淡い水色を基調とし、展望席には雫をイメージした大型曲面ガラスを採用。車両連結部には伝統のバーミリオンオレンジをアクセントに施し、側面には水面の波紋をイメージした「ゆらぎ」の曲線が描かれる。箱根登山線乗り入れ対応や高い環境性能も特徴で、詳細設計は株式会社COA一級建築士事務所と日本車輌製造が担当する。

内装の方向性と今後の展望

内装の詳細は未発表だが、プレスリリースでは以下のような概要が示されている。

  • 用途や気分に応じて選べる複数の座席種別を導入予定。通勤向けの標準席と観光向けのゆったり席の両立が想定される。
  • 沿線の自然を美しく切り取る大型窓を採用。水辺の景色(多摩川、芦ノ湖、相模湾など)を強調し、座席の角度調整も検討されている。
  • 展望席は前後に設置され、外観では雫型ガラスで運転席と一体化。VSEのドーム型天井のような開放感の継承が期待される。
  • 内装にも「水」のモチーフを反映し、波紋の曲線や淡いブルーのアクセントで上質な乗車体験を演出。
  • トイレなどの設備は中間車(例:4号車)に集約される可能性がある。

愛称や商標は未定で、2026年以降の発表が見込まれる。

VSE(50000形)展示と除籍

同日、小田急はVSEのうち50001編成の展望車(先頭車1両)をロマンスカーミュージアム(神奈川県海老名市)で展示することを発表。展示開始は20263月下旬を予定し、搬入工事のため20262月下旬から3月下旬までは休館となる。

展示車両はギャラリー中央に配置され、車内を歩いて見学可能。ドーム型天井や角度付き座席など、VSEならではの特徴を間近で楽しめる。さらに「VSEの乗務員になれる!」をコンセプトとした体験イベントも検討中で、運転席目線体験、車掌室での扉開閉・アナウンス操作、制服レプリカ貸出などが予定されている。

残りの車両は20261月までに除籍され、デハ50001を除いて解体される。もう1編成(50002編成)については今後の企画が検討されている。

VSE2005年のデビュー以来、延べ走行距離約623km、乗車人数約2000万人を記録。グッドデザイン賞やブルーリボン賞を受賞した人気車両であり、今回の保存展示は多くのファンにとって感慨深いものとなる。

SNSの反応

発表直後からSNSX)では大きな反響があり、鉄道ファンや小田急ユーザーからの投稿が活発だった。

80000形に対しては、「近未来的で美しい」「VSEMSEのいいとこ取り」「沿線風景に溶け込みそう」といった好意的な声が多く、座席種別の多様性や環境性能への期待も高い。一方で「GSEの色違いみたい」といった慎重な意見も見られた。

VSE展示については「待ってました!」「絶対見に行く」「ファン歓喜」といった喜びの声が多数。体験イベントに対しては「子鉄喜ぶ」「なりきり体験最高」と家族層からの期待も高い。解体に対しては「サルーン席も保存して欲しかった」「9両解体は悲しい」と惜しむ声もあり、もう1編成の復活を願う投稿も見られた。

小田急の「次の100年」へ

今回の発表は、小田急電鉄が「次の100年」に向けて進めるブランド戦略の一環であり、未来志向のワクワクをファンに提供するものとなった。詳細は公式サイトや特集記事で随時更新される予定だ。

個人的な見解

小田急電鉄が発表した新型ロマンスカー80000形は、30000EXEおよび50000VSEの後継車両として位置づけられている。EXEには更新・リニューアル車であるEXEαも存在するが、今回の発表ではEXEαの置き換えについては明言されていない。ただし、80000形の運行開始が20293月であることを踏まえると、EXEαとして更新された編成も運用開始から10年以上が経過するタイミングとなるため、30000形全編成の置き換えが視野に入っている可能性は高い。

小田急の特急車両の更新は、JR東日本のように一度に大量新造する方式ではなく、段階的に少数ずつ投入するスタイルが定着している。今回の80000形も、2編成ずつの投入によって徐々に既存車両を置き換えていくと考えられる。現時点では、50000VSE2編成)と30000形未更新車EXE2編成)の計4編成分の置き換えが想定されているが、EXEαを含めた全体的な更新方針については今後の発表を待ちたい。

また、今回の80000形ではデザインを担当するクリエイターが変更され、岡部憲明氏から株式会社COAの長曽我部亮氏・岡野道子氏へとバトンタッチされた点も注目に値する。岡部氏はVSEGSEなど歴代ロマンスカーのデザインを手がけてきた人物であり、その世界観に親しんできたファンにとっては意外な展開と受け止められている。新たなデザイナーによる「水」をテーマとした表現が、どのようにロマンスカーの伝統と革新を融合させるのか、今後の詳細設計の進捗が待ち遠しい。

Odakyu Electric Railway Unveils Next-Generation Romancecar 80000 Series — One VSE Car to Be Preserved

On November 17, 2025, Odakyu Electric Railway announced the development concept and basic design of its new Romancecar, the 80000 series, scheduled to enter service in March 2029. At the same time, the company revealed that one car from the retired 50000 series VSE, which was withdrawn from service in December 2023, will be preserved and exhibited at the Romancecar Museum.

