JR北海道「特急全車指定席化」と新サービス「特急 e-Pass」導入へ/JR Hokkaido to Introduce “All Reserved Seats” on Limited Express Trains and Launch New Service “Limited Express e-Pass”

 JR北海道「特急全車指定席化」と新サービス「特急 e-Pass」導入へ

はじめに 

JR北海道は2025年11月19日、道内の全特急列車を2026年春(3月14日ダイヤ改正予定)から全車指定席化することを発表しました。これにより「カムイ」「ライラック」「宗谷」「サロベツ」「オホーツク」など、北海道内のすべての特急列車から自由席が廃止され、予約制が標準となります。 

同時に、通勤・通学者向けの新サービス「特急 e-Pass」(サブスク型特急定期券)を導入し、既存の「かよエール+」は2027年3月末で終了。事実上の後継サービスとして移行が進められます。 

 

全車指定席化の概要 

  • 対象: 北海道内全特急列車(旭川方面「カムイ」「ライラック」含む)。 

  • 理由: 快適性向上と予約の円滑化。短距離利用者向けの低料金自由席(25km/50km区間)は廃止。 

  • 料金影響 

  • えきねっと経由の「特急トクだ値1」で一部区間は値下げ(札幌-旭川で2,440〜4,340円)。 

  • 金土日祝日は従来より高くなる場合あり。 

  • 切符制度の変更: 駅窓口の「おトクなきっぷ」(Sきっぷ、Rきっぷなど)は発売終了。えきねっと限定のチケットレス割引に統一。 

 

新サービス「特急 e-Pass」詳細 

  • 内容: 普通列車定期券(運賃部分)保有者が追加購入するサブスク型特急券。指定席予約が無制限で可能。 

  • 期間: 1ヶ月/3ヶ月/6ヶ月。 

  • 対象エリア 

  • 一般用: 札幌-旭川、札幌-室蘭/洞爺、札幌-占冠(200km以内)。 

  • 学校用: 上記に加え函館-折尾、帯広-釧路、旭川-稚内、旭川-網走など。 

  • 料金例: 札幌-苫小牧通勤1ヶ月 → 定期運賃+e-Passで約40,750円(従来「かよエール+」と同額)。 

  • 利用方法: 専用サイト(JR北海道 e-Pass)で購入・予約。チケットレス、14日前まで予約可。当日空席時は立席利用も可能。 

  • 移行措置: 「かよエール+」は2026年10月〜2027年3月で販売終了。 

 

SNS(X)の反応まとめ 

全体傾向 

  • 発表直後から鉄道ファン・地元利用者の投稿が急増。 

  • 批判・懸念の声が強く、ポジティブ意見は少数。 

主な反応カテゴリ 

  • 値上げ・負担増懸念: 「短距離利用で+530円追加は気軽に使えない」 

  • 利用しにくさ: 「普通列車が少ないのに全席指定化で空席輸送が増える」 

  • 割引評価(少数派): 「えきねっと最安値は従来より安い」 

  • 不満・驚き: 「おトクなきっぷ終了は痛い」「東海道新幹線より先に全指定席化とは意外」 

  • 将来懸念: 「他のJR会社も追従するのでは?」 

 

料金シミュレーション(例: 札幌〜苫小牧) 

  • e-Pass料金: 20,950円(特急指定席無制限利用)。 

  • 定期券運賃: 約19,800円。 

  • 総額: 40,750円/月。 

  • 従来単発利用: 約60,800円/月。 

→ 約20,000円の節約効果。 

長期購入(3ヶ月/6ヶ月)でさらに安定。6ヶ月購入なら月額換算で約20,950円。 

 

「かよエール+」との比較 

  • 同額設計: 総コストは従来と同じ。 

  • 違い 

  • e-Passは完全デジタル(予約14日前可、空席立席OK)。 

  • 「かよエール+」は紙券ベース。2027年3月で終了。 

 

JR東日本との違い 

  • JR東日本: 「速達したければ追加料金を払う」方式。 

  • JR北海道: 本数が少ないため、同じロジックを導入すると利用者の反発が大きく、事実上導入不可。 

  • 結果として、北海道では「特急定期券=サブスク型 e-Pass」として継続する形に。 

 

まとめ 

JR北海道の「特急全車指定席化」と「特急 e-Pass」導入は、デジタルシフトと経営安定を狙った大改革です。自由席廃止による負担増への懸念は強いものの、定期利用者向けには従来と同額で利用できる仕組みが維持されました。 

北海道の特急は「全席指定席化」という全国初の試みを迎えますが、利用者負担と利便性のバランスが今後の焦点となりそうです。 

 

 JR Hokkaido to Introduce “All Reserved Seats” on Limited Express Trains and Launch New Service “Limited Express e-Pass” 

Introduction 

On November 19, 2025, JR Hokkaido announced that starting in spring 2026 (scheduled for the March 14 timetable revision), all limited express trains in Hokkaido will become fully reserved-seat services. This means that trains such as KamuiLilacSōyaSarobetsu, and Okhotsk will no longer offer non-reserved seating, and reservations will become the standard. 

