インドネシア通勤鉄道の転換期:中国製車両導入は「国産化」へのつなぎ/A Turning Point for Indonesia’s Commuter Rail: Chinese Trains as a Bridge Toward Domestic Production

インドネシア通勤鉄道の転換期:中国製車両導入は「国産化」へのつなぎ

日本製中古車両の時代からの転換

インドネシアの首都圏、ジャボデタベック地域の通勤鉄道は、長らく日本製中古車両によって支えられてきました。2000年代以降、JR東日本や東急電鉄などから供給された車両は1,000両以上にのぼり、現地では「レトロ電車の楽園」として鉄道ファンの注目を集めてきました。冷房付きの103系や205系が現役で走る姿は、鉄道趣味界でも象徴的な風景でした。

しかし、インドネシア政府は近年、老朽化と通勤需要の急増に対応するため、新型車両への切り替えを本格化。その第一歩として、2025年現在、中国製車両の導入が進んでいます。

中国製車両の導入:即効性とコスト重視

2024年、PT Kereta Commuter IndonesiaKCI)は中国・CRRC Sifangと契約を締結し、2025年初頭には最初の編成がインドネシアに到着。現在では11編成(132両)が営業運転を開始しており、ボゴールチカランなどの主要路線で活躍しています。

このCRRCSFC120-V型電車は、最大3,400人の乗車が可能な高密度設計で、ジャカルタの過密通勤輸送に即応。導入コストも抑えられており、短期的な輸送力強化には最適な選択とされました。

ただし、これはあくまで「つなぎ」としての導入。インドネシア政府は、長期的には国産車両による自立を目指しており、輸入依存からの脱却を図っています。

国産新型車両「iE305型」の挑戦

PT INKA(インドネシア国営鉄道車両メーカー)は、日本のJ-TREC(旧・東急車輛)と技術協力し、国産新型通勤電車「iE305型(CLI-225 / EA207)」を開発。2023年に契約が締結され、2025年には試験走行が開始されました。

この車両は、国内部品比率(TKDN40%以上を達成し、エネルギー効率や安全性、快適性に優れた設計。VVVFインバータや再生ブレーキ、障害物検知ドア、TIMS(車両情報監視システム)など、日本技術をベースにした先進装備を備えています。

現在までに4編成がDepok電車区に納入され、2,0004,000kmの耐久試験を実施中。営業運転開始は2025年末を予定しており、電化100周年記念と重なる象徴的なタイミングとなります。

SNSの反応:誇りと実用性の交差点

202511月時点でのX(旧Twitter)上では、鉄道ファンや通勤者による活発な投稿が見られます。全体として、iE305型に対する「国内産の誇り」や「日本技術への信頼」が強く、CRRC製車両には「即戦力としての評価」や「快適性への満足」が目立ちます。

カテゴリ

iE305INKA CLI-225

CRRC SFC120-VCLI-125

備考

期待・誇り

Bangga! Karya anak bangsa(誇り!国内産の傑作)」

「快適!早速使えて最高」

iE305はナショナリズム色濃く、CRRCは実用性重視

快適性・実用

JR205の置き換えに最適」「洪水耐性が安心」

「広くて涼しいAC」「荷物置きやすい座席」

CRRCのシート設計が好評、iE305は信頼性に期待

不満・批判

「まだテスト中?急げ」「クリックベイト報道に苛立ち」

「輸入続きで国内産業冷遇?」

両者ともインフラ遅れに言及あり

その他

「いつ運用?」「ランカスビトゥン線にも欲しい」

12両編成でホーム短く!」

改造計画(TM05/JR205)にも注目集まる

PT INKAの生産体制と政府支援

PT INKAは東ジャワのマディウン本工場に加え、バニュワンギ新工場を稼働させ、年間250両の生産体制を目指しています。2025年現在は100両の生産に留まるものの、政府からの資本注入(965億ルピア(約9億円)や雇用拡大(600最大1,000人)により、国内鉄道産業の強化が進行中です。

また、202511月にはプラボウォ大統領の承認により、ジャボデタベック向けに追加30編成のKRL調達が決定。国内産業優先の方針により、INKAの生産機会がさらに拡大する見込みです。

今後の展望:国産化と輸出の両立へ

インドネシア政府は、国内生産比率の向上と輸出拡大を両立させる方針を掲げており、2026年以降にはジャカルタ〜スラバヤ間の高速鉄道プロトタイプの製造も予定されています。iE305型の本格運用開始は2025年末を目指しており、鉄道電化100周年の節目にふさわしい国産車両として注目されています。