Announcement of the 80000 Series Romancecar

The 80000 series is positioned as the successor to both the 30000 series EXE and the 50000 series VSE. It will consist of seven-car articulated bogie sets. The development concept is “Run Radiantly, Romancecar,” with “water” as the central theme, aiming to connect people, communities, and nature along the railway line.

The exterior features a soft light blue base color, with the observation cars at each end enclosed in large curved glass inspired by water droplets. Vermilion orange accents—a traditional Romancecar color—highlight the coupler sections, and the sides are adorned with gentle wave-like curves evoking ripples on water. The train will be compatible with the Hakone Tozan Line and will incorporate high environmental performance. Detailed design will be handled by COA First-Class Architect Office and Nippon Sharyo.

Interior Direction and Future Outlook

While the interior details have not yet been disclosed, the press release outlines the following concepts:

  • Multiple seat types will be available to suit different purposes and moods, likely balancing standard seating for commuters with more spacious options for tourists.
  • Large windows will frame the natural scenery along the line, emphasizing views of rivers, lakes, and the sea (e.g., the Tama River, Lake Ashi, Sagami Bay). Adjustable seat angles may also be considered.
  • Observation cars will be located at both ends, with the exterior featuring droplet-shaped glass integrated with the driver's cab. The interior is expected to inherit the open, dome-like ceiling of the VSE.
  • The interior will reflect the water theme, incorporating ripple motifs and soft blue accents to create a refined onboard experience.
  • Facilities such as restrooms may be centralized in a middle car (e.g., Car 4), though this has not been officially confirmed.

The train’s official name and trademark have yet to be announced and are expected to be revealed after 2026.

VSE (50000 Series) Exhibition and Retirement

On the same day, Odakyu also announced that one observation car (the lead car of set 50001) from the 50000 series VSE will be preserved and displayed at the Romancecar Museum in Ebina, Kanagawa Prefecture. The exhibit is scheduled to open in late March 2026, with the museum temporarily closed from late February to late March 2026 for installation work.

The preserved car will be placed at the center of the Romancecar Gallery, with a walk-through route allowing visitors to explore the interior. Visitors will be able to experience the VSE’s signature features up close, such as its dome-shaped ceiling and angled seats. A special event is also being planned under the concept “Become a VSE Crew Member!” with activities like driver’s seat simulations, door operation and announcements in the conductor’s room, and rental of replica uniforms.

The remaining cars will be decommissioned by January 2026 and dismantled, except for DeHa 50001. Plans for the other set (50002) are still under consideration.

Since its debut in 2005, the VSE has traveled approximately 6.23 million kilometers and carried around 20 million passengers. It was a beloved train that received both the Good Design Award and the Blue Ribbon Award, making its preservation a deeply emotional moment for many fans.

Reactions on Social Media

The announcement sparked a wave of responses on social media platform X, particularly among railway enthusiasts and Odakyu users.

Regarding the 80000 series, many praised its futuristic and beautiful design, with comments such as “a perfect blend of VSE and MSE” and “it will blend beautifully with the scenery.” There was also excitement about the variety of seat types and the train’s environmental performance. Some more cautious voices noted that “it looks like a color variation of the GSE.”

As for the VSE exhibition, reactions were overwhelmingly positive, with comments like “I’ve been waiting for this!” and “I’ll definitely go see it!” Families expressed excitement over the planned interactive events, saying “kids will love it” and “the role-play experience sounds amazing.” On the other hand, some lamented the dismantling of the remaining cars, with comments such as “I wish the saloon seats were preserved too” and “it’s sad that nine cars will be scrapped.” Some even expressed hopeful speculation about a possible revival of the second set as a special charter train.

Toward Odakyu’s “Next 100 Years”

This announcement is part of Odakyu Electric Railway’s broader branding strategy for its “Next 100 Years,” offering fans a sense of excitement and anticipation for the future. Further details will be updated on the official website and in special feature articles.

Personal Perspective

The newly announced 80000 series Romancecar is positioned as the successor to both the 30000 series EXE and the 50000 series VSE. While the EXE has already seen updated versions in the form of the EXEα, the current announcement does not explicitly mention whether these updated sets will also be replaced. However, considering that the 80000 series is set to debut in March 2029, some EXEα sets will have been in service for over a decade by then, making it plausible that the entire 30000 series fleet could be replaced.

Odakyu tends to introduce new limited express trains gradually, rather than in large batches like JR East. It is likely that the 80000 series will be introduced two sets at a time, gradually phasing out older trains. At this point, it seems the initial replacements will cover the two VSE sets and the two unrefurbished EXE sets, totaling four trainsets. Whether the EXEα sets will eventually be included remains to be seen.

Another noteworthy point is the change in design leadership. The 80000 series marks a departure from the long-standing collaboration with architect Norihiko Okabe, who designed the VSE and GSE. The new design is being led by Ryo Nagasokabe and Michiko Okano of COA. For fans familiar with Okabe’s distinctive Romancecar aesthetic, this shift may come as a surprise. It will be interesting to see how the new designers interpret the “water” theme and blend tradition with innovation in the upcoming detailed design phase.


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