At the same time, JR Hokkaido will introduce a new subscription-type commuter/student service called “Limited Express e-Pass”, while the existing Kayo-Eru+ will end in March 2027. In practice, e-Pass will serve as its successor. 

 

Overview of the All-Reserved Seat Policy 

  • Scope: All limited express trains within Hokkaido (including Kamui and Lilac bound for Asahikawa). 

  • Reason: To improve passenger comfort and streamline reservations. Low-cost short-distance non-reserved tickets (25 km / 50 km sections) will be abolished. 

  • Fare Impact 

  • Through Ekinet, the “Tokudane 1” discount will lower fares on some routes (e.g., Sapporo–Asahikawa at ¥2,440–¥4,340). 

  • On weekends and holidays, fares may be higher than before. 

  • Ticketing Changes: Discounted tickets sold at station counters (such as S-kippu and R-kippu) will be discontinued. Discounts will be unified under Ekinet’s ticketless system. 

 

Details of the New “Limited Express e-Pass” 

  • Content: A subscription-type limited express pass available to holders of regular commuter/student rail passes. Unlimited reserved-seat bookings are allowed. 

  • Validity Periods: 1 month / 3 months / 6 months. 

  • Coverage Areas 

  • General: Sapporo–Asahikawa, Sapporo–Muroran/Tōya, Sapporo–Shimukappu (within 200 km). 

  • Student: In addition, Hakodate–Oshio, Obihiro–Kushiro, Asahikawa–Wakkanai, Asahikawa–Abashiri, etc. 

  • Fare Example: Sapporo–Tomakomai (commuter, 1 month) → Regular pass + e-Pass totals about ¥40,750 (same as Kayo-Eru+). 

  • Usage: Purchase and reserve via the dedicated site (JR Hokkaido e-Pass). Ticketless, reservations available up to 14 days in advance. Standing permitted if seats are full. 

  • TransitionKayo-Eru+ will be sold until October 2026–March 2027, then discontinued. 

 

Summary of Reactions on Social Media (X) 

Overall Trends 

  • Posts surged immediately after the announcement, especially from railway fans and local users. 

  • Critical and concerned voices dominate; positive opinions are few. 

Main Categories of Reactions 

  • Concerns about Price Increases: “An extra ¥530 for short trips makes casual use difficult.” 

  • Inconvenience: “With few local trains, making all seats reserved will just increase empty-seat transport.” 

  • Positive Notes (Minority): “The lowest Ekinet fare is cheaper than before.” 

  • Complaints and Surprise: “Ending discounted tickets hurts” / “Surprising that JR Hokkaido adopts all-reserved seats before the Tokaido Shinkansen.” 

  • Future Concerns: “Will other JR companies follow this trend?” 

 

Fare Simulation (Example: Sapporo–Tomakomai) 

  • e-Pass Fee: ¥20,950 (unlimited reserved-seat use). 

  • Commuter Pass Fare: About ¥19,800. 

  • Total: ¥40,750 per month. 

  • Conventional Single-Use: About ¥60,800 per month. 

→ Savings of about ¥20,000. 

Long-term purchases (3 or 6 months) provide further stability. A 6-month pass averages about ¥20,950 per month. 

 

Comparison with Kayo-Eru+ 

  • Same Total Cost: Designed to match previous expenses. 

  • Differences 

  • e-Pass is fully digital (reservations up to 14 days, standing allowed if seats full). 

  • Kayo-Eru+ was paper-based, ending in March 2027. 

 

Difference from JR East 

  • JR East: “If you want faster service, pay extra.” 

  • JR Hokkaido: With fewer trains, applying the same logic would provoke strong backlash. 

  • Result: In Hokkaido, the limited express commuter pass continues in the form of subscription-based e-Pass. 

 

Conclusion 

JR Hokkaido’s move to “all reserved seats” and the introduction of “Limited Express e-Pass” represent a major reform aimed at digital transformation and financial stability. While concerns remain about increased burdens due to the abolition of non-reserved seating, regular commuters and students will continue to pay the same overall cost as before. 

Hokkaido’s limited express trains will become the first in Japan to adopt an all-reserved seat system. The balance between passenger burden and convenience will be the key issue going forward. 

 

 

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