SNS上では「国産車両の誇り」と「輸入車両の即効性」が並び立つ状況ですが、全体としてはiE305への期待が高まりつつあります。鉄道ファンによる動画・写真の共有がエンゲージメントを牽引しており、12月の営業運転開始に向けてさらに盛り上がることが予想されます。

A Turning Point for Indonesia’s Commuter Rail: Chinese Trains as a Bridge Toward Domestic Production

Transition from Japanese Used Trains

For years, commuter rail in the Greater Jakarta (Jabodetabek) region has relied heavily on used Japanese trains. Since the 2000s, over 1,000 cars from JR East, Tokyu Corporation, and others have been imported, earning Indonesia the nickname “paradise of retro Japanese trains” among railfans. The sight of air-conditioned 103 and 205 series trains still in active service became iconic in railway enthusiast circles.

However, in recent years, the Indonesian government has begun a full-scale transition to new rolling stock in response to aging fleets and surging commuter demand. As of 2025, the first step in this shift is the introduction of Chinese-built trains.

Chinese-Built Trains: Speed and Cost Efficiency

In 2024, PT Kereta Commuter Indonesia (KCI) signed a contract with China’s CRRC Sifang, and the first trainsets arrived in early 2025. As of now, 11 trainsets (132 cars) are in revenue service, operating on major lines such as Bogor and Cikarang.

The CRRC SFC120-V model is designed for high-density commuting, with a maximum capacity of 3,400 passengers. Its cost-effectiveness and rapid deployment make it an ideal short-term solution to Jakarta’s overcrowded rail network.

However, this is clearly a stopgap measure. The Indonesian government aims for long-term self-reliance through domestic manufacturing, reducing dependence on imports.

The Challenge of the iE305: Indonesia’s Domestic EMU

PT INKA, Indonesia’s state-owned rolling stock manufacturer, has partnered with Japan’s J-TREC (formerly Tokyu Car Corporation) to develop the iE305 (CLI-225 / EA207), a new domestic commuter EMU. The contract was signed in 2023, and trial runs began in 2025.

The iE305 achieves over 40% local content (TKDN) and incorporates advanced features such as VVVF inverters, regenerative braking, obstacle-detection doors, and a Train Information Monitoring System (TIMS)—all based on Japanese technology. Four trainsets have been delivered to the Depok EMU Depot and are undergoing 2,000–4,000 km endurance testing. Full revenue service is expected by the end of 2025, coinciding with the 100th anniversary of railway electrification in Indonesia.

Social Media Reactions: Pride Meets Practicality

As of November 2025, X (formerly Twitter) shows active engagement from railfans and commuters. Posts reflect strong pride in the domestically built iE305 and trust in Japanese engineering, while the CRRC trains are praised for their immediate availability and comfort.

Category

iE305 (INKA CLI-225)

CRRC SFC120-V (CLI-125)

Notes

Pride & Anticipation

“Bangga! Karya anak bangsa (Proud! A national achievement)”

“Comfortable! Great to ride it already”

iE305 evokes nationalism; CRRC is valued for practicality

Comfort & Usability

“Perfect replacement for JR205” “Flood-resistant design is reassuring”

“Spacious and cool AC” “Floating seats make luggage easier to manage”

CRRC’s seating praised; iE305 expected to deliver reliability

Criticism & Frustration

“Still in testing? Hurry up!” “Clickbait media reports are annoying”

“Too many imports—what about local industry?”

Both face infrastructure delays

Other Comments

“When will it launch?” “Please deploy to Rangkasbitung Line too”

“12-car trains make platforms feel short!”

Retrofit plans (TM05/JR205) also gaining attention

PT INKA’s Production Capacity and Government Support

PT INKA operates its main factory in Madiun, East Java, and has launched a new facility in Banyuwangi aiming for 250 cars per year. As of 2025, production is limited to 100 cars, but government support—including Rp965 billion (~USD 59 million) in capital injection and workforce expansion from 600 to 1,000 employees—is strengthening the domestic rail industry.

In November 2025, President Prabowo approved the procurement of 30 additional KRL trainsets for Jabodetabek, prioritizing domestic production and expanding INKA’s opportunities.

Future Outlook: Balancing Domestic Growth and Export Potential

The Indonesian government is committed to increasing domestic production ratios while expanding exports. From 2026 onward, PT INKA is expected to begin prototyping for the Jakarta–Surabaya high-speed rail. The full-scale launch of the iE305 is targeted for late 2025, marking a symbolic milestone in the nation’s railway history.

On social media, pride in domestic trains and appreciation for imported solutions coexist. However, momentum is clearly building around the iE305. Railfans continue to share videos and photos, driving engagement and anticipation for its December debut.

 